Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Budowa komina?


Recommended Posts

Witam Muruje komin z gotowych elementów systemowych, chciałem się dowiedzieć czy od momentu wyjścia z dachu można murować go z cegły klinkierowej połówki, (cegła była by układana bezpośrednio na garach,w środku byłby oczywićcie wkład szamotowy z wełną po bokach. ) dodam jeszcze że komin jest podłączony do kominka i ma jedną wentylacje,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponawiam temat, dla szerszego wyjaśnienia mojego problemu dodam jeszcze że nie mam możliwości wylania płyty wspornikowej z betonu ponieważ konstrukcja dachu (płatwy górne )są praktycznie przy samej ściance komina (tej wentylacyjnej) i pozostaje mi tylko albo wymurowanie komina do samej góry z elementów systemowych i oklejenie go płytkami-ale słyszałem że one lubią się odklejać,lub jak można chciałbym góre wyciągnąć z cegły połówki 6cm.(cegła była by bezpośrednio na garach.) doradzcie co w tej sytuacji zrobić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalną zasadą przy budowaniu komina jest to, że komin musi być zbudowany z substancji jednorodnej. W związku z tym bezwzględnie proponuję pociągnięcie pustaków keramzytowych do samej góry (razem z rdzeniem ceramicznym). Powodzenia.

 

Nie ma takiej zasady. Dowodem jest rozwiązanie firmy Schiedel (lidera w tej branży) oparte o płytę wspornikową. Ja na ostatnim pustaku keramzytowym wylałbym wieniec tak aby ciężar cegieł rozkładał się równo na pustak (widziałem takie rozwiązania funkcjonujące z sukcesem). Problem jest taki że w większości przypadków powoduje to utratę gwarancji - każda okazja jest dobra aby tej klienta pozbawić.

Lepiej jest robić tak jak doradza Pan Daniel. Aby płytki się nie odklejały górę komina należy uszczelnić silikonem kwaso i temperaturo odpornym. Płytki doklejają się od tego że keramzyt namaka i w zimie zamarazająca woda powoduje odklejanie płytek. Płytki trzeba kleić na klej elastyczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

martinez44

Nie ma takiej zasady - jest, materiał użyty na komin powinien być od dołu do góry taki sam. Nie chodzi tutaj (mówimy o kominie systemowym) o obudowę zewnętrzną. Mówimy o kanale spalinowym / dymowym który wykonany jest w tym przypadku z jednego materiału czyli kamionki.

 

Odnośnie klejenia płytek na kominie - uważam, że prędzej czy później i tak odpadną. Kiedy odpadną, to zależy tylko od użytego materiału i staranności wykonania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

martinez44

Nie ma takiej zasady - jest, materiał użyty na komin powinien być od dołu do góry taki sam. Nie chodzi tutaj (mówimy o kominie systemowym) o obudowę zewnętrzną. Mówimy o kanale spalinowym / dymowym który wykonany jest w tym przypadku z jednego materiału czyli kamionki.

 

Odnośnie klejenia płytek na kominie - uważam, że prędzej czy później i tak odpadną. Kiedy odpadną, to zależy tylko od użytego materiału i staranności wykonania.

 

Nie ma takiej zasady. Bo niby z czego miałaby ona wynikać. Ponadto kominów nie wykonuje się z kamionki - to na co kolega mówi "kamionka" to ceramika specjalistyczna, często z domieszką palonki szamotowej. Typowa kamionka (rodzaj materiału ceramicznego) jest nieodporna na szoki temperaturowe i się nie nadaje.

Zabezpieczone przed wilgocią płytki przyklejone klejem elastycznym nie odpadają - potwierdzone empirycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma takiej zasady. Bo niby z czego miałaby ona wynikać. Ponadto kominów nie wykonuje się z kamionki - to na co kolega mówi "kamionka" to ceramika specjalistyczna, często z domieszką palonki szamotowej. Typowa kamionka (rodzaj materiału ceramicznego) jest nieodporna na szoki temperaturowe i się nie nadaje.

Zabezpieczone przed wilgocią płytki przyklejone klejem elastycznym nie odpadają - potwierdzone empirycznie.

 

Zgadza się użyłem nazwy "kamionka" a powinienem "ceramika" moja wina. Natomiast chciałbym przypomnieć, że kształtki, rury, kominowe wykonuje się między innymi z szamotu i kamionki.

Czy nie ma zasady, że komin powinien być wykonany z takiego samego materiału z tym się nie zgodzę. Powinno się używać do budowy komina jednorodnego materiału i wkład ceramiczny spełnia takie wymogi. Chodzi tutaj o wytrzymałość na naprężenia, odporność na temperatury niskie i wysokie, małą nasiąkliwość i kwasoodporność.

