Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Prawidłowe warstwy pod kostkę betonawą


Recommended Posts

Witam

 

Mam teren piaszczysty. Jaki jest prawidlowy uklad warstw pod kostke na podjezdzie a jaki na sciezkach i pod opaska?

 

W tym co do tej pory napisano sa rozbierznosci - moze wynikaja z roznic miedzy kostkami betonowymi a granitowymi - trudno sie polapac.

 

Mnie wykonawca podal taki uklad:

10-15cm tluczen betonowy

10cm podsypka cementowo-piaskowa pod podjazd (samochody osobowe) i sam piasek pod sciezki

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Wierzch

 

No i sprawa sie wyjasnila. Drugi podany przez Ciebie link pokrywa sie z zaleceniami z Forum. Jest tylko jedna rozbierznosc miedzy teoria a praktyka wykonawcow a dotyczy podsypki. Wykonawcy dodaja jeszcze cementu w miejscach pod ruch pojazdow. Nie wiem jaki to moze miec wplyw i czy sie upierac by nie dodawali.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Po raz kolejny teoria okazala sie niezgodna z praktyka.

Spotkalam sie z brukarzami polecanymi na Forum i okazalo sie ze panowie pomijaja warstwe podbudowy jesli na podjazd nie beda wjezdzac ciezarowki.

Sa zdania ze wystarczy wybrac humus, ubic, a na to dac podsypke piaskowo-cementowa i kostke.

 

Co o tym sadzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gosia100, bylbym bardzo ostrozny w kwestii pominiecia podbudowy na podjazdach.

Tutaj podaje Ci linki do kilku watkow, w ktorych dyskutowany jest temat technologii ukladania kostki.

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?t=17640

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?t=57734

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?t=36656

 

Dla mnie z lektury powyzszych watkow wynika przede wszystkim jeden wniosek:

Dla trwalosci nawierzchni z kostki brukowej najwieksze znaczenie ma wlasciwie wykonana podbudowa - zabezpiecza przed osiadaniem, mrozem i woda.

I jesli z jakiegos powodu z niej sie rezygnuje, to tylko w przypadku ciagow pieszych. Natomiast w przypadku ciagow jezdnych, bez wzgledu na rodzaj pojazdow, powinna byc wykonana.

 

U mnie kladziono kostke granitowa - nie wiem na ile dotyczy to kostki betonowej, ale zarowno w przypadku podjazdu (tylko samochody osobowe) jak i chodnika, wykonano podbudowe. Prace brukarskie wykonywala bardzo doswiadczona firma ze Strzegomia.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozporządzenie ministra transportu i gospodarki morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

Podjazd to będzie nawierzchnia do postojów:

kostka 8cm

podsypka piaskowo-cem 3cm

podbudowa z kamienia łamanego 15cm

Oczywiście pod spodem podłoże z zagęszczonego piasku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Czy to piasek czy inne podłoże to nie ma znaczenia .W każdym przypadku należy zrobić podbudowę mniejszą lub większą , najlepiej z tłucznia, klińca i wysiewki do tego dołożyć geowłókninę i całość dobrze zagęścić( tłuczeń i kliniec) i kostka będzie wykonana w najwyższym wydaniu gwarantuję na długie lata.Tak robią niektórzy w okolicach Krakowa.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zrezygnujesz z tłucznia, to nawet bez udziału ciężarówek po jakimś czasie, w miejscu gdzie najczęściej jeżdzisz, np wjazd do garażu, pod kołami ziemia usiądzie, tzn zrobią sie koleiny. Podsypka cementowa powoduje, że chwasty zaczynają wyrastać nieco później, bo wyrastają niestety zawsze- chyba, ze ktoś z Was ma jakiś genialny patent, np. podsypka ze zmineralizowanego Roundupu... ;)

 

Jeśli tłuczeń jest dla ciebie zbyt drogim rozwiązaniem, niektórzy stosują drobny gruz, ale podkreślam drobny, tzn zbliżony frakcją do tłucznia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. kazdy ma swoje techniki wykonania uslugi polozenia kostki, na poczatku trzeba okreslic jakie jest podloze i sie dostosowac do tego czy to jest ziemia gliniasta, torfowisko, czy jakis twardy rodzaj podloza, pozniej dobrac odpowiednia podbudowe, przewaznie wieksze zloza tlucznia sa w poludniowej polsce, nie kazdego stac wylozyc 1500zl za transport np do centralnej polski a kto wie ile do polnocnej, a tez niektorym poprostu szkoda badz poprostu licza sie z kosztami. wiec w takim porzypadku korzysta sie z tego co jest pod reka, tzn zamiast tlucznia daje sie drobny gruz ewentualnie glebiej sie korytuje i daje zasypke cementowo piaskowa tylko warstwowo ubijana.

 

a co do chwastow to zawsze beda, nie przebija sie od podloza ale wiatr ich nasiona niesie i te ktore wpadna miedzy kostke to sie zagniezdza i zostaja,

 

Ilu wykonawcow tyle roznych pogladow i zdan na ten temat, moje jest akurat takie zeby sie dostowosowac do wymagan klienta, srodkow finansowych jakimi dysponuje i przede wszystkim doradzic a przede wszystkim dobrze doradzic a nie pakowac go w koszty

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...