Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam, po przegryzieniu się przez cały wątek mam zamiar wymienić ławy fundamentowe na płytę,

 

Mój projekt przewiduje pod podpiwniczonym budynkiem ( pół piwnica - taka z garażem na głębokość około 1,7 m ) wylanie ław fundamentowych o szerokości 80cm i grubości 40 cm - dom to bliźniak o powierzchni zabudowy około 200 m2. Grunt to czyściutki jednolity piasek rzeczny, a woda jest na 5 m. Czyli warunki teoretycznie idealne. Piwnica ma być w części ogrzewana do normalnej temperatury, w domu ma być wentylacja mechaniczna ( ta część ogrzewana ma być wentylowana WM ) natomiast część garażowa ma być wentylowana grawitacyjnie ( drzwi izolowane )

poniżej rozrysowane ławy.

 

http://revolution.home.pl/cogitoo/lawy.jpg

 

Kombinuje w następujący sposób: wymieniam ławy na płyte 20 cm grubości na styropianie 10 cm podsypanym żwirkiem i ułożonym na folii - jak uważacie czy to ma sens ?

 

Ze swojej strony uważam :

1. Straty ciepła do gruntu po fundamencie zbrojonym będą olbrzymie nawet przy temperaturze gruntu 8 stopni ( zawsze wyobrażam sobie stalowy pręcik przebijający warstwę styropianu którego koniec jest zanurzony w wodzie o temperaturze 8 stopni - taki pręcik będzie zawsze bardzo zimny ;) przy powierzchni ław tak dużej straty ciepła do gruntu - którego masa dąży do nieskończoności są wg. mnie największe.

2. Ilość szalunków i ich komplikacja jest znacznie mniejsza przy wykonaniu płyty. ( ilość betonu : ławy 35 m3 płyta 52 m3 - ale za to nie wylewam dodatkowo 34 m3 żwirobetonu na posadzki

3. Ilość zbrojenia mnie jwięcej taka sama - i tak w warstwie żwirobetonu posadzki w projekcie ma on 20 cm grubości musze wrzucić siatkę i dopiero na to styropian + folia +chudziak

4. właściwie mam gotową posadzkę ;) świetnie zaizolowaną ( ściany piwnicy też sobie ocieplę na 10 cm styropianem do granicy przemarzania później 16 cm )

5. Wykop mi się zmniejsza o 20 cm głębokości ( co przy takim dołku daje prawie 50m3 wywózki piachu mniej )

6. Komplikacja robienia ław w piasku jest znacznie większa niż płyty.

 

Co o tym sądzicie ? będę wdzięczny za uwagi

Edytowane przez leniwybudowniczy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Izolacja pod płytą jest grubości 20cm (10cm xps'a, 10cm eps'a). Otulina betonowa jak i blacha to inicjatywa własna. Rury do kanalizacji są najzwyklejsze, łączone na kielich. Płyta jest wynisiona 60cm ponad poziom działki. Betonowa opaska wokół domu została zasypana, 0,5m od płyty pospółką, na którą pójdzie kamyk, reszta jest obsypana ziemią (humusem) na której ma rosnąć trawa. Kosztów dokładnie to nie podliczałem, ale tak zgrubnie to jakieś 500-550pln/m2 za materiały, włącznie z wymianą humusu na pospółkę (warstwa o głębokości około 40cm a miejscami nawet 60cm).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Ze swojej strony uważam :

1. Straty ciepła do gruntu po fundamencie zbrojonym będą olbrzymie nawet przy temperaturze gruntu 8 stopni ( zawsze wyobrażam sobie stalowy pręcik przebijający warstwę styropianu którego koniec jest zanurzony w wodzie o temperaturze 8 stopni - taki pręcik będzie zawsze bardzo zimny ;) przy powierzchni ław tak dużej straty ciepła do gruntu - którego masa dąży do nieskończoności są wg. mnie największe.

...

Tu się mylisz. By tak było woda obmywająca ten pręcik musiałaby się przemieszczać. Nawet w zbiorniku wodnym powstaje uwarstwienie, wskutek konwekcji ciepła woda utrzymuje sie na górze. Dopiero wymuszony prąd może to zmienić. Twoje ławy będą mostkiem ale ciepło będzie uciekać tylko do momentu ustabilizowania się temperatury pod domem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoje ławy będą mostkiem ale ciepło będzie uciekać tylko do momentu ustabilizowania się temperatury pod domem.

