Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI - Pomoge i doradze we wszystkim co dotyczy kominków.


alterm

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

jak ogladałem to niby szczelny z doprowadzeniem aż 4 rurami fi 80...ale specjalistą nie jestem. Wkład mogę kupić w dobrej cenie (7.500) ale nie wiem czy to dobry model i ....trochę za duży do moich 140m2. Doradzi ktoś konkretnie...może jakaś inna alternatywa (inny producent/model- wkład szczelny z doprowadzeniem i efektywnym systemem czystej szyby na 130-140m2 bez DGP).

http://www.jotul.com/pl/wwwjotulpl/Main-Menu/Produkty/Drewno/Wkady-na-drewno/Jotul-I-600-Flat/

 

Jotul podciągnął ostatnio jakość wykonania, ale i tak kosmiczne podobieństwo znajdziesz we wkładach Dovre, a nawet z ceną może być lepiej. Skandynawska norma zakłada 1kW na 9m2. Rekuperator na pewno poradzi sobie z nadmiarem mocy w pomieszczeniu z kominkiem jeśli anemostat umieścisz w pobliżu obudowy kominka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jotul podciągnął ostatnio jakość wykonania, ale i tak kosmiczne podobieństwo znajdziesz we wkładach Dovre, a nawet z ceną może być lepiej. Skandynawska norma zakłada 1kW na 9m2. Rekuperator na pewno poradzi sobie z nadmiarem mocy w pomieszczeniu z kominkiem jeśli anemostat umieścisz w pobliżu obudowy kominka.

 

Jotul to raczej nie ma co podciągać do Dovre... nie ta tradycja i klasa :D

Dovre ostatnio raczej właśnie opuszcza się w jakosci i podnosi cenę. Osobiscie nie znalazłem negatywnych opini o Jotulach i masę narzekajacych na ostatnio wypuszczone modele Dovre.

Chciałem na forum jedynie dopytać czy montujac kominek z mocą 15kW na około 130m2 otwartych pomieszczeń nie popełniam błędu. W niektórych wkładach trzeba grzać na ful inaczej kiepska sprawność i szyba zawsze czarna. Sprzedawca zachwala Jotula I600, twierdzi, że dwa doloty na szybę z góry dosyc skutecznie zabezpieczaja szybę przed szybkim zabrudzeniem. Twierdzi również, że jest to kominek w którym pali się mocno na początku i potem przymyka dopływy powietrza w odpowiednich proporcjach dół/góra. Ponoc długo trzyma i mozna palić z mniejszą moca niz nominalna przy zachowaniu w miarę czystych szyb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o radę.

Szukałem kominka z płaszem wodnym i natrafiłem na ... kolesia, który twerdzi, że może sam wykonać taki kominek - wkład, ja mam tylko dostarczyć drzwiczki i blachę. Nie wiem co o tym myśleć czy to jest opłacalne i sprawa bezpieczeństwa. Dodam, że za robociznę zawołał 500 - 1000 zł (zależy od wielkości).

Nie zanajduję wątku nt. kominek z PW zrób to sam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym nie ryzykował. Robocizna 500-1000, szyba przyzwoita 600-700 zł albo lepiej, chyba że do jakiegoś maleństwa. Coś o okuciach typu klamki, zawiasy, cięgła do szybra itd wspomniany "koleś" mówił? W trakcie pewnie wyjdzie że potrzebuje jeszcze takich śrubek, śmakich kształtek, rurek na nagrzewnice, elektrod do spawania i Bóg wie czego jeszcze. Koniec końców zapłacisz tyle co za przyzwoity firmowy wkład, a dostaniesz coś co być może jest względnie bezpieczne, ale nie na pewno, sprawność ma bliżej nieokreśloną, najprawdopodobniej marną i dobrze jak skończy się na wyrzuceniu kilku tysięcy w błoto, a nie na poważniejszych problemach.

No chyba że gość ma jakąś konkretną choć niewielką produkcję, może pochwalić się istniejącymi sprawdzonymi realizacjami, ma jakąś podkładkę co do bezpieczeństwa i sprawności, wtedy to co innego. Ale na samo "Będzie Pan zadowolony..." to Ja bym się nie dawał nabrać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koleś, kolesiowi nie jest równy.

Jeszcze nie dawno w miasteczku, do którego jeżdżę po zakupy można było zamówić piec centralnego ogrzewania lub bojler własnej roboty.Różniły się tym, że miały większą żywotność niż kupne.Panowie ci posiadali wszystkie dostępne certyfikaty spawalnicze a swoje "wyroby" produkowane w garażu sprawdzali na szczelność ciśnieniem wody z sieci lub powietrzem.Nie mieli reklamacji a ich wiarygodność potwierdzała "poczta pantoflowa".

