Przem8 18.10.2018 08:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2018 Powiedzcie mi, jakie panele wybrać? Na stronie http://portalbudowlany.eu/panele-fotowoltaiczne-jak-to-dziala/, jest jakieś rozróżnienie na technologię krzemową i cienkowarstwową. Która opcja jest lepsza i korzystniejsza? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vr5 18.10.2018 08:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2018 Powiedzcie mi, jakie panele wybrać? Na stronie http://portalbudowlany.eu/panele-fotowoltaiczne-jak-to-dziala/, jest jakieś rozróżnienie na technologię krzemową i cienkowarstwową. Która opcja jest lepsza i korzystniejsza? Teraz montuje się panele monokrystaliczne (takie jak na fotografii w artykule) oraz polikrystaliczne. Ze starych zapasów spotyka się jeszcze cienkowarstwowe, ale raczej nie warto ich stosować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vr5 18.10.2018 08:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2018 Witam -szyna montażowa 20mb Szyna montażowa - nie wyrobisz się z 20 mb szyny. Dodaj jeszcze na każdą klemę ze 2 centymetry. Powinno wystarczyć około 21 metrów szyny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 18.10.2018 08:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2018 (edytowane) Witam zaczynam szukać stelażu do paneli na dachu skośnym pokrytym dachówką i mam kilka pytań. Dach wygląda następująco: czerwone to panele 10szt a żółte to krokwie-narysowałem tylko trzy żeby nie zamazać rysunku a jest ich 12 co 100cm. 1. ile powinienem odsunąć się z panelami od dolnej krawędzi dachu/rynny? 2. czy można tak zamontować szyny żeby początek i koniec wystawał po 0,5m poza ostatni uchwyt do krokwiowy jak na rysunku czy lepiej przesunąć tak szynę żeby zaczynała się na krowi i nie wystawała po za nią?- panel ma 1650mmx998mm. Przy pierwszym rozwiązaniu odpadają mi dwa haki-oszczędność znikoma a ma być dobrze dlatego pytam. 3. na all... znalazłem śrubę teową+nakrętkę lub wpust przesuwny +śruba z tego co widzę jedno i drugie służy do montażu klem-które rozwiązanie jest lepsze? 4. jakie stosujecie wkręty do mocowania haków do krokwi-długość/średnica 5. czy instalację powinno się jakoś uziemnić? 6. pod dachówką są łaty i kontrłaty po 4cm wysokości, łaty przybite do krokwi -jak rozwiązujecie mocowanie haków?- dokręcacie jakieś fragmenty listewek żeby całą stopę haka oprzeć na stabilnym podłożu czy wystarczy łata szerokości 6cm? ja się odsunałem bardzo mało od dolnej krawedzi jakies 15cm , ale mam okna dachowego i inaczej nie szło. Jak masz możłiwośc zostawiłbym ze 30cm. Ja właśnie skończełem mocowanie haków u siebie. Haki mocowałem 3 sztukami wkrętów ciesielskich fi8, takiej długości żeby tak ze 6cm lub wiecej weszło w krokwie. Jeśli środek haka wypadka na łacie, to go mocowałem 3 wkrętami i jest OK i nie sztukowywałem niczego po bokach. Koniem tego nie wyrwiesz. Niestety czasem dachówka tak wypada że musiałbym skrajne otwory haka mocować do łaty. Zdarzało się tak pechowo łata,ze tylko jednyą subą móglbym złapać.Wtedy dobudowywałem konsztukcję. Decha grubości łaty, umocowana wkrętami pod kontrłate. jak chcesz prześle zdjęcie.W taką dechę wkręcałem od spodu śruby zamkowe, fi 8, i hak mocowałem wtedy do wystającej śruby. Czemu tak? Bo mógłbym hak do deski przymocować bardzo krótkim a przez to cienkim wkrętem do deski tylko i byłaby by szansa ze przedziurawiłbym krycie wstepne dachu.2 śruby fi 8 na desce 4cm na 10cm daje stabilniejsze mocowanie niż do łaty/krokwi. Tylko