Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI powietrzne - informacje i wymiana doświadczeń


bohusz

Recommended Posts

Założyłem ten nowy temat, dla wszystkich użytkowników planujących budowę kominka grzewczego u siebie i dla chcących zmodernizować swoje nie spełniające oczekiwań istniejące kominki.

 

Temat ten dotyczy kominków (obudów) wykonanych na wkładach kominkowych powietrznych.

Głównym tematem tego wątku jest technika, materiały i sposób budowy kominków.

 

Temat ten nie dotyczy wykończeń (kosmetyki), stylu i kształtu bryły kominka, gdyż to jest jedynie kwestia gustu i ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i portfel inwestora.

 

ZAPRASZAM DO dyskusji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 313
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Naistotniejszą sprawą w kominka ze względu bezpieczeństwo i eksplatacje jest:

- palenisko (wkład kominkowy)

- materiał z jakiego została wykonana obudowa kominka

- umiejętności i doświadczenia wykonawców

 

Aktualnie kominki buduje się jako:

>> kominki ciepłe, konstrukcja wykonana z płyt i kształek ceramicznych (szamotowych) , mogą być dodane elementy z kafli, lub całe kaflowe.

kominki te nagrzewają się całe i oddają ciepło przez promieniowanie. Ten specyficzny typ budowy sprawia, że kominek ciepły jest dla człowieka komfortowym, bardzo zdrowym i naturalnym źródłem ciepła.

 

>> kominki zimne, konstrukcja wykonana z konstrukcyjnych płyt izolacyjnych. Takie kominki nazywamy konwekcyjnymi. Konstrukcja kominka konwekcyjnego sprawia, że cała energia cieplna jest bezpośrednio po wytworzeniu przekazywana wprost do pomieszczenia w postaci buchającego z kratek powietrza.

Wadą tego rozwiązania jest wszechobecny kurz (uwaga alergicy), który jest wzniecany przez kominkową konwekcję, brud w okolicach kratek gorącego powietrza i okresowe przegrzane pomieszczeń.

Cała obudowa kominka zostaje zimna

Niektórzy jeszcze decydują się na wykonanie obudowy kominka z płyt GK + wełna. Jednak ta metoda to praktycznie historia, gdyż ma więcej wad niż pozytywów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*

Czy ma ktoś doświadczenie, jak zbudować właśnie taką obudowę "zimną"? Znam jedynie ten (ponoć wychodzący z mody) sposób wykonania obudowy z k-g i wełny ognioodpornej. Nie chciałbym, aby całe ciepło wychodziło kratkami w tej obudowie tylko do pomieszczenia, w którym jest kominek, ale chcę wykonać u siebie system rozprowadzania kanałami (DGP) do kilku pomieszczeń na parterze (obok) i na piętrze. A, i jeszcze jedno - mam b. mało miejsca, więc chodzi mi o obudowę możliwie cienką.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli chodzi o obudowę zimną "cienką" to polecam wykonanie jej z konstrukcyjnych płyt izolacyjnych, przykładowo grubości 3 cm. Odpada wtedy izolacja wełną z ekranem.

 

Również obudowa ciepła szamotowa, to grubość ścianki 2,5 - 3 cm, a efekt jest nieporównywalny z innymi metodami.

 

Ścianka z zastosowaniem płyt GK + wełna wyjdzie grubsza......

 

Co do systemu DGP polecam paleniska stalowe (wkłady kominkowe) z zainstalowanym fabrycznie dystrybutorem gorącego powietrza. Szczególnie dla osób planujących wykonać obudowę kominka i DGP samodzielnie. Pozwala to uniknąć wielu błedów i optymalizuje cały system.

Edytowane przez bohusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma sprawy.

 

Poniżej zamieszczam zdjęcie z realizacji prostej obudowy z płyt szamotowych.

Płyty są grubości 3 cm. Montuje się taką obudowę (bryłę) jeden dzień u klienta. Oczywiście z montażem wkładu kominkowego.

Wkład kominkowy: UNICO Hermes 4 Z

 

obudowy-cieple-s&#12.jpg

 

Płyty w różnych kształtach odlewamy pod konkretny projekt. Dlatego sam montaż u klienta to jedynie składanie gotowych elementów. Taką bryłę obudowy kominka można wykończyć w dowolny sposób. Niektórzy klienci zamawiają samą bryłę według swojego projektu, a wykończeniem jej zewnętrznie zajmują się sami.

Edytowane przez bohusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem o jaką obudowe pytasz, czy z płyt izolacyjnych, czy z płyt szamotowych.

 

Jeżeli obudowa z płyt konstrukcyjnych izolacyjnych jest prawidłowo wykonana nie nagrzewa się, jedynie przy ostrym paleniu można wyczuć ciepło dotykając ją.

Chodzi o wykonanie i szczególnie zapewnienie wystarczającego obiegu powietrza w obudowie.