 

Płytki klejone nawet na najlepszy klej zawsze kiedyś odpadną, szczególnie jak są położone na zewnątrz. Widziałem już niejeden taras, schody, murki i słupki ogrodzenia z których odpadały płytki. Więc dlaczego nie mogą odpaść z komina?

Staranność montażu i użyte materiały są bardzo ważne ale najważniejszym czynnikiem, destrukcyjnym dla płytek są warunki zewnętrzne, słońce, deszcz, mróz.

Pozdrawiam

Edytowane przez M K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
doradzcie co w tej sytuacji zrobić.

 

Ja też miałem ten dylemat i w efekcie wszystkie 4 kominy systemowe pokryłem płytkami Struktonit na stelażu z płyt OSB dodatkowo zaimpregnowanych i odsuniętych od pustaków ok. 2,5 cm (przestrzeń wypełniona ogniochronną wełną mineralną Rockwoll).

Te płytki już nie spadną, bo są mocowane do płyt OSB nierdzewnymi gwoździami.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też miałem ten dylemat i w efekcie wszystkie 4 kominy systemowe pokryłem płytkami Struktonit na stelażu z płyt OSB dodatkowo zaimpregnowanych i odsuniętych od pustaków ok. 2,5 cm (przestrzeń wypełniona ogniochronną wełną mineralną Rockwoll).

Te płytki już nie spadną, bo są mocowane do płyt OSB nierdzewnymi gwoździami.

 

Pozdrawiam

 

A jak i na czym mocowany był ten stelaż z płyt OSB na kominie?? I czym impregnowana płyta?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
A jak i na czym mocowany był ten stelaż z płyt OSB na kominie?? I czym impregnowana płyta?

 

W narożnikach pustaków keramzytobetonowych należy dać kątowniki dystansowe (ideałem byłaby akacja lub dąb, jako najbardziej odporne na wilgoć) zaimpregnowane najlepiej ciśnieniowo Fobos'em lub Ogniochronem (oba preparaty zapewniają niepalność). Te narożniki zapewniają, że płyta OSB będzie się znajdowała w odległości np. 25 mm, a więc tyle, żeby w tej "pustce" umieścić ognoodporną wełnę mineralną (kominkową). Te kątowniki, do których przykręcamy płyty OSB (wkręty nierdzewne !) obejmują pustak i wcale nie muszą być do niego ani przybite, ani przykręcone, bo cały ten "płaszcz" z płyt OSB (do których przybija się nierdzewnymi gwoździami płytki Struktonit) waży tyle, że na pewno nie "odleci" nawet z dużą wichurą, a dodatkowo ścianki pustaka są cienkie i kruche, więc nie warto ich osłabiać kołkami lub gwoździami. Płyty OSB "same w sobie" są wodoodporne, więc w zasadzie wystarczy zaimpregnować jedynie ich cięte krawędzie (dwukrotnie np. lazurą ochronną 3V3). Ja dla pewności zaimpregnowałem także ich płaszczyzny. Obróbki blacharskie komina wchodzą pod te płyty OSB zapewniając odporność na wody opadowe. Jeszcze do tego fachowo wykonana "czapa" kominowa z blachy powlekanej i komin gotowy:)

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W narożnikach pustaków keramzytobetonowych należy dać kątowniki dystansowe (ideałem byłaby akacja lub dąb, jako najbardziej odporne na wilgoć) zaimpregnowane najlepiej ciśnieniowo Fobos'em lub Ogniochronem (oba preparaty zapewniają niepalność). Te narożniki zapewniają, że płyta OSB będzie się znajdowała w odległości np. 25 mm, a więc tyle, żeby w tej "pustce" umieścić ognoodporną wełnę mineralną (kominkową). Te kątowniki, do których przykręcamy płyty OSB (wkręty nierdzewne !) obejmują pustak i wcale nie muszą być do niego ani przybite, ani przykręcone, bo cały ten "płaszcz" z płyt OSB (do których przybija się nierdzewnymi gwoździami płytki Struktonit) waży tyle, że na pewno nie "odleci" nawet z dużą wichurą, a dodatkowo ścianki pustaka są cienkie i kruche, więc nie warto ich osłabiać kołkami lub gwoździami. Płyty OSB "same w sobie" są wodoodporne, więc w zasadzie wystarczy zaimpregnować jedynie ich cięte krawędzie (dwukrotnie np. lazurą ochronną 3V3). Ja dla pewności zaimpregnowałem także ich płaszczyzny. Obróbki blacharskie komina wchodzą pod te płyty OSB zapewniając odporność na wody opadowe. Jeszcze do tego fachowo wykonana "czapa" kominowa z blachy powlekanej i komin gotowy:)

 

Pozdr.

 

Dzięki za wyjaśnienie. Gdzieś czytałem wersję że może być dystans z pustką powietrzną, bez wełny. Jaką rolę pełni więc w Twoim przypadku wełna? Być może lepiej jej nie dawać, będzie lepsze przewietrzanie?

