Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Podłogówka BEZ projektu - co teraz


krolik2002

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 140
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Czy możliwe jest, że moja pompa obiegowa jest zwyczajnie za mała na 370m2 gęstej instalacji i trzeba dołożyć drugą na górne rozdzielacze? Czy jest to w ogóle wykonalne? Pompa ciepła steruje pompką obiegową więc ta dołożona musiałaby być jakoś wpięta w układ

Przy pompie ciepła obiegówkę dobiera się aby uzyskać nominalny przepływ cieczy na pompie. Sprawdź w instrukcji pc jaki jest wymagany. Pośrednio można go oszacować przez różnicę temperatur między zasilaniem a powrotem z podłogówki. Jaką masz ? Jeśli koło 5 stopni, to obiegówka jest dobra. Jeśli przepływy będziesz miał za małe, to możesz podłączyć 2 obiegówki równolegle - jedną dla parteru, drugą dla piętra. O sterowanie się nie martw. Jeśli chcesz grzać tu i tu, to pompa musi włączać obie na raz - a do tego wystarczy podłączenie równoległe kabli zasilających obiegówki. Gdybyś chciał grzać tylko np. górę, to jeszcze byś musiał dołożyć zawory zwrotne, żeby nie działająca obiegówka nie kręciła się w drugą stronę.

Skoro sekcje masz do 90m, rozdzielacze, rotametry, to projektem się nie przejmuj, bo to nie rakieta i nie jest specjalnie potrzebny.

Jak zamknąłeś górę, to co to znaczy, że przepływ był super ? Jeśli rzeczywiście przepływ na pc (czyli suma na rotametrach) masz o wiele za mały, to pc nie powinna pracować w takich warunkach.

Edytowane przez rwxw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rwxw miło się czyta Twoje posty......bardzo rozsądnie piszesz.

 

Różnicę na powrocie vs. zasilanie mam obecnie w okolicach 5st (20/25st) ale czy to pewne.....nie wiem bo PC nadal pracuje (40h non stop). Podłoga zrobiła się ciepła (uff) i zaparowały Veluxy na poddaszu więc wilgoć jeszcze trzyma. Mam nadzieję, że każda pętla ożyje bo niektóre są chłodniejsze na powrocie jak macam ręką (przepływ jest)

 

Jeśli dobrze Cię zrozumiałem to piszesz, że gdyby przepływy na podłogówce były zbyt małe to PC by się wyłączyła bo nie byłoby odbiornika energii.....masz rację. Skoro pracuje znaczy się, że odbiór energii jest.

 

Pytanie tylko takie........

załóżmy, że we wszystkich pętlach ustawiłem równy przepływ na poziomie minimalnym (bo więcej się nie da). Jak mam regulować temperatury w poszczególnych pomieszczeniach? Rozkręcić nie można bo pompka obiegowa nie daje rady a zdławić przepływu też niebardzo bo i tak jest =1l/min czyli prawie minimalny :(

Edytowane przez krolik2002
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1l/min - w jednym obiegu? Tak na chłopski rozum przemnóż to przez ilość pętli i będziesz wiedzieć z jaką siłą działa twoja pompka

czy może ten 1l/min jest na pompce? - to raczej nie możliwe - przyjmijmy - ze masz instalacje na rurach 16mm - wychodzi że w ok 9m rury to 1l wody - to w jednej sekcji woda by się zmieniała w 10 min. Sekcji pewnie masz z 20 - więc całkowita wymiana wody zajęła by 200 min - czyli ponad 3 godziny. Stawiam - że to jest jak pisałem wcześniej 1l/s.

Edytowane przez redlum
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wczoraj "odpaliłem" swoją podłogówkę BEZ projektu. Panowie hydraulicy montujący pompę ciepła przegonili każdą pętlę więc zakładam, że z resztkami powietrza poradzą sobie aut. odpowietrzniki na rozdzielaczach.