Proszę również pamiętać, że wkład (palenisko) jest ustawione na określonej wysokości i od tej wysokości grzeje swoim korpusem i potem rurami dymnymi.

 

90..jpg

 

Zdjęcie dystrybutora płyt Grenaisol przedstawia wykonawstwo

 

Grena_krb_1..jpg

 

1. Rury do rozprowadzania gorącego powitrza

2. Kratka dekompresyjna

3. Kratka do wylotu gorącego powietrza

4. Rury i kolana spalinowe

5. Wkład kominkowy

6. Kratka doprowadzająca świeże powietrze

7. Zamknięcie komory grzewczej

8. Poprzeczka mocująca (wykorzystanie odpadu płyty)

9. Element wzmacniający (wykorzystanie odpadu płyty)

10. Klej montażowy Klebepaste 1kg

11. Płyta GRENAISOL

Edytowane przez bohusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Alternatywą dla zimnej obudowy z płyt i wełny może być wybudowanie jej z cegły izolacyjnej - ogniotrwałej lub żaroodpornej. To dobre rozwiązanie do samodzielnego wykonania.

Jeżeli komuś już zależy na zimnych ścianach kominka, to idealna będzie cegła perlitowa. Materiał ten, jeżeli chodzi o przewodność cieplną, będzie lepszy od wełny, która to w wyższych temperaturach izoluje słabo. W perlicie pory są zamknięte i przewodność nie rośnie tak znacząco.

Powstanie więc budowla trwała, bezpieczna (do ok. 1000st.), niepyląca i łatwa do wykonania, no może nie koniecznie najtańsza.

 

Ciepła obudowa to chyba jednak lepsze rozwiązanie.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do systemu DGP polecam paleniska stalowe (wkłady kominkowe) z zainstalowanym fabrycznie dystrybutorem gorącego powietrza. Szczególnie dla osób planujących wykonać obudowę kominka i DGP samodzielnie. Pozwala to uniknąć wielu błedów i optymalizuje cały system.
Ale większość fabrycznych dystrybutorów posiada kilka mniejszych wyjść. A w przypadku DGP wymuszonego prowadzi się jedną rurę do centralki i tam rozdziela. Co wtedy zrobić? Zamontować mniejsze rury, "pospinać" do coraz większej średnicy i wpiąć w docelową rurę idącą do wentylatora?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wkłady kominkowe o których ja mówię są z dwoma, lub czterema wyjściami fi 150 mm do rozprowadzenia gorącego powietrza.

 

Za mało mam informacji aby cokolwiek powiedzieć w danej konkretnej indywidualnej sytuacji.

 

Większość wkładów z gotowymi dystrubutorami, z którymi się stykałem miały właśnie 4 wyjscia. U mnie na strych idzie rura chyba fi 200. I jak to spiąć razem? Zaślepiać "wolne" wyjścia z dystrybutora czy łączyć w jeden kanał idący na strych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
Nie wiem o jaką obudowe pytasz, czy z płyt izolacyjnych, czy z płyt szamotowych.

 

Interesują mnie te płyty izolacyjne (grenaisol i silca). Czy na nich można coś naklejać (np. płytki z kamienia lub imitację kamienia)? A jeśli tak, to jaki klej byłby tu najbardziej odpowiedni?

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Konto usunięte_12*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za założenie tego wątku Bohusz. Od trzech sezonów mam kominek 'zimny' i jestem pewien, że mógł być zrobiony znacznie lepiej ale 'fachowcy' nie powiedzieli mi wszystkiego co powinienem wiedzieć żeby podjąć dobre decyzje, raczej chcieli szybko i łatwo zarobić. Powoli zaczynam rozważać przebudowę kominka i dlatego pewnie będę tu zadawać sporo bardziej lub mniej mądrych pytań. Dla porządku zacznę od pierwszego :)

Na innym wątku wspomniałeś o 'szkodliwości izolowania obudowy wełną z ekranem aluminiowym... szczególnie dla alergików.'

- bardzo mnie tym zaniepokoiłeś bohusz, bo właśnie mam taki czopuch. Możesz rozwinąć temat, proszę? Czy chodzi tylko o kurz?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obudowy zimne działają na zasadzie ruchu powietrza, zimniejsze powietrze wlatuje do obudowy dolnymi otworami (kratkami) następnie ogrzewa go korpus wkładu kominkowego i rury dymne. Ciepłe (nieraz gorące) wylatuje górnymi otworami (kratkami) do pomieszczenia.

Czyli następuje ruch powietrza. Obudowanie wkładu kominkowego z reguły uniemożliwia usunięcie kurzu, itp zbierającego się na korpusie wkładu, a więc ten kurz (przypalony) unosi się z powietrzem i wylatuje razem z nim kratkami. Z reguły używane taśmy aluminiowe do izolacji wełną odporne są na działanie do 150 stopni, odklejają się tym samym odsłaniają wełne, która pyli i również fruwa sobie po pomieszczeniach. Wiemy jak działa kurz i drobnoustroje na alergików, szczególnie ten stary gromadzony całe lato

Temperatura w obudowie wczasie ostrego palenia może być około 400 stopni.

