Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ma ktoś panele fotowoltaiczne? Proszę o opinie.


Kolores

Recommended Posts

@bobrow

 

Wejdź na stronę Taurona i ściągnij Wniosek o przyłączenie mikroinstalacji do sieci.

Tam jest wszystko, co trzeba, więc prześledź punkt po punkcie.

Kabel lepiej dać 6 mm2, bo w słoneczny dzień inwerter może przez kilka godzin dawać prąd maksymalny. Mimo, że straty na linii są znikome to trzeba mieć świadomość, że to coś ma pracować przez wiele lat.

 

Odłącznik powinien być 4P. Tu link do odłącznika, może być taki:

 

https://allegro.pl/oferta/tracon-wylacznik-nadpradowy-c16a-4p-bezpiecznik-7163475591

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 21,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

-schemat elektryczny (rozumiem ,że podpisze i podbije mi ktoś z uprawnieniami projektowymi elektrycznymi np budowlanymi -czy muszę załączyć jakiś certyfikat ?)

 

a po co ma ktoś podpisywać?

Jakie certyfikaty i po co? Chrztu świętego? Nie dajmy się zwariować..

 

Wystarczy jak napiszesz, kto projektował. Instalator. Czyli Ty.

 

Schemat jest przede wszystkim dokumentacją dla służb technicznych, które muszą mieć możliwość szybkiego sprawdzenia jednym rzutem oka :

 

a) w jakim punkcie _ich_ sieci energetycznej jest to włączone - czyli numer identyfikacyjny punktu odbioru/numer działki/adres,

b) jak jest podłączone:

- po pierwsze za ich licznikiem (czytaj - Twoja strefa odpowiedzialności, ich strefa jest do licznika),

- drugie jedno- czy trójfazowo,

- po trzecie i naistotniejsze - ze schematu ma wynikać, że istnieje możliwość fizycznego odłączenia Twojego źródła od ich sieci.

 

-karty katalogowe podzespołów i certyfikaty

 

tak, dla paneli i falownika z obowiązkowym obecnie certyfikatem lub deklaracją producenta falownika, że spełnia wymagania NC RfG

 

-charakterystykę ruchową , tylko co to jest i jak to wygląda fizycznie

-mój certyfikat SEP

 

po co charakterystyka ruchowa?

Karty katalogowe + certyfikaty/deklaracje CE są wystarczające.

Certfikat SEP? Prawdę mówiąc z ustawy nie wynika nawet, że osoba podłączająca musi mieć SEP..

W zupełności wystarczające jest jak w części dotyczącej instalatora podasz numer swojego certyfikatu SEP (plus możesz dodać która grupa uprawnień (Gr. I) i które punkty (np. 2, 10))

I żadnych pieczątek :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bobrow

Odłącznik powinien być 4P. Tu link do odłącznika, może być taki:

https://allegro.pl/oferta/tracon-wylacznik-nadpradowy-c16a-4p-bezpiecznik-7163475591

 

bobrow pytał o DC, nie AC..

Najwygodniej by było, gdyby falownik miał wbudowany fabryczny rozłącznik DC (ZTCW tak jest wymagane w niektórych krajach, np. Australii)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bobrow pytał o DC, nie AC..

Najwygodniej by było, gdyby falownik miał wbudowany fabryczny rozłącznik DC (ZTCW tak jest wymagane w niektórych krajach, np. Australii)

 

To nie jest odpowiedź dot wyłącznika DC.

 

W poście #12112 padło pytanie:

"Generalnie proszę o "ściągę" pod Tauron,aby nie przyczepiali się"

 

Do wniosku dołącza się schemat PV. Dla nich ważne jest, by był odłącznik AC. Odłącznik 4P, a nie 3P. I to jest link do tego typu odłącznika.

 

Tauron stroną DC raczej mało się interesuje. Ich interesuje łączna moc paneli, zwłaszcza gdy jest na granicy 10 kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomoc,

mam już upatrzonych większość podzespołów-zastanawiam się tylko nad drobnostką od strony DC :

1.zamontować rozłącznik bezpiecznikowy (z wkładką bezpiecznikową)

czy

2.zamontować oddzielnie wył+bezpiecznik

 

Pytam bo widzę różne rozwiązania-teoretycznie wolę proste rozwiązanie nr 1 tylko nie jestem przekonany do wkładek bezpiecznikowych...

