andopo 19.05.2010 19:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Maja 2010 Witam, na wstępie chciałem przeprosić Was, że proszę o aż tak dużą pomoc, ale co fachowiec to inne zdanie, a na Waszych opiniach nigdy się nie zawiodłem. Proszę Was bardzo o wyrażenie opinii czy zaprojektowane przeze mnie rozwiązanie odwodnienia mojej działki jest dobre, co zmienić, ulepszyć? Problem: odwodnienie działki przy pomocy drenażu. Zaprojektowałem położenie rur drenarskich, rynien oraz studzienek tak jak na załączonej mapce. Oznaczenia: - czerwone małe kropki to studzienki rewizyjne z rury karbowanej 315mm z wybetonowanym dnem - czerwone duże kropki to studnie z 3 kręgów każda, bez dna, wysokość studni 3m - linie zielone to rura drenarska, żółta, karbowana 100mm - linie niebieskie to odprowadzenie wody z rynien rurami kanalizacyjnymi pomarańczowymi 110mm, pow. dachu 174m2 - obszar A - najbardziej mokra część działki, po deszczu zawsze mam tam małe, a czasami duże bagienko - obszar B - miejsce na grilla itp, tam nie planuję studzienek. Zaraz obok po prawej stronie jest kilka drzew, taki malutki lasek - obszar C - droga wewnętrzna szerokości około 5m, jest znacznie wyżej niż reszta działki, ciągnie się aż do końca działki - skala mapki 1:500 Wykop dla rur drenarskich: 80cm głębokość, 40 cm szerokość. Warstwa 40cm żwiru 16/32 (15cm na dnie -> rura -> 25cm na rurę), na górę 40 cm piasku zmieszanego z rodzimą ziemią. Wykop wyścielony będzie dookoła geowłókniną w literę U, do środka będzie położy żwir z rurą drenarską, na koniec geowłóknina będzie założona na żwir na zakładkę. Wykop dla rur wody z rynien: 40cm głębokość, szerokość: tak żeby się zmieściła rura. Ziemia na działce: wszędzie glina, bardzo słabo przepuszczalny teren. Teren ma spadek w kierunku studzienek betonowych. Jak widać cała woda kierowana jest do studzienek betonowych, dwie zewnętrzne po przepełnieniu będą przelewały wodę do środkowej. Jeszcze raz bardzo proszę o wyrażenie swojej opinii. Pozdrawiam, Andrzej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andopo 21.05.2010 06:37 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2010 Witam,jeszcze raz proszę o pomoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Martinezio 21.05.2010 07:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2010 Jak dla mnie wygląda ok, pod warunkiem, że ta końcowa studnia będzie w stanie odebrać Ci cały nadmiar wody. Obecna sytuacja powodziowa pokazuje, że najlepiej mieć możliwość zrzutu do jakiegoś rowu, bo żadna studnia nie jest w stanie odebrać takich potoków, co w ostatnich dniach spadły z chmur :/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andopo 21.05.2010 10:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2010 dzięki i pozdrawiam prymulkowicza ja również mam taki sam dom. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 21.05.2010 10:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2010 Jaki masz spadek i gdzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andopo 21.05.2010 11:32 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2010 spadek całej działki jest w strony tego lasku. Spadek około 60cm. Mam jeszcze do Was pytanie o frakcję żwiru. Rozmawiałem właśnie z człowiekiem, który zrobił test na żwirowni, wlał 3 metry sześcienne wody na hałdę żwiru 16-32mm oraz 2-16mm. Okazuje się że woda przesiąka w takim samie tempie, czy może zatem kupić żwir 2-16mm i zaoszczędzić sporo kasy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 21.05.2010 13:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2010 Dno rury będzie na głębokości 650, a spadek wynosi 600. Do tego dolicz sobie spadek załóżmy 35m 2% czyli 700. Rura wpada Ci do studni na głębokości 750 czyli prawie 1m. Głębokość studni 3m, pytanie, co jak wody gruntowe się podniosą do tej wysokości albo i wyżej?Wszystko zależy od wód gruntowych, jak tam to wygląda tak, że są głęboko ale jest gliniasto to będzie działać, jak wody są wysoko to działać nie będzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 21.05.2010 13:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2010 Podrzuć jakąś mapę topograficzną z geoportalu z naniesioną działką, na której dobrze widać poziomice, a przez to ukształtowanie terenu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andopo 22.05.2010 16:45 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2010 Witam, niestety mapy na geoportalu są mocno nieaktualne, dowoziłem sporo ziemi żeby podnieść teren, nie widać tego, nawet nie widać mojego domu Jeśli chodzi o głębokość na jaką wchodzi rura do studni. Może lepiej, zamiast kopać na głębokość 80cm, wystarczy 50? Czy są jakieś wady? Nie będę jeździł już po działce ciężkim sprzętem. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 22.05.2010 21:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2010 oj aż tak nie podniosłeś, podrzuć tę mapkę i napisz ile i gdzie podniosłeś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