 

Co mnie zastanawia:

1. jakie przepływy ustawić na rotametrach. Na początek chcę mieć wszędzie równe ale nie wiem jakie :(

2. Wydaje mi się, że maksymalny przepływ jaki osiąga pompa Grundfos UPS 25-80 to 1,5l/h......czyżby pompa obiegowa była za mała? Mam wszędzie podłogówkę....na dole 180m2 na górze 180+ściany kolankowe więc daje to sporą powierzchnię. Zmienić tą pompę czy dołożyć drugą?

moim zdaniem masz przewymiarowaną pompę,

na pewno, byłaby dobra 25/60

a jak by dobrze policzył to okazałoby się, że 25/40 też by wyrobiła,

 

jaką masz moc instalacji?

jak długie obiegi w podłogówce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pewnie masz racje - bo prawdę mówiąc nie mam pojęcie jakie ciśnienie panuje w takiej instalacji

http://www.bartoszsklep.pl/_var/files/ups%2025-80.pdf - mały wykresik o wydajności tej pompy

 

a 1,5m3/h - to jest ok 0,416(6)l/s - więc chyba byłem bliżej niż 1l/min (czyli 0,016(6)l/s)

bo tak w olbrzymim skrócie, to przepływ powinien wynosić, właśnie około0,16 l/s

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestem lekko podirytowany instalacją (pewnie swoją niewiedzą). Po pierwsze ze skali na rotametrach wynika, że przepływy mierzone są w LITRACH na MINUTĘ. Jednak nie pojmuję sytuacji gdzie ustawiam równe przepływy na każdej pętli i wszystkie rurki zasilające są ciepłe (czyli ok), większość rurek na powrocie chłodniejsze (jednak ciepłe) a kilka rurek chłodnych jak trup :( (masakra). Gdzie tu logika ???? Rotametry są na powrotach rurek więc skoro grzybki się unoszą na równych poziomach znaczy, że woda płynie (tak mi się wydaje) więc skąd te chłodne pętle????

 

Tak jak pisałem wcześniej nie wiem jakie przepływy ustawiać na rotametrach......niskie czy wysokie......skala od zera (grzybek leży) do 2,4l/min (grzybek pływa na samej górze).

 

Na chłopski rozum:

- niski przepływ = woda w rurce płynie wolno więc oddaje podłodze więcej ciepła jednak schłodzi się na tyle szybko, że do PCI wróci chłodna i pompa ciepła pracuje non stop (u mnie już 54h bez przerwy).....4kW/h.....masakra

- wysoki przepływ = woda w rurce płynie szybko i oddaje podłodze mniej ciepła jednak wraca do PCI nie wychłodzona przez co pompa ciepła się wyłączy. Potem już pracuje tylko pompka obiegowa.....165W. W końcu woda w rurkach napędzana pompką obiegową odda ciepło i wróci do PCI schłodzona.....wtedy włączy się kompresor PCI

 

z mojego chłopskiego rozumowania wynika, że przepływ powinien być wysoki jednak przy otwartych rozdzielaczach piętro+parter maksymalne możliwe i równe przepływy to max. 1l/min. Obecnie dla testu zakręciłem rozdzielacze na piętrze (zasilanie i powrót) przez co na parterze mogę dowolnie ustawiać rotametrami w pełnej skali 0-2,4l/min

 

co Wy na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

za duże przepływy,

przepływy ustaw na czuja w taki sposób żeby powroty miały w miarę taką samą temperaturę,

jak będzie większe schłodzenie to pompa obiegowa weźmie mniej energii,

że PCI pracuje to raczej normalne, grzejniki podłogowe muszą się nagrzać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo tak w olbrzymim skrócie, to przepływ powinien wynosić, właśnie około0,16 l/s

 

0,16 czy 0,016? bo różnica jest olbrzymia

 

krolik2002 max 2,4l/min na jednej pętli - to jest logiczne - pompka napędza wszystkie pętle na raz - więc ważne jest aby iloczyn ilości pętli i średniego przepływu na pętli był mniejszy niż maksymalna wydajność pompki.

Edytowane przez redlum
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestem lekko podirytowany instalacją ...Co Wy na to?

