Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI - Pomoge i doradze we wszystkim co dotyczy kominków.


alterm

Recommended Posts

Można spawać,ale jeśli rury wykonane są ze stali żaroodpornej lub żarowytrzymałej,to trzeba użyć elektrod specjalistycznych,przeznaczonych do tych stali.

Taką rosnącą rurę można" uspokoić" poprzez wprowadzenie drugiego punktu amortyzacyjnego.Najprościej jest,któryś z pionowych odcinków dać o 1cm szerszy i uszczelnić sznurem.Odcinek szerszy "podwiesić",by nie leciał do dołu.Jest tu kilka wariantów,na pewno zastosujesz któryś z nich.

 

Jakie są rury nie wiem. Wiem, że czarne :)

 

Zaspawam i podłączę do komina. Wydaje mi się, że dotychczas wpust w komin absorbował zmiany długości. Przyjmując maksymalny przyrost 7mm złożę całość tak, żeby podłączenie wypadło 3,5mm niżej. Wówczas wpust kominowy będzie odchylał się od poziomu maksymalnie na 3,5mm w obie strony.

 

MCB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 12,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam

Czy ktoś ma doświadczenie w przyklejaniu płyt z kamienia do czoła kominka, w moim przypadku chodzi o płyty granitowe do obudowy wykonanej z ytonga, po rozpaleniu w kominku obudowa głownie rozgrzewa się na drzwiczkami kominka ale jest to temperatura w granicach 40 stopni C. nie parzy w dłoń. Czy przykleić to klejem elastycznym czy specjalnym dwuskładnikowym typowo do kamieni nie wiem jak się zachowa granit i czy nie odpadnie. czy powinno się też wykonać jakieś specjalne wcięcia w płycie żeby lepiej się trzymała czy przykleić jakieś szpilki i przykręcić do obudowy.

 

W miejscu najcieplejszym przyklej kilka płytek klejem elastycznym,ale zrób to,gdy temperatura będzie niższa niż maksymalna.Najlepiej pozostawić to na jakiś czas i obserwować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

a ja mam taki problem - śmierdząca izolacja. zamontowałem sobie kominek z płaszczem wodnym 22kw, a rurę kominową (czarna, 1mm grubości). owinąłem wełną rockwool wired mat 105. w parametrach technicznych napisano, że przeznaczona jest do pracy ciągłej w temperaturze 700 stopni C i chwilowej do 1000 stopni C (http://przewodnik.rockwool.pl/produkty/izolacje-techniczne/wired-mat-105.aspx).

czy coś zrobiłem źle, czy musi się toto wypalić ? jestem po pierwszym paleniu w kominku z owiniętą rurą wełną i powiem, że smród był mocno zjadliwy - wietrzyłem cały czas podczas pracy kominka. niby pod koniec palenia śmierdzenie trochę ustało, ale też temperatura spalin spadła. co o tym sądzicie ?

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się uporam z rurą spalinową to zabiorę się za obudowę kominka.

 

Tu mam dwie zagwozdki:

 

1. Dystrybutor jotulowy na kominku wg jednych należy jeszcze opatulić wełną z folią alu, wg innych nie trzeba.

 

2. Obudowa powyższego:

 

a) ścianki gips-karton

b) ścianki z materiału akumulującego (np. płyt szamotowo-akumulacyjnych HS) i tynku zduńskiego.

 

Sam wkład nie jest typu akumulującego. 6 rur fi. 110mm rozprowadza powietrze grawitacyjnie do innych pomieszczeń, 2 otwory fi 200 wyrzucają powietrze w pomieszczeniu z kominkiem (tych nie wolno zakrywać). Ciepłe powietrze zbierające się pod sufitem zabiera rekuperacja.

Część energii wypromieniowuje szyba.

Pozostałą część sam dystrybutor (gdy nieizolowany).

Czy ścianka akumulacyjna przechwyci część ciepła i będzie oddawać po wygaśnięciu kominka?

 

Tak naprawdę zależy mi głównie na jak największym zabraniem ciepła do innych pomieszczeń. Sam pokój z kominkiem jest mały i będzie się przegrzewać. Czy ścianka kumulacyjna pomoże czy zaszkodzi?