Według mnie w zwykłym,dobrze funkcjonującym kominku można zamienić" plecy"na płaszcz wodny.Ale można też w to miejsce wstawić kaloryfer żeliwny.Są takie płaskie typy o różnych wysokościach.Na złomie koszt żeberka jest w granicy 4-7 zł.Takie żeberko żeliwne powinno wytrzymać jeszcze 50 lat.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kominek z szyba ichcialbym go obudowac kamieniai polnymi.Chciabym rozprowadzic powietrze wymuszajac obieg powietrza w podlodze na parterze i poddaszu.Na parterze chce,rozprowadzic rurami aluminiowymi charmonika,odizolowacz dolu i z gury welna cieka warsta i ulozyc miedzy belkami wypelniajac styropianem granulowanym z betonem na to podloge z desek.Niewiem jak odizolowac te rury na poddaszu ,strop jest drewniany.Budyek drewniany.PROSZE DORADZCIE???
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Mam obecnie duży kominek żeliwny ok 18kw, odprowadzenie spalin fi 200. Ma dużą moc więc przy słabym rozpaleniu daje dość mało ciepła (przynajmniej jest takie wrażenie). Przy ostatnich mrozach gdy mocno w nim zapaliłem temperatura była kosmicznie wysoka, nawet ogrzewanie nadmuchowe które mam w domu nie bardzo dawało sobie radę z rozprowadzeniem tego ciepła (odprowadzenie ciepła z kominka jest podłączone do czerpni zasysającej powietrze z budynku. Dom mam 200mkw). Dodam że temperaturę w domu miałem ok 19 stopni grzejąc tylko kominkiem.

 

Mam duży salon ok 60mk i paradoksalnie ciepło wychodzące przez szybę nie jest wystarczające do nagrzania go salonu.

 

Kominek jest zamontowany w ścianie a jego tył jest zabudowany w kotłowni płytami GK i ocieplony.

 

Problemy jakie mam.

 

1. W kotłowni jest ciepło część ciepła ląduje w kotłowni, płyty z zabudowy kominka są dość ciepłe

2. Chłodno w salonie.

3. Wysoka temperatura i problem z jego dystrybucją.

4. Wysoka temperatura spalin mierzyłem przy średnim rozgrzaniu kominka temperatura przekracza 300stopni (do tylu mierzy mi termometr).

 

Moje pomysły i tu proszę o radę, czy moje pomysły są dobre i mają szanse sprawdzić się w praktyce.

 

1. Ścianę nad kominkiem w salonie planuję przerobić na szamot obecnie mam ocieploną i wymurowaną z silikatu. (piasek+wapno) Silikat z tego co wiem też dość dobrze przewodzi ciepło. Czy będzie duża różnica gdy ściana ta będzie z szamotu?

 

Wówczas cała ściana nad kominkiem będzie oddawała ciepło przez co w salonie będzie jeszcze cieplej.

 

2. Całą zabudowę obecnie zrobioną z płyty GK chcę wymurować z szamotu.

3. wybudowanie nad kominkiem (na prętach zakotwiczonych w ścianie) dodatkowo z cegieł szamotowych elementu kumulującego ciepło. Po to aby kominek miał jeszcze większą możliwość kumulacji ciepła, oraz jeszcze większe ochłodzenie spalin.

 

Dzięki tym zabiegom chcę osiągnąć.

 

1. Kominek stanie się kumulatorem ciepła. Chciałbym rozpalić bardzo mocno w kominku (czym wyższa temperatura spalania tym wyższa sprawność kominka),

i ciepła wystarczyło by na dłużej.

 

2. Lepsze wykorzystanie ciepła obecnie dystrybucja nie daje sobie rady z jego ilością.

 

3. Ciepło zamiast w kotłowni wyląduje w salonie.

 

4. Większe schłodzenie spalin.

 

Czy te pomysły są dobre? Czy zdają egzamin w praktyce? Jak sądzicie.

I jeszcze jedno pytanie jaka ilość cegieł szamotowych musiała by być aby taki kumulator ciepła był efektywny?

 

Dzięki za wszelką pomoc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa jest bardzo wstepna (jestesmy po kupnie dzialki), z pewnoscia bedzie ogrzewanie gazem z sieci miejskiej i bedzie kominek z plaszczem wodnym. Otoz pytanie dotyczy solarow, a scislej kosztow przygotowania/zaprojektowania instalacji pod przyszly (np. za 5 lat, gdy bedzie to mialo wiekszy sens ekonomiczny) zestaw solarow. Dzialka jest spora, wiec moga one byc umieszczone (kwestia estetyki) niekoniecznie na dachu (w gre wchodzi np. wiata garazowa). Wszelkie wskazowki i uwagi mile widziane.

 

i jakies generalne wskazowki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie.

 

Czy możemy liczyć na fachową poradę?

Budujmy dom wysoce energooszczędny. Dom będzie miał ogrzewanie podłogowe, a także rekuperację. Chcemy zainstalować kominek lub piecyk o małej mocy i tu mamy problem. ( Doprowadzenie powietrza z zewnatrz jest ) .