Z tym chłopskim rozumem, to nie do końca tak. Mały przepływ, to mniej ciepła dostarczanego podłodze, bo grzeje tylko początkowy fragment sekcji, a koniec jest zimny, bo woda zdążyła się wychłodzić. Duży przepływ, to równomiernie nagrzana cała sekcja, a więc i dostarczenie większej ilości ciepła do podłogi. Tobie powinno zależeć na dużych przepływach. Przy pompie ciepła musisz znaleźć kompromis pomiędzy jak największym przepływem wody (czym większy, tym pc pracuje na niższych temperaturach, a więc z większą sprawnością) a zużyciem prądu przez pompę obiegową. Jeśli różnicę temperatur zasilanie/powrót masz koło 5 stopni to przepływ masz mniej więcej dobry. Podłogówka powinna pracować na maksymalnie odkręconych zaworach, aby opory przeplywu były jak najmniejsze. Na początku powinno się odkręcić wszystkie sekcje, a potem dławić te, które na powrocie są wyraźnie za ciepłe (bo krótsze sekcje) lub których pomieszczenia się za bardzo ogrzewają. Jednak przy podłogówce musisz zachować cierpliwość, bo reaguje ona wolno i regulacje przeprowadzaj co kilka dni, dopiero gdy dom się wygrzeje. Dodatkowo, jeśli masz dom mokry bo nowy, do tej pory był zimny, to pare dni potrwa, zanim się wygrzeje. Nie pamiętam jak u Ciebie z izolacją budynku, a więc i jakie jest zapotrzebowanie na ciepło. Pamiętam, jak 2 lata temu u siebie grzałem ponad tydzień, żeby podnieść temperaturę z około 12 do 20 stopni. Przy pc to normalne, bo nie masz nadmiaru mocy - np. u mnie tylko 8kW, a więc jak 4 suszarki do włosów ;-). Co do martwych pętli, to mogą być całkowicie lub częściowo zapowietrzone (jeśli w nich nie ma przepływu, albo jest dużo mniejszy), albo bardzo długie (przepływ mniejszy niż w innych mimo odkręconych zaworów) wtedy gorzej, bo nigdy całe nie będą grzały, albo mogą być poprowadzone w miejscu o kiepskiej izolacji (przepływ normalny, a woda zimna - np. jak ktoś ogrzewa dziurę bez dna, czyli garaż). Jakiej średnicy rurę poprowadzono do rozdzielaczy ? Jaka jest długa ? Jeśli martwe sekcje były by zapowietrzone, to żeby je przepchnąć, odkręć je na maxa, zakręć pozostałe (pc nie powinna w tym czasie grzać, powinna chodzić tylko obiegówka) i poczekaj z 15 min obserwując co się dzieje, czy widać bańki, czy słychać przeciskające się powietrze przez rorametry lub nagle szumiącą obiegówkę. Nie wiem, jak u Ciebie było/jest z odpowietrzaniem układu, bo jeśli liczysz na odpowietrzniki na rozdzielaczach, to one nie dadzą rady usunąć całego powietrza z układu. Co do uzyskanego 1l/min, to wydaje mi się, że nie ma się tym co przejmować, bo jest w miarę ok, co nawet potwierdza skala rotametrów, gdzie jesteś w połowie. Na razie wygrzej dom, a potem będziesz się martwił i zastanawiał jak udoskonalić system ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a gdybym chciał dołożyć drugą pompę obiegową podłogówki..... to gdzie? Dwa rozdzielacze podłogówki parteru mam w kotłowni i pompę obiegową jak na fotce http://www.dimplex.de/pl/p-ciepla/specjalne-wyposazenie-dodatkowe/hydraulicznie.html (jest w pustym miejscu po lewej stronie widocznej pompy obiegowej CWU). Kolejne dwie szafki rozdzielaczy podłogówki mam na piętrze. Jest to duży problem? Trzeba rozdzielać obiegi parteru i piętra?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a gdybym chciał dołożyć drugą pompę obiegową podłogówki..... to gdzie?

Jeśli już dawać drugą, to ja bym dał jedną do obiegu parteru, a drugą do piętra - po prostu równolegle oba obiegi parter i piętro. Obie obiegówki umieściłbym w piwnicy na powrotach. Od połączenia obu obiegów (trójnika) do pompy dałbym grubszą rurę (chyba że już tak jest), żeby nie tłumiła przepływu. Jakie grube masz rury do poszczególnych rozdzielaczy oraz rurę zbiorczą do pc?

Problemu z podłączeniem nie ma. Rozumiem, że 2 rozdzielacze z piętra gdzieś się ze sobą łączą. Za tym połączeniem trzeba przeciąć rurę powrotu, wstawić 2 śrubunki, może i 2 zawory kulowe oraz zamontować obiegówkę. Następnie trzeba bedzie przenieść tą obiegówkę którą już masz za/przed (zależy z której strony patrzeć) trójnik łączący powrót parter i piętra (też 2 śrubunki i 2 zawory). W tym miejscu gdzie teraz jest obiegówka zamontować trzeba będzie na śrubunkach rure o długości obiegówki, tak, żeby tego podłaczenia na wszelki wypadek nie psuć. W sumie jeden dłuzszy wieczór roboty dla amatora.

