Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI powietrzne - informacje i wymiana doświadczeń


bohusz

Recommended Posts

Witam!

 

Bohusz, nie wiem, o którą sprawę konkretnie pytasz.

Korespondowaliśmy kiedyś na temat obudowania tej rozdwajającej się rury dymnej uniwersalnymi elementami (płytami) betonowymi, a ich uniwersalność polegała na zminimalizowaniu ilości formatów do sztuk dwóch lub jednej.

Inną sprawą był pomysł na technologię (a nie samą ideę) rurowego wymiennika opadowego, w którym rdzeń akumulacyjny był zasypywany. dawało to pewność szczelności oraz unikanie komplikacji związanych z dużymi różnicami w rozszerzalności materiałów.

Jeżeli chodzi o to, to trzeba szukać kruszywa o jak największej tzw. gęstości nasypowej, która zależy nie tylko od rodzaju materiału, ale także od składu ziarnowego. Najlepszym tworzywem będzie tutaj kruszywo wysokoglinowe lub magnezytowe - chodzi oczywiście o klinkiery. Ich dobre upakowanie można zapewnić przez dobór dwóch frakcji ziarnowych - im bardziej ziarna różnią się od siebie, tym lepiej.

Jeżeli nie chce się komuś bawić w sprawdzanie mieszanek, to można takie kruszywo zamówić - orientacyjny koszt w granicach 1000 - 1500 zł za tonę. Może być też kruszywo szamotowe (ok. 500-600 zł/t), jednak szamot jest dość lekki.

Każdy może też pobawić się w szukanie jak najcięższego kruszywa, wypełniając próbkami jakieś naczynie i ważąc różne suche porcje. jeżeli uzyska się gęstość nasypową powyżej 2 (kg/dm3), to jest już nieźle.

trzeba też pamiętać, że minerały zawierające duże ilości związków krzemu (bazalty, granity, piasek kwarcowy) nadają się do pracy w temperaturze do ok. 400 st.

 

Betony i wyroby ceramiczne od kruszyw oczywiście będą lepsze, ale to już inna insza inszość.

 

Pozdrawiam

 

P.S.

Zalewać betonem stalowych rur dymowych nie wolno. Bez zapewnienia dylatacji katastrofa murowana - chyba, że potraktujemy rurę jako szalunek.

Edytowane przez Wojtek_796
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 313
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Wiem że zalewanie rur tutaj odpada.

Dlatego pytam o optymalne kruszywo. Teraz putełko otaczające te widełki (portki), a niektórzy co przy kominkach zjedli zęby nazywają to dopalacz, zasypujemy kruszywem szamotowym. Powiem że zdaje egzamin. No ale ja mam taką naturę, że chce lepiej i lepiej.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Wczoraj wieczorem rozpaliłem w kominku pierwszy raz w tym zbliżającym się sezonie grzewczym.

Obudowę mam szamotową, w środku bloki szamotowe, ułożone na niezależnym stojaku nad wkładem obok rekuperatora (portek - dopalacza)

 

Jeden średni wsad drewna, potem kilka godzin utrzymujący się żar.

 

Po godzinie spokojnego palenia temperatura w blokach wynosiła 190 stopni. Mam czujnik (termoparę) zatopiony w blokach szamotowych.

Dziś rano po 12 godzinach obudowa była jeszcze ciepła, delikatnie promieniowała ciepłem jeszcze.

 

Termometr mam zainstalowany dla testów jakie robiliśmy wczasie budowania kominka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich, a w szczególności fachowców od kominków!

Mam nadzieję, że otrzymam szybką odpowiedź i fachową, a mianowicie mam zamiar kupić kominek powietrzny, który ma ogrzewać salon, trochę hol

ale także trochę strych (bez ścian), który ma powierzchnie ok. 100 m2. czy jest potrzebna turbina do rozprowadzenia powietrza? może na razie tylko grawitacyjne? proszę o radę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
mam zamiar kupić kominek powietrzny, który ma ogrzewać salon, trochę hol

ale także trochę strych? (bez ścian),

 

Czy możesz wyjaśnić (bo nie "kumam"), PO CO chcesz ogrzewać strych? Strych nieużytkowy (o ile nie jest poddaszem użytkowym) powinien mieć dobrą wentylację, a wtedy ogrzewanie go nie ma sensu z uwagi na brak ścian i dużą objętość powietrza do ogrzania.