To niestety nie jest prawda. Zapominasz o tym, że ciepło spod budynku ucieka przez cały rok do głębszych warstw grunt, a w zimie także poza obrys budynku.

To powoduje, że temperatura pod domem zawsze będzie niższa od temperatury "pokojowej", czyli przepływ ciepła do gruntu ma charakter ciągły. W ciągu roku może tylko zmieniać się jego intensywność.

Pomijanie izolacji cieplnej posadzki na gruncie jest uzasadnione tylko wtedy, gdy powierzchnia budynku jest bardzo duża (np. hala 100m x 100m) lub nie ma wymagań co do temperatury w pomieszczeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale w piwnicy gdzie podłoga ( styropian ) jest na głębokości około 1,7m to chyba nie trzeba dawać izolacji aż 30 cm styropianu przy różnicy temperatur stałej około 10-12 stopni intensywność przenikania ciepła nie będzie duża i chyba wystarczy 10cm pod płytą ( czy się mylę? ) Edytowane przez leniwybudowniczy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu się mylisz. By tak było woda obmywająca ten pręcik musiałaby się przemieszczać. Nawet w zbiorniku wodnym powstaje uwarstwienie, wskutek konwekcji ciepła woda utrzymuje sie na górze. Dopiero wymuszony prąd może to zmienić. Twoje ławy będą mostkiem ale ciepło będzie uciekać tylko do momentu ustabilizowania się temperatury pod domem.

 

Hmm a ja mam wrażenie że nie ma to znaczenia - przepływ np. wody oczywiście zwiększy intensywność przenikania ciepła ale jego brak nie zlikwiduje przenikania (ciepła - energii ) .

Podobnie mogę wyobrazić siebie w zimnej 8 stopniowej wodzie ( np jeziora ) gdzie masa chłodnej wody dąży do nieskończoności ( w porównaniu z moją masą ) tam mój organizm aby zachować 36,6 stopnia będzie musiał spalić dużo kiełbasy na ogrzanie, ( jezioro oczywiście bez przepływu ). Aby temu zapobiec 1. mogę założyć piankę mokrą - czyli taką która rzeczywiście przytrzyma warstwę ogrzanej przeze mnie wody przy ciele ( to pomoże ale bez poruszania po jakichs 15-20 min też zdrętwieje ) 2. założyć suchą piankę tam gdzie izolatorem jest powietrze ( czyli słaby przewodnik ciepła ) i wtedy siedzieć w tym jeziorku mogę godzinami. Myślę że analogicznie będzie w przypadku domu. Moim zdaniem im większa różnica temperatur między otoczeniem a budynkiem tym szybsze przenikanie ciepła ( znaczy nie jest to zależność liniowa ) podobnie jak osmoza między błoną rozdzielajacą środowiska o różnym stężeniu np. soli. - im większa różnica stężeń tym szybkość wyrównywania stężeń w obu ośrodkach większa.

 

Nie wiem co rozumiesz pisząc o "ustabilizowaniu się temperatury pod domem" ? przecież ona zawsze będzie taka sama na głębokości 1,7 m ziemia ma temperaturę około 8 stopni ( dzięki temu działają wymienniki ciepła GWC i pompy ciepła ) gdyby było jak mówisz to te urządzenia by nie działały a ich urzytkownicy ustabilizowaliby temperaturę pod ich domami i na terenie całego globu na poziomie 20-22 stopni ;)

 

 

tutaj jest wzór na przenikanie ciepła http://pl.wikipedia.org/wiki/Współczynnik_przenikania_ciepłą

 

jak widać jest on zależny od 1. strumienia przepływającej energii w jednostce czasu ( zaznaczam nie ma czegoś takiego jak strumień zimna ;) 2. różnicy temperatur

