Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jaka papa na deskowany dach


cinez

Recommended Posts

Sklejka wodoodporna to bardzo dobry materiał ale wystarczy płyta OSB tez grubości 12 mm (będzie tańsza od desek i zdecydowanie od sklejki). Czasami brak doświadczenia u projektanta powoduje zasugerowanie folii a czasami wpisanie konkretnego materiału do projektu to prowizja od producenta.

Wystarczy papa podkładowa termozgrzewalna. Wszystkie połączenia zgrzane. Najlepiej mocować odpadami desek w miejscach krokwi. Pozdrawiam.

 

bardzo dziękuje za odpowiedź , dotknął Pan bardzo istotnego aspektu . Niestety coraz częściej mam do czynienia z sytuacją w której sprzedawca nie poleca najlepszego produkt (jakość/cena) dla danej potrzeby klienta ale to na co ma najlepsza prowizje :( . Co go tam obchodzi, ze potem człowiek będzie miał problem lub przepłaci. I dzieje się tak w aptekach (paraleki), bankach, budownictwie,.... Ma to oczywiście w dłuższej perspektywie bardzo złe skutki dla sprzedawcy (klient już nie wróci) ale teraz liczy się zysk :( - tu i teraz. Stąd takie fora jak to jest pewną formą obrony na ten nasz agresywny kapitalizm :).

Jeszcze raz dziękuję za odpowiedź

Edytowane przez MiroMirek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
  • Odpowiedzi 346
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

jestem po rozmowie z dekarzem - co ciekawe, pokazał mi zlecenie na remont dachu - membrana założona w 2008 r. , rozsypuje się pod dachem - wytrzymała raptem 10 lat, pewnie nie była najwyższej jakości.

z mojego podwórka - uznał, że 12 mm to za cienkie OSB , optymalnie zalecił 18 mm - w/g chodzi o to aby mogli bezpiecznie po tym chodzić , także w trakcie papowania. Fakt , mężczyzna niezłej postury ten majster :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...uznał, że 12 mm to za cienkie OSB , optymalnie zalecił 18 mm - w/g chodzi o to aby mogli bezpiecznie po tym chodzić , także w trakcie papowania.....

Od lat stosuję na poszycie OSB grubości 12 mm i nic złego w trakcie montażu się nie dzieje. Chodzę po tym poszyciu a ważę prawie 100 kg. Stosuję w poziomych połączeniach spinki "H" (minimum 2 szt. w każdym polu pomiędzy krokwiami) co zabezpiecza przed klawiszowaniem płyt. A tak na marginesie ciekawe jak Twój wykonawca porusza się po dachu gdy krycie wstępne wykonuje folią? Oczywiście zastosowanie OSB grubości 18 mm na poszycie nie jest błędem, tylko po co? Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam panowie. ,

 

 

Niedługo będą mi deskować dach i stoję przed wyborem papy. Dach będzie na samej papie do kwietnia-maja.

 

Czy taką papę warto kupić? Papa podkładowa ICOPAL Baza PYE PV250 S4,0 7,5 m2 ICOPAL?

 

Jeśli nie, to jaką byście polecili? Dach dwuspadowy 30 stopni.

 

Pozdrawiam

 

Witam. Dobry wybór, dobra papa - prawie warto. 6-7 miesięcy nawet wytrzyma pomimo tego że jest podkładowa (nie ma warstwy posypki, która oslania przed UV słońca w dłuższym okresie). Polecam położyć ją 'odwrotnie', piaskowaną stroną do desek, będzie mniej się ślizgać pod własnym ciężarem oraz wiatrem. (uwaga, przy układaniu wtedy ślizka strona z folią do chodzenia)

Tylko... w 'zakładach' sąsiednich arkuszy papy będziesz miał łączenie 2óch, a nawet 3ch warstw, tzn. 4 mm razy 3 = 12 mm!!! Dlatego wszystcy producenci jako podkład na deskowanie polecają (i produkują) specjalne papy: z obydwu stron nie ślizkie i tp. Ma je Icopal, inni producenci, ja sprzedaję też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sklejka wodoodporna to bardzo dobry materiał ale wystarczy płyta OSB tez grubości 12 mm (będzie tańsza od desek i zdecydowanie od sklejki). Czasami brak doświadczenia u projektanta powoduje zasugerowanie folii a czasami wpisanie konkretnego materiału do projektu to prowizja od producenta.

Wystarczy papa podkładowa termozgrzewalna. Wszystkie połączenia zgrzane. Najlepiej mocować odpadami desek w miejscach krokwi. Pozdrawiam.

 

Papa termozgrzewalna z racji zgrzewania zwykle jest robiona grubsza niż by wynikało z funkcji izolacji od wody. Z dodatkiem 'na degradację przy zgrzewaniu'. Z wkładką poliester - jeszcze grubsza, bydodatkową masą osłonić od palnika syntetyczną osnowę. Na deskowanie istnieją specjalistyczne papy, polączenia izoluję się masą asfaltową modyfikowaną na rozpuszczalniku lib samoprzylepne. Prawdą jest, że składy budowlane nie specjalnie zaopatrują się w podobne produkty i są one raczej 'na zamówienie'.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, jaki brać "zapas" papy? Jeśli dach mam 250m2 to biorąc pod uwagę papę, którą obserwuję (7,5m2 ma w rolce), mam to tylko podzielić przez siebie, czy coś dołożyć? Jeśli tak, to ile?

