Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI - Pomoge i doradze we wszystkim co dotyczy kominków.


alterm

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 12,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam!

Mam ogromną prośbę o poradę. Mam kominek, który obudowany jest marmurem (zdjęcie w załączeniu). Obudowa marmurowa (marmur 2cm grubości) jest wycięta z całości, a boki doklejone. Tak sklejona całkowicie obudowa została wsunięta i przyklejona do ściany kominkowej. Zaznaczam, że obudowa kominka nie dotyka marmuru - miedzy nimi naokoło jest szpara ok.5mm. Po 2 paleniu - około 3 godz. marmur pękł góry na dół na poziomych belkach. Kurcze co jest grane? Cos nie tak z marmurem? Fakt, od środka marmur był gorący, ale nagrzał się od szyby kominka. Co z tym fantem zrobić? Nie uśmiecha mi się go zdzierać, ale z drugiej strony jak pęknie jeszcze w paru miejscach to mnie chyba ......trafi :bash:. Pomóżcie proszę. 2013-09-22 17.00.23.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Mam ogromną prośbę o poradę. Mam kominek, który obudowany jest marmurem (zdjęcie w załączeniu). Obudowa marmurowa (marmur 2cm grubości) jest wycięta z całości, a boki doklejone. Tak sklejona całkowicie obudowa została wsunięta i przyklejona do ściany kominkowej. Zaznaczam, że obudowa kominka nie dotyka marmuru - miedzy nimi naokoło jest szpara ok.5mm. Po 2 paleniu - około 3 godz. marmur pękł góry na dół na poziomych belkach. Kurcze co jest grane? Cos nie tak z marmurem? Fakt, od środka marmur był gorący, ale nagrzał się od szyby kominka. Co z tym fantem zrobić? Nie uśmiecha mi się go zdzierać, ale z drugiej strony jak pęknie jeszcze w paru miejscach to mnie chyba ......trafi :bash:. Pomóżcie proszę. [ATTACH=CONFIG]218719[/ATTACH]

 

Niewiele widać na tym zdjęciu. Z opisu też niewiele wynika. Marmur czasem pęka...

 

Z czego jest obudowa? Masz jakieś zdjecia z kolejnych etapów budowy i wklejania marmuru? 5mm od obudowy czy od wkładu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Znalazłam fotki z etapu budowy. Przepraszam za jakość, ale to zdjęcia z telefonu. Jutro postaram się zrobić zdjęcie obudowy z bliska. Na jednym ze zdjęć zaznaczyłam jak wizualnie pękł marmur. Dodatkowo dołączam zdjęcie (nawet chyba z tego forum), które było moją inspiracją.

Pomiędzy wkładem kominka a obudową z pustaków jest 5mm (dylatacja naokoło). A pomiędzy obudową z marmuru i wkładem kominka jest luka 3mm. Prościej nie wytłumaczę, bo jestem laikiem w tym temacie. A i jeszcze pytanie, czy obudowa z marmuru powinna być od wewnętrznej strony wzmocniona siatką z włóknem i klejem? U nas tego nie było i może to jest przyczyną? Sama nie wiem, ale na mój prosty rozum, zawsze marmur od strony szyby będzie się nagrzewał.......i bądź tu mądrym..... I ostatnie pytanie tak na koniec, czy szczeliny pomiędzy wkładem a obudową mają być zasilikonowane?

ab.jpg

c.jpg

b.jpg

2.jpg

image78.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

marmur to marmur, ma swoje za uchem i rzeczywiście lubi trachnąć od zbyt dużej temperatury, która niewątpliwie jest patrząc na twój kominek.

3 mm dylatacji, szczególnie od góry to za mało a siatka i klej nie wiele dadzą w przypadku nadmiernego nagrzania kamienia....no właśnie czy to marmur czy może jakaś podróba? Jak ta okładzina popękała to jak najbardziej może pękać nadal. Proponuje złożyć reklamację, zerwać okładzinę i niech położą kamień, któremu nie straszne temperatury.