Edytowane przez leniwybudowniczy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu problem chyba leży w tym ze to wszystko zawsze bedzie tylko teoria. Wydaje mi sie że mimo wszystko mam rację. Opór cieplny np 5 m warstwy gruntu będzie równoważny oporowi cieplnemu 30 cm warstwy zwykłego styro (załóżmy). Przy 30 cm styro przepływ ciepła na zewnątrz również będzie istniał tyle że bedzie pomijalnie mały. Tak samo będzie przy 5 m warstwie gleby, przepływ ciepła będzie ale pomijalnie mały pod warunkiem ze ta warstwa będzie miała taki sam opór cieplny jak 30 cm styro. Rozkład temperatur pod domem ustabilizuje sie w obu przypadkach tylko że w przypadku styro będzie to duuużo szybciej. Oczywiście by te dwa układy były równoważne muszą być dochowane warunki ktore trudno spełnić w przypadki gruntu ale zawsze praktycznie będą spełnione w przypadku styropianu. Chodzi przede wszystkim o zapobieżenie ucieczce ciepła pod krawedziami budynku. Przy styro raczej nie trzeba o tym myśleć, bez styro trzeba jakoś strefę pod budynkiem odizolować, np dając izolację ściany fundamentowej. To oczywiście może nie wystarczyć ale tu dochodzimy do indywidualnych przypadków (a tak jest za każdym razem). To jest podobna decyzja jak z grubością styropianu. Stwierdzamy że 20 cm wystarczy by ucieczka ciepła była na akceptowalnym poziomie i analogicznie możemy stwierdzić biorąc pod uwage warunki gruntowe, średnie temperatury itp że wystarczy dać ciągłą izolację ściany fundamentowej np 3 m od poziomu gruntu by ucieczka ciepła była na dającym się zaaprobować poziomie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Nie wiem co rozumiesz pisząc o "ustabilizowaniu się temperatury pod domem" ? przecież ona zawsze będzie taka sama na głębokości 1,7 m ziemia ma temperaturę około 8 stopni ( dzięki temu działają wymienniki ciepła GWC i pompy ciepła ) gdyby było jak mówisz to te urządzenia by nie działały a ich urzytkownicy ustabilizowaliby temperaturę pod ich domami i na terenie całego globu na poziomie 20-22 stopni ;)

 

 

tutaj jest wzór na przenikanie ciepła http://pl.wikipedia.org/wiki/Współczynnik_przenikania_ciepłą

 

jak widać jest on zależny od 1. strumienia przepływającej energii w jednostce czasu ( zaznaczam nie ma czegoś takiego jak strumień zimna ;) 2. różnicy temperatur

No nie jest tak różowo. Zbyt intensywnie użytkowany GWC będzie wymagał regeneracji. Mozna sobie wyobrazić sytuację w ktorej nie jest on w stanie spełniać swojej funkcji ze względu na zbyt duzy pobór ciepła. Gdyby było inaczej nie trzeba by robić kilkudziesięcio metrowych wymienników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie jest tak różowo. Zbyt intensywnie użytkowany GWC będzie wymagał regeneracji. Mozna sobie wyobrazić sytuację w ktorej nie jest on w stanie spełniać swojej funkcji ze względu na zbyt duzy pobór ciepła. Gdyby było inaczej nie trzeba by robić kilkudziesięcio metrowych wymienników.

 

Oczywiście masz rację że GWC lub pompa ciepła może wymagać "regeneracji" ale to nie znaczy że ich sprawność spada do 0 jest po prostu znacząco mniejsza niż zapotrzebowanie w danej chwili, energia cały czas przenika tyle że nie wystarczająco szybko dla tych układów. Nie można też zapomniać, że w przypadku GWC i pompy ceipła kierunek przepływu energii z ośrodka do ośrodka jest odwrotny co ma znaczenie przy porównaniu mas tych ośrodków. ( a masa to energia E=mc2) ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM

ja na swoją powierzchnię zabudowy 150 faktyczny stan zero liczę na 40 tyś zł.[w tej kwocie zakup isomura na wszystkie ściany]

zgadalem się z facetem , którego firma robi duże roboty inżeniryjne - zaproponował mi wykonanie płyty z pianobetonu o izolacyjności u=0,15 w kwocie 34tyś[obrys budynku 10,5 na 15,5.

może to nawet nie chodzi o te kilka tysięcy zaoszczędzone ale o oszczędność w czasie , dogrywanie tematu tylko z jedną firmą, no i wszystko mam wystawione na 8 % vatu.

 

mam tylko taki dylemat-z tego co faceta zrozumialem to w plycie nie miałbym żadnego zbrojenia tradycyjnego , płyta miałaby wystawać o okolo 0,5 m poza ścianę [czy to wtedy nie był jeden wielki mostek].

no i tu i ówdzie wpisują ludzie takie sugestię że pianobeton to pewna katastrofa budowl.[podobno podciąga wilgoć i kruszeje]

z drugiej strony firma o której piszę ma udukomentowane wykonanie fund pod stację benz budowane na mokradłach., wykonanie prac fund. pod wiaduktami.