 

Pozdrawiam

 

Same zakłady 8 cm wzdłuż oraz 12-15 wpoprzek dają 10% ponad wymiar. Plus obcinki-obróbki... Na małym dachu 'w ciemno' polecałbym +20-25%. I tak wyjdzie taniej niż paliwo i czas później latać w poszukiwaniu dodatkowej rolki jak zabraknie 1-2 m2. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od lat stosuję na poszycie OSB grubości 12 mm i nic złego w trakcie montażu się nie dzieje. Chodzę po tym poszyciu a ważę prawie 100 kg. Stosuję w poziomych połączeniach spinki "H" (minimum 2 szt. w każdym polu pomiędzy krokwiami) co zabezpiecza przed klawiszowaniem płyt. A tak na marginesie ciekawe jak Twój wykonawca porusza się po dachu gdy krycie wstępne wykonuje folią? Oczywiście zastosowanie OSB grubości 18 mm na poszycie nie jest błędem, tylko po co? Pozdrawiam.

 

jeszcze z nim pogadam - ale to jest dość trudne :) - jak tu ignorant ma doświadczonemu majstrowi udowodnić, że ma być inaczej :) - pewnie skończy się na 15 mm OSB z frezem :) - życie to jeden wielki kompromis :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyta pióro-wpust nie jest dobrym rozwiązaniem. Zastosowanie spinki "H" powoduje odstęp pomiędzy płytami co pozwala na ich pracę. Radzę pozostać przy tym rozwiązaniu. Życie to nie kompromis (chociaż czasami też), życie to umiejętność podejmowania rozsądnych i trafnych wyborów. Takich życzę. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Płyta pióro-wpust nie jest dobrym rozwiązaniem. Zastosowanie spinki "H" powoduje odstęp pomiędzy płytami co pozwala na ich pracę. Radzę pozostać przy tym rozwiązaniu. Życie to nie kompromis (chociaż czasami też), życie to umiejętność podejmowania rozsądnych i trafnych wyborów. Takich życzę. Pozdrawiam.

 

Panie Andrzeju,

czy dobrze rozumiem, że przy stosowaniu spinek "H" nie muszę się martwić o łączenie płyt na krokwiach? Mogą one niejako łączyć się "w powietrzu"?

Niby kontrłata i tak przeszyta jest do krokwi, a łata i tak do tych kontrłat. Więc w miejscach łączenia to chodzi o stabilność, aby nie podrzeć papy lub membrany ... ?

 

PS. Dużo jest tu o papie na pełne deskowanie lub na osb. A ja jednak chciałbym położyć membranę jako coś bardziej "zdrowego". Jaką konkretnie zastosować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...ja jednak chciałbym położyć membranę jako coś bardziej "zdrowego".

A co jest takiego niezdrowego w papie? Nie znam żadnych składników papy, które szkodziłyby człowiekowi. Natomiast każdy ma wolny wybór i jak chce to może zastosować dowolny materiał. Rodzi się jednak pytanie: jak folia to po co deski? Cienkość folii jest jej wadą a nie zaletą. Folia powinna być montowana w lekkim zwisie a deski czy płyta OSB to uniemożliwiają. Po mimo zastosowania na deskowaniu folii wysokoparoprzepuszczalnej pomiędzy deskami a izolacją cieplną (o ile jest ona montowana pomiędzy krokwiami) powinna być drożna szczelina wentylacyjna z wlotem i wylotem powietrza. I ostatnia kwestia żywotność najlepszych folii nijak się ma do żywotności dachówki ceramicznej czy cementowej. Życzę rozsądnych i trafnych wyborów. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co jest takiego niezdrowego w papie?[...] Po mimo zastosowania na deskowaniu folii wysokoparoprzepuszczalnej pomiędzy deskami a izolacją cieplną (o ile jest ona montowana pomiędzy krokwiami) powinna być drożna szczelina wentylacyjna z wlotem i wylotem powietrza.[...]

Zawsze myślałem, że to jakieś jednak asfalty, lepiki, czernidła.... jednak myślenie nie podparte żadnymi dowodami.

Nie dodałem, że poddasze nieużytkowe. Ocieplenie będzie w warstwie stropu - pomiędzy belkami drewnianymi 20cm i poniżej belek 20cm. Cała połać dachu wolna od wełny itp.

 

Panie Andrzeju, ale najważniejsza dla mnie to była ta kwestia łączenia płyt :) Czy mógłby się Pan do tego odnieść? Poprzez spinki "H" nie muszą się kończyć i zaczynać na krokwiach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja stosuj.ę spinki "H" tylko na połączenia poziome. Natomiast w połączeniach prostopadłych do okapu wykorzystuję odpady płyt (paski szerokości 10~14 cm i skręcam wkrętami. W załączeniu zdjęcie z jednej z moich realizacji. Pozdrawiam.