Szczelin nie silikonujemy.

pzdr

Edytowane przez DANIEL SIS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

W najbliższym czasie będę przymierzał się do obudowania mojego wkładu kominkowego (Tarnavva Unica 16 kW).

Obudowę będę wykonywał z płyt Varmsen 30 mm. Dom wykonany jest w technologii szkieletu drewnianego. Ściany za kominkiem jak i sufit pokryte są ogniochronnymi płytami Knauf i zaszpachlowane tak jak pozostała część domu. Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć czy płyty Varmsen mogę kleić bezpośrednio do tak zbudowanej ściany (tak jak na zdjęciu) dając na przykład podwójną warstwę tych płyt? Czy też poprzyklejać paski (pozostawiając szczeliny na przepływ powietrza góra/dół) na szerokość płyty i na nich oprzeć tylną ściankę obudowy. Uzyskam dzięki temu 3-4 cm przestrzeni wentylowanej między ścianą domu a tylną ścianką obudowy kominka. Obecnie miedzy ścianą a kominkiem jest ok 20-25 m przestrzeni.

Z góry dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam

Marcin20131013553.jpg

20131013551.jpg

Edytowane przez MarcinK09
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie, na które być może padła już odpowiedź - czy przy kominku z DGP komorę, z której będzie pobierane gorące powietrze lepiej "wybudować" z płyt (nie GK) czy założyć nakładkę z blachy ocynkowanej?

 

Taką komorę najlepiej zrobić z wermikulitu 3 cm, może być też płyta krzemianowa 3 cm a może być płyta szamotowa ale tyczy sie to przypadku ciepłej zabudowy.

Skoro zadaliście takie pytanie odnosnie zabudowy to lepiej wydać trochę więcej na wyżej wymienione płyty i zrobić porządnie obudowę bez żmudnego kręcenia stelaży, upychania wełny z pazłotkiem i płyt gk ognioodpornych.

Blacha ocynk nie zabezpiecza przed gorącem - jej zadaniem w komorze dgp jest nadanie lepszego " poślizgu " powietrzu konwekcyjnemu, poprawia jakość poza tym nie czepia się tak kurz.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

W najbliższym czasie będę przymierzał się do obudowania mojego wkładu kominkowego (Tarnavva Unica 16 kW).

Obudowę będę wykonywał z płyt Varmsen 30 mm. Dom wykonany jest w technologii szkieletu drewnianego. Ściany za kominkiem jak i sufit pokryte są ogniochronnymi płytami Knauf i zaszpachlowane tak jak pozostała część domu. Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć czy płyty Varmsen mogę kleić bezpośrednio do tak zbudowanej ściany (tak jak na zdjęciu) dając na przykład podwójną warstwę tych płyt? Czy też poprzyklejać paski (pozostawiając szczeliny na przepływ powietrza góra/dół) na szerokość płyty i na nich oprzeć tylną ściankę obudowy. Uzyskam dzięki temu 3-4 cm przestrzeni wentylowanej między ścianą domu a tylną ścianką obudowy kominka. Obecnie miedzy ścianą a kominkiem jest ok 20-25 m przestrzeni.

Z góry dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam

Marcin[ATTACH=CONFIG]219031[/ATTACH]

 

Drugi sposób jest oczywiście lepszy. Daj paski 3 cm ale jednak mimo to podwójnie płytę varmsen. Ten wkład - jak go rozhulasz - mocno grzeje więc ostrożności nigdy dość. Pamiętaj o porządnej wentylacji obudowy aby jej nie przegrzewać oraz o porządnym zabezpieczeniu stropu.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

W najbliższym czasie będę przymierzał się do obudowania mojego wkładu kominkowego (Tarnavva Unica 16 kW).