Zastanawiamy się czy kominek z płaczem wodnym+bufor czy Kominek/piecyk z dużą akumulacyjnością ciepła?

 

Prosimy o argumentację, a nie tylko "zrób tak, tak będzie lepiej"

 

Więcej informacji możemy przesłac na priva.

 

Pozdrawiam,

Bartek i Renata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich , mam mały problem z moim kominkiem . kominek mam zmontowany już od jakichś 3lat ,ale dopiero tej zimy zaczął wydobywać się z niego dziwny zapach , i na pewno nie jest to izolacja . Zauważyłem że w komoże nad czopuchem (taka mała komora z kratką żeby sufit nie pękał) pojawił sie czarny nalot , ten sam nalot znalazłem też na kominie , spływa po kominie , ktoś powiedział mi że może być to wina wilgotnego drzewa ale tym samympalę od trzech lat .

Proszę o rade

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Jaka moc kominka aby nagrzeć cwu, kaloryfery i naładować bufor do temp. powiedzmy 70 C paląc na max przez jakieś 5-6 godzin? Na pewno trzeba przewymiarować ale ile...?

2) Czy nakładka wodna thermax będzie w stanie odebrać tyle ciepła i przekazać do bufora, jaka jest jej moc?

3) czy zamiast jednego bufora 2000-3000l lepiej szeregowo 2 lub 3 mniejsze?

 

.

 

Mogę napisać jak jest u mnie wiec łatwo odpowiesz sobie na te pytania

 

- kominek z p.w. 21 KW ( 16 KW. płaszcza ) nagrzewam bufor 1300 l do 60- 65st. w około 6 h. wprawdzie nie palę z max. ale no żadne pocieszenie

 

- nakładka wodna Thermax bo:

możliwość wyłączenia nakładki gdy chce się palić rerekacyjnie bądź gdy nie ma prądu (u mnie na wsi zdarza się to dosyć często) ale też po prostu ważna jest dla mnie niezależność od energii elektrycznej. Kominka z płaszczem wodnym bez prądu uruchamiać nie wolno.

 

Nakładka działa jak p.w. więc jak można ją odłączyć ? Spuszcza się wodę ? Napisz coś więcej o możliwości odłączania .

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kominek z szyba ichcialbym go obudowac kamieniai polnymi.Chciabym rozprowadzic powietrze wymuszajac obieg powietrza w podlodze na parterze i poddaszu.Na parterze chce,rozprowadzic rurami aluminiowymi charmonika,odizolowacz dolu i z gury welna cieka warsta i ulozyc miedzy belkami wypelniajac styropianem granulowanym z betonem na to podloge z desek.Niewiem jak odizolowac te rury na poddaszu ,strop jest drewniany.Budyek drewniany.PROSZE DORADZCIE???

 

Zleć to odpowiedniemu zakładowi :wink:

ps. Twoje chęci grożą katastrofą :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich , mam mały problem z moim kominkiem . kominek mam zmontowany już od jakichś 3lat ,ale dopiero tej zimy zaczął wydobywać się z niego dziwny zapach , i na pewno nie jest to izolacja . Zauważyłem że w komoże nad czopuchem (taka mała komora z kratką żeby sufit nie pękał) pojawił sie czarny nalot , ten sam nalot znalazłem też na kominie , spływa po kominie , ktoś powiedział mi że może być to wina wilgotnego drzewa ale tym samympalę od trzech lat .

Proszę o rade

 

być może to ten sam problem jak u kolegi wyżej- za małe kratki wylotowe i powietrze się przegrzewa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie.

 

Czy możemy liczyć na fachową poradę?

Budujmy dom wysoce energooszczędny. Dom będzie miał ogrzewanie podłogowe, a także rekuperację. Chcemy zainstalować kominek lub piecyk o małej mocy i tu mamy problem. ( Doprowadzenie powietrza z zewnatrz jest ) .

Zastanawiamy się czy kominek z płaczem wodnym+bufor czy Kominek/piecyk z dużą akumulacyjnością ciepła?

 

Prosimy o argumentację, a nie tylko "zrób tak, tak będzie lepiej"

 

Więcej informacji możemy przesłac na priva.

 

Pozdrawiam,

Bartek i Renata.

 

Na "Świecie"popularny jest wariant "podłogówka"+piec w środku domu o wadze1-2 tony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich , mam mały problem z moim kominkiem . kominek mam zmontowany już od jakichś 3lat ,ale dopiero tej zimy zaczął wydobywać się z niego dziwny zapach , i na pewno nie jest to izolacja . Zauważyłem że w komoże nad czopuchem (taka mała komora z kratką żeby sufit nie pękał) pojawił sie czarny nalot , ten sam nalot znalazłem też na kominie , spływa po kominie , ktoś powiedział mi że może być to wina wilgotnego drzewa ale tym samympalę od trzech lat .

Proszę o rade

 

Prawdopodobnie spaliny mają za niską temperaturę.Przy wylocie z komina nie powinny mieć mniej jak 50*C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...