Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI - Pomoge i doradze we wszystkim co dotyczy kominków.


alterm

Recommended Posts

uff cieszę się że ktoś jeszcze zabrał głos i nie uciąłem tej rury by bylby dodatkowy problem. Z tego co widzę rura od dgp wisi własnie pół metra poniżej dwóch kratek (bocznej i frontowej) natomiast jest jeszcze jedna kratka z boku lewej strony kominka (kwadrat wielkości 10 cmx10cm) wyżej niż te dwie kratki.

I nie jest ona w przestrzeni z tą rurą od dgp, tylko wyżej nad płytą do której wchodzi rura dgp

Czy w takim razie mam wywijać tą rurę dgp aby była w poziomie czy nie?

mam nadzieje ze jasno opisalem. Kolega pisał że za mało powietrza jest ja uważam że dużo bo pod kominkiem jest rura na zewnątrz tak jak pisalem wyprowadzona 11 cm średnicy. Nie wiem czy dobrze zrobiłem ale od zewnątrz troszkę ją przykryłem bo za szybko mi sie drewno spalało. Zauważyłem też że jak szyber jest zamknięty i dopływ powietrza też, to ogień nie tłumi sie tak bardzo tylko nadal pali się płomieniem.

Czym to temperatury pomierzyć? nie mam specjalnego termometru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 12,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

dla eksperymentu możesz ją obciąć, dowolnie skrócić i pomierzyć

jak będzie trzeba możesz obcięty kawałek ponownie umocować tak jak był

jak tego nie uczynisz pozostaną wyłącznie dywagacje

co by było jakby ...

poniżej masz profesjonalny przykład umiejscowienia DGP

DGP.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

No to małe szkolenie z DGP ...

Masz Fantomku w samej zabudowie kominka rurkę do dupy ... powinna być ucięta przy suficie i osadzona w nim za pomocą wystającej złączki ocynkowanej, do której podłącza się już przewód aluflex, odporny na znacznie wyższe temperatury niż wewnętrzna rura przewodu DGP. A to z racji tego iż w zabudowie mogą się trafić dużo gorętse miejsca niż wytrzymałość temperaturowa takiego przewodu DGP ( max. 250 topni i to krótkotrwało). Aluflex w samej zabudowie winien mieć jak największą długość (nawet te swoje 3 metry po rozwinięciu jeżeli tylko się zmieści) i jego koniec powinien być umieszczony sporo niżej niż kratki wylotowe zabudowy kominka - na poziomie powiedzmy wkładu kominkowego.

Temperatura powietrza wylatującego z anemostatów lub kratek wcale nie musi być wysoka - wystarczy jak dmucha z nich powiedzmy 30 - 35 stopni. To w zupełności wystarczy by powietrze to oddało energię i schłodzone do temperatury 18 - 22 stopnie dotarło z powrotem do zabudowy kominka.

No właśnie ... musi ono po pierwsze dotrzeć z powrotem do tego kominka ... jak po drodze są zamknięte drzwi w pokojach to niestety ale działać to nie będzie i system DGP sam sobie będzie regulował ciśnienie w poszczególnych pomieszczeniach ... mówiąc krótko nie będzie tam wcale ciepło chciało "dmuchać" ...

Czyli mamy już pierwsząważną rzecz - żeby DGP działało to drzwi muszą być potwierane najlepiej ... ewentualnie trzeba w nich zrobić podcięcia (2-3 cm) lub umieścić takie dziurska lub kratki jak są w drzwiach łazienkowych ... im większe te dziury tym lepsza wymiana powietrza ...

Druga sprawa - regulator obrotów wentylatora ("turbiny"). Jak go nie ma, znaczy że ktoś kto to wszystko robił nie miał pojęcia co robi ... Regulator być musi i basta. Daje on popierwsze możliwość włączania i wyłączania wentylatora wtedy kiedy chcemy a po drugie pełną swobodę w dystrybuowaniu powietrza w zalezności jak palimy i jakie jest zapotrzebowanie na ciepło w domu. Są regulatory z automatyką, pomiarem temperatury lub zwykłe i najprostsze, manualne.