Edytowane przez Konto usunięte_12*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
Tak więc przy salonie 40 m2 konieczne jest zabranie ogromnej nadwyżki ciepła i skierowanie jej do innych pomieszczeń,,

 

A więc "w sumie" ten kominek jest ZA DUŻY na ten dom (tym bardziej, gdyby miał ogrzewać nie strych, a poddasze użytkowe)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Gość Konto usunięte_12*
Sobieradek

Wybrałeś już wkład ? bo zima za pasem...

 

Wkład sobie już dawno wybrałem, ale z powodu "obsuwki" terminów wprowadzać się będę dopiero w przyszłym roku. Obecnie cały dom mam "zawalony" suszonym drewnem, które aktualnie "przerabiam" na drewutnię oraz elementy altany i obudowy studni (wszystko jeszcze w tym roku - przed zimą). Szykuję sobie również całe zaplecze do majsterkowania (stół warsztatowy i regały), bo z tym zapleczem łatwiej mi będzie prowadzić własnymi rękami prace wykończeniowe. A mój wkład (tak, jak i domek) jest najmniejszy (i najtańszy) z możliwych. Jest to Maja z firmy Kratki, która będzie miała za zadanie pracować w systemie grawitacyjnym DGP (sprawdziła się u znajomych w nieco większym domu, więc u mnie chyba tym bardziej;)).

 

Pozdr.

Edytowane przez Konto usunięte_12*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wkłady kominkowe o których ja mówię są z dwoma, lub czterema wyjściami fi 150 mm do rozprowadzenia gorącego powietrza.

Za mało mam informacji aby cokolwiek powiedzieć w danej konkretnej indywidualnej sytuacji.

Większość wkładów z gotowymi dystrubutorami, z którymi się stykałem miały właśnie 4 wyjscia. U mnie na strych idzie rura chyba fi 200. I jak to spiąć razem? Zaślepiać "wolne" wyjścia z dystrybutora czy łączyć w jeden kanał idący na strych?

Przypominam się ze starym wątkiem. Sytuacja jest taka, że planowane jest DGP z dystrybutorem, więc na strych idzie rura fi 200. Ale fabryczne dystrybutory w kominkach mają mniejsze średnice wyjściowe. I co w takim razie zrobić:

- wybrać kominek bez dystrybutora fabrycznego i samodzielnie kombinować jakiś "płaszcz" z blachy?

- wybrać kominek z dystrybutorem i wpiąć się w jedno z wyjść

- wybrać kominek z dystrybutorem i spiąć kilka wyjść w jedno i podłączyć do rury

 

??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rurami większymi niż 150 mm?

Tutaj nie ma najmniejszego problemu.

 

Czyli którą opcję wybrać w przypadku: na strych idzie rura fi 200. Fabryczny dystrybutor ma mniejszą średnicę otworów wyjściowych. I co w takim razie zrobić:

- wpiąć się w jedno z wyjść a resztę zaślepić

- spiąć kilka wyjść w jedno i podłączyć do rury

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam

Na początek listopada mamy zaplanowaną rozbiórkę kolejnej obudowy z płyt GK...

 

Klient nie jest zadowolony z efektu grzania. Wkład (kominek) ma ogrzewać dom drewniany o powierzchni około 120 m2.

Kominek jest w tym domu podstawowym źródłem ogrzewania.

Wkład kominkowy Jøtul I 18 Panorama powienien spokojnie ogrzewać taką powierzchnię, jednak tak do końca nie jest.

 

Resztę zobaczymy jak rozbierzemy obudowę. Obudowę wykonywali panowie od płytek i płyt GK. Podejrzewam błędu w podłączeniu tego wkładu i błędy w DGP.

I18_PAN_prod_1_po&#112.jpg

Edytowane przez bohusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...