roboty więcej. Zamówiłem u dostawcy kilka rodzajów haków, które potem zwróciłem. Wybrałem najlepiej pasujacy ze względu na wsyokość. W zaszdzie miał jeden, ,który był dość wysoki - mam solidnie łaty idachówke podobną do Twojej, wiec musi być hak dosyc wysoki. Ja mam stres, że z jednej strony mi wystaje 25cm po za ostatni hak. 50cm na pewno bym nie zaryzykował na krawędzi dachu. ja dosztuowałem przy braku krokwi wspomnianą metodą i zamotowałem ostatni hak okolo 10cm przed koncem szyny. śrubą teową mocowałem propfil alu do haka. Sruba przesuwna mam do montazu klem. Taka śreuba przesuwna ma kulkę i spręzynkę jakąs, wiec jest łątwo ją ustawić na miejscu i wkręcic śrubę bez kombinowania że trafisz w gwint. Spręzynka trzyma to we właściwej pozycji. Zgodnie z przepisyami nie musisz uziemiać. Ja uziemiam panele i konstrukcję montażowa.Pamiętaj ze nie możesz łączyc bezpośrednio miedzi i aluminium. Do uieminie potrzebujesz jakieś elementy łączace z nierdzewki czy czegoś innego. Ja zakupiłem takie: http://www.solarhertz.com/en/Connectivity/SOLARLOK-Tyco/Accessories/SolKlip-Grounding-Clip-4-6-mm2-Tyco-1954381-5.html?listtype=search&searchparam=tyco%20ground Edytowane 18 Października 2018 przez Jastrząb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 18.10.2018 08:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2018 (edytowane) Szyna montażowa - nie wyrobisz się z 20 mb szyny. Dodaj jeszcze na każdą klemę ze 2 centymetry. Powinno wystarczyć około 21 metrów szyny. 2 metrowe szyny które ja kupowałem, mają dokładnie 207 cm. Co jest idealne dla paneli oszerokości 100cm. Nie trzeba było nigdzie żadnymi ścinkami sztukować. Zmierz.sprawdz dokładną długość szyny. Edytowane 18 Października 2018 przez Jastrząb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vr5 18.10.2018 12:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2018 2 metrowe szyny które ja kupowałem, mają dokładnie 207 cm. Co jest idealne dla paneli oszerokości 100cm. Nie trzeba było nigdzie żadnymi ścinkami sztukować. Zmierz.sprawdz dokładną długość szyny. 2 metry to 200 centymetrów. Ja wiem, że większość sprzedawców w ofercie ma szyny ok. 207 cm, lub większe. Widziałem też szyny o długości 670 centymetrów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 18.10.2018 12:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2018 2 metry to 200 centymetrów. Ja wiem, że większość sprzedawców w ofercie ma szyny ok. 207 cm, lub większe. Widziałem też szyny o długości 670 centymetrów.Skrót myślowy. Chodziło mi o to żeby nie kupować tychco maja 200cm tylko takie ciut dłuższe. Wiele problemów to rozwiązuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Xesxpox 19.10.2018 10:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2018 Dzięki chłopaki. Co do długości szyn oczywiście miałem na myśli kupienie 10szt po te 2,07m gdzie wszystko się zmieści. Jeszcze klucz do mc4 by trzeba dopisać. Jastrząb dzięki za wyjaśnienie odnośnie śruby teowej i tego wpustu przesuwnego-już wiem i skorygowałem zestawienie. Dziś rozesłałem zapytanie do firm zobaczymy na ile wycenią. Chyba że ktoś z forumowiczów ma dostęp do dobrych cen i chciałby pomóc to byłbym wdzięczny . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 19.10.2018 10:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2018 (edytowane) Dzięki chłopaki. Co do długości szyn oczywiście miałem na myśli kupienie 10szt po te 2,07m gdzie wszystko się zmieści. Jeszcze klucz do mc4 by trzeba dopisać. Jastrząb dzięki za wyjaśnienie odnośnie śruby teowej i tego wpustu przesuwnego-już wiem i skorygowałem zestawienie. Dziś rozesłałem zapytanie do firm zobaczymy na ile wycenią. Chyba że ktoś z forumowiczów ma dostęp do dobrych cen i chciałby pomóc to byłbym wdzięczny . Na priv mogę Ci wysłać po ile płaciłem za panele i system montażowy. Mój dostawca był na tyle blisko że mi to przywiózł, ale i zamówienie było spore. Jesli chcesz sam coś grzebać to ja bym dopisał kilka innych rzeczy. zaciskarkę do MC4 klucz dynamometryczny do przykręcania wszystkiego, żeby nie przesadzic. Profile i ramki panlei są raczej delikatne. Producenci jasno deklarują moment obrotowy do przeykręcania. Peszel UV odporny się przyda, trytytki UV odporne. Tam gdzie przeowdy nie będą za panelami warto je wsadzić w peszel dla dodatkowej ochrony i organizacji. Jakiś kamień do szlifowania ceramiki - dachówki muszą być podcięte. Szlifujesz 2 dachówki na hak, wiec wyjdzie blisko 50 sztuk do podciecia!! Najgorsza robota moim zdaniem. Głośno i się strrasznie syfi. Okulary ochronne do szlifowania konieczne. Ja kupiłem coś takiego https://sklep-kamieniarski24.pl/images/NARZDZIAKAMIENIARSKIE/frez-diamentowy-do-granitu-kamienia-35mm-50mm.jpg Upewnij się że masz dachówki na zapasie Mi 2 pękły. Jak kupujesz, weź po 2 śrudby teowe, wpusty pzresuwnbe więcej. No nie ma bata, żeby kltóryś nie spi.....ył tak, że go nie mozna znaleźć Albo pod dachówke, albo w trawę pod spodem. Edytowane 19 Października 2018 przez Jastrząb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andrzeej 22.10.2018 18:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2018 Proszę o ocenę czy to wygląda "dobrze" i solidnie? Czy mielibyście jakieś zastrzeżenia 6 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Xesxpox 22.10.2018 19:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2018 Jeszcze pytanko- ja zapomniałem a gość mi zaproponował do połączenia hak-a z szyną poprzez śrubę imbusową wraz z nakrętką M10x25. Jak to jest ze skręcaniem tego w tej szynie? -jest tam dużo miejsca żeby wcisnąć klucz płaski? Na początku i końcu szyny to wiem że nie będzie problemu ale hak jest co metr a szyna na 2m więc hak trafi w połowie szyny i nie wiem jak to technicznie wygląda?andrzej wizualnie jak dla mnie wygląda ok, fajnie zagospodarowałeś dach garażu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andrzeej 22.10.2018 19:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2018 Śruby same w szynie się blokują nie trzeba kluczem "trzymać " Ja cały czas mam obawy że ta konstrukcja to licha jest i mi to wiatr zerwie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
abes99 22.10.2018 21:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2018 (edytowane) Proszę o ocenę czy to wygląda "dobrze" i solidnie? Czy mielibyście jakieś zastrzeżenia Jakie profile stosowałeś? Sam się przymierzam do samoróbki PV i z tego co widzę po sklepach i zdjęciach, to z reguły montują na kątownikach aluminiowych 40x40x4mm. Planuję montaż PV poziomo po dwa panele, bo tak mi wchodzi najwięcej na dach (dwa rzędy po 2x7 paneli, razem 28 paneli). Mamy dach płaski, na ociepleniu wylany beton i na to membranę PVC na geowłókninie. Zastanawiam się nad wypuszczeniem pionowo kotw M10, na nich zamontować poziomo jakiś profil prostokątny alu (jaki? a może coś innego?), a do nich kręcić już profil montażowy do PV (pod panelami) + tylna nóżka/stężenia z kątowników alu - całość na jakichś zawiasach. Mniej więcej coś w tym