 

MCB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

a ja mam taki problem - śmierdząca izolacja. zamontowałem sobie kominek z płaszczem wodnym 22kw, a rurę kominową (czarna, 1mm grubości). owinąłem wełną rockwool wired mat 105. w parametrach technicznych napisano, że przeznaczona jest do pracy ciągłej w temperaturze 700 stopni C i chwilowej do 1000 stopni C (http://przewodnik.rockwool.pl/produkty/izolacje-techniczne/wired-mat-105.aspx).

czy coś zrobiłem źle, czy musi się toto wypalić ? jestem po pierwszym paleniu w kominku z owiniętą rurą wełną i powiem, że smród był mocno zjadliwy - wietrzyłem cały czas podczas pracy kominka. niby pod koniec palenia śmierdzenie trochę ustało, ale też temperatura spalin spadła. co o tym sądzicie ?

Michał

 

Jak owinąłeś rurę, to masz większe straty energii,ponieważ wyższą temperaturę wypuszczasz kominem na dwór.No ale jest zaleta:szybciej dostaniesz raka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

a ja mam taki problem - śmierdząca izolacja. zamontowałem sobie kominek z płaszczem wodnym 22kw, a rurę kominową (czarna, 1mm grubości). owinąłem wełną rockwool wired mat 105. w parametrach technicznych napisano, że przeznaczona jest do pracy ciągłej w temperaturze 700 stopni C i chwilowej do 1000 stopni C (http://przewodnik.rockwool.pl/produkty/izolacje-techniczne/wired-mat-105.aspx).

czy coś zrobiłem źle, czy musi się toto wypalić ? jestem po pierwszym paleniu w kominku z owiniętą rurą wełną i powiem, że smród był mocno zjadliwy - wietrzyłem cały czas podczas pracy kominka. niby pod koniec palenia śmierdzenie trochę ustało, ale też temperatura spalin spadła. co o tym sądzicie ?

Michał

 

Jak owinąłeś rurę, to masz większe straty energii,ponieważ wyższą temperaturę wypuszczasz kominem na dwór.No ale jest zaleta:szybciej dostaniesz raka.

 

jak pisałem mam kominek z płaszczem wodnym i wcale mi nie zależy na odbieraniu resztek energii spalinom (18kw do wody, 4kw na "resztę"- szyba i komin).

może ktoś ma jakieś bardzie konkretne pomysły ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

a ja mam taki problem - śmierdząca izolacja. [...] co o tym sądzicie ?

Michał

 

Witaj!

 

Wełna mineralna nie nadaje się do pracy w temperaturach, które powodują przypalanie żywic, którymi jest spajana. Tym bardziej, jeżeli substancje będące produktami przypalania potem dostają do powietrza, którym oddychają ludzie.

Praca ciągła w temperaturze 700st? Ciekawe, czy ktoś widział wełnę po rozgrzaniu jej do czerwoności? Pewnie nie, bo to wtedy już nie jest wełna, przynajmniej nie w formie maty.

No, a aluminium, z którego są otuliny i taśmy - przecież topi się trochę powyżej 600st. (dużo wcześniej pięknie się spala).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

a ja mam taki problem - śmierdząca izolacja. [...] co o tym sądzicie ?

Michał

 

Witaj!

 

Wełna mineralna nie nadaje się do pracy w temperaturach, które powodują przypalanie żywic, którymi jest spajana. Tym bardziej, jeżeli substancje będące produktami przypalania potem dostają do powietrza, którym oddychają ludzie.

Praca ciągła w temperaturze 700st? Ciekawe, czy ktoś widział wełnę po rozgrzaniu jej do czerwoności? Pewnie nie, bo to wtedy już nie jest wełna, przynajmniej nie w formie maty.

No, a aluminium, z którego są otuliny i taśmy - przecież topi się trochę powyżej 600st. (dużo wcześniej pięknie się spala).

 

Pozdrawiam

 

czy cala robota którą zrobiłem jest do bani i muszę to zerwać :-(

zasugerowałem się tym, że w rajdówkach owijamy kolektory wydechowe i turbiny które świecą na biało taśmą z włókna szklanego i ta taśma nie śmierdzi, nie pali się itp. jest wieczna dopóki się jej nie uszkodzi mechanicznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

czy cala robota którą zrobiłem jest do bani i muszę to zerwać :-(

zasugerowałem się tym, że w rajdówkach owijamy kolektory wydechowe i turbiny które świecą na biało taśmą z włókna szklanego i ta taśma nie śmierdzi, nie pali się itp. jest wieczna dopóki się jej nie uszkodzi mechanicznie

 

Ta taśma prawdopodobnie jest produkowana innymi metodami. Nie wiadomo, czy nie jest to włóknina ogniotrwała. Może być to też spiekane włókno szklane. Wełny bazaltowej nie da się spiec, bo w wysokich temperaturach ulega destrukcji. Poza tym w aucie nie oddycha się (przynajmniej bezpośrednio) tym powietrzem.

