Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI - Pomoge i doradze we wszystkim co dotyczy kominków.


alterm

Recommended Posts

W sprawie doboru mocy wkładu kominkowego

Zapotrzebowanie na moc grzewczą kominka względem powierzchni przyjmuje się na poziomie 75-100 W/m2 co dla powierzchni np. 100 m2 wynisi od 7,5 do 10 kW mocy nominalnej.

Oczywiście zależy to także od sprawności oraz rodzaju spalanego paliwa.

Dla bardziej wytrwałych można to wyliczyć:

1.Oblicz objętość pomieszczenia posługując się formułką:

 

powierzchnia (m2) x wysokość (m) = kubatura (m3)

 

2. Znajdż odpowiedni wskaźnik dla swojego budynku

KW/m3

dla dobrze ocieplonych budynków 0.05 - 0.04

dla źle ocieplonych budynków 0.08 - 0.05

 

 

3. obliczenie mocy

kubatura x wskaźnik = moc wkładu

Oczywiście jest to bardzo prosty i prymitywny sposób nie uwzględniający sprawności kominka, systemu rozprowadzenia powietrza itp.

Ale niemniej pozwala na tzw. zgrubne skalkulowanie mocy wkładu kominkowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam ponownie,

Teraz pozwolę sobie zabrać głos w innej sprawie. Rura do odprowadznie spalin w kominie. Po przeczytaniu tego wątku sugerowane rozwiązanie to rura żarodoporna. Ja wizytując moich znajomych sptkałem się z rurą tzw kwasówką. Z rozmowy z ew wykonawcą wychodzi że kwasówka jest lepsza bo nie rdzewieje w okresach gdy się nie pali w kominku.

Zdaję sobie sprawę, że wywołam akademicką dyskusję, ale niech mi ktoś wyjaśni co jest lepsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie,

Teraz pozwolę sobie zabrać głos w innej sprawie. Rura do odprowadznie spalin w kominie. Po przeczytaniu tego wątku sugerowane rozwiązanie to rura żarodoporna. Ja wizytując moich znajomych sptkałem się z rurą tzw kwasówką. Z rozmowy z ew wykonawcą wychodzi że kwasówka jest lepsza bo nie rdzewieje w okresach gdy się nie pali w kominku.

Zdaję sobie sprawę, że wywołam akademicką dyskusję, ale niech mi ktoś wyjaśni co jest lepsze.

 

W tym temacie zachodzi totalne nieporozumienie, bo ta rura "żaroodporna" wcale taka nie jest, a kwasoodporna i owszem (w interesującym nas zakresie temperatur).

Jeżeli obie rury poddamy długotrwałemu działaniu temeratury 600 - 700st C, to tą "żaroodporną" zeżre korozja, a kwasoodpornej nawet nie ruszy.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko byłoby jasne z rysunkiem, ale tego nie mam czasu zrobić.

 

Kominek otwarty (prawdziwy w mojej definicji) jest podzielony na dwie przestrzenie w osi pionowej; na komorę paleniskową (to akurat widzimy i wszystko jest jasne) i komorę dymową. Elementem łączącym obie komory jest przwężenie nazywane gardłem.

Sklepienie jest górną częścią komory paleniskowej i dymowej.

Wbrew niektórym opiniom kominek zewnętrzny ma również grzać i dlatego istone są proporcje i kąty ścian czy sklepienia. Na to również bezpośredni wpływ na ciąg kominowy, a więc i usuwanie dymu z obszaru paleniska.

Do wymiarów, które podałem w poprzednim poście komin powinien mieć przekrój 25 x 25, przy wysokości komina min. 8m.

Jeżeli chce się wykorzystywac kominek do grilowania, można to robic, ale wyłącznie przy pomocy żaru powstałego po pewnym czasie palenia.

Pozdrawiam

:) Jak ktoś potrafi dobrze zrobić też kominek otwarty to prawdziwy "KOMINKARZ" :D

Zewnętrzny kominek grzać nie musi, proporcje są istotne aby TYLKO działał :lol:

PODSTAWOWA i najważniejsza zależność to wielkość kanału dymowego do otworu paleniska. Powinna w otwartym kominku stanowić około 1/10 ( lepiej zmniejszyć nigdy powiększać!!!)

