adamoos 21.08.2010 10:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2010 Witajcie. Mam projekt jak na schemacie. Chciałbym o potwierdzenie bądź zanegowanie mojego sposobu myślenia. Otóż wybieram 60 cm humusu. Na tym kopię 50 cm wgłąb (10 zm na chudziaka i 40 na ławy). Na to pójdzie izolacja pozioma z papy bądź folii. Dalej ściana fundamentowa lana monolityczna, na to inne izolacje pionowe i poziome.Ale zastanawia mnie to, że wg projektu ściana fundamentowa wystaje ponad poziom gruntu o zaledwie 27 cm. Boję się trochę żeby żadna wilgoć mi nie podchodziła, bo teren raczej gliniasty, chociaż raczej na górce niż w dołku. W związku z tym mam 3 pytanka. 1) Czy nie za dużo kopię tego humusu? Wydaje mi się, że tak jest poprawnie,bo jak mówię grunt to glina, więc lepiej chyba wsypać więcej piachu niż glinę mieć pod domem. 2) Czy góra ściany fundamentowej nie jest za mało wysunięta ponad poziom terenu (wg projektu 27 cm)? 3) Czy zbrojąc ławy wypuszczać w górę jakieś pręty, żeby miały powiązanie ze zbrojeniem ściany fundamentowej? Niby w projekcie zbrojenia ściany fundamentowej nie ma, ale strzeżonego Pan Bóg strzeże, więc jakiś mały wieniec u góry może się znajdzie. Co w takim przypadku z izolacją ława-ściana, skoro by zostały pręty. Dodam, że poziom 0 wg projektu to po żwirze, betonie, styropianie wylewce i izolacjach i parkiecie 45 cm nad gruntem. Proszę o porady, z góry dziekuję i pozdrawiam.Adam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 21.08.2010 15:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2010 ....ad.1. przede wszystkim humus to jest warstwa ziemi urodzajnej, glina to już Twój grunt rodzimy.... i z reguły ściąga się tylko humus... jeżeli po ściągnięciu tej warstwy i doprowadzeniu fundamentu do właściwego poziomu pozostaje Ci min 40 cm do zasypania to więcej gruntu rodzimego wywalać nie musisz....ad.2... jeżeli po wysunięciu te 27 cm dasz radę ukształtować spadki od domu i wystarczy Ci taki cokół to jest ok...jak chcesz wyższy cokół albo ukształtowanie terenu tego wymaga to musisz wystawić fundament wyżej...ad.3... jeżeli dom niepodpiwniczony to zbrojenie zbyteczne.... trzymaj się projektu.... jak masz za dużo kasy to zbrój ile dusza zapragnie.....co do rys to zmieniłbym wysokość warstw w środku fundamentu... góra chudziaka powinna być na poziomie góry ściany fundamentowej.... lepiej wtedy wykonać skuteczną i prawidłową izolację poziomą..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
beton44 21.08.2010 16:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2010 27 cm trochę mało/przy okazji ciężko będzie w terenie zbudować tak dokładnie na 27 cm :-)/ podnieś tak do ok. pół metra, będzie OK. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wick 21.08.2010 20:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2010 http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=20645&stc=1&thumb=1&d=1282387076z tego rysunku i twojego opisu wynika że warstwa wykończeniowa tj styropian,wylewka,parkiet wyniesie 45 cm... hmmm... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
beton44 21.08.2010 21:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2010 rzeczywiście nie popatrzyłem na rysunek... beton powinien być po Bożemu równo z ścianą fundamentową /równo izolacje/ na to ocieplenie/styropian/ "wylewka" i parkiet... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adamoos 25.08.2010 14:22 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Sierpnia 2010 (edytowane) Kurczę, projekt mam taki jak na załączonym obrazku czyli ściana fundamentowa ma 87 cm (27 cm ponad poziom terenu oraz 60 cm wgłąb. Pod nią są ławy głębokie na 40 cm a pod nimi jeszcze powinien być chudziak 10cm. Chcę wydobyć te 60 cm w dół, żeby ręcznie szpadlami wykopać sobie 40 cm ławy. Co rozmawiam z koparkowymi to widzą problem w tym, że tak głęboko a dla mnie przemawiają za tym dwe rzeczy. Po pierwsze to czego nie wykopie koparka będą musiały wykopać moje ręce. Po drugie ponad ławami wewnątrz pomieszczeń zostałaby glina, z którą wiem, że są same prolemy więc wolę więcej wsypać i ubić. Jeżeli mi kopara ściągnie powiedzmy 40 cm to muszę ręcznie przekopać jeszcze 20 cm zanim się dostanę do górnego poziomu właściwych ław. Pierwszy lekki deszcz i mam w wykopie wtedy takie jezioro, że można łódką pływać. Poza tym jak zrobić równy szalunek jeśli w górę mam jeszcze 20 cm odsypującego się do betonu gruntu. Lanie wprost do ziemi wykluczam ze względu na ewentualne problemy z wypoziomowaniem ław.Ma ktoś jakieś argumenty za tym, żeby ściągnąć np tylko na głębokość szpadla to poproszę. Pozdrawiam Edytowane 25 Sierpnia 2010 przez adamoos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MORHOT 25.08.2010 14:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Sierpnia 2010 Psze Pana... 1. Zdejmujesz humus, i tylko tyle ile jest tego humusu, a na glinie nie powinno go być więcej niż 30 - 40 cm, na wymiar domu + 0,5 m w każdą stronę. 2. Kopiesz koparą of course wykop w miejscu biegnięcia ław na szerokość około 1,20 m (tak szeroko jest baaaardzo wygodnie - docenisz to potem , oraz na głębokośc posadowienia (no chyba, że chcesz być ultra "jak w książce pisze" to zdejmujesz ostatnie 10 cm łopatą. 3. Chudziak - stanowi stabilizację dna wykopu i zabezpiecza grunt rodzimy przed uszkodzeniem, zalaniem, rozmemłaniem podczas chodzenia w wykopie. Nie jest to żaden element konstrukcyjny i nie ma żadnego znaczenia juz po zalaniu ław. Więc jeśli uda ci się wykopać pod ławy bez deszczu i bez podchodzącej wody gruntowej, to chudziak można odpuścić - zawsze to 1000 w kieszeni 4. Szalowanie ław fundamentowych - w deskowaniu dwustronnym, wypoziomowane do niwelatora. 5. Zalewanie ław - dbamy o otulinę zbrojenia! 6. Rozszalowanie ław. 7. Izolacja pozioma na ławach - z tego co preferujesz, w co wierzysz i na co Cię stać. 8. Szalowanie i wylewanie ścian fundamentowych na wysokośc jaką chcesz, lub murowanie z bloczka jw. 9. Izolacja pionowa ścian fund. (docenisz szersze wykopy 10. Izolacja termiczna ścian fund. (ponownie docenisz szersze wykopy) 11. Drenaż w geowłókninie - wykoszystujesz wykop po zewnętrznej stronie ścian fund. - układasz peszla ze spadkiem i zasypujesz żwirkiem drenażowym. ...a żeby nie powstało jezioro - zaraz po wykopaniu ław koparkowy zamiast jechać do domu wykopuje Ci studnię zbiorczą i odprowadzenie wody ze studni do rowu/ kanalizacji czy jak tam planujesz.... I nie martwisz się zalaniem wykopów - jeśli pojawi się jakas woda, to sobie spłynie. (ja tak rozegrałem kwestię stanu zero i polecam to wyjście w glinie ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adamoos 25.08.2010 15:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Sierpnia 2010 No wszystko fajnie tylko jest kilka ale. Mianowicie ja to sobie umyśliłem tak:Wykop pod ławy robię w ziemi, górę poziomuję małym szalunkiem na jedną deskę, reszta w ziemi w foliiKopię ręcznie same ławy i wylewam je do poziomu górnego szalunku. Znacznie łatwiej jest wykonać taki mały szalunek trzymający się w ziemi niż stawiać cały od od dołu ławy wraz ze wszystkimi rozpórkami żeby beton nie wypchnął ławy na szerokość. Leję beton do ziemi i mam idealny poziom. Dalej ściany fundamentowe to już jest dyskusja na inne posiedzenie. W każdym razie aż tak duża różnica nie jest chyba między 40 cm jak napisał kolega a 60 cm ściągnięcia górnej warstwy.A później mam przynajmniej ubity piach pod podłogą a nie glinę z którą niewiadomo co się może zrobić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MORHOT 25.08.2010 16:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Sierpnia 2010 OK, jeśli pytanie i Twoje rozterki dotyczą wyłącznie głębokości zebrania humusu, to 