Kolejna rzecz - DGP ma duże straty ciepła. Bardzo duże. Nawet bardzo ogacone i z dbałością zrobione. Temperatura na wylotach DGP (anemostaty, kratki) to około połowy tego co "wychodzi" z zabudowy kominka. Temperatura w czopuchu prawidłowo zrobionego kominka nie powinna przekroczyć 80 stopni. Oczywiście że miejscami jest znacznie wyższa - na korpusie wkładu, na rurach dymowych, w bezpośredniej bliskości tych elementów kominka. Tam sięga nawet powyżej 300 stopni. I teraz należy tak pokombinować żeby powietrze w DGP tych 80-ciu stopni nie przekroczyło. Robi się to właśnie poprzez rozwinięcie rury czerpiącej powietrze i umieszczenie jej wlotu jak najniżej oraz odpowiednią regulacją prędkości przepływu powietrza w wentylatorze kominkowym.

Najlepszy system DGP jaki do tej pory zrobiłem był oparty na czerpaniu powietrza z kominka poprzez rozwiniętą w samej zabudowie 6-cio metrową rurę spiro (dwa połączone odcinki 3 metrowe) biegnącą w sposób zamknięty od dolnej kratki wlotowej do dalszej części całego systemu DGP. Układ zamknięty nie czerpiący wcale powietrza z wewnątrz zabudowy kominka (no pośrednio, bo przecież powietrze to z salonu gdzie kominek stoi jest czerpane). Na wylotach DGP w tej instalacji temperatury wynoszą 28 - 35 stopni. We wszystkich skrzydłach drzwiowych wewnątrz w domu podcięcia - drzwi były tak na zamówienie zrobione. w Każdym pokoju termostat z automatyczną przepustnicą na wylocie DGP. Do tego sterownik regulujący pracą wentylatora z pomiarem temperatury w czopuchu kominka.

Zabudowa kominka oczywiście szamotowa, skutecznie obniżająca jeszcze temperaturę powietrza w DGP. Zamiast anemostatów w sufitach, okrągłe wyloty ze swobodnym przepływem powietrza.

Efekt - po czterech latach użytkowania żadnych widocznych śladów na sufitach w pobliżu wylotów.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki forest za wykład którego i tak zwykły śmiertelnik do końca nie zrozumie.

W takim razie schemat który przedstawił kominiarz nie jest aż tak profesjonalny jak to określił?

patrząc na ten schemat co wstawił u mnie własnie ta rura od dgp nie jest tak przycięta na górze tylko wisi jak opisywałem sobie lużno ku dołowi jakieś 0,5m o tej pierwszej płyty co widać na rysunku, potem jest ta druga przestrzeń co widać na rysunku tylko ona u mnie ma jakieś 40 cm wysokości i od niej z lewej strony własie wychodzi ta kratka 10cmx10cm

 

analizując pierwsze zdanie Twoje forest czy dobrze rozumuję ze ta rura co wisi u mnie o której pisze winna być ucięta tak jak na ryskunku i połączona z innym rodzajem rury która sobie zwisa w kominku? czy to jest sygnał aby ci od kominka to wlasnie tak poprawili?

bo co specjalista to opinia dorze jakbyś kakąś fotke przekrojową wrzucił aby zobrazować to sobie..

ktoś inny natoamist zasugerował że poprawi sie jak zostanie zastosowany dodatkowy termostat co myślisz o tym?

dzieki

 