Ja na Twoim miejscu usunąłbym tę izolację i zastosował wełnę ogniotrwałą lub izolację ceramiczną - jeżeli oczywiście izolacja w tym miejscu jest w ogóle potrzebna.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na Twoim miejscu usunąłbym tę izolację i zastosował wełnę ogniotrwałą lub izolację ceramiczną - jeżeli oczywiście izolacja w tym miejscu jest w ogóle potrzebna.

 

Pozdrawiam

 

a jaką wełna byś proponował ? chciałem mieć nowoczesny kształt kominka - wielobryłowy i zależy mi na braku tradycyjnej "nadbudowy" kominowej ukośnej, jedynie drobne przewietrzenie. 4kw na pokój i w komin to i tak stanowczo za dużo (na wodę idzie 18kw) niezaizolowana rura dawała straszne ciepło. co do izolacji ceramicznej to myślisz o zastąpieniu rury kominowej tymi krążkami ruropodobnymi z ceramiki jakie są w castoramie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[quote name="Michalkr1

a jaką wełna byś proponował ? chciałem mieć nowoczesny kształt kominka - wielobryłowy i zależy mi na braku tradycyjnej "nadbudowy" kominowej ukośnej, jedynie drobne przewietrzenie. 4kw na pokój i w komin to i tak stanowczo za dużo (na wodę idzie 18kw) niezaizolowana rura dawała straszne ciepło. co do izolacji ceramicznej to myślisz o zastąpieniu rury kominowej tymi krążkami ruropodobnymi z ceramiki jakie są w castoramie ?

 

Miałem na myśli włókninę ogniotrwałą glinokrzemianową, lub jakieś kształtki lub płytki ceramiczne lub perlitowe.

Krążków, o których piszesz nie znam, tak że nie mogę wyrazić opinii.

Zastanów się też, czy Twoja rura wytrzyma wzrost temperatury powodowany izolacją, czy nie trzebaby było zastosować rury żaroodpornej.

Rozwiązaniem byłoby też umieszczenie rury spalinowej w drugiej o większej średnicy i zasypanie powstałej przestrzeni kruszywem izolacyjnym. Takie rozwiązanie byłoby dość bezpieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem na myśli włókninę ogniotrwałą glinokrzemianową, lub jakieś kształtki lub płytki ceramiczne lub perlitowe.

Krążków, o których piszesz nie znam, tak że nie mogę wyrazić opinii.

Zastanów się też, czy Twoja rura wytrzyma wzrost temperatury powodowany izolacją, czy nie trzebaby było zastosować rury żaroodpornej.

Rozwiązaniem byłoby też umieszczenie rury spalinowej w drugiej o większej średnicy i zasypanie powstałej przestrzeni kruszywem izolacyjnym. Takie rozwiązanie byłoby dość bezpieczne.

 

moja rura to czarne Darco 2mm grubości jak pamiętam powinny więc wytrzymać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Akrimka

Ja na Twoim miejscu usunąłbym tę izolację i zastosował wełnę ogniotrwałą lub izolację ceramiczną - jeżeli oczywiście izolacja w tym miejscu jest w ogóle potrzebna.

 

Pozdrawiam

 

a jaką wełna byś proponował ? chciałem mieć nowoczesny kształt kominka - wielobryłowy i zależy mi na braku tradycyjnej "nadbudowy" kominowej ukośnej, jedynie drobne przewietrzenie. 4kw na pokój i w komin to i tak stanowczo za dużo (na wodę idzie 18kw) niezaizolowana rura dawała straszne ciepło. co do izolacji ceramicznej to myślisz o zastąpieniu rury kominowej tymi krążkami ruropodobnymi z ceramiki jakie są w castoramie ?

Skoro piszesz o 18kW w płaszcz to pomyś o wykorzystaniu tych 4kW w ogrzewanie,bo tak puszczasz je z dymem w komin, w dodatku im lepsz aizolacja tym wiecej strat, jak bym jakiś dodatkowy płaszc wodny na wylocie zastosował.

