Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Poprawa energooszczedności budowanego domu


bdan

Recommended Posts

Proszę o ustosunkowanie się do moich pomysłów na poprawienie energooszczędności w moim budowanym domu. Buduje parterówkę 132 m użytkowej + 30 m garaż. Garaz w bryle budynku, łączący sie z budynkiem 2 m w miejscu wiatrołapu i 6 m ściany z pomieszczeniem kotłowni i pralni. Budowa z ceramiki 24 + 20 cm ocieplenia, podłoga 20 cm ocieplenia, dach 30 cm, ocieplania na stropie betonowym, fundament – 10 cm styroduru.. Garaż będzie raczej nieogrzewany, dlatego ścianę łączącą go z budynkiem planujemy ocieplić. Strop nad garażem będzie drewniany z ociepleniem. I teraz pytania:

 

1.Mamy zamiar zewnętrzne ściany "objechać" isomurem (bez wewnętrznych ścian nośnych i ścian garażu nieogrzewanego.

2.Czy miałoby sens na łączeniu zewnętrznej ściany garażu i kotłowni wymurować jakby wstawke z betonu komórkowego, coby z zimniejszej ściany garazowej nie ciągnęło do ogrzewanej części domu (skoro ma lepsze właściwości niż isomur, czy w "bok" jest w stanie zatrzymać ciągnięcie zimna)

3.Czy miałoby sens zasypanie pierwszej warstwy na ścianach nośnych wewnątrz budynku perlitem

4.Ile ocieplenia na ścianę garażu przylegającą do budynku:

 

Co sadzicie? Czy coś z tego ma sens? Czy coś sobie darować (np. Pkt. 3) Co poprawić na tym etapie?

 

Pytałam o to samo w watku "dom 3 - litrowy...." ale może pytanie zgnięło w gąszczu. Wiem, że są Mistrzostwa, ale może jednak macie czas by odpowiedzieć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi po głowie coś podobnego.

 

A. Na perlit nie wpadłem, ale myślałem (ba wciąż o tym myślę - jestem przed wbiciem pierwszej łopaty) o styropianie na zagęszczony piasek a pod beton tworzący podłogę.

B. Myślałeś o ociepleniu ścian fundamentowych od wewnątrz? Takie ocieplenie wraz ze styropianem z punktu A tworzyłyby ciągłą warstwę ocieplenia likwidującą mostek cieplny od gruntu pod domem przez ściany.

 

Pod domem jest ponoć ciepło, ale to "ciepło" to "aż" 8-10 st. C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2.Czy miałoby sens na łączeniu zewnętrznej ściany garażu i kotłowni wymurować jakby wstawke z betonu komórkowego, coby z zimniejszej ściany garazowej nie ciągnęło do ogrzewanej części domu (skoro ma lepsze właściwości niż isomur, czy w "bok" jest w stanie zatrzymać ciągnięcie zimna)

Ja bym w ogóle odseparował ściany garażu od ścian domu i wstawił tam styropian. :) Bo to piękny mostek cieplny Ci się robi...

 

4.Ile ocieplenia na ścianę garażu przylegającą do budynku:

Jak masz w ogóle go nie ogrzewać, to nie rób w ogóle ocieplenia, tylko oddziel garaż od budynku.

 

Przyznam, że nie do końca pojąłem, o co Ci chodziło z perlitem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wkleiłam zdjecie domu, żeby było widać, gdzie jest ten garaż. Nie potrafię wkleić rzutu PDF więc tak się ratuję. ławy mają szer 50 cm i już są wylane; ściana garażu ma 25 cm. Nie za bardzo wiem jak murować teraz osobno garaż, chyba to już nie chodzi w rachubę. Myślałam, że isomurem objade dom po ścianach zewnętrznym, omijając garaż, robiąc linię graniczną z isomuru na tej ściance między garażem a kotłownią. A następnie ścianę garażową od strony kotłowni i wiatrołapu ocieplę. Żeby ta ściana z garażu - boczna, co są dwa okienka nie chłodziła ścian w głąb domu to myślałam o tej wstawce z betonu komórkowego. Strop nad garażem będzie drewniany i ocieplny, nad resztą domu zalewany (oprócz garderoby w środku domu, gdzie kiedyś w przyszłości mogą się pojawić schody). Czekam na podpowiedzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Perlit został wykorzystany do wypełnienia pustek powietrznych w pierwszej warstwie z pustaka ceramicznego, żeby oddzielić ścianę od ławy fundamentowej i zlikwidować tu mostek cieplny. Pomysł IMHO niezły. Podobny efekt wystąpi, gdy zastosujesz pierwszą warstwę z isomuru. Czy o to Ci chodziło, gdy napisałaś "oblecieć isomurem"?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buduję dokladnie taki sam domek i trochę mnie te wasze grubosci ocieplenia przerażają, u mnie będzie:

- elewacje - 12 styro

- ocieplenie podłogi 1o styro

- ocieplenie stropu - 12 wełna min twarda + szlichta betonowa 4cm

projekt już po zmianie norm, wspołczynnik przenikania w normie, po co więc takie ilości styropianu, po co to 20cm na ściany, jak będziesz osadzał okna i jak one będą wyglądały z tymi 20cm styropianu?

