Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Czy dawać styropian pod wylewką w kotłowni.


stasiek_ps

Recommended Posts

Mam pytanko. Szukam i nie bardzo mogę znaleźć.

 

W kotłowni będzie stał bufora ciepła 1000 l i zasobni. 500l. Hydraulik mówi zeby w wylewce nie dawać styropianu. Z różnych względów wyszło ze wszystkich warstw na gotowo ma być 10 cm. Hydruaulik mówi zeby dać po prostu papę i 9 cm wylewki zbrojonej. Styropianu żeby nie dawać ze względu na ciężar bufora i zasobnika. Co o tym sądzicie? Może jednak dawać styro tylko pewnie maks 3 - 4 cm. Do tego 6 - 7 cm zbrojonej wylweki. Którą obpcję wybrać.

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w kotłowni jest 12 cm styropianu i na tym wylewka 8 cm. Stoi na tym kocioł z podajnikiem (w sumie z węglem to pewnie jakieś 400 kg) i obok zasobnik 210 l. Zamiast 3-4 cm styropianu możesz dać styrodur, który jest dużo twardszy niż styropian (i przy okazji cieplejszy). Jest też dużo droższy, ale jeśli dasz go tylko tam, gdzie będzie stał bufor i zasobnik to fortuny nie stracisz. Myślę, że ten zasobnik 500 l postoi na czymś takim bez problemu. Nie wiem jednak jak z tym 1000 l buforem... Pasowałoby pomyśleć jak rozłożyć to obciążenie z bufora na większą powierzchnię...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Styrodur spokojnie utrzyma to wszystko. Można dać go mniej, niż zwykłego styropianu EPS100. Można też dać styropian EPS-200, który stosuje się np. w garażach pod TIRy ;)

Sęk w tym, aby wylewka była odpowiednio wzmocniona - możesz zamiast siatki standardowej dać np. krzyżowo pręty fi 6mm co 10-15 cm i wylewkę 8-9 cm grubą. Spokojnie powinno to wszystko utrzymać.

Jeśli nie dasz w ogóle styropianu, możesz mieć w kotłowni całkiem niezły mostek termiczny ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że coraz więcej opcji :)

Powoli robi się mętlink w głowie.

 

Skłaniam się ku opcji:

Kotłownia (nie jest duża więc w całej podłodze takie warstwy):

0,5 papa, ewnetualnie dodatkowo folia na papę

2 cm styrodur

7cm wylewka zbrojona

1 cm gres

Kominek (tutaj wylewka ma być na 23 cm):

0,5 papa, ewnetualnie dodatkowo folia na papę

10 cm styrodur

12 cm wylewka zbrojona

 

 

I tak chyba zostanie. Myślicie ze w przypadku kotłowni izolacja 2 cm wystarczy?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym podniósł do 5cm, ale to już Twoja decyzja ;)

Czy wylewka nie za cienka? Bufor będzie ważył znacznie więcej, niż kominek, pod którym robisz 12 cm betonu zbrojonego...

 

Folia na papę - hmm... W sumie droga nie jest ;) a zawsze to ciut więcej osłony.

 

Co do wylewki pod kominek: z czego planujesz wykonać obudowę? Będzie to jakiś zestaw kumulacyjny? Kominek z płaszczem? Czy zwykły "telewizor" z obudową z KG? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym podniósł do 5cm, ale to już Twoja decyzja ;)

Czy wylewka nie za cienka? Bufor będzie ważył znacznie więcej, niż kominek, pod którym robisz 12 cm betonu zbrojonego...

Problem w tym że miejsca jest w sumie na 10 cm. Chyba żeby w części dla bufora zrboić wyższą podłogę. Ma to sens?

 

Folia na papę - hmm... W sumie droga nie jest ;) a zawsze to ciut więcej osłony.

 

Co do wylewki pod kominek: z czego planujesz wykonać obudowę? Będzie to jakiś zestaw kumulacyjny? Kominek z płaszczem? Czy zwykły "telewizor" z obudową z KG? ;)

 

Kominek z płaszczem wodnym. Hajduk volcanto wt http://hajduk.com.pl/pl/katalog/produkt-981-VOLCANO_WT Masa wkładu ok. 370 kg do tego woda w płaszu wodnym pewnie jakieś 60-80 l

Nad zabudową jeszcze myślę ale raczej będzie bez kumulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak jest płaszcz wodny, to raczej kumulacji się nie robi, bo ona już jest w postaci wody ;) Pozostaje tylko kwestia, czy robisz obudowę murowaną z kamienia, czy jednak coś lżejszego. Jak murowaną, to myślę, że dobrym założeniem będzie ok. 1t wagi całości po montażu i na tyle musisz przygotować podłogę. Więcej ciężko będzie uzyskać ;)

 

EPS-200 ma obciążalność 3t /m2, a styrodur chyba też coś koło tego... Myślę, że powinno spokojnie to utrzymać. Zrób tylko oddzielną płytę wylewki pod kominkiem, aby nie pracowała z calością podłogi (czyli oddziel dylatacją miejsce pod kominek od reszty).