stylu, tylko stojące na dwóch poziomych belkach: https://www.sklep.asat.pl/pl/p/Mocowanie-dwoch-modulow-PV-poziomo-na-dachu-plaskim-lub-powierzchni-plaskiej/623 A może macie jakiś inną fajną koncepcję mocowania na taki układ paneli? Wstępnie planuję panele Q.Cells G5 DUO 325W (razem 9,1 kWp). Tylko z inwerterem mam dylemat. Idealny byłby Fronius 8-2-3, ale z drugiej strony taki np. SOFAR 8.8KTL-X jest prawie o połowę tańszy... Edytowane 22 Października 2018 przez abes99 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andrzeej 22.10.2018 21:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2018 Ja sam tego nie robiłem. Robiła to firma. Te trójkąty to kątowniki 40x3mm jak na moje oko słabe to. Może się me(oby) Zapewniają mnie ze tak się robi o żadna instalacja jeszcze nie "odleciała". Teraz jak patrzę to być może zrobił bym mniejszy kąt zamiast 30 tak ok 20 stopni aby powieszenia pod wiatr była mniejsza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PaRa 23.10.2018 05:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2018 Jakie profile stosowałeś? Sam się przymierzam do samoróbki PV i z tego co widzę po sklepach i zdjęciach, to z reguły montują na kątownikach aluminiowych 40x40x4mm. Planuję montaż PV poziomo po dwa panele, bo tak mi wchodzi najwięcej na dach (dwa rzędy po 2x7 paneli, razem 28 paneli). Mamy dach płaski, na ociepleniu wylany beton i na to membranę PVC na geowłókninie. Zastanawiam się nad wypuszczeniem pionowo kotw M10, na nich zamontować poziomo jakiś profil prostokątny alu (jaki? a może coś innego?), a do nich kręcić już profil montażowy do PV (pod panelami) + tylna nóżka/stężenia z kątowników alu - całość na jakichś zawiasach. Mniej więcej coś w tym stylu, tylko stojące na dwóch poziomych belkach: https://www.sklep.asat.pl/pl/p/Mocowanie-dwoch-modulow-PV-poziomo-na-dachu-plaskim-lub-powierzchni-plaskiej/623 A może macie jakiś inną fajną koncepcję mocowania na taki układ paneli? Wstępnie planuję panele Q.Cells G5 DUO 325W (razem 9,1 kWp). Tylko z inwerterem mam dylemat. Idealny byłby Fronius 8-2-3, ale z drugiej strony taki np. SOFAR 8.8KTL-X jest prawie o połowę tańszy... Masz dach płaski z PCV, chyba nie warto robić w nim dziur i wybrać system balastowy. Miałem podobne dylematy, i doszedłem do wniosku, że nie warto robić tego samemu bo różnica w stawkach VAT pokryje koszt montażu. Planujesz sporą instalację, zsumuj koszt elementów i porównaj ich cenę z VAT 8% i 23%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PaRa 23.10.2018 05:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2018 Ja sam tego nie robiłem. Robiła to firma. Te trójkąty to kątowniki 40x3mm jak na moje oko słabe to. Może się me(oby) Zapewniają mnie ze tak się robi o żadna instalacja jeszcze nie "odleciała". Teraz jak patrzę to być może zrobił bym mniejszy kąt zamiast 30 tak ok 20 stopni aby powieszenia pod wiatr była mniejsza. Jakie elementy i koszt jeśli to nie tajemnica ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