Przy zew kominku brak jest naturalnego ciągu ( różnicy ciśnienia ) i z tego powodu lepiej przesadzić z wielkością komina o 100% (sprawdzone w praniu :) )

pozdrawiam

 

Niestety muszę polemizowac z Tobą.

Kto powiedział, ze zewnętrzny kominek nie musi Grzać?

MUSI i to nawet powinien czasami dobrze grzać, a ponieważ w tym wypadku grzeje tylko promieniowaniem, więc kąty ustawienia ścian są istotne.

Nieprawdą też jest stwierdzenie, że nie ma naturalnego ciągu.

Jest i to niekiedy lepszy niż przy kominku w pomieszczeniu, bo nie musi wytwarzać podciśnienia do czerpania powietrza (ma go ile chce).

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam pytanie odnośnie izolacji w przypadku kominka w "ciepłej" obudowie (Forest, na Twoją odp. najbardziej liczę :) )

 

Od frontu będzie obudowa szamotowa+ewentualnie kafle więc izolacji tu nie będzie, ale co ze ścianą do której dosunięty jest kominek? trzeba ją zaizolować? Chcemy dodatkowo grawitacyjnie rozprowadzić powietrze do trzech pomieszczeń na górze, wydaje mi się że jeśli nie zaizolujemy tylnej ściany to ten cały ceglany kurz będzie nam się rozprowadzał przez DGP

 

I jeszcze jedno pytanie:

chcemy aby wkład jak najmniej wychodził na salon więc podkuliśmy nieco ścianę i wsunęliśmy tam częściowo wkład. Ale z tyłu kominek ma radiatory, czy nie przeszkadza więc że jest wsunięty w tę wnękę w ścianie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko byłoby jasne z rysunkiem, ale tego nie mam czasu zrobić.

 

Kominek otwarty (prawdziwy w mojej definicji) jest podzielony na dwie przestrzenie w osi pionowej; na komorę paleniskową (to akurat widzimy i wszystko jest jasne) i komorę dymową. Elementem łączącym obie komory jest przwężenie nazywane gardłem.

Sklepienie jest górną częścią komory paleniskowej i dymowej.

Wbrew niektórym opiniom kominek zewnętrzny ma również grzać i dlatego istone są proporcje i kąty ścian czy sklepienia. Na to również bezpośredni wpływ na ciąg kominowy, a więc i usuwanie dymu z obszaru paleniska.

Do wymiarów, które podałem w poprzednim poście komin powinien mieć przekrój 25 x 25, przy wysokości komina min. 8m.

Jeżeli chce się wykorzystywac kominek do grilowania, można to robic, ale wyłącznie przy pomocy żaru powstałego po pewnym czasie palenia.

Pozdrawiam

:) Jak ktoś potrafi dobrze zrobić też kominek otwarty to prawdziwy "KOMINKARZ" :D

Zewnętrzny kominek grzać nie musi, proporcje są istotne aby TYLKO działał :lol:

PODSTAWOWA i najważniejsza zależność to wielkość kanału dymowego do otworu paleniska. Powinna w otwartym kominku stanowić około 1/10 ( lepiej zmniejszyć nigdy powiększać!!!)

Przy zew kominku brak jest naturalnego ciągu ( różnicy ciśnienia ) i z tego powodu lepiej przesadzić z wielkością komina o 100% (sprawdzone w praniu :) )

pozdrawiam

 

Niestety muszę polemizowac z Tobą.

Kto powiedział, ze zewnętrzny kominek nie musi Grzać?

MUSI i to nawet powinien czasami dobrze grzać, a ponieważ w tym wypadku grzeje tylko promieniowaniem, więc kąty ustawienia ścian są istotne.

Nieprawdą też jest stwierdzenie, że nie ma naturalnego ciągu.

Jest i to niekiedy lepszy niż przy kominku w pomieszczeniu, bo nie musi wytwarzać podciśnienia do czerpania powietrza (ma go ile chce).