PS w sufitach na górze włąsnie mam takie otwarte anemostaty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zapomniałem jeszcze dodać zdania w temacie tego regulatora nic innego poza tym pokrętłem na turbinie nie mam ale tak jak pisałem muszę ją recznie włączać i chodzi non stop bo gdy ustawię na 30 st. czyli minimum to się automatycznie nie załącza widać nie możę osiągnąć tej temperatury
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie dotyczące zakupu kominka - mieszkam w szeregowcu, którego powierzchnia to parter 48m2 (otwarta powierzchnia to 36m2) + poddasze 51 m2. Całość ogrzewana grzejnikami płytowymi z kotłem gazowym - dają radę, mimo tego chciałbym mieć możliwość szybszego dogrzania salonu w chłodne popołudnia i wieczory. Stąd do salonu chciałbym wstawić albo piec wolnostojący (czyli popularną kozę) albo kominek z wkładem z tym, że ogromnie zależy mi żeby nie był on duży. No i teraz mam dylemat - zacząłem się interesować piecami wolnostojącymi, ale ceny tych, które mi się podobają kształtują się między 5-8tys zł (przewidywałem, że zamknę się w kwocie 5 tys.). A za niewiele więcej można już mieć kominek z wkładem. Z oglądanych do tej pory zainteresowały mnie: wolnostojące (dovre vintage, norpeis smarty, jotul f162) lub tradycyjne np. nordpeis estoril z wkładem n21 (http://nordpeis.de/Produkte/Kaminanlagen/Eck-Kaminanlagen/Estoril-H-Ecke). No i teraz chciałbym się poradzić - czy do takiego zastosowania wystarczy zwykły wolnostojący (ponoć bardzo szybko się nagrzewają) czy jednak warto dołożyć do kominka tradycyjnego z wkładem i obudową? Ponieważ kominek ma stać w narożniku to ważna dla mnie jest kwestia aby nie zajmował dużo miejsca (nie był zbyt głęboki) - z tego co znalazłem na forum to zaleca się, żeby te wolnostojące nie stały zbyt blisko ściany - czy to prawda? Co fachowcy sądzą o Nordpeisie, bo w tym wątku http://forum.muratordom.pl/showthread.php?194363-nordpeis-co-to-warte są różne opinie na ten temat. Będę ogromnie wdzięczny za pomoc.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wklejka od kominiarza to najprostszy i niestety często powielany schemat....tudzież do turbiny nie nadający się.

Fachowcy wystawili ci rurę pozbawioną warstwy izolacji. Forest dobrze radzi...ta rura od kanału dgp powinna być ucięta na górze, następnie powinna być tam zamontowana metalowa złączka bądź rozeta. Do tej rozety winieneś dać trójnik typu Y ( popularne portki ) a do dwóch odnóg przewody typy termoflex - jedna z jednej strony wkładu a druga z drugiej. Podejrzewam, że masz przewód 125 ( ten zwisający ) więc daj trójnik redukcyjny 125 na 2x 150. Takie rury będą zbierać więcej powietrza, w kanale 125 zrobi się większe ciśnienie i ciepłe powietrze szybciej i cieplej dotrze ci do turbiny.

Martwi mnie szybkość spalania i brak rozgrzania wkładu. Masz doprowadzone powietrze z zewnątrz podłączone bezpośrednio do wkładu, tak?

Nie znam wkładów arysto...ale podejrzewam, że nie masz przepustnicy na przewodzie doprowadzającym powietrze z zewnątrz więc dużo powietrza idzie pod ruszt na co ty nie masz wpływu. A suwaki czy pokrętła przy wkładzie to powietrze z pomieszczenia? Zwróć na to uwagę bo spalisz las w kominku i całą energię wpuszczasz w komin nie dając wkładowi się nagrzać. Oprócz tego co forest powiedział...ważną zasadą w dgp jest rozgrzanie wkładu wszak rozgrzany wkład rozgrzeje powietrze o które tak walczymy. Do tego potrzebna jest odpowiednia regulacja powietrza ( wyczuwalna ) szyber ( jak jest ) i opał.

Z tego co czytałem to dobrze rozpalasz ogień, natomiast nie możesz go kontrolować. Sprawdź, czy masz przepustnicę. Bo powinno być tak, że najarasz w kominku, przymykasz dopływ tlenu, szyber przymknięty i energia powinna być oddawana na korpus wkładu, który się nagrzewa...a drewno szybko się nie spala.Wtedy twoje dgp będzie hulało

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

według mojej opinii....po pierwsze musisz mieć komin w takiej szeregówce. Po drugie, czy jest tam wentylacja mechaniczna czy nie. Bo jak jest to urządzenie musi być szczelne z odseparowanym króćcem świeżego powietrza. Czy posadzka przewiduje cieżar kominka?