P1070725.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Witam wszystkich,

 

właśnie zakończyłem deskowanie dachu dwuspadowego 40 stopni. Stoję przed wyborem papy i sposobu jej mocowania, a po przeczytaniu całęgo wątku i kilku innych mam mętlik w głowie. Szczególnie w konfrontacji porad Pana Andrzeja i Pana Jana z "wiedzą" moich i okolicznych fachowców.

 

Polecono mi papę Icopala W / PET-SBS (link do karty technicznej http://www.architekt.icopal.pl/files/upload/file/papy_instrukcja.pdf). Jest to papa krycia wierzchniego grubości 2,2 mm na poliestrze, do mocowania na lepik lub mechanicznego. Ta papa leży na wielu dachach w okolicy i wszyscy sa zadowoleni, (pytanie jak długo, są to stosunkowo nowe dachy). Poniżej moje wątpliwości w punktach, żeby łatwiej było odpowiadać.

 

1. Czy można tą papę kłaść jako jedyną warstwę przy założeniu, że w tym samym roku dach pokryje blachodachówka? Jest dość cienka (2,2 mm) i w instrukcji jest opisana jako wierzchnia warstwa w WIELOWARSTWOWYCH pokryciach wodochronnych. Jak dla mnie oznacza to, że pod nią powinna być papa podkładowa, Mylę się?

 

2. Króluje metoda przebijania papiakami z talerzami górnego, środkowego i dolnego pasa papy., aż dachy się błyszczą. Moi wykonawcy więźby i krycia wstępnego też tak chcieli zrobić. Nie zgodziłem się, wysłałem ich inną robotę - mają wrócić, jak się już doedukuję, wybiorę papę oraz sposób montażu i im go przekażę:D

Robię zbiorniki wodne i mi się w głowie nie mieści przebijanie hydroizolacji, ale do rzeczy. Czy taki sposób jest w ogóle dopuszczalny, przy założeniu zasmarowania później wszystkich papiaków lepikiem? Osobiście bardzo do mnie przemawia przybijanie górnego pasa i nakrywanie go następną warstwą papy na lepik, ale na ten mój argument słyszę, że wszyscy robią na papiaki z talerzykami, a papa i tak szczelnie oblepi gwoździe i się zwulkanizuje (bez lepiku) jak zrobi się ciepło. A jak nie dam im przybić to papa pofrunie. Co o tym myślicie?

 

3. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku na moim dachu pojawi się blachodachówka, ale ponieważ w dużej mierze buduję sam, istnieje możliwość, że jednak nie zdążę i dach będzie na przyszłą wiosnę. Jaką papę powinienem zastosować przy powyższych warunkach? Analizując ten wątek wychodzi mi papa wierzchniego krycia, co najmniej 3 mm, mocowana mechanicznie. Czy dobrze rozumuję? Jakąś konkretną papę polecicie? Nie chcę oszczędzać na dachu, ale też nie widzę sensu w kupowaniu materału dwa razy droższego niż będzie mi faktycznie potrzebny.

 

4. Zakładając, że wybiorę papę wierzchniego krycia - czy sensownym sposobem montażu będzie przybijanie górnej krawędzi papiakami bez talerzy, a w środku pasa podkleić lepikiem, żeby wybić wykonawcy z ręki argument o fruwającej papie? Wiem, że Pan Andrzej preferuje nabicie kontrłat, ale boję się ich paczenia, ze względu na co najmniej kilkumiesięczny okres, zanim pojawi się na nich blachodachówka.

 

5. Gdybym wybrał papę termo - czy jest sens przygrzać punktowo lub pasowo, żeby się dobrze trzymała (bez nabijania kontrłat)? Czy w ogóle papa termo na dach 40 st. to dobry pomysł? Z tego, co pamiętam nie zalecacie przygrzania na całej powierzchni deskowania i to do mnie przemawia.

 

6. Co byście polecili w moim przypadku? Papę mocowaną mechanicznie czy termo? A może jeszcze coś innego?

 

7. A może podkładowa mechanicznie a na nią wierzchnia termo lub na lepik? Tylko czy to nie przesada pod blachodachówkę?

 

Wiem, że sporo pytań, ale chciałbym zrobić dach raz a dobrze - nie chcę teraz oszczędzić 1000 zł, a za 5 lat zrywać dach. Nie ukrywam, że najbardziej zależy mi na odpowiedzi Pana Andrzeja i Pana Jana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku jak nie wiadomo tak dokładnie kiedy będzie montowane krycie docelowe sugerowałbym papę termozgrzewalną wierzchniego krycia na włókninie poliestrowej, modyfikowaną SBS grubość 3 mm. Mocowaną wyłącznie w górnym rzędzie. Połączenia zgrzane. Radziłbym nabić kontrłaty (gwoździe mogą być co 1 m). Przed kryciem docelowym dekarz oceni ich stan. Jak trzeba będzie to je wymieni. Koszt z pewnością nie przekroczy 1.000,-. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...