Pozdrawiam

:lol: a co ma grzać? atmosferę? :lol: Lekki wiaterek tworzy zawirowania :cry: robiłem i paliłem w takich kominkach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mówi się że wkłady z szybą podnoszoną są mniej szczelne i bardziej awaryjne, myślę o Sparthermie Varia 2R albo podobnym Schmidcie z dwustronną szybą tylko waham się co do szyby czy podnoszona czy otwierane. Niech mnie ktoś rzekona do któregoś wriantu to idę i zamawiam :D

 

ja tez mam na oku spartherm ale ARTE B z pionowa szyba

 

podlaczam sie wiec do Twojego zapytania, jak jest w tych typach wkladow, czy sa szczelne? jak sie je uzytkuje?

 

thx

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mówi się że wkłady z szybą podnoszoną są mniej szczelne i bardziej awaryjne, myślę o Sparthermie Varia 2R albo podobnym Schmidcie z dwustronną szybą tylko waham się co do szyby czy podnoszona czy otwierane. Niech mnie ktoś rzekona do któregoś wriantu to idę i zamawiam :D

 

ja tez mam na oku spartherm ale ARTE B z pionowa szyba

 

podlaczam sie wiec do Twojego zapytania, jak jest w tych typach wkladow, czy sa szczelne? jak sie je uzytkuje?

 

thx

:lol: paliłem wczoraj w takim wladzie ( Varia 1Vh ) jest mało szczelny tzn słychać świst powietrza wciąganego przy drzwiczkach, może to komuś przeszkadzać :( przez około 6 godzin palenia podniosła się temperatura o 2 stopnie z 6 na 8. wspomagany piecykiem gazowym, ale to tylko wkład o mocy 11 kw i marnej sprawności przez zastoswanie szamotu :cry: Wizualnie ładny, szyba prawie czysta po 2 miesiącach palenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

an bud powiedz który z 3 wyminionych kominków z PW bys polecił?

edilkamin, ctm, lazar.?

najwięcej bajeru ma w sobie z tego co widze lazar - szamotkę, doprowadzenie powietrza, system czystej szyby....tylko czemu te kominki wszystkie mają takie mikroszyby?....

Ja bym był za tym pierwszym :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie dot. wyprowadzenia rury doprowadzającej powietrze do kominka - teoria mówi o wyjsciu tej rury od zachodu (na rysunku kolor zielony) ale obawiam się czy nie będzie problemów ponieważ będzie ona wychodziła w załamaniu ścian, alternatywne rozwiązanie to wyjście na południe (kolor niebieski) w kierunku drogi wewnętrznej.

Podpowiedźcie które jest lepszym rozwiązaniem (po kliknięciu na miniaturę miniatura się powiększa)

 

http://images32.fotosik.pl/172/43d541c1508f0146m.jpg

 

http://images32.fotosik.pl/172/43d541c1508f0146m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie dot. wyprowadzenia rury doprowadzającej powietrze do kominka - teoria mówi o wyjsciu tej rury od zachodu

dla mnie to nowosc, nie spotkalam sie z tym wczesniej, ale ja laik w kwestii kominkowej jestem :oops: , wiec prosze o wyjasnienie, czy kierunek zachodni jest wymagany?

mnie zrobiono na wschod, w dodatku na rogu w wnece - sloniete z dwoch stron scianami :roll:

 

jaka jest roznica? dzieki za wyjasnienie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://img393.imageshack.us/img393/4365/ruradokominkaxg4.th.png

 

Czy można w ten sposób doprowadzić powietrze do kominka? Rura będzie prowadzona przez piwnicę pod sufitem i wchodzić w komin. Następnie kanałem wentylacyjnym będzie poprowadzona na piętro i tam wychodzić. Oczywiście kanał ten będzie wykorzystany tylko do doprowadzenia powietrza do kominka. Proszę o jakąś radę, czy tak można zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://img393.imageshack.us/img393/4365/ruradokominkaxg4.th.png

 

Czy można w ten sposób doprowadzić powietrze do kominka? Rura będzie prowadzona przez piwnicę pod sufitem i wchodzić w komin. Następnie kanałem wentylacyjnym będzie poprowadzona na piętro i tam wychodzić. Oczywiście kanał ten będzie wykorzystany tylko do doprowadzenia powietrza do kominka. Proszę o jakąś radę, czy tak można zrobić?

Można

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...