Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ma ktoś panele fotowoltaiczne? Proszę o opinie.


Kolores

Recommended Posts

Chyba łapię...

Tobie chodzi o to, ile wyjmiesz, jak włożysz np. 100Ah.

To zależy od tego - JAK włożysz.

Przekroczysz 1,9V na ogniwo i zaczniesz go grzać niepotrzebnie oraz dokonasz elektrolizy wody z elektrolitu.

Same straty.

Aku traktowany uczciwie odda prawie tyle, ile włożysz.

Część energii rozproszy się na oporności przyłączeń w postaci ciepła.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 21,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Nie niklowa a niklowana...

Można się chyba bez niklowania obejść, ale jeszcze sprawdzę.

 

Co rozumiesz przez sprawność?

 

Uzyskiwano dotąd takie parametry.

Na 1kg akumulatora zasadowego otrzymano 31Wh

Na 1 litr objętości otrzymano 67Wh

 

Akumulator żelazowo niklowy o pojemności 245Ah lub 294Wh

Średnie napięcie 1,2V

Prąd wyładowania 46A

Ciężar 9,4kg

Pojemność właściwa 31,2 Wh/kg

 

Tak mam w sensownej literaturze.

 

Adam M.

 

Tak patrzę sobie na moje akumulatory od wkrętarki i na nich mam 90Wh to tak trochę blado wyglądają te wynalazki zasadowe...

Podejrzewam że cena w przeliczeniu na 1Wh też raczej niczym nie zachwyci w stosunku do tej za li-ion...

A już o dostępności i łatwości zrobienia to nawet nie wspomnę...

Edytowane przez jasiek71
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak patrzę sobie na moje akumulatory od wkrętarki i na nich mam 90Ah to tak trochę blado wyglądają te wynalazki zasadowe...

Podejrzewam że cena w przeliczeniu na 1Wh też raczej niczym nie zachwyci w stosunku do tej za li-ion...

A już o dostępności i łatwości zrobienia to nawet nie wspomnę...

 

Mylisz dużą gęstość upakowania energii z przydatnością aku do określonego celu.

Ktoś broni Ci połączyć cały kontener akumulatorów do wkrętarek?

Powerwall przecież powstanie. (tak jest zrobiony).

 

Co do dostępności - się zgadzam. To nie jest dla wszystkich.

Nie chodzi o kasę tylko o rozum. Sposób patrzenia na problem.

Zrobić je można łatwo i niezbyt wielkim kosztem.

ZAPOMNIJ o tym, co jest na filmiku z fabryki Edisona.

Zostaw TYLKO zasadę działania takiego aku.

Jest znana, opisana, sprawdzona.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież te koszty za 1kWh i ich porównanie było tu niedawno podane.

Ni-Fe to ok 1700 zł a Li-ion to ponad 2000 zł.

Do Li-ion dochodzi jeszcze koszt elektroniki żeby ta bateria Ci domu nie spalila.

Aku Ni-Fe moża bez problemu kupić w Polsce, więc gdzie te problemy z dostępnością?

 

Trochę dziwne to porównanie bo 1 kWh akumulatora samochodu Tesla model 3 kosztuje ok 140 dolarów a nawet głupie poskładanie sobie pakietów samem wraz z całą potrzebną elektroniką kosztuje poniżej tysiąca za 1 kWh...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylisz dużą gęstość upakowania energii z przydatnością aku do określonego celu.

Ktoś broni Ci połączyć cały kontener akumulatorów do wkrętarek?

Powerwall przecież powstanie. (tak jest zrobiony).

 

Co do dostępności - się zgadzam. To nie jest dla wszystkich.

Nie chodzi o kasę tylko o rozum. Sposób patrzenia na problem.

Zrobić je można łatwo i niezbyt wielkim kosztem.

ZAPOMNIJ o tym, co jest na filmiku z fabryki Edisona.

Zostaw TYLKO zasadę działania takiego aku.

Jest znana, opisana, sprawdzona.

 

Adam M.

 

Ale to jest tylko takie robienie dla samego robienia...

Efekt końcowy też tak do końca nie wiadomo jaki...

Cena całości to też taka mocno mglista...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to nie Ty napisaleś kilka stron wcześniej?

 

To chyba daje 2000 za 1kWh. To gdzie te 140 dolarów?

Poskładanie z pojedynczych cel Li-ion kosztować będzie chyba więcej niż 1000 za 1kWh skoro same cele ten tysiąc kosztują.

Gdzie koszt montażu i balanserów?

https://allegro.pl/oferta/akumulator-16340-1800-mah-3-7v-li-ion-ogniwo-a013-6030495120

 

No to policzymy...