 

Co do kotłowni, to zastanawiam się, czemu wyszło Ci tak mało miejsca na posadzkę. 10 cm to strasznie mało. Rozumiem, że chcesz tam coś wysokiego postawić?

 

Dobrym rozwiązaniem myślę będzie zrobienie wydzielonej części pod bufor, gdzie będzie praktycznie sama wylewka, ew. jakaś cienka warstwa styroduru. Pod resztą podłogi można dać grubiej styropianu, a zrobić wylewkę cieńszą, bo nie będzie takich obciążeń. Wylewkę cienką można ew. dozbroić włóknami polipropylenowymi, aby zwiększyć jej elastyczność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja w miejscu pod bufor wymurowałem wprost na chudziaku podest z BK-600, a w miejscu gdzie ma stanąc kocioł nie dałem żadnego styropianu i wyszło mi małe wgłębienie na 10cm poniżej posadzki

 

uuu najlepszy specjalista od energooszczędzania a tu taaaki most cieplny? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kotłowni, to zastanawiam się, czemu wyszło Ci tak mało miejsca na posadzkę. 10 cm to strasznie mało. Rozumiem, że chcesz tam coś wysokiego postawić?

 

Dobrym rozwiązaniem myślę będzie zrobienie wydzielonej części pod bufor, gdzie będzie praktycznie sama wylewka, ew. jakaś cienka warstwa styroduru. Pod resztą podłogi można dać grubiej styropianu, a zrobić wylewkę cieńszą, bo nie będzie takich obciążeń. Wylewkę cienką można ew. dozbroić włóknami polipropylenowymi, aby zwiększyć jej elastyczność.

 

Sytuacja z małą ilością miejsca na wylewkę wynikła z błędu wykonawcy który wylał chudziak garażu na poziomie chudziaka w całym domu. Chudziak w garażu miał być jeden bloczek fundamentowy niżej. Spowodowałow to konieczność przeprojektowania podciągów w garażu i podniesniea domu o jeden pustak tak aby w garażu zmieściła się brama segmentowa normalnych rozmiarów.

Do kotłowni wchodzi sie z garażu. Chudziak jest na tym samym poziomie.Sufit w kotlowni jest dosyć wysoko więc wylewka mogłaby być wyżej.

 

W sumie teraz w trakcie pisania przyszło mi do głowy ze wylewkę mozna w kotłowni zrobić 16 cm wyżej niż w garażu i zrobić schodek w garażu,

Wtedy miałbym do dyspozycji 26 cm na wszystkie warstwy. Można wtedy dać styrodur z 15 cm i 10 cm wyelewki zbrojonej. Co o tym sądzicie?

 

W garażu już nic się nie da zrobić i tam moze byc maks 10 cm na gotow. Czyli tam 3 cm sytroduru i 6 cm zbrojonej wylewki.

 

A kominek stoi w salonie a tam mam zaplanowane 23 cm na gotowo czyli 15 cm styropianu, 7 cm wylewki, podłoga 1 cm.

No wychodziłoby ze roznice w podłogach bylyby następujace (przypominam ze w całym domu chudziak jest na tym samym poziomie):

Garaż 10 cm.

Kotłownia 26 cm.

Dom 23 cm.

Stopień z garazu do kotłowni 16 cm.

Stopien z garażu do domu 13-14 cm.

 

Tak to wszystko mniej więcej wygląda.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:cool:

ale za to kociołek będzie sobie stał 15cm niżej niż bufor, nie mówiąc już o tym że 25cm BK-600 to mocniej i cieplej niż 2-3cm styropianu czy styroduru

 

Czytam i oczom nie wierzę. mpoplaw BK chwali.

