Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

W jaki sposób ocieplacie poddasze?


minuszka

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 109
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Prosciej sie nie da!

 

Pomiedzy krokwie dajemy welne mineralna gr. 16cm (15 cm to min aby uzyskac u<0.3) "na wcisk" nastepnie folie wysokoparoprzepuszczalna jako drugie odwodnienie dachu - wiatroizolacje.

Do krokwi przybijamy kontrłaty i dalej laty w ten sposob tworzy sie szczelina wentylacyjna a zarazem mozliwosc odplywu wody z drugiego odwodnienia dachu. Wlot do szczeliny pod rynna w okapie wylot w kalenicy pod gasiorem (nalezy zabezpieczyc siatka przed ptakami i gryzoniami!), aby unikanac mostka termicznego "przez krokiew" nalezy dac 2-go warstwe welny pomiedzy ruszt prostopadly do krokwi pod plyty GK.

Nie dajemy folii paroszczelnej (potrzebna tylko w pomieszcz. uzytkowych:

łazienka, kuchnia itp.)

Uwaga na zakład folii w kalenicy min 20 cm, i mocowanie gasiora na latach dystansowych. Ahh jeszcze podkladka uszczelniajaca pod gasior.

To tyle mam nadzieje ze wam sie cos z tego przyda!

pozdrowienia dla dr Cz. B.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość tomek_2

Kilka pytan do pana Wojtka i innych wtajemniczonych bardziej niz ja:

 

1. Czy ma sens ocieplanie poddasza zarowno bezposrednio pod skosami dachu (welna miedzy krokwiami zgodnie z powyzszymi wskazowkami), jak rowniez (po zbudowaniu za jakis czas sufitow podwieszanych) miedzy jetkami do ktorych mocowany jest ruszt na plyty sufitowe G-K? Mam taki pomysl myslac (nie wiem, czy slusznie), ze w ten sposob poddasze bedzie docieplone "na fest" (choc zdaje sobie sprawe, ze jest to drozsze rozwiazanie)

 

2. Ocieplajac dach bezposrednio pod skosami dachu (miedzy krokwiami)pod blachodachowka i folia wysokoparoprzepuszczalna (tyvek albo draftex-plus firmy isover) chce wlozyc welne Unimata na grubosc krokwii (18 cm), a nastepnie.... no wlasnie, co dalej?

a) folia paroizolacyjna, pod nia zas nabite laty 5 cm w poprzek krokwii i druga warstwa welny 5 cm (juz bez folii pod nia, oczywiscie) eliminujaca mostki termiczne

b) bezposrednio pod welna 18 cm laty 5 cm w poprzek krokwii, ktore podtrzymaja welne 18 cm (zreszta i tak bedzie ona podwiazana sznurkiem), miedzy laty welna 5 cm do wysokosci lat i dopiero pod druga warstwa welny folia paroizolacyjna?

 

3. Majac juz docieplone poddasze buduje sufity z plyt g-k na ruszcie stalowym podwojnym mocowanym do spodu jetek, na jetki zas od gory nabijam plyte osb czy podlogowa v-100, zeby wykorzystac nieuzytkowy trojkacik na jakies lekkie graty. I tu mam problem - jak najsensowniej docieplic sufit? Do jetek o wys. 18 cm przybijam od spodu ruszt stalowy podwojny (3 cm + 3 cm) i do niego mocuje plyte g-k. Czyli pusta przestrzen o wysokosci jetki 18 cm powieksza mi sie min. o 6 cm plus 2-3 cm na ew. wyrownanie poziomow na ruszcie stalowym miedzy poszczegolnymi jetkami, co daje odleglosc miedzy gora jetki (plyta osb) a wierzchem plyty g-k ok. 26-27 cm. I co teraz zrobic? Czy ta pusta przestrzen wypelnic welna o gr. 20 cm podwiazana sznurkiem ew. opierajaca sie na ruszcie stalowym do plyt g-k, zostawiajac kilka centymetrow przestrzeni, czy tez naklasc grubsza warsywe welny (ok. 24 cm)? A moze tutaj takze powinny byc 2 warstwy welny - 16 cm + 5-6 cm w poprzek pod pierwsza warstwa welny - tak, jak przy ocieplaniu skosow dachu?