Chyba zastosuję 4 polowy wył (16A-20A,1000VDC) na alle (https://allegro.pl/oferta/wylacznik-nadpradowy-pv-16a-4p-dc-bezpiecznik-6595075344) jest za 120 pln , rozetnę tylko na pół wodzik (żeby oddzielnie załączać stringi).

Do tego podłączę zabezpieczenie SPD i mam dograną szafkę DC.

Widzę ,że zazwyczaj są wykonywane oddzielne szafki dla DC i AC.W szopce przy inwerterze właściwie wystarczy mi jedna-tylko wyraźnie odseparuję od siebie obwody.

Jest jeszcze kwestia poprowadzenia kabla AC do rozdzielni w domu-chyba puszczę kabel w ziemi wokół chałupy i wejdę nim do kotłowni (trzeba tylko kupić kabel w izolacji do ziemi).

 

Mam jeszcze do Was pytanie odnośnie uziemienia paneli -jak to rozwiązaliście ?

 

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli Twój dom nie ma zabezpieczeń przepięciowych B i C, to pora je założyć. "B" iskrownikowe i "C" warystorowe.

Zabezpieczysz wtedy cały dom i inwerter.

Zabezpieczenie w inwerterze jest raczej symboliczne. Mały warystor.

 

Mam w domu B+C , tylko z szopki do rozdzielni będzie ze 30m kabla.

Wydaje mi się ,że nie trzeba dodatkowo zabezpieczać-Kaco i Growatt mają na pokładzie te zabezpieczenia.

Pytam -bo może są jakieś inne kwestie

Edytowane przez bobrow
uzupełnienie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest iskrownikowy.

Został wycofany z produkcji i dystrybucji z powodu oszustwa w jego parametrach, jakiego się dopuścił jego producent.

 

https://decyzje.uokik.gov.pl/bp/dec_prez.nsf/43104c28a7a1be23c1257eac006d8dd4/e0cb9851ea754bdcc12582a40043946d/$FILE/Decyzja%20DNR-2(203)2017.pdf

 

Pismem z dnia 14 lipca 2016 r. (doręczonym OBO Bettermann Polska sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie w dniu 19 lipca 2016 r.) Prezes UOKiK zawiadomił OBO Bettermann Polska sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie (dalej: „strona postępowania”) o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie wprowadzonego do obrotu niskonapięciowego ogranicznika przepięcia OBO BETTERMANN V25-B+C 4-280, EAN 4012195256120, art. Nr 5094 426, V25-B+C, art. Nr 5097 053, niezgodnego z wymaganiami określonymi w § 5 rozporządzenia, z uwagi na brak w dołączonych do wyrobu informacjach wskazania zakresu wilgotności, prądu resztkowego IPE oraz informacji o przeznaczeniu przedmiotowego wyrobu (do użytku wewnętrznego lub na zewnątrz)

 

To nie dobrze...muszę pomyśleć co z tym fantem zrobić...

A iskrownikowy jaki polecasz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pytanie o zabezpieczenie przepięciowe AC-jeśli inwerter ma w swojej konstrukcji takie zabezpieczenie , to jest sens to dublować ?

 

Nie musi być, ale co to szkodzi dać. Ja mam 1-fazowe i dałem DehnPort i DehnGap zaraz za licznikiem (wiem, wiem, powinno być przed, ale to nie mój licznik, a do zerwania plomb potrzebna papierologia i opłaty). Przez to rozdzielnica jest rozbudowana o dodatkowe moduły separujące, ale trochę zwiększa ochronę wszystkich domowych sprzętów.

Nie dawno była mała burza i sąsiad wymieniał warystory w 2 Aurorach. Trzecia nie ucierpiała. U mnie nic nie poszło. Trudno powiedzieć, czy to moje zabezpieczenie coś na siebie przejęło z trzeciej (mojej) fazy, czy tylko poszło po tamtych dwu.