Okazuje się, że chyba zdecydowanie lepiej wybrać piec wolnostojący w twoim przypadku. Masz ogromny wybór form, cen. A kominek to proces jego budowy, fachowcy... i za takie pieniądze będziesz miał byle co.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komin jest ;) Wentylacja mechaniczna też jest doprowadzona w podłodze i narazie przykryta panelami. Jeśli chodzi o wolnostojący - jak w takim razie powinna być odległość bocznych ścian piecyka od ścian? Otrzymałem informację, że jeśli ściany są ,,zwykłe" nieizolowane to minimum 50cm. Z drugiej strony w dokumentacji technicznej producenta zarówno dovre jak i jotula są podane odległości ale od powierzchni łatwopalnych, natomiast nie ma rozróżnienia pt. zwykła ściana (cegła i tynk) a ściana zaizolowana - i właśnie tutaj mam pytanie czy postawienie takiego piecyka w odległości 10-20cm od ściany nieizolowanej może spowodować jakieś problemy (pękanie czy w przypadku jasnej ściany zmiana koloru od ciepła...)?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli ściany są murowane i tynkowane to nie ma powodu aby dodatkowo je izolować wszak takie urządzenia promieniują ciepłem i wystarczy przestrzeń między ścianą a piecem. Natomiast gdy są elementy palne należy albo zachować odpowiednią odległość albo izolować w szczególności tyczy się izolacji podłogi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zapomniałem jeszcze dodać zdania w temacie tego regulatora nic innego poza tym pokrętłem na turbinie nie mam ale tak jak pisałem muszę ją recznie włączać i chodzi non stop bo gdy ustawię na 30 st. czyli minimum to się automatycznie nie załącza widać nie możę osiągnąć tej temperatury

 

Skoro masz rurę na dole, tak jak radzi Forest z Danielem i nie "możę osiągnąć tej temperatury", to ile to roboty spróbować zrobić zgodnie z zaleceniem moim i Kominiarza? Choćby dla świętego spokoju?;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Stoję przed zakupem kominka do domu jednorodzinnego parterowego pow. ok 85m2 (z7 z pracowni z500) wybór padł na Antek 10kw z kartki.pl to i teraz problem- z dolotem czy bez" mam doprowadzona rurę o średnicy 110mm chociaż po przeróbkach ścian i komina wyszedł trochę niefortunnie i zamiast we wnęce na kominek, rura wyszła lekko w korytarzu. Czytam różne opinie i nie wiem jaki model wybrać czy z dolotem i pomęczyć się z podłączeniem rury czy dać sobie spokój i kupić bez dolotu.

Kominek służyć będzie tylko w okresach przejściowych jesienno-wiosennych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Stoję przed zakupem kominka do domu jednorodzinnego parterowego pow. ok 85m2 (z7 z pracowni z500) wybór padł na Antek 10kw z kartki.pl to i teraz problem- z dolotem czy bez" mam doprowadzona rurę o średnicy 110mm chociaż po przeróbkach ścian i komina wyszedł trochę niefortunnie i zamiast we wnęce na kominek, rura wyszła lekko w korytarzu. Czytam różne opinie i nie wiem jaki model wybrać czy z dolotem i pomęczyć się z podłączeniem rury czy dać sobie spokój i kupić bez dolotu.

Kominek służyć będzie tylko w okresach przejściowych jesienno-wiosennych

 

Dolot jest bardziej psychologiczny, niż techniczny. Powietrze i tak przez szczelinkę nad szybą wchodzi, a dolot jest niefortunny. Jak nie masz WM, nie zawracaj sobie głowy dolotem w Antku, ale pamiętaj o powietrzu które musisz dostarczyć do spalania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Na temat kominków wiem wszystko....yyy czyli nic ;)

Jeszcze troche wody w Wisle uplynie zanim kupie jakowys, ale zaczynam sie nad tym juz teraz zastanawiac.