60 cm jest jak najbardziej ok - na pewno nie zaszkodzi. Niektórzy przecież wybierają calość obrysu budynku aż do poziomu ław. Potem tylko problem bo trzeba to zasypać i zagęścić. Różnica przy powierzchni parteru 100 m2, przy założeniu jak u Ciebie że ściana fundamentowa sięga 30 cm powyżej poziomu terenu to: 60m3 podsypki gdy wybierzesz 40 cm (=96 ton = +/- 2400 zł + transport) 80m3 podsypki gdy wybierzesz 60 cm (=130 ton = +/- 3250 zł + transport) Jeśli nie robi to różnicy - wybieraj śmiało 60 cm, a koparkowy niech nie pyskuje tylko niech kopie, bo na godzinę bierze AposPropos sposobu wylewania ławy - może i prostszy, ale weź pod uwagę, że nie ułożysz prawidłowo drenażu jeśli taki przewidujesz, bo nie wyjdziesz ze spadkami (rura powinna byc poniżej góry ławy). No chyba że będziesz odkopywał grunt przy ławie po jej wylaniu, ale to chyba bez sensu by było... Nie zaizolujesz też ławy w ziemi żadnym preparatem, a folia to żadna izloacja... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tosiak 27.08.2010 21:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2010 Co do "koparkowego" to w zupełności zgadzam się! U nas ostatnio też był taki "koparkowy" co człowieka mógłby na śmierć zagadać a robota... a robota stała a godzinka za godzinka leciała Uważajcie na tych koparkowych bo można troszke popłynać finansowo jak się dacie wciągnąć w "rozmowe" Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
TomekBudujeDomek 31.08.2010 16:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2010 Psze Pana... 1. Zdejmujesz humus, i tylko tyle ile jest tego humusu, a na glinie nie powinno go być więcej niż 30 - 40 cm, na wymiar domu + 0,5 m w każdą stronę. 2. Kopiesz koparą of course wykop w miejscu biegnięcia ław na szerokość około 1,20 m (tak szeroko jest baaaardzo wygodnie - docenisz to potem , oraz na głębokośc posadowienia (no chyba, że chcesz być ultra "jak w książce pisze" to zdejmujesz ostatnie 10 cm łopatą. 3. Chudziak - stanowi stabilizację dna wykopu i zabezpiecza grunt rodzimy przed uszkodzeniem, zalaniem, rozmemłaniem podczas chodzenia w wykopie. Nie jest to żaden element konstrukcyjny i nie ma żadnego znaczenia juz po zalaniu ław. Więc jeśli uda ci się wykopać pod ławy bez deszczu i bez podchodzącej wody gruntowej, to chudziak można odpuścić - zawsze to 1000 w kieszeni 4. Szalowanie ław fundamentowych - w deskowaniu dwustronnym, wypoziomowane do niwelatora. 5. Zalewanie ław - dbamy o otulinę zbrojenia! 6. Rozszalowanie ław. 7. Izolacja pozioma na ławach - z tego co preferujesz, w co wierzysz i na co Cię stać. 8. Szalowanie i wylewanie ścian fundamentowych na wysokośc jaką chcesz, lub murowanie z bloczka jw. 9. Izolacja pionowa ścian fund. (docenisz szersze wykopy 10. Izolacja termiczna ścian fund. (ponownie docenisz szersze wykopy) 11. Drenaż w geowłókninie - wykoszystujesz wykop po zewnętrznej stronie ścian fund. - układasz peszla ze spadkiem i zasypujesz żwirkiem drenażowym. ...a żeby nie powstało jezioro - zaraz po wykopaniu ław koparkowy zamiast jechać do domu wykopuje Ci studnię zbiorczą i odprowadzenie wody ze studni do rowu/ kanalizacji czy jak tam planujesz.... I nie martwisz się zalaniem wykopów - jeśli pojawi się jakas woda, to sobie spłynie. (ja tak rozegrałem kwestię stanu zero i polecam to wyjście w glinie ) Małe pytanko. 6. Rozszalowanie ław 7. izolacja 8 Szalunej ścian? A na czym ustawić szalunek bo mi wychodzi, że w powietrzu Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
beton44 31.08.2010 17:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2010 zazwyczaj ściana stojąca na ławie fundamentowej jest węższa niż ta ława???? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MORHOT 31.08.2010 19:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2010 Szalunek ściany fundamentowej nie w powietrzu, tylko oparty na wylanej już ławie. A coby się nie przewrócił pozapierany odpowiednio o ściany wykopu i dodatkowo wbijane paliki gdzie trzeba. Ława ma zwykle 40 - 80 cm, a ściana fundamentowa zwykle 25-30 cm - wiec chyba da radę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