Obudowę będę wykonywał z płyt Varmsen 30 mm. Dom wykonany jest w technologii szkieletu drewnianego. Ściany za kominkiem jak i sufit pokryte są ogniochronnymi płytami Knauf i zaszpachlowane tak jak pozostała część domu. Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć czy płyty Varmsen mogę kleić bezpośrednio do tak zbudowanej ściany (tak jak na zdjęciu) dając na przykład podwójną warstwę tych płyt? Czy też poprzyklejać paski (pozostawiając szczeliny na przepływ powietrza góra/dół) na szerokość płyty i na nich oprzeć tylną ściankę obudowy. Uzyskam dzięki temu 3-4 cm przestrzeni wentylowanej między ścianą domu a tylną ścianką obudowy kominka. Obecnie miedzy ścianą a kominkiem jest ok 20-25 m przestrzeni.

Z góry dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam

Marcin[ATTACH=CONFIG]219031[/ATTACH]

 

Ściana drewniana za wkładem kominkowym powinna być oddzielona podwójna barierą. Pierwsza to 10 cm ceramiki, druga 10 cm izolacji. To w przypadku budowy muru ogniowego bez wentylacji. Ściany ogniowe wentylowane, buduje się w Skandynawii. Nie znam dokładnych norm, więc zbytnio nie pomogę. Z pewnością powinna to być wentylacja aktywna. Jakiekolwiek zakłócenie przepływu powietrza, grozi pożarem, dlatego lepiej w takich miejscach stawiać ścianę z cegieł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Dziękuje za wszystkie sugestie. Na forum budownictwa szkieletowego widziałem kilka realizacji z płytą bezpośrednio przyklejoną do ściany. Obecnie mam tylko przyłożone te płyty do ściany i po kilkogodzinnym grzaniu ściana za płyta jest lekko gorąca. Dlatego też zdecyduje się na pozostawienie przestrzeni wentylacyjnej i zastosowanie podwójnej płyty Varmsen ułożonej z przesunięciem łączeń. Od trójnika do sufitu mam ok 80 cm wiec powinno dać się odpowiednio zabezpieczyć sufit. Znalazłem jeszcze taką informację na temat budowy przy ścianie palnej: http://www.szkielet.pl/ciekawe_artykuly.php?Kominek-w-drewnianym-domu&id=6

 

Pozdrawiam

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Czy ktoś ma pomysł, który wkład będzie lepszy?

 

http://www.szalonymax.pl/product-pol-31829-48931829-Wklad-kominkowy-14kW-ARYSTO-10-P-SJ-H-szyba-podnoszona-do-gory-drzwiczki-prawe-jednolite-wymiar-frontu-650-370-x-510-.html

 

http://www.szalonymax.pl/product-pol-31615-91131615-Wklad-kominkowy-Hajduk-14kW-Volcano-2PTh-szyba-gieta-prawa-boczna-szyba-przesuwana-do-gory-wysokosc-510-mm-ramka-Lx-Standard-.html

 

A może zrezygnować w ogóle z opcji dwuszybowej i kupić coś prostego?

 

Kominek ma służyć do grzania parteru, gdzie jest dużo otwartych przestrzeni w okresie jesienno-zimowym (ok. 70m2).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Czy ktoś ma pomysł, który wkład będzie lepszy?

 

http://www.szalonymax.pl/product-pol-31829-48931829-Wklad-kominkowy-14kW-ARYSTO-10-P-SJ-H-szyba-podnoszona-do-gory-drzwiczki-prawe-jednolite-wymiar-frontu-650-370-x-510-.html

 

http://www.szalonymax.pl/product-pol-31615-91131615-Wklad-kominkowy-Hajduk-14kW-Volcano-2PTh-szyba-gieta-prawa-boczna-szyba-przesuwana-do-gory-wysokosc-510-mm-ramka-Lx-Standard-.html

 

A może zrezygnować w ogóle z opcji dwuszybowej i kupić coś prostego?

 

Kominek ma służyć do grzania parteru, gdzie jest dużo otwartych przestrzeni w okresie jesienno-zimowym (ok. 70m2).

 

A jak chcesz, żeby grzał? To ma być zwykła obudowa, ciepły kominek, czy może kominek z kumulacją?

Od tego przede wszystkim zależy wybór wkładu.