Dom bedzie z wentylacja mechaniczna, wiec z tego co wiem kominek powinien byc szczelny z doprowadzeniem powietrza z zewnatrz.

Żeby nie miec efektu przegrzewania i dodatkowow magazynowac energie na pozniej wymyslilem sobie, zeby byl to kominek z PW podlaczony do bufora ciepla. Taki uklad hybrydowy - inne zrodlo ( to jeszcze sie okaze co dokladnie) + PW.

I tu pytanie w jaki sposob dobrac moc takiego kominka, jaki wogole kominek wybrac.

 

A jesli nie kominek z PW - to jaki, zeby pelnil tylko funkcje "multimedialne"?

Jakie dane wejsciowe sa potrzebne do udzielenia odpowiedzi na powyzsze pytania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zapomniałem jeszcze dodać zdania w temacie tego regulatora nic innego poza tym pokrętłem na turbinie nie mam ale tak jak pisałem muszę ją recznie włączać i chodzi non stop bo gdy ustawię na 30 st. czyli minimum to się automatycznie nie załącza widać nie możę osiągnąć tej temperatury

 

tak jeszcze wrócę do tego tematu...po krótkiej rozmowie fantomek24. Generalnie Twój problem polega na odległości turbiny od czerpni gorącego powietrza w obudowie kominka. Rozwiązanie, które masz teraz nie może zdać egzaminu choćby temperatura w środku obudowy była bardzo wysoka. Do tej rury wnikają znikome ilości gorącego powietrza ponieważ powietrze rozprasza się po całej obudowie i nie ma siły aby pod odpowiednim natężeniem i temperatura dotarło grawitacyjnie do turbiny i uruchomiło za pośrednictwem czujnika temp. aparat nawiewny. Przy zastosowaniu dwóch rur, tak jak pisałem poprawisz efekt o max 25%. Najlepszym sposobem aby twoje dgp działało idealnie, gorące powietrze uruchamiało turbinę a ta następnie dmuchała ciepłym powietrzem a nie o temp pokojowej jest wykonanie komory grzewczej.

Zadaniem tej komory jest gromadzenie gorącego powietrza na pewnym pułapie obudowy, tam gdzie osiąga najwyższą temp. i wpuszczenie tego powietrza tylko i wyłącznie do przewodu biegnącego do turbiny. W komorze gorące powietrze zostanie zgromadzone i będzie chciało bardzo szybko się z niej wydostać a jedyną droga będzie przewód prowadzący do turbiny. Tak wykonany układ zagwarantuje tobie prawidłowe i wydajne dgp z turbiną i nie przeszkodzi temu fakt 6 metrowego odcinka.

Zwróć uwagę na szkic zrobiony tak na szybkiego...

http://images63.fotosik.pl/258/9f077c20d61233fcm.jpg

 

Trzeba będzie zaingerować w obudowę ale to nie problem bo jest z płyt krzemianowych. Należy wyciąć otwór, wewnątrz do płyt przykręcić profile c 30 a na nie od góry przykręcić blachę ocynk aby odseparować komorę grzewczą szczelnie od górnej części okapu kominka. W blasze wycina się dwa otwory fi 150 przykręca rozety a do nich przewody np termoflex prowadzące do głównego kanału dgp. Wentylację górnej części okapu kominka uzyskamy poprzez poprowadzenie przez komorę kanału 150 w taki sposób aby pobierała zimne powietrze pod wkładem i nad komora je wypuszczała.

Taka operacja to trzy godz pracy i nic nie będzie znać, tylko oczywiście trzeba będzie zamalować łaczenia płyt;)

Naprawdę nic trudnego, niewielkie koszty a efekt....zdecydowanie ciepły.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Na temat kominków wiem wszystko....yyy czyli nic ;)

Jeszcze troche wody w Wisle uplynie zanim kupie jakowys, ale zaczynam sie nad tym juz teraz zastanawiac.

Dom bedzie z wentylacja mechaniczna, wiec z tego co wiem kominek powinien byc szczelny z doprowadzeniem powietrza z zewnatrz.