A czy zgodnie z normami , to czy kocioł nie powinien stać raczej na podwyższeniu, zamiast we wgłębieniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm... To są jakieś normy dot. posadzenia kotła do 25kW mocy? ;) IMO norma, czy też rozporządzenie tyczące kotłów i kotłowni opiewa na urządzenia o mocy > 25kW ;)

 

Z drugiej strony dobra praktyka wykazuje (przynajmniej w moim odczuciu), że kociołek faktycznie powinien stać na podwyższeniu - w razie wypadku zalania woda nie powinna się dostać do paleniska, bo para wodna zmiesza się z oparami i powstanie kwasidło wredne dla komina i stali kotła ;) Pomijam możliwosć ew. zalania elektroniki i mechaniki podawania paliwa i powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z drugiej strony dobra praktyka wykazuje (przynajmniej w moim odczuciu), że kociołek faktycznie powinien stać na podwyższeniu - w razie wypadku zalania woda nie powinna się dostać do paleniska, bo para wodna zmiesza się z oparami i powstanie kwasidło wredne dla komina i stali kotła ;) Pomijam możliwosć ew. zalania elektroniki i mechaniki podawania paliwa i powietrza.

 

Eeee, ale przecież palenisko nigdy nie jest na samym dnie kotła, bo pod nim jest jeszcze popielnik. Żeby woda dostała się do paleniska, to w całej kotłowni musiałoby jej być jakieś 20 cm... to już poważna katastrofa, a nie zwykłe zalanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wiem, że do paleniska jest sporo miejsca na wodę, ale wiesz - strzyżonego Pan Bóg strzyże ;) Katastrofy się zdarzają.

Co do samego posadowienia kotła, to jak stoi na posadzce na równi w całej kotłowni, to ok - masz miejsca na wodę, bo ta pewnie na dom najpierw wywali i odpłynie sobie drzwiami - chyba, że kotłownia w piwnicy... Jak stoi w zagłębieniu, to ilość wody potrzebna do jej zapełnienia jest duuuuużo mniejsza, niż np. całej piwnicy, czy kotłowni ;)

 

Dlatego też nie polecałbym nikomu robić niecki na kocioł - ale wybór należy do inwestora :-P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm... To są jakieś normy dot. posadzenia kotła do 25kW mocy? ;) IMO norma, czy też rozporządzenie tyczące kotłów i kotłowni opiewa na urządzenia o mocy > 25kW ;)

 

Z drugiej strony dobra praktyka wykazuje (przynajmniej w moim odczuciu), że kociołek faktycznie powinien stać na podwyższeniu - w razie wypadku zalania woda nie powinna się dostać do paleniska, bo para wodna zmiesza się z oparami i powstanie kwasidło wredne dla komina i stali kotła ;) Pomijam możliwosć ew. zalania elektroniki i mechaniki podawania paliwa i powietrza.

 

Norma PN-87/B-02411(chyba nie pomyliłam). Jak będziesz robił zgodnie z wytycznymi, to zauważysz, że i na tę wodę tam sposób jest. To tak na marginesie, bo wątek wszak na inny temat jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Norma PN-87/B-02411(chyba nie pomyliłam). Jak będziesz robił zgodnie z wytycznymi, to zauważysz, że i na tę wodę tam sposób jest. To tak na marginesie, bo wątek wszak na inny temat jest.

Nie pomyliłaś się co do normy ;) Zgodnie z zapisem w tej normie, jak podaje serwis internetowy instalacjebudowlane.pl:

 

Kotłownia na paliwo stałe

 

Kotłownie wbudowane na paliwo stałe powinny spełniać wymagania normy PN-87/B-02411 „Kotłownie wbudowane na paliwo stałe". Ze względu na moc cieplną zgodnie z tą normą kotłownie można podzielić następująco: kotłownie o mocy do 25 kW i kotłownie o mocy cieplnej powyżej 25 kW do 2 MW.

 

 

 

Dla małych kotłowni o mocy do 25 kW powinny być spełnione następujące wymagania:

 

» kocioł powinien być umieszczony w wydzielonym pomieszczeniu, możliwie centralnie w stosunku ogrzewanych pomieszczeń,

» podłoga w kotłowni powinna być wykonana z materiałów niepalnych lub obita blachą stalową grubości 0,7 mm na odległości minimum 0,5 m od krawędzi kotła. Kocioł powinien być umieszczony na fundamencie wykonanym z materiałów niepalnych, wystającym 0,05m ponad poziom podłogi i okrawędziowanym stalowymi kątownikami,

[...]

To tak w nawiązaniu do tego zagłębienia pod kociołkiem ;)

Oczywiście to norma, czyli _zalecenia_, a nie prikaz. Czyli jak se zrobisz, tak se masz :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...