r7m8 23.05.2010 16:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2010 Z doświadczenia wiem, że takie rozwiązanie jest dobre przy małych opadach. Kiedy mamy do czynienia z ulewami albo z takimi obfitymi opadami ciągłymi jak ostatnio to lepiej nie mieć takiego "odwodnienia" bo zamienia się ono w "nawodnienie". Moja siostra miała podobnie rozwiązane odwodnienie wjazdu do garażu, który jest w piwnicy z odprowadzeniem wody opadowej z dachu. Przy małych opadach wszystko było ok ale przy pierwszej lepszej ulewie zaczynało się "nawadnianie" piwnicy, bardzo skuteczne zresztą.Jeżeli nie ma szans na stałe odprowadzenie wody z działki to lepiej nie łączyć odprowadzenia wody z dachu z drenażem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andopo 24.05.2010 07:57 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Maja 2010 Witam, Jeżeli nie ma szans na stałe odprowadzenie wody z działki to lepiej nie łączyć odprowadzenia wody z dachu z drenażem. zerknij jeszcze raz na mapkę, nie mam łączenia dachu z drenem. No chyba że jakby się te 3 studnie na dole przepełniły to wtedy woda będzie podchodziła do góry drenu. W takiej sytuacji będę po prostu pilnował studni i w razie potrzeby wypompuje wodę na drogę dojazdową oj aż tak nie podniosłeś, podrzuć tę mapkę i napisz ile i gdzie podniosłeś. podsyłam linka z geoportalu, http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/Default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=593935.3410327703,664389.9077639057,594300.5924656306,664576.904557028&variant=KATASTER numer mojej działki to 192/7. Cały teren podniosłem około 70cm ze spadkiem w stronę lasu. Czy moglibyście wypowiedzieć się czy zamiast żwiru 16-32mm można dać 2-16mm? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Martinezio 24.05.2010 08:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Maja 2010 Aż tak duża różnica w cenie tego żwiru? Zawsze mi się wydawało, że drobniejszy żwir jest droższy, ale mniejsza z tym. Jeśli faktycznie przepuszczalność jest taka sama, to nie widzę powodu, dla którego nie dawać drobnego żwiru Kwestia tylko zabezpieczenia rury drenarskiej przed zatykaniem otworów tymi najdrobniejszymi ziarnami żwiru (np. poprzez zastosowanie rury w oplocie kokosowym, lub zawiniętą w geowłókninę). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 24.05.2010 08:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Maja 2010 Ja widzę: jak puści geowłóknina to drobny żwir natychmiast się zatka, a gruby ma szansę to przetrwać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Martinezio 24.05.2010 09:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Maja 2010 Nie demonizujmy - geowłóknina ma dość sporą wytrzymałość na warunki glebowe. Dlatego właśnie _geo_włóknina, w konfrontacji z np. agrowłókniną Poza tym tego żwiru jest tyle, że ciężko tak od razu go zapchać. Od strony uszkodzenia na pewno się przytka, ale z pozostałej części będzie płukany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andopo 25.05.2010 21:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2010 Chciałem jeszcze podpytać o tą głębokość drenu, czy wystarczy 50cm? Czy są jakieś wady? Nie będę jeździł już po działce ciężkim sprzętem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Martinezio 26.05.2010 07:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2010 Powinno wystarczyć, o ile masz na tej głębokości w miarę przepuszczalny grunt. Ja bym dał trochę głębiej - jakieś 60-70cm. Grubość warstwy żwiru na jakieś 40cm i na to 20-30 cm gruntu rodzimego, żeby trawka spokojnie mogła sobie na tym rosnąć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andopo 28.05.2010 11:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2010 mam jeszcze pytanie, na jaką minimalną głębokość zakopać rury do odprowadzenia wody z dachu biorąc pod uwagę, że pójdzie na nie polbruk? Czy trzeba dawać jakąś podsypkę pod rurę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Martinezio 28.05.2010 13:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2010 Wszystko zależy, czy po tym polbruku chcesz czym ciężkim pomykać (np. samochodem, teściową, dowcipem...) - jeśli tak, to lepiej głębiej i nad rurą zrobić jakieś zabezpieczenie z płyt betonowych, lub chudziaka. No i oczywiście rura doziemna, nie szara Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.