Żeby nie miec efektu przegrzewania i dodatkowow magazynowac energie na pozniej wymyslilem sobie, zeby byl to kominek z PW podlaczony do bufora ciepla. Taki uklad hybrydowy - inne zrodlo ( to jeszcze sie okaze co dokladnie) + PW.

I tu pytanie w jaki sposob dobrac moc takiego kominka, jaki wogole kominek wybrac.

 

A jesli nie kominek z PW - to jaki, zeby pelnil tylko funkcje "multimedialne"?

Jakie dane wejsciowe sa potrzebne do udzielenia odpowiedzi na powyzsze pytania?

 

jaką masz powierzchnię użytkową do ogrzania, ważny jest układ pomieszczeń, gdzie będzie stał kominek ( centralnie w domu, na którejś ze ścian zewnętrznych itd) projekt domu ważny generalnie. Często gotowe projekty mają już pewne wyliczenia, jakie jest zapotrzebowanie na energię np takiego obiektu...Nie ma sensu tak od razu wyskakiwać z propozycjami dotyczącymi ogrzewania i doboru kominka. Ważne są też fundusze niestety.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak jeszcze wrócę do tego tematu...po krótkiej rozmowie fantomek24. Generalnie Twój problem polega na odległości turbiny od czerpni gorącego powietrza w obudowie kominka. Rozwiązanie, które masz teraz nie może zdać egzaminu choćby temperatura w środku obudowy była bardzo wysoka. Do tej rury wnikają znikome ilości gorącego powietrza ponieważ powietrze rozprasza się po całej obudowie i nie ma siły aby pod odpowiednim natężeniem i temperatura dotarło grawitacyjnie do turbiny i uruchomiło za pośrednictwem czujnika temp. aparat nawiewny. Przy zastosowaniu dwóch rur, tak jak pisałem poprawisz efekt o max 25%. Najlepszym sposobem aby twoje dgp działało idealnie, gorące powietrze uruchamiało turbinę a ta następnie dmuchała ciepłym powietrzem a nie o temp pokojowej jest wykonanie komory grzewczej.

Zadaniem tej komory jest gromadzenie gorącego powietrza na pewnym pułapie obudowy, tam gdzie osiąga najwyższą temp. i wpuszczenie tego powietrza tylko i wyłącznie do przewodu biegnącego do turbiny. W komorze gorące powietrze zostanie zgromadzone i będzie chciało bardzo szybko się z niej wydostać a jedyną droga będzie przewód prowadzący do turbiny. Tak wykonany układ zagwarantuje tobie prawidłowe i wydajne dgp z turbiną i nie przeszkodzi temu fakt 6 metrowego odcinka.

Zwróć uwagę na szkic zrobiony tak na szybkiego...

http://images63.fotosik.pl/258/9f077c20d61233fcm.jpg

 

Trzeba będzie zaingerować w obudowę ale to nie problem bo jest z płyt krzemianowych. Należy wyciąć otwór, wewnątrz do płyt przykręcić profile c 30 a na nie od góry przykręcić blachę ocynk aby odseparować komorę grzewczą szczelnie od górnej części okapu kominka. W blasze wycina się dwa otwory fi 150 przykręca rozety a do nich przewody np termoflex prowadzące do głównego kanału dgp. Wentylację górnej części okapu kominka uzyskamy poprzez poprowadzenie przez komorę kanału 150 w taki sposób aby pobierała zimne powietrze pod wkładem i nad komora je wypuszczała.

Taka operacja to trzy godz pracy i nic nie będzie znać, tylko oczywiście trzeba będzie zamalować łaczenia płyt;)

Naprawdę nic trudnego, niewielkie koszty a efekt....zdecydowanie ciepły.

pzdr

 

PACZE na te Twoje bazgroły i zawiłe opowieści i tak sobie myślę...Skoro ja niewiele łapie z tej TFUrczosci, to co ma powiedzieć ten biedny żuczek, który walczy z kominkiem pierwszy raz w życiu?! Pytanie mi się też nasuwa. Jaka jest różnica w zaciąganiu przez kratki w tym co wkleił Kominiarz, a w tym co ty żeś wymodził?;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...