 

4. I nastepna kwestia - czy pod tym docieplanym sufitem rowniez powinienem zamontowac folie paroizolacyjna (bezposrednio pod welna ew. pod rusztem na plyty g-k) czy tez folia ta jest juz zbedna, bo przeciez takowa folia jest juz polozona pod ocieplonymi skosami poddasza? Rozumiem tez, ze nie klade juz folii paroprzepuszczalnej, bo ta takze jest nad dociepleniem pod skosami dachu?

 

Blagam o uwazne pzreczytanie moich pytan i rozwianie watpliwosci, bo jutro chce zamowic welne, ale mam kilka wariantow ilosciowych zwiazanych po czesci z odpowiedziami na w/w pytania.

 

Dziekuje za cierpliwosc i pomoc

pozdr

tomek_2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam taki problem, zwiazany z ociepleniem poddasza. Całe poddasze mamy użytkowe, lecz nad częścią tego poddasza chcemy zrobić stryszek. Tam zainstalujemy rekuperator, jest juz zainstalowana centrala alarmowa, będzie też wentylator od DGP. W skosy stryszku chcę dać wełnę do samej kalenicy. Jasne jest , że w suficie nad poddaszem użytkowym i części dachu nad użytkowym poddaszem dajemy pełne ocieplenie (np. 25 cm). A co z sufitem, który jest jednocześnie podłogą stryszku i jego skosami? Jak rozwiązać tu ocieplenie? Chodzi mi głównie o grubość wełny w podłodze stryszku (dodatkowo będzie tłumić dźwięki z zaintalowanych urządzeń) oraz w jego skosach oraz ściankach bocznych. I czy skosy i ścianki stryszku też zabezpieczać folią paroizolacyjną? Bo jasne jest, że aby zachować ciągłość paroizolacji to tzreba ją położyć nad całym poddaszem użytkowym. Jeśli nie trzeba jej kłaść ze względu na wilgoć, to pewnie trzeba będzie ją dać, aby wełna się nie sypała.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marzek,

Na mój gust i wiedze to powinienes dac folię do samej kalenicy.

Natomiast ocieplenie tylko na skosach poddasza użytkowego oraz w suficie poddasza uzytkowego (pod podłąga stryszku)

Ja mam podobny układ, mam jętki 20cm wys. więc daję 20 cm welny w jętki pod spodem stelaz i płyty GK (można kolejne 5cm wełny w stelaż) nad tym deski pozostale z szalunków (po oczyszczeniu z resztek betonu) można tez dac płytę OSB.

 

Chyba nie ma co dawac ocieplenia na stryszku szkoda kasy jak będzi efolia to się będzie diobrze wentylować.

 

Tylko jeśli dajesz czujkę PIR na stryszku to chyba musisz ją zastąpić dualna żeby nie wzbudzała się na drgania foli i takie tam (tak tłumaczą fachowcy).

 

Pzdr

Fugas

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tez wkładam tam centrale alarmową, turbine i jeszcze wzmacniacz antenowy.

turbina jest ocieplana a jesli uważasz że dla reszty za zimno to łatwiej zrobic jakąś niby klatkę z ociepleniem dla urządzeń niz ocieplac cały strych.

Będzie dodatkowo lepsza wentylacja dachu.

Tez nad tym myślałem, ale wydaje mi się że szkoda ocieplac ze wszystkich stron coś co nie jest użytkowane. Poza tym wtedy trzeba by b yło zrobić wentylacje tego stryszku jakiś otór w ścianie szczytowej albo wentylacja w kominku (dachówce ) na dach = znowu wraca temat wyziębiania i chyba koło się zamyka.