Edytowane przez rwxw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
koszty to najbardziej podnosi przewymiarowanie instalacji robionej na oko

 

PS ja swój projekt podłogówki robiłem na podstawie audytora OZC, kosztowało mnie to 3 dni pracy, zaoszczędziłem lekko licząc 5-10 tyś zł

 

rozstawy wyszły mi dla tem. zasilania

sypialnie 35cm

salon gdzie są duże przeszklenia 25cm

łazienka z tem wyższą o 4 stopnie od reszty 10cm

 

te wyniki są bardzo zbieżne z tym co wyszło u innych, którzy również liczyli audytorem OZC i wyobraź sobie również działa bardzo ładnie

przykład

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?105517-Dom-Piczmana&p=2286350#post2286350

Tak z ciekawości, sprawdzałeś jaki jest rozkład temperatury na posadzce, oczywiście przy największej wydajności podłogówki, czyli przy temperaturach zewnętrznych, np. -20 st. C. Można to zrobić kamerą termowizyjną lub czułym termometrem (pirometrem).

Z ciekawości zrobiłem to u siebie. Rozstaw rurek w salonie mam co 20cm, rurki ogrzewają bardzo akumulacyjną podłogówkę (szczegóły w moim dzienniku budowy) i kamera termowizyjna nie wykazała żadnych różnic temperatur. Porównałem to z ogrzewaniem ściennym. To bez problemu było widać gdzie przebiegają rurki. Ostatnio musiałem sprawdzić ich przebieg (chodziło o wykucie bruzdy w tej ścianie) i bez problemu znalazłem rurki takim termometrem :

http://allegro.pl/termometr-dla-dzieci-do-czola-ucha-tech-med-1-sek-i1300382555.html .

Na powierzchni ściany różnice temperatury dochodziły do 1K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Mam podobny problem, więc pozwolę sobie podpiąć pod ten już lekko uśpiony. Podłogówka wprawdzie u mnie już działa 2 rok, ale nawet taki laik jak ja widzi, że bez projektu. Mam dwa rozdzielacze/mieszacze TECE na parterze i piętrze, biorące wodę z bufora ciepła. Powierzchnia grzania to około 180m2, bez grzejników. Na dole było/jest OK, ale u góry wyczuwalnie chłodniej (2-4 stopnie), więc deweloper dorzucił drugą pompkę do wspomożenia góry, na dole za buforem. Problem w tym, że ta druga już poza sterownikami, czyli działa 7x24. Te pompy z mieszaczy to w parametrach mają 15x5 przy U130.

1. Czy nie sensowniejszym rozwiązaniem byłoby zwiększenie mocy tej w rozdzielaczu zamiast dorzucania drugiej?

2. Jeśli tak, to zwiększać pierwszy parametr (z 15 na 25) czy tylko drugi (z 5 na 6)?

 

Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieszane do 30 stopni, zasilane z bufora 45-50. Steruje tym system Elektrobocku Pocket Home (termostaty/centralny moduł sterujący). Jak pisałem teoretycznie działa, ale nieefektywnie, bo ta druga pompka ciągle miesza wodę w buforze ciepła. Elektryk zaproponował mi podpięcie tej 2-giej to systemu, ale według mojej (ograniczonej) logiki wersja z 1-ną wydaje się tu sensowniejsza. Edytowane przez Gerwaz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem skąd w ogóle pomysł że przepływ w pętlach na górze jest niewystarczający .

Ta druga pompa która robi wir w buforze to na pewno nie pomoże !

 

Skoro podłogówka nie była według projektu to pewnie rozstaw rurek w podłodze jest podobny .

A jeśli tak to moce nawet przy jednakowym przepływie będą te same .

 

Jeśli piętro ma większe zapotrzebowanie na energię to należało podnieść temp. zasilania ( o 2-3 C ) i zdławić przepływ na parterze zamiast dokładać kolejną pompę .

Spróbuj zrobić tak jak opisałem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...