TomekBudujeDomek 01.09.2010 06:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2010 Ja do ścian fundament. zastosuje chyba szalunek tracony. Wydaje mi się, że łatwiej go wykonać. Te podpory pod szalunek tradycyjny budzą we mnie obawy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
moo88 01.09.2010 07:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2010 Nie musz być zapierane. Mogą być skręcone. Puszcza się przez np. rurkę PCV pręt gwintowany i się skręca. Później po zdjęciu szalunku wystarczy zakleić pozostałe otwoy i z głowy. Tak podróbka PERI Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wick 01.09.2010 18:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2010 Nie musz być zapierane. Mogą być skręcone. Puszcza się przez np. rurkę PCV pręt gwintowany i się skręca. Później po zdjęciu szalunku wystarczy zakleić pozostałe otwoy i z głowy. Tak podróbka PERI czy jest tu moderator,gdyż ta porada grozi katastrofą i po co te rurki,na XPS cię stać a pręciki fi8 żal zabetonować...hmmm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MORHOT 01.09.2010 20:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2010 Skręcanie jak najbardziej, ale to zamiast wiązania szalunku na drutem czy zbijania górą. U mnie np. były ściskane na tzw. "żabkach" prętem gładkim 6mm. Wada takiego rozwiązania - w miejscach, gdzie się za mocno ścisnęło gościowi ściana nie ma 25 cm, tylko np. 23 - ale to pierdoła. Druga wada - obcinanie po zabetonowaniu tych bagatela 150 prętów z obu stron trochę dało w dupę... z tym, że bardzo dokładnie obcinałem, żeby nie było problemów z izolacją później. Natomiast całośc i tak trzeba zapierać od zewnątrz, no chyba że ściana fundamentowa ma mieć 40 cm wysokości to szalunek będzie stał sam Im wyższe ściany, tym porządniej trzeba zapierać, szczególnie że beton z pompy zapierdziela z naprawdę dużą siłą. Nie martw się - ekipa będzie wiedziała jak się za to zabrać - no chyba że masz zamiar zrobić fundamenty całkowicie sam... Do wick: Moderacja na tym forum chyba nie istnieje, bo tyle herezji co tu, to juz dawno nie widziałem, nie mówiąc już o agresji i upierdliwości niektórych osób. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wick 01.09.2010 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2010 do MORHOT:moderacja na tym forum istniejesztucznie zatroskani bohaterowie niestety też Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
moo88 03.09.2010 06:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2010 to teraz proszę powiedzieć o katastrfoiczności tego rozwiązania. Bo bardzo mnie ciekawi - no i oczywiście swoje wątpliwości przesłać firmą od lat robiących systemy szalunkowe jak wspomniane wczesniej PERI. Co do zamurowania pręta. Jest potencjalnym miejscem wejścia wody w mur jeśli nie jest zabezpieczone. A pręt (jeślinie jeste z nierdzewki) ma tendencje do korozji i już wspomniany problem wystającego prenta który trzeba jakoś przyciąć. A chyba łatwiej się przejść wokół fundamentu i pozaklejać otwory. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaczuszka2501 03.09.2010 16:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2010 Witam wszystkich...W przyszlym roku mam w planach budowe wlasnego wymarzonego domku.Zastanawiam sie z jakiego fundamentu .Odwiedzilam juz kilka firm ale nadal mam metlik w glowie...Czas plynie a ja musze podjac sluszna decyzje...Prosze wszystkie osoby ktore budowaly juz swoj wymarzony dom o rady,porady,podpowiedzi...Z gory dziekuje za odpowiedzi...pozdrawiam cieplutko... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.