 

Czyli tak naprawdę cały stelaż "zacisnięty" jest na kominie i trzyma się go na zasadzie tarcia kątowników o pustaki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
Dzięki za wyjaśnienie. Gdzieś czytałem wersję że może być dystans z pustką powietrzną, bez wełny. Jaką rolę pełni więc w Twoim przypadku wełna? Być może lepiej jej nie dawać, będzie lepsze przewietrzanie?

Czyli tak naprawdę cały stelaż "zacisnięty" jest na kominie i trzyma się go na zasadzie tarcia kątowników o pustaki?

Tak, można tak to określić (a może raczej "obejmuje" pustaki). Jak już pisałem, niemożliwe jest uniesienie tego stelażu z płytkami nawet przez wichurę.

Oczywiście, można też dać "pustkę powietrzną" (wełna, to tylko "dmuchanie na zimne"). Komin systemowy jedynie w czasie pożaru sadzy może wytworzyć temperaturę niebezpieczną dla obudowy, bo pomiędzy wkładem ceramicznym a pustakiem też już jest (a przynajmnie powinna być) żaroodporna wełna mineralna i przy normalnej pracy obudowa z pustaków jest chłodna (szczególnie przy wylocie). Jeśli chodzi o przewietrzanie komina systemowego, to powinno się odbywać wokół wkładu ceramicznego (otwór w czapie powinien być większy od średnicy wkładu wychodzącego ponad czapę). Acha - jeszcze jedno. Dla dobrego przewietrzania na tej "skrzynce" z płyt OSB można przykręcić płytę OSB przykrywającą odległą od ostatniego pustaka o kilka centymetrów z otworem większym o ok. 3 cm wokół obwodu wkładu ceramicznego. Do tej płyty przykręca się czapę kominową.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wątpliwości co do tej płyty przykrywającej - bo jak to się ma do przepisów? Płyta OSB jest zaliczana do mat. łatwopalnych, nawet odpowiednio zagruntowana. Co na to kominiarz, nie było problemów z odbiorem? Słyszałem że żaden materiał typu drewno czy coś w ttym stylu nie może być zainstalowany bliżej niż 10cm od komina.. nawet z boku, a co dopiero od góry.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
W płycie OSB został wycięty otwór dużo większy, niż wkład ceramiczny (jest odległy ok. 8 cm, a więc więcej, niż przepisy dopuszczają położenie materiałów łatwopalnych). Jest to zresztą WYLOT komina, który nie ma tak wysokiej temperatury, jak część dolna i środkowa. Za to otwór w czapie z blachy powlekanej jest oddalony ok. 10 mm od tego wkładu. Czapa betonowa w systemie, który kupiłem nie tylko była koszmarnie droga, ale też potwornie ciężka. Stąd te decyzje. Musiałem jedynie zamówić dodatkowy przeciwdeszczowy kołnierz stożkowy z blachy kwasoodpornej osadzony na tym wkładzie ceramicznym (na silikonie wysokotemperaturowym), aby zapewnić wentylację wkładu (poprzez właśnie tę szczelinę pomiędzy blachą a wkładem) i jednocześnie zabezpieczyć ją przed wodą opadową. Warunkiem dobrego działania była konieczność wywinięcia obrzeża tego otworu (do góry) przez dekarza.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
W płycie OSB został wycięty otwór dużo większy, niż wkład ceramiczny (jest odległy ok. 8 cm, a więc więcej, niż przepisy dopuszczają położenie materiałów łatwopalnych). Jest to zresztą WYLOT komina, który nie ma tak wysokiej temperatury, jak część dolna i środkowa. Za to otwór w czapie z blachy powlekanej jest oddalony ok. 10 mm od tego wkładu. Czapa betonowa w systemie, który kupiłem nie tylko była koszmarnie droga, ale też potwornie ciężka. Stąd te decyzje. Musiałem jedynie zamówić dodatkowy przeciwdeszczowy kołnierz stożkowy z blachy kwasoodpornej osadzony na tym wkładzie ceramicznym (na silikonie wysokotemperaturowym), aby zapewnić wentylację wkładu (poprzez właśnie tę szczelinę pomiędzy blachą a wkładem) i jednocześnie zabezpieczyć ją przed wodą opadową. Warunkiem dobrego działania była konieczność wywinięcia obrzeża tego otworu (do góry) przez dekarza.

 

sobieradek,

a czy masz może (albo mógłbyś zrobić) zdjęcia komina obłożonego płytkami Struktonit? Chodzi mi o efekt wizualny:) Czym masz pokryty dach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Gość Konto usunięte_12*
sobieradek,

a czy masz może (albo mógłbyś zrobić) zdjęcia komina obłożonego płytkami Struktonit? Chodzi mi o efekt wizualny:) Czym masz pokryty dach?

 

Tak, jak ci już pisałem na priv: jestem "starej daty" i mam jeszcze aparat na klisze;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...