 

odpycha mnie od ław[gadki typu po co na co ta cała płyta straty ciepła przez fund są wyśmiewane ] ]

Edytowane przez malux20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Z tego co ja wiem o pianobetonie to może przenosić obciążenia w bardzo ograniczonym stopniu. Pytałem kiedys firmę robiąca plyty fundamentowe na pianobetonie o to i otrzymałem odpowiedź że na pianobetonie wylewa się normalną zbrojoną płytę z B20. Pianobeton jest tylko izolacją termiczną. Podobnie jak inne izolacje pod płytą stosowane musi być oddzielony od wigoci więc stosuje się pod nim warstwę kruszywa nie podciągającego wody i odwodnienie obwodowe. Moim zdaniem ze względu na słabą izolacyjność cieplną pianobetonu lepiej i taniej zastosować inną izolację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm a taki styropian się nada pod płytę fundamentową ? : SWISSPOR EPS 035 - http://www.swisspor.pl/_pliki/KARTA_TECHNICZNA_EPS035_PARKING.pdf - styrodur to koszt prawie dwukrotnie większy

No niestety. Za to styrodur (też są rózne) w wiekszości przypadków można bez problemu stosować. Trudno powiedzieć czy to styro się nada. W zastosowaniach płyty fundamentowej nie wymieniono. Silnie obciążona posadzka to jednak nie to samo. Zadzwoń do producenta i zapytaj. Dobrze byłoby gdybyś wiedział jaki nacisk na m/2 wywiera twój dom. Jak dostaniesz odpowiedź to może napisz tu co ci powiedzieli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poczytaj o domach pasywnych na płycie, tam sa stosowane rozwiazania ze sprezystymi izolacjami pod płytą. Czy sie sprawdza zobaczymy po 50 latach :).

nacisk pod płytą przy zwykłym domku 10 na 10 ze stropem i poddaszem to ..po pobieznych obliczeniach około 40-60 kPa. przy wyborze zwracajcie uwagę na nasiakliwość styropianu i współczynniki podawane przy nasiąkliwości nie w stanie suchym

..chyba że zera mi się walneły bo majówka :)

Edytowane przez antech
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod dom szkieletowy czy jest sens wylewać ok 20cm zbrojonej płyty? może tylko 15 lub 10cm starczy? Szkieletowy powinien mieć ok 30% wagi tradycyjnego, wiec może i styro eps 100 wystarczy? Sugerować sie - Naprężenia ściskające przy 10% odkształceniu względnym [kPa] , czy na zginanie? Edytowane przez morgal
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam tak namieszane w głowie że chyba zrobię tradycyjnie. dołoże isomura .

dzisiaj od ojca się dowiedziałem że jego piętrówka miała zbrojenie ław jedynie kamieniami i gruzem .

od 40 lat zero kłopotów.

płyt na styropianie się boję

znowu pianobeton [niby super a się boję] nie mogę zrozumieć jak ten pianobeton nie trzeba zbroić a jednocześnia dobrym izlatorem jest

Edytowane przez malux20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety. Za to styrodur (też są rózne) w wiekszości przypadków można bez problemu stosować. Trudno powiedzieć czy to styro się nada. W zastosowaniach płyty fundamentowej nie wymieniono. Silnie obciążona posadzka to jednak nie to samo. Zadzwoń do producenta i zapytaj. Dobrze byłoby gdybyś wiedział jaki nacisk na m/2 wywiera twój dom. Jak dostaniesz odpowiedź to może napisz tu co ci powiedzieli.

 

W opisie jest - "Parking i obciążenia przy drogowych konstrukcjach" - jak tak sobie liczę ciężarówkę 10ton to sądzę że ma na "czterech" łapach większe obciążenie niż jakikolwiek domek jednorodzinny - swoją drogą do producenta zadzwonię ;)

 

Mam po prostu dylemat - chcę zrobić płytę fundamentową w piwnicy na poziomie minus 1,8 m od poziomu gruntu - wiem że tam izolacja nie musi być gruba ale chciałbym coś dać żeby do gruntu nie oddawać różnicy około 8-10 stopni celsjusza ( w piwnicy chciałbym mieć stale około 16-18 stopni ) zastanawiam się - czy dać 10 cm tego swissporu 035 parking, czy może styrodur 5 cm - wiecej chyba nie trzeba na tej głębokości i przy podłożu z czystego rzecznego piasku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...