 

Obudowy zimne oddają natychmiastowo całe ciepło do pomieszczenia, więc następuje często okresowe przegrzanie pomieszczenia.

Ciepłe powietrze wylatuje górnymi otworami (kratkami) blisko sufitu. Powietrze ciepłe jako lżejsze gromadzi się pod sufitem.

 

Idealną sytuacją jest ogrzewanie przez promieniowanie, tak ogrzewały stare piece kaflowe. Jest to optymalne, komfortowe i zdrowe ogrzewanie.

Te piece nagrzewały się, magazynowały ciepło. Oddawały ciepło praktyczne całą swoją powierzchnią.

 

Kominki ciepłe mają spełniać podobną funkcje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt sporo kurzu zbiera się na kratce wylotowej. Ale ten kurz bierze się z pomieszczenia, wsysany wnęką przy podłodze Mam też doprowadzenie powietrza pod kominek z piwnicy. W piwnicy nie ma kurzu. Jakie były by zalety i wady 'zaślepienia' wnęki, tak żeby całe powietrze co konwekcji i spalania było pobierane z piwnicy. Piwnica ma wlot powietrza z zewnątrz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest wskazane aby powietrze do obudowy dostarczane było z innych pomieszczeń. Kominki konwekcyjne działają na zasadzie konwekcji, chłodne na dole i wlatuje dolnymi kratkami, nagrzane do góry i wylatuje górnymi kratkami. Czyli obieg powietrza. W pomieszczeniu zawsze znajduje się określona ilość powietrza, wszelkie zakłócenia tej ilości nie są wskazane! Czyli ilość powietrza zabranego przykładowo do spalania musi być uzupełniona

Powietrze do spalania to "inne" powietrze, powinno być dostarczone szczelnymi rurami bezpośrednio do komory spalania, a nie "pod wkład" Aktualnie wkłady posiadają regulację ilości dostarczanego powietrza z zewnątrz i w widoczny dla użytkownika sposób reagują na nią.

Edytowane przez bohusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto w tym temacie podkreślać i pisać że:

 

Do wyboru paleniska (wkładu kominkowego) i wykonawstwa obudowy kominkowej należy podchodzić z wyjątkową i szczególną starannością i odpowiedzialnością.

To ognisko w domu, zamknięte w korpusie wkładu kominkowego. To praktycznie aktualnie jedyne urządzenie w domu które wymaga od inwestora szczególnej uwagi i odpowiedzialności.

 

 

Wygląd zewnetrzny, to tylko pewien makijaż ...

Edytowane przez bohusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam. Ja popełniłem kilka dużych błędów, niedoinformowany przez wykonawcę. Na przykład: kupiłem wkład Tarnava 14kW nie oglądając go w 'realu'. Okazało się, że komora wkładu zwęża się w głąb - to w praktyce bardzo zmniejsza jej pojemność i trzeba często dokładać drewna. 16kW mają prostopadłościenną komorę, lepiej wziąć właśnie taki.

Wyczytałem w internecie, że te wkłady nie wymagają stosowania szybra - super, zaoszczędzę. Dla pewności zadzwoniłem do producenta i potwierdził. Wykonawca powiedział, że jak sobie życzę bez szybra, to zrobi bez szybra. Duży błąd! Mam nieco przewymiarowany komin (średnica 18 cm) i ciąg jest tak potężny, że regulacja powietrza na wlocie do wkładu nie wystarcza, spalanie jest zbyt intensywne. Wstawiłem więc kryzę z blachy od wnętrza wkładu - wiem, wiem, takie eksperymenty grożą zaczadzeniem ale i tak ciąg jest silny. Wada takiego rozwiązania: brak regulacji. Muszę bardzo ostrożnie otwierać drzwiczki, inaczej kłąb dymu bucha z kominka. Gdybym miał szyber mógłbym przed otwarciem drzwiczek zwiększać ciąg. Widziałem też wkłady z szybrem automatycznie otwieranym w momencie otwarcia drzwiczek - marzę o czymś takim.

Drugi mój 'wynalazek' eksperyment dotyczy właśnie doprowadzenia powietrza pod wkład z piwnicy. Wykonawca poprowadził przewód wentylacyjny z pod kominka aż na zewnątrz przez ścianę piwnicy. Podczas palenia czuło się, że pod kominkiem jest bardzo zimno - zaciągało bezpośrednio mroźne powietrze ze dworu. Rozłączyłem przewód, teraz powietrze ze dworu wpada do pomieszczenia piwnicy i dopiero wstępnie podgrzane (przez ciepło z ziemi pod piwnicą, duża powierzchnia gruntu bez wylewki) trafia pod wkład. Od razu zrobiło się w domu cieplej!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...