45 tys zł podzielić na 70kWh daje nam ok 643 zł za 1kWh...( Aktualnie jest wystawiona taka bateria na alledrogo, tej Za 35 k już nie ma...)

To jest cały kompletny akumulator wraz z całą elektroniką tak samo jak ten pakiet 5,2 kWh za 4200zł...

 

Ostatnio liczyłem co i za ile można kupić i bez najmniejszego problemu poniżej tysiąca za 1kWh ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na złomie materie PB są jeszcze tańsze. :)

Jaki jest sen porownywania czegoś wyjętego z samochodu z niewiadomego powodu i nie wiadomym zużyciu, z nowymi akumulatorami z fabryki i 5 letnią gwarancją?

Możesz podać jakiś link do tej "elektroniki" w tym pakiecie złożonym z 462 cel?

 

A kto bogatemu zabroni...

Chcesz nowe to proszę bardzo , nikt nie broni...

 

Każdy pakiet składający się na cały akumulator w Tesli ma własny układ zabezpieczający...( No chyba że ktoś go wydłubał z tej przeźroczystej obudowy nie wiadomo po co...?)

 

Dlaczego od razu chcecie porównywać jakieś niklowo żelazowe kuromysło " tymi ręcami" z fabrycznie nowymi li ion...?

Przecież pierwsza lepsza używka bije wszystkie te wynalazki na łeb...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie porownuję z Ni-Fe robionym własnoręcznie, tylko z nowymi celami dostępnymi w Polsce z 5. letnią gwarancją.

Cele Li-ion, aby były bezpieczne, muszą posiadać indywidualny układ zabezpieczający.

Dla 125 cel nie zrobisz tego za 150 złotych. To będzie bliżej 600-800 zlotych.

Pytałem Cię o schemat tego pakietu Tesli bo nie wiem czy w nim zabezpieczają każdą z tych 462 cel, czy poszli na łatwiznę i zabezpieczają tylko 6 razy po 77 cel.

Wydaje mi się że to drugie zważywszy przypadki samozapłonu tych Tesli.

 

Nie ma potrzeby zabezpieczania każdego ogniwa w układzie równoległym bo bms zabezpiecza górne i dolne napięcia ...

 

Jak ktoś chce aby wystąpił samozapłon baterii to On na pewno nastąpi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie masz racji.

Wystarczy że jedna cela w tym równoległym pakiecie ulegnie uszkodzeniu (np. zmniejszy się jej pojemność) BMS tego nie zauważy, bo nie ma jak, i pakiet się zapali od przeładowania tej jednej celi.

Ja osobiście wolę kontrolować 20 cel (do których mam pełny dostęp), niż 462 cele (do których nie mam dostępu).

Wyobrażasz sobie wydłubanie jednej uszkodzonej celi z tego pozgrzewanego pakietu 462 cel.

 

Mamy pakiet 1S, 60P. Jak chcesz przeładować jedno ogniwo skoro max napięcie jakie dostaje cały pakiet to 4,2v...

Jak podnieść napięcie tego jednego ogniwa skoro wszystkie są ze sobą połączone...

 

Tak na zdrową logikę to nikt nie będzie łączył bardzo dużej ilości ogniw w jeden pakiet bo prościej jest zrobić więcej pakietów z oddzielnymi BMS...

Zamiast np 13S 20P i 60A można dać 13S 5P i 15A ...

W razie jakoś problemu z jednym pakietem tracimy tylko 1/4 pojemności a nie całość...

Oczywiście nikt nie broni zrobić dwudziestu pakietów 13S 1P składającego się z bardzo mocnych i drogich ogniw na duże prądy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cela o zmniejszonej pojemności po naładowaniu będzie się grzała podczas ładowania pozostałych cel w pakiecie. Nie osiągnięcie max napięcia przez tą słabsza celę nie oznacza że ona jeszcze się ładuje. Ona może przyjąć tylko określony ładunek a dalszy przepływ prądu ją tylko grzeje.

Może być też przypadek zwarcia się tej celi. W takim przypadku pożar jest nieunikniony.

 

 

Ja pisalem o 20 celach Ni-Fe o pojemności 200Ah każda. To taki odpowiednik tego pakietu Tesli składającego się z 462 cel Li-ion.

 

Moż skończmy tą dyskusję bo zaraz pojawi się ktoś z oskarżaniem że piszemy nie na temat.