abes99 23.10.2018 06:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2018 Masz dach płaski z PCV, chyba nie warto robić w nim dziur i wybrać system balastowy. Miałem podobne dylematy, i doszedłem do wniosku, że nie warto robić tego samemu bo różnica w stawkach VAT pokryje koszt montażu. Planujesz sporą instalację, zsumuj koszt elementów i porównaj ich cenę z VAT 8% i 23%. Skoro mam już ten beton na wierzchu to nie będę targał kolejnego na dach . Są takie gotowe kołnierze PVC do śrub, więc po zgrzaniu powinno być tak samo szczelne jak reszta dachu. Całkiem sam instalacji PV montować nie będę, bo o ile mogę zamontować panele na dachu czy pociągnąć kable, to elektrykę wolę zostawić znajomemu elektrykowi, tak więc 8% VAT na całość będzie, a cena docelowa powinna być sensownie niższa (celuję w ok. 3k / 1kWp). Inaczej bym się sam w to nie bawił, choć lubię samemu coś podłubać i mieć z tego frajdę . A ktoś się wypowie co do moich rozterek? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vr5 23.10.2018 06:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2018 Ja sam tego nie robiłem. Robiła to firma. Te trójkąty to kątowniki 40x3mm jak na moje oko słabe to. Może się me(oby) Zapewniają mnie ze tak się robi o żadna instalacja jeszcze nie "odleciała". Teraz jak patrzę to być może zrobił bym mniejszy kąt zamiast 30 tak ok 20 stopni aby powieszenia pod wiatr była mniejsza. Kątowniki wytrzymają. Jeśli kotwienie do dachu nie "puści", to nie ma obawy, by konstrukcja odleciała. No chyba że z dachem... Tu jest link do aukcji w GB, gdzie dodatkowo zabezpieczono moduły od tyłu (aukcja jest zakończona, należy kliknąć w obrazek w górnej części z lewej strony). https://www.ebay.co.uk/itm/Solar-Panel-Mounting-System/332817775286?hash=item4d7d7c3ab6:g:0BoAAOSwOwpbqMNr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 23.10.2018 07:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2018 (edytowane) Jeszcze pytanko- ja zapomniałem a gość mi zaproponował do połączenia hak-a z szyną poprzez śrubę imbusową wraz z nakrętką M10x25. Jak to jest ze skręcaniem tego w tej szynie? -jest tam dużo miejsca żeby wcisnąć klucz płaski? Na początku i końcu szyny to wiem że nie będzie problemu ale hak jest co metr a szyna na 2m więc hak trafi w połowie szyny i nie wiem jak to technicznie wygląda? andrzej wizualnie jak dla mnie wygląda ok, fajnie zagospodarowałeś dach garażu. Ja sobie tego nie wyobrażam za bardzo. W profilu masz rowek. Co ma w ten profil wejsc, zwykła nakrętka? Nie przytrzymasz jej żeby przykręcić. Chyba żeby idealnie pasowała na rozmiar, i się nie obracała. Do tego długość śruby musi być idealna, żeby nie wylazła z nakrętki i nie zdeformowałą profilu. Tak robi śruba teowa czy młoteczkowa, róznie ją nazywaja. Jak ją przykręcasz to się obraca w rowku i blokuje. Ile oszczędzisz kupując imbusową zamiast tej teowej? Taka śruba z nierdzewki kosztuje 1PLN. Nawet jakbyś imbusowe za darmo dostał, to oszczędzisz co 50PLN? Sruba teowa ma pewną niedogność. Raz na jakiś czas nie łeb nie przekęci się do końca w czasie przykręcania nakrętki.. Tak się małpa ułozy że ledwo krwędzią się profiulu złapie. Trzeba na to zwracać uwage. Śruby które kupiłem, miały nacięcie jak na zdjęciu z linku, wiec łatwo ją ustawić przed przykręceniem.Trzeba nią troszkę poruszać, i dopiero jak się obróci o 90stopni to przykręcac. https://sonneko.com.pl/userdata/gfx/84fe635ce9b6c90e80b3a11cc93db165.jpg Edytowane 23 Października 2018 przez Jastrząb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vr5 23.10.2018 11:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2018 Ja na dachu płaskim (garaż) dałem panele bez trójkątów. Wiem, że sprawność jest niższa od ustawionych pod optymalnym kątem. Ale sposób mocowania jest znacznie tańszy i nie ma problemu, czy wiatr nie zrobi spustoszenia w PV. Zyskuje się większą powierzchnię na panele, gdyż nie ma odstępów między rzędami kolejnych "trójkątów". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.