 

Nie wybiera się najpierw wkładu, bo fajny, tylko dobiera się wkład do funkcji jaką ma spełniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sc2.jpg

 

Kominek w załozeniu miał wyglądac tak.

Kominek ma grzać, ale poza salonem połączonym z kuchnią raczej nie chodzi o grzanie pozostałych pomieszczeń (nie będę rozprowadzał ciepła po domu).

 

Nie mam pojęcia w tym temacie. Wykonawca polecił Hajduka.

 

Jestem w stanie zrezygnować z designu na rzecz funkcjonalności.

w4.jpg

Edytowane przez Baster_t
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Baster, no i od razu wylazł błąd „wizualny” :) Na inspiracjach pokazujesz kominek 3-szybowy, a ten Hajduk i Arysto, które sobie upatrzyłeś są narożne, czyli 2-szybowe.

Drążę wobec tego dalej. W jakim miejscu będzie się znajdował. Najlepiej pokaż plan.

Od razu powiem, że jeśli ma dobrze grzać parter, to powinien być w miarę najbardziej centralnie. Nie musisz też robić rozprowadzenia, żeby ogrzać otwartą powierzchnię parteru. Konieczne jest jednak, jeśli ma to być jedyne ogrzewanie, żeby był to kominek z wkładem przeznaczonym do ciągłego palenia i z kumulacją ciepła.

 

Baster, ja zadaję pytania i coś tam podpowiadam, bo sporo wiem o kominkach. Robię to, żeby Zduni forumowi dostali od Ciebie możliwie najwięcej przydatnych do oceny sytuacji informacji.

Sama mam otwartą przestrzeń parteru, większą jeszcze niż u Ciebie (ok. 90m2), a na dodatek sufit na wys. ok. 8 m. Też miałam kiedyś pomysł, żeby ogrzewać kominkiem. U mnie to nie wystarczyło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Dziękuje za wszystkie sugestie. Na forum budownictwa szkieletowego widziałem kilka realizacji z płytą bezpośrednio przyklejoną do ściany. Obecnie mam tylko przyłożone te płyty do ściany i po kilkogodzinnym grzaniu ściana za płyta jest lekko gorąca. Dlatego też zdecyduje się na pozostawienie przestrzeni wentylacyjnej i zastosowanie podwójnej płyty Varmsen ułożonej z przesunięciem łączeń. Od trójnika do sufitu mam ok 80 cm wiec powinno dać się odpowiednio zabezpieczyć sufit. Znalazłem jeszcze taką informację na temat budowy przy ścianie palnej: http://www.szkielet.pl/ciekawe_artykuly.php?Kominek-w-drewnianym-domu&id=6

 

Pozdrawiam

Marcin

 

Dom szkieletowy i jego ściany trochę różnią się od tej z pełnego bala. Twoja ściana jest zasłonięta gk i bardzo dobrze. W przypadku ściany z bala taka sytuacja nie może mieć miejsca tzn gk ognioodporny ponieważ w momencie obsiadania płyta popęka. Dlatego w drugim przypadku najlepiej postawić ściankę z cegły obok ściany z bala i na nia izolacja.

Odstęp wentylacyjny i podwójna płyta w zupełności starczą. Z reszta parametry varmsena ( zwróć sobie uwagę na ich stronie ) w przypadku podwójnej izolacji spowodują, że 6 cm skutecznie zredukuje ciepło do temperatury absolutnie bezpiecznej. Tak jak pisałem wcześniej, dodatkowym zabezpieczeniem będzie dobra wentylacja wkładu - czytaj odpowiednie przekroje kratek w obudowie kominka. No i strop a więc komora dekompresyjna z przewiewem.. Jak masz wentylację grawitacyjną to świetnym sposobem na wentylację salonu oraz wychłodzenie komory dekompresyjnej jest schowanie w komorze otworu wentylacji z komina. Przez dwie kratki w komorze powietrze będzie pochłaniane z salonu a więc wentylacja a co za tym idzie wychładzanie komory dekompresyjnej.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...