Lisek_77 04.05.2010 20:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Maja 2010 Witam,niedługo zaczynam budowę domu z dachem płaskim - stropodach pełny, tzw. niewentylowany. Czy są osoby, które taki dach budowały i mogą się podzielić swoimi doświadczeniami - w szczególności chodzi mi o problem poprawnej wentylacji takiego dachu przy użyciu kominków wentylacyjnych w celu odprowadzenia kondensującej się pary. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lisek_77 05.05.2010 10:01 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Maja 2010 O kurczę, widzę po odzewie, że to chyba jednak bardzo popularny w Polsce typ dachu Wiem, że 96% dachów to strome, ale mam nadzieję, że ktoś z Was jednak zaryzykował. Informacji teoretycznych jest w sieci dużo, lecz faktycznych doświadczeń tych, którzy już wybudowali, mało - nawet na forum nie ma za wiele konkretów. Będę wdzięczny za odzew Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
slawek9000 05.05.2010 21:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Maja 2010 kolego, tak ilościowo to jakieś 90% dachów są to dachy płaskie, tylko że akurat to forum jest dla inwestorów domowych, gdzie takowych mniej. Zajrzyj na forum dla profesjonalistów , będziesz miał odpowiedzi natychmiast. Bardzo wiele detali masz na stronach producentów styropianu, XPS oraz oczywiście pokryć. Stropodach niewentylowany z definicji nie wymaga wentylacji, chociaż faktycznie czasami stosuje się kominki ale tylko przy niektórych pokryciach. Jeśli masz przewidzianą membranę PCV to kominków nie potrzebujesz, bo membrana posiada pewną (niewielką co prawda ale zawsze ) paroprzepuszczalność, i chwilowe zawilgocenia nie przekształcą się w mokry gnój izolacji, ale wyschną. W ogóle polecam pokrycie z PCV jako bardzo dobre, jego jedyną wadą jest mniejsza odporność mechaniczna niż np. papy zgrzewalnej. Najlepszym materiałem w ogóle jest EPDM (Trellegorg), ale są bardzo duże trudności technologiczne z jego położeniem, bo to powinno się robić w zasadzie w bardzo goracy letni dzień. Obecnie większość dachów płaskich w Polsce ma następujący układ (od góry):- membrana PCV 1,2mm mocowana mechanicznie- fizelina- styropian bądź wełna, częściej jednak styropian- folia paroizolacyjna- konstrukcja (blacha fałdowa, OSB , beton itp)w przypadku hal, zaś w przypadku mieszkaniowych budynków częsciej spotyka się papę, z uwagi na to że więcej osób się krząta po dachach i membranę dość łatwo jest uszkodzić jak upadnie jakieś narzędzie na przykład. Łączniki mechaniczne membrany są jednocześnie łącznikami dla styropianu, i dlatego max. grubość izolacji to zdaje się 20cm (chyba że ktoś wypuścił ostatnio dłuższe). Tak że jeśli chcesz dać więcej ocieplenia, powinieneś zastosować system balastowy (w układzie dachu zwykłego albo odwróconego), dla systemu balastowego membrana powinna być grubsza (1,5mm). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lisek_77 06.05.2010 18:47 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Maja 2010 Na podstawie lektury wielu artykułów optymalnym rozwiązaniem wydaje się być: 1. płyta stropdachu2. paraizolacja3. warstwa formująca 4. ocieplenie5. papa wstępnego krycia6. papa wentylowana zapewniająca wymianę powietrza ew. 5. papa wstępnego krycia z porami na to kominek wentylacyjny 6. papa wierzchnia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
slawek9000 06.05.2010 20:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Maja 2010 z tym "optymalny" to zależy od tego co uważasz za priorytet, jeśli koszty , ciężar albo szczelność to nie jest to optymalny układ. Jedyną zaletą papy jest jej łatwość naprawy. Istnieją systemy a) lżejsze b) tańsze c) szybsze w montażu d) z mniejszą ilością awarii niż ten wyszczególniony. No i kominki średnio dodają funkcjonalności dachu, zwłaszcza jak trzeba go odśnieżać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aniasmyk 11.05.2010 19:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2010 Witam, My też mamy w projekcie taki dach, a ja nadal nie uważam że jest to świetne rozwiązanie... Stropodach jest wykonany z Terivy ułożonej pod kątem (spadek 5%) i pierwsza jego czesc jest już zalana betonem. Pierwsza, dlatego że dom ma 17m szerkości i spadki są w dwie strony... Lepiej widać to na przekroju. http://foto2.m.onet.pl/_m/30daf6b85d681b58d8f820d0db06babe,21,19,0.jpg Warstwy: papa termozgrzewalna wełna mineralna twarda 20 cm izolacja przeciwwilgociowa- folia PE strop teriva Jak dla mnie to nie jest zbyt dobre rozwiązanie... myśle, że ten dach, mimo swoich zalet (szybkość wykonania, stosunkowo niska cena) do których przekonywali nas architekci ma więcej wad... Mamy problem ze znalezieniem wykonawcy, który dobrze zaizoluje i odwodni taką powierzchnię... nie wspomnę o blacharce... inaczej ten dach to bedzie nasza klątwa... już widze jak woda cieknie po ścianach a przez attykę wylewa się strugami po oknach jak płyty kartonowo-gipsowe od wewnątrz odlatują Poza tym wentylacja... nie wiem, nie orientuję się tak dobrze, ale jak ten dach bedzie źle zrobiony to po prostu zgnije... tzn popsuje sie... W okolicy stoi jeden taki dom, ale oni robili dach drewniany z gotowych elementów... wentylowany. Każda firma która robi dachy zna sie na tym bo takie teraz głównie się robi, jest wentylowany i jest ok. Gdybym jeszcze raz budowała to chyba bym się na taki zdecydowała... Ale czekam na relacje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