Ja wolę bufor z akumulatorów które mi pożyją ponad 30 lat i w którym mam dostęp do każdej celi. Nie grozi mi też pożar domu w przypadku awarii jednej celi w pakiecie albo awarii BMS-a.

 

Cela o zmniejszonej pojemności po prostu bardzo mało pracuje i tyle..

Aby się grzała potrzeba ją próbować przeładować zwiększając napięcie a od tego jest BMS aby do tego nie dopuścić...

Tu masz przykład z mojego podwórka jak reagują poszczególne akumulatory 12v 18Ah w " pakiecie" 4S 4P...

IMG_20190223_143417.jpg

Te ciemne w pakiecie to zdechlaki...

Macając ręką nie wyczujesz różnicy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Identyczna twoja odpowiedź z przed paru lat.Tak myślałem Gadanie , gadanie ,gadanie i nic więcej . Ot taki sposób na zabicie czasu SUPER

 

Czekasz na gratisową technologię ze szczegółami?

Martwi Cię brak opisu postępów?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie masz racji.

Wystarczy że jedna cela w tym równoległym pakiecie ulegnie uszkodzeniu (np. zmniejszy się jej pojemność) BMS tego nie zauważy, bo nie ma jak, i pakiet się zapali od przeładowania tej jednej celi.

Ja osobiście wolę kontrolować 20 cel (do których mam pełny dostęp), niż 462 cele (do których nie mam dostępu).

Wyobrażasz sobie wydłubanie jednej uszkodzonej celi z tego pozgrzewanego pakietu 462 cel.

 

Jeśli potrzebujesz 48 V to 14s80p na 18650 to BMS na 14s np. Batrium (https://www.batrium.com/collections/starter-kit), każde ogniwo zabezpieczasz drucikiem jako bezpiecznik (zasilanie) - Tesla też tak robi, więc czemu nie wykorzystać - łatwość wymiany/regeneracji itp.

Filmik -

Swoją drogą płodny facet, ciekawe, jak u niego z dziećmi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Li-ion dochodzi jeszcze koszt elektroniki żeby ta bateria Ci domu nie spalila.

I koszt transportu. Tych celli łopatą do kontenera nie załadujesz.

Z NiFe trochę łatwiej. Ale też je TANIO możnaBY produkować choćby pod Bydgoszczą. Więc po co wozić przez pół świata?

No teoretycznie LiIon też można by produkować pod Bydgoszczą. Ale tanio zdecydowanie by to nie było. Dlatego powstało Gigafactory, bo tylko taką masą w jednym miejscu w przypadku tej technologii można zbić koszta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekasz na gratisową technologię ze szczegółami?

Martwi Cię brak opisu postępów?

 

Adam M.

 

Nic mnie nie martwi i nic nie potrzebuję od ciebie ,stwierdzam tylko fakty na podstawie twoich wieloletnich wpisów i na tej podstawie stawiam tezę. TAKI MASZ SPOSÓB NA ZABICIE CZASU .Siedzieć i pisać ,poszukać w necie rozwiązań np. dotyczących grzania wodą lodową i nawijać w koło że się da tak czy tak że w Brazylii jeżdżą na spirytusie , że można nim napędzać.:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak patrzę sobie na moje akumulatory od wkrętarki i na nich mam 90Wh to tak trochę blado wyglądają te wynalazki zasadowe...

 

 

To w końcu chciałbyś tym napędzać gadżety czy dom?

Powiedzmy, aby zgromadzić dzienne zapotrzebowanie domu na energię potrzeba 170-190kg NiFe... dużo, wagowo taki już kociołek na ekogrocha - czyli dochodzimy do granicy, ale jeszcze do przyjęcia.

Analogicznie na LiIon 30-50kg. No dużo lepiej. Ale czy faktycznie ten parametr dla DOMU to taki "game changer"? IMO inne parapetry ważniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w końcu chciałbyś tym napędzać gadżety czy dom?

Powiedzmy, aby zgromadzić dzienne zapotrzebowanie domu na energię potrzeba 170-190kg NiFe... dużo, wagowo taki już kociołek na ekogrocha - czyli dochodzimy do granicy, ale jeszcze do przyjęcia.

Analogicznie na LiIon 30-50kg. No dużo lepiej. Ale czy faktycznie ten parametr dla DOMU to taki "game changer"? IMO inne parapetry ważniejsze.

 

Raczej co będzie wydajniejsze te 200kg ni fe czy 50 kg li ion...?

A jakie parametry...?

 

Tak szczerze to mam trochę takich " bateryjek" wyszydzanych tu przez co niektórych i jakoś ciężko mi jest znaleźć słabe strony tego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...