Sam nie wyobrażam sobie teraz kominka bez szybra, jak bym nie zamknał to wszytko ma mw kominie, mój sie wypala do popiołu zupełnie zamknięty. Po co spalimy gorącew komin puszcać?? W sobte eksperyment, dałem nadmuch z małego wentylatora średnicy fi180 /80W na rure i czopuch, i powiem ze całkiem całkiem przyjemnie dmuchało..:) bez zadnej zabudowy.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

a ja mam taki problem - śmierdząca izolacja. zamontowałem sobie kominek z płaszczem wodnym 22kw, a rurę kominową (czarna, 1mm grubości). owinąłem wełną rockwool wired mat 105. w parametrach technicznych napisano, że przeznaczona jest do pracy ciągłej w temperaturze 700 stopni C i chwilowej do 1000 stopni C (http://przewodnik.rockwool.pl/produkty/izolacje-techniczne/wired-mat-105.aspx).

czy coś zrobiłem źle, czy musi się toto wypalić ? jestem po pierwszym paleniu w kominku z owiniętą rurą wełną i powiem, że smród był mocno zjadliwy - wietrzyłem cały czas podczas pracy kominka. niby pod koniec palenia śmierdzenie trochę ustało, ale też temperatura spalin spadła. co o tym sądzicie ?

Michał

Nie wiem czy czytales dokladnie specyfikacje ale z tego co pomietam to ta welna jest do 700 a ta folia aluminiowa na niej tylko do 80 stopni. Jak zrobisz tak, ze temperatura folii spadnie ponizej 80 stopni to przestanie smierdziec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W miejscu najcieplejszym przyklej kilka płytek klejem elastycznym,ale zrób to,gdy temperatura będzie niższa niż maksymalna.Najlepiej pozostawić to na jakiś czas i obserwować.

Portal który mam wykonany jest z płyt granitowych z czterech części, (a nie z płytek) - dwóch poziomych i dwóch pionowych, grubości 3cm, na szerokość kominka jeden poziomo później na nim 2 pionowe i na samą górę znów poziomy (nad oknem kominka)każdy z nich waży dobre kilkanaście kilogramów, najbardziej chodzi mi o element na górze bo tam kominek jest najcieplejszy no i jak puści klej i spadnie to nic z niego nie zostanie i pewnie z podłogi też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tynkowanie pieców i oklejanie nie jest niczym nowym.Robiono to już 60 lat temu,ale może i perę wieków.Nie mieli wtedy "Atlasów"ani klejów dwu składnikowych.Tynkowano(oklejano) po wcześniejszym lekkim podgrzaniu pieca.Można" wrażliwe" miejsce zabezpieczyć drutem,który odklejoną płytkę zabezpieczy przed nagłym spadnięciem.Miejsca niepewne można zrobić z płytki o małej grubości.Miejsce wolne zastąpić grubszym tynkiem itp.Są też systemy z przykręcanymi płytami.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Jak bym taką płytę miał zamocować u siebie, nawierciłbym od tyłu cztery ślepe otwory fi 8 i umieścił w nich odcinki pręta gwintowanego na klej do kotew. Tak przygotowaną płytę przykleiłbym dopiero do ściany obudowy, po wywierceniu wcześniej oczywiście otworów w odpowiednich miejscach. Samo to na pewno nie spadnie, a przynajmniej, jak by się chciało "odparzyć", to będzie wcześniej widać.

Otwory w granicie można wywiercić za pomocą wiertła widiowego bez udaru na mokro i ostrożnie. Wiertło może pójść na straty, ale kilkanaście złotych można poświęcić.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]

Czy ścianka akumulacyjna przechwyci część ciepła i będzie oddawać po wygaśnięciu kominka?

 

Tak naprawdę zależy mi głównie na jak największym zabraniem ciepła do innych pomieszczeń. Sam pokój z kominkiem jest mały i będzie się przegrzewać. Czy ścianka kumulacyjna pomoże czy zaszkodzi?

 

MCB

 

Witaj!

 

Jeżeli zależy Ci na nieprzegrzewaniu pomieszczenia z kominkiem, to obudowa akumulacyjna może Ci w tym tylko pomóc. Będzie działać jak izolator w czasie palenia i grzejnik po jego zakończeniu.

Nie jestem kominkarzem, zajmuję się piecami przemysłowymi, ale płyty betonowe, które widywałem zdają mi się za cienkie i za mało masywne. Nie ma to jak solidny korpus z cegły albo odlany na miejscu z betonu akumulacyjnego.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...