slawek9000 13.05.2010 22:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Maja 2010 aniasmyk , faktycznie jak na budynek mieszkalny przydałaby się warstwa wentylująca w postaci jakiejś falistej powłoki nad wełną. Ja zrobiłbym tak:- jako niewentylowany- układ warstw taki sam, tylko zamiast papy membranę PVC Sikaplan, albo FDT (najlepsze imho na rynku), para wodna przenika przez nie tak że ryzyko zawilgocenia wełny w zasadzie nie istnieje, a i sam dach łatwo naprawić choćby i żelazkiem. - jeśli chcesz wentylowany - to taki układ warstw :* papa zgrzewalna * OSB na drewnianym ruszcie opartym na konstrukcji stropu* pustka powietrzna cm wentylowana* folia wiatroszczelna paroprzepuszczalna* styropian albo lekka wełna, co tańsze* folia PE zgrzewana/klejona na zakładach* strop teriva są też inne systemy, a ten jest dość prosty i niedrogi, różnica w cenie między wełną twardą a miekką lub styro wystarczy na cienka OSB (12mm na ruszcie co 75cm, ruszt z desek 32mm na sztorc.) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
idalia 19.01.2017 20:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2017 Odświeżam temat. Płaski dach, niewentylowany, doświadczenia? Czytam na temat kumulacji pary i zastanawiam się, czy rzeczywiście jest z tym problem? Byłabym ogromnie wdzięczna za porady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek W 19.01.2017 22:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2017 Nie powinno być problemu z kumulacją pary w dachach niewentylowanych gdy para wodna nie przedostaje się w strefę zimną izolacji zamieniając się w kondensat. Dlatego bardzo ważna jest właściwa warstwa paroizolacji pod ociepleniem. Polecam samoprzylepną paroizolację do dachów płaskich ROCKFOL SK 18234 II. Więcej o tej folii na stronie www.rockwool.pl/produkty/paroizolacja-rockwool/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 22.01.2017 19:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2017 Skoro na płaskim dachu izolację cieplną montujemy nad konstrukcją to nie ma żadnego problemu. Para wodna nie stanowi żadnego zagrożenia. Zagrożenie stanowi jej kondensat. W normalnie funkcjonującym domu kondensacja w obszarze konstrukcji nie wystąpi. Pozdrtawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
idalia 01.02.2017 22:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2017 Bardzo dziękuję za odpowiedzi. Poczytam na temat kondensacji oraz o paraizolacjach za Pana radami. "Normalnie funkcjionujący" czyli właściwie wykonany jak mniemam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 02.02.2017 01:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lutego 2017 Nie. Normalnie funkcjonujący dom to dom po wykonaniu mokrych robót (wylewek, tynków, malowaniu). W normalnie funkcjonującym domu parę wodną dostarczają mieszkańcy w wydychanym powietrzu oraz pomieszczenia wilgotne np. kuchnia czy łazienka. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bitek 08.10.2017 20:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października 2017 (edytowane) Witam,ja również buduje dom ze stropodachem niewentylowanym. Strop mam gęstożebrowy, terivę. Dlaczego pomiędzy stropem a styropianem stosuje się paroizolację? Czy ta warstwa ma chronić styropian przed dostawaniem się wilgoci z wewnątrz domu? Przyznam, że jest to dla mnie dziwne. Przecież ocieplając cały dom styropianem, układam go na ścianach, na attyce ze wszystkich stron, no i na stropie. Skoro niczym nie izoluje ścian zewnętrznych i attyki, to z jakich powodów dawać paroizolacje pomiędzy strop a styropian? Ja chcę zastosować taki układ warstw (patrząc od góry):1. Gruba papa termozgrzewalna wierzchniego krycia (np. 5,2 mm), koniecznie na włókninie poliestrowej2. Papa pokładowa samoprzylepna. Osnowa poliestrowa lub szklana (papa z przeznaczeniem do klejenia bezpośrednio na styropian)3. Warstwa spadkowa ze styropianu4. Izolacja termiczna właściwa ze styropianu5. Strop Co sądzicie? Edytowane 16 Października 2017 przez bitek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.