 

Po stronie DC jeśli chodzi o rozłączniki mam proste własne i tanie rozwiązanie. Nie będę się rozpisywał, bo zakrzyczą mnie młodzi i gniewni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może kupię ochronnik warystorowo-iskiernikowy np taki https://allegro.pl/oferta/ochronnik-warystorowo-iskiernikowy-t2-klasa-c-4p-7417117245

za 340 pln brutto i zamontuję w głównej rozdzielni domu.Stary OBO V25 zamontuję przy inwerterze.

Zasadniczo ochronników iskiernikowych jest mało i do tego są drogie.

Więcej nie mam zamiaru przepłacać -mam polisę ubezpieczeniową , podniosę tylko SU i sprawdzę czy PV wchodzi w to.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawanie zabezpieczenia typu B jest trochę na wyrost, ale w naszych starych sieciach NN czasem warto.

Wg mnie warto w domu zawsze mieć zabezpieczenia C. Chronią różną elektronikę.

To, że dałem B, a odległości między licznikiem i rozdzielnicą są małe wymusiło dla C danie separatorów Dehnbridge.

Przez to rozdzielnica jest nieco rozdęta.

Niestety pierwsza z rozdzielnic dla PV jest też blisko głównej i wymagała separatorów. Dla 2 inwerterów zajęło to aż 20 pól.

 

Dla drugiego przyłącza jak na razie sobie darowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli budynek posiada instal. odgromową czy też jest zasilany z sieci napowietrznej to ochronnik powinien być 1 i 2 stopnia /B+C/ ja bym tu w rozdz. zostawił ten co masz

a zamontował drugi przy inwerterze zwłaszcza że odległośc to 30 m

Co do zabezp. DC to ten 4-polowy patrząc na schemat jest do 1 stringu i nawet gdybyś rozciął ten wodzik to i tak pozostają połączenia pomiędzy członami, lepiej zastosować dwubiegunowy z wkładkami 10x38

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dopisałem że z czarną ramą

 

Mam już ostateczną ofertę na 32szt Longi LR6-60PE 310M z czarnymi ramkami za 16 724 pln brutto 23% z dostawą.

Jak to jest z tymi ramkami -która jest tańsza , czy jest jakaś różnica techniczna ?

Pzdr

Edytowane przez bobrow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam już ostateczną ofertę na 32szt Longi LR6-60PE 310M z czarnymi ramkami za 16 724 pln brutto 23% z dostawą.

Jak to jest z tymi ramkami -która jest tańsza , czy jest jakaś różnica techniczna ?

Pzdr

Jeden panel 310 Wp kosztuje 522 PLN (1686 PLN/ 1kWp) czyli tanio.

Nie wiesz czy mają mocniejsze panele ? 320 Wp lub 330 Wp ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Srebrne są tańsze.

Czarne nie mają, poza estetyką, żadnych zalet.

Czarne mają wadę, bardziej się rama nagrzewa w słońcu i przekazuje to ciepło strukturom a te przez to mniej produkują. :)

No ale wyglądają "cool". :)

 

Tak właśnie myślałem- jeszcze pod uziom trzeba będzie podszlifować rameczkę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam już ostateczną ofertę na 32szt Longi LR6-60PE 310M z czarnymi ramkami za 16 724 pln brutto 23% z dostawą.

Jak to jest z tymi ramkami -która jest tańsza , czy jest jakaś różnica techniczna ?

Pzdr

 

Chłopie będzie taniej!! Te ceny są z tyłka.

EU zniosła cło na panele z Chin!!! Firmy wyprzedają ro co mają na stanie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak właśnie myślałem- jeszcze pod uziom trzeba będzie podszlifować rameczkę...

Po pierwsze czy czarne czy srebrne, gołego aluminium nie masz na powierzchni :-) Zawsze jest tam warstwa tlenków.

 

Moje czarne panele mają dedykowany otwór pod uziemienie. Zakłądam że każde tak mają. Nic nie trzeba szlifować. Są też patenty na rynku, z jakimiś zadziorami, szpilkami itp które przebijają warstwe tlenków i nic nie trzeba szlifować.

A generalnie to nic nie szlifuj, bo Ci odmówią gwarancji jakby niedajboże coś się stało.

Edytowane przez Jastrząb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...