 

Fugas

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Centralce alarmowej zima na stryszku nie powinna zaszkodzić, ale w lecie elektronice i akumulatorowi gorąco skróci żywotność.

Zatem wentylator z termostatem.

W rekuperatorze (także w kanale wywiewnym) w zimie wydziela się woda - którą trzeba gdzieś odprowadzić, a nie powinna zamarznąć.

Kanały wentylacyjne (wszystkie) na stryszku powinny być ocieplone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość tomek_2

Przysluchuje sie tej dyskusji i trudno nie przyznac Fugas-owi racji co do dodatkowych kosztow docieplenia stryszku nieuzytkowego do samej kalenicy. Ale nie wiem, kiedy bede mial zrobione sufity i podloge nad poddaszem uzytkowym, moze to troche potrwac, dlatego chyba jednak zdecyduje sie ocieplic "kompleksowo" do kalenicy.

 

A czy przy krokwiach 18 cm moge zastosowac welne 20 cm (w pierwszej warstwie) - pytam, bo moge kupic ja znacznie taniej niz 18-tke (maja jeszcze ze starych zapasow)? Pomyslalem, ze nabije wtedy na krokwie wzdluzne laty 2-3 cm i "sie wyrowna". I dopiero potem druga warstwa welny 5 cm w poprzek. Moze tak byc?

 

I - jesli chodzi o paroizolacje - rozumiem z powyzszej dyskusji, ze powinna byc na calej polaci dachu az do kalenicy, a czy rowniez pod jetkami nad sufitem podwieszanym i plyta gk?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy przy krokwiach 18 cm moge zastosowac welne 20 cm (w pierwszej warstwie) - pytam, bo moge kupic ja znacznie taniej niz 18-tke (maja jeszcze ze starych zapasow)? Pomyslalem, ze nabije wtedy na krokwie wzdluzne laty 2-3 cm i "sie wyrowna". I dopiero potem druga warstwa welny 5 cm w poprzek. Moze tak byc?

 

Co do tego pytania, to o ile wiem to tak się właśnie robi. Ale wyrocznią nie jestem. Jak widzisz sam mam problemy z właściwym wykonaniem ocieplenia. Ja chyba jednak też ocieplę całość. Tylko ten stryszek trochę słabiej. I dam folię aby wełna nie przyjmowała wilgoci i się nie sypała. I jeszcze jedno. Chyba dam na górze stryszku taki mini sufit (bardzo wąski, mało materiału), aby była jakaś wolna przestrzeń pod samą kalenicą i abym miał mniejsze straty ciepła, o których pisał Fugas. Dla mnie ocieplenie tego stryszku będzie pełniło dwie role: w zimie ochrony przed zimnem, w lecie ochrony przed nadmiernym nagrzewaniem. Chyba dobrze kombinuję?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Wojciechu - bede mial taka sytuacje, ze stryszek nieuzytkowy bedzie tylko nad czescia poddasza (pokojami), nie bedzie go natomiast nad pozostala czescia pomieszczenia, przeznaczona na pracownie plastyczna. Z pana postu wynika, ze nad ta czescia do kalenicy nie powinienem klasc paroizolacji (nawet, jesli sie zdecyduje ja ocieplic). Czy tak? A czy ewentualne jej polozenie moze miec jakies negatywne skutki? Chodzi o to, ze poczatkowo nie bedzie sufitow podwieszanych i podlogi na tym stryszku i myslalem, ze celowe bedzie najpierw ocieplenie calosci i polozenie paroizolacji - bo przez jakis czas calosc bedzie ogrzewana. A po montazu sufitow, ociepleniu i polozeniu tam paroizolacji co powinienem zrobic - usunac paroizolacje z czesci nieuzytkowej do kalenicy? Prosze o rade w tej kwestii
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...