Bez przesadyzmu,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Perlit został wykorzystany do wypełnienia pustek powietrznych w pierwszej warstwie z pustaka ceramicznego, żeby oddzielić ścianę od ławy fundamentowej i zlikwidować tu mostek cieplny. Pomysł IMHO niezły. Podobny efekt wystąpi, gdy zastosujesz pierwszą warstwę z isomuru. Czy o to Ci chodziło, gdy napisałaś "oblecieć isomurem"?

 

O to mi chodziło w tym "oblatywaniu". Ale nadal mam dylemat, co byłoby lepsze. Wiadomo isomur byłby droższy. Czy można porównac co bedzie cieplejsze? Czy zastanawiać sie nad ta ścianą boczną garażu, czy może też w pionie wsypac perlit. Osobne murowanie garazu juz nie wchodzi w rachubę, ścianki fundamentowe są juz wymurowane na 25 cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

projekt już po zmianie norm, wspołczynnik przenikania w normie, po co więc takie ilości styropianu

Normy wcale nie określają, że po ich spełnieniu będziesz miał dom ciepły. Ciepły w sensie tani do ogrzania i z ciepłą powierzchnią wewnętrzną ścian.

 

Normowy współczynnik przenikania ciepła 0,3 W/m2K to moim skromnym zdaniem absolutne minimum, które musi być osiągnięte. Ale przy dzisiejszym stanie techniki i cenie materiałów budowlanych, znacznie lepsze parametry ścian są uzasadnione ekonomicznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poroterm juz mam zakupiony. Ale załóżmy, że dokupie silkę. JAka grubość wtedy by była - 18 cm ; czyli 7 cm więcej na ocieplenie ściany. Bo nie mówimy już chyba o osobnym murowaniu garażu tylko ociepleniu ściany pomiędzy garażem a domem. Jak to się przełada współczynnikowo, np 25 porotermu + x styropianu na odpowiednik silki + styropian. Macie może link, gdzie to sobie przeliczę. Tyle, że jakby tam dać tę silkę to tym bardziej trzeba by oddzielić mostek termiczny poziomy, czyli wtedy wskazany byłby chyba isomur pod tą silką. Mąż mówi, że mam przestać czytać to forum, bo będę miała dom z 5 rodzajów kamieni. Murarze powiedza, że oszaleliśmy i jeszcze coś w kamienie wsypujemy. Edytowane przez bdan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
czytam wszystko, ale mam obawy, że chyba nikt nie jest w stanie odpowiedzieć które rozwiązanie byłoby lepsze:

 

1. sam isomur

2. isomur na zewnątrz + perlit w nośnych

3. sam perlit wszedzie w pierwszej warstwie

 

a niestety musze już powoli dokonać wyboru.

 

Pomóżcie

 

Cytuję sama siebie. Moja decyzja na dzień dzisiejszy to:

 

1. Ściany zewnętrzne - Isomur (wysokość 11,3 cm)

 

2. Ściany wewnętrzne nośne - pierwsza warstwa beton komórkowy - tam mu chyba wilgoć nie grozi

 

ad. 2 Czy widzicie jakies zagrożenie, iż w srodku bedzie jedna warstwa betonu komórkowego odm. 600 a na nim jedna kondygnacja z porotermu ( budynek parterowy), strop zalewany żelbetowy.

Czy bloczkiem komórkowym moge dowolnie obracać, czyli wysokość 24 cm dac jako szerokość a 12 cm jako wysokość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlaczego nie mozna obracać, czy gorsza wytrzymałość czy tylko to tynkowanie. bo w tym miejscu tynkować nie będę, (20 cm styro). Nie mam pojęcia co dołozyć do tego isomuru, a wolałabym nie murować pierwszej warstwy nośnych bloczkami betonowymi - no ale chyba nic mi nie pozostanie innego
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki bardzo za odpowiedzi; ten 24 to znowu problem jak to zegrać z kolejnymi warstwami muru. Zaczynajac isomurem mam 11, 3 cm i myslałam, że ta 12-ką sobie to równo pojadę. A tak te 24 - przyznam, że nie mam pomysłu jak to wiązać w nastepnych warstwach (w jakieś zabawy z przemurowaniem cegłą, żeby wyjść na wysokość chyba raczej odpadają - mąż powie, że głupieje). Zostanie chyba w środku ten bloczek betonowy. Masz może jakiś pomysł jak to przeskoczyć
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks później...
Potrzebuję Waszej sugesti. Zastosowałam do ścian zewnetrznych i nośnych isomur. Przyszedł czas na ściany działowe, które będą z porotermu szer. 12 cm. Czy te ściany murować na chudziaku, czy tez jako pierwsza warstwe dać beton komórkowy szer. 12 cm. Czy ten beton komórkowy szer. 12 wytrzyma ciężar porotermu. Czy wewnątrz na warstwie papy jest jakieś zagrożenie wilgocią dla tego bloczka betonowego. Sprawa pilna
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...