Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI - Pomoge i doradze we wszystkim co dotyczy kominków.


alterm

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Przy współpracy np: kotła i solarów temperatura powrotu 50 st C na kotle powoduje blokadę działania solarów. Wężownica CO w zbiorniku solarnym grzeje powyżej 60 st C czujka solara powyżej tej wężownicy blokuje działanie solara (gdzie 60 st C to max) pomimo, że mógłby jeszcze grzać. I znowu podaje tylko jeden powód dlaczego powrót 50 st C nie jest OK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbuję ten temat rozkminić od pewnego czasu. Ciężko mi to idzie, bo uważam kominek z płaszczem wodnym jako dopust Boży i coś, o czym bez żalu bym zapomniał. Ale jest...Mam dwie instalacje w moim ośrodku. Obie wykonane przez hydraulika wysokiej klasy. Opisywałem je na forum, zyskały uznanie Adama (założyciel wątków o buforach). Skłaniam się ku teorii Jurgonki, bo moje kilkunastoletnie obserwacje to potwierdzają. Wada instalacji z 55 na powrocie jest to, że w zasadzie bez bufora nie powinny istnieć. Jeśli już tak ktoś zrobi, balansujemy na wyjściu w poziomie bardzo wysokich temperatur roboczych. Bliskich gotowaniu wody i bardzo gorących kaloryferów, co jest mniej komfortowe od kaloryferów o większej powierzchni oddawania ciepła w niższych temperaturach. Jedyny argument za 55 na powrocie jest mitem. Nic nie rdzewieje, a jeśli tak, przyczyna tkwi gdzie indziej. Kondensat to problem w każdej instalacji, i eliminuje się go sztuką podłączenia do komina i suchym drewnem do palenia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sobie nie wyobrażam utrzymywać w kominku 55 stopni na wyjściu. Nie wiem jak przy takiej temperaturze można mieć sprawne spalanie. Może podzielicie się tą tajemnicą? W robirenie miałbym czarną szybę i osmolony wkład. W brunerze paliłem tylko raz i tam fabryczne ustawienie jest takie, że pompa rusza dopiero przy 65 stopniach na kotle. Ale tutaj nawet przy 55 stopniach drewna bym nie kisił bo reszta mocy poszłaby na akumulację ceramiczną.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 ale na powrocie .

Mieszanie temperatur potrzebnych do prawidłowej pracy kominka z płaszczem wodnym i instalacji solarnej to totalna pomyłka.

 

Solary sobie daruj, 55 uzasadnij proszę...Tylko jakoś tak, żebyśmy to zrozumieli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 ale na powrocie .

Mieszanie temperatur potrzebnych do prawidłowej pracy kominka z płaszczem wodnym i instalacji solarnej to totalna pomyłka.

 

Pomyłka, gdy sposób podłączenia jest zły, bo nie bierze pod uwagę specyfiki obu różnych źródeł. Pracujących w innych temperaturach. Można lecz trzeba myśleć nieszablonowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli dyskusja miałaby być poważna to powinno się dyskutować ile stopni powyżej 50 na powrocie a nie poniżej 50.

 

Jeśli poważnie tak uważasz - ile stopni powyżej 50 na powrocie - to podaj argumenty. Przy poprawnie wykonanej instalacji, biorąc pod uwagę kłopoty z precyzyjnym pomiarem temperatury proponuje 40 st C na powrocie. Jest to temperatura całkowicie zabezpieczająca urządzenie grzewcze przed korozją z kondensatu. Osobnym problemem jest poprawność instalacji, ma ogromne znaczenie. Nie istnieje literatura wskazująca jak podłączyć by było OK jeśli chodzi o kondensat. Brak wiedzy = " powyżej 50 na powrocie"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli poważnie tak uważasz - ile stopni powyżej 50 na powrocie - to podaj argumenty. Przy poprawnie wykonanej instalacji, biorąc pod uwagę kłopoty z precyzyjnym pomiarem temperatury proponuje 40 st C na powrocie. Jest to temperatura całkowicie zabezpieczająca urządzenie grzewcze przed korozją z kondensatu. Osobnym problemem jest poprawność instalacji, ma ogromne znaczenie. Nie istnieje literatura wskazująca jak podłączyć by było OK jeśli chodzi o kondensat. Brak wiedzy = " powyżej 50 na powrocie"

 

1 - kondensacja, korozja,

2 - sprawność spalania, temperatura wewnątrz paleniska to podstawa efektywnego spalania,

3 - termiczne naprężenia w urządzeniu związane z różnicą temperatur.

 

Punkt 2-gi należy traktować jako najważniejszy bo on ma wpływ na otoczenie (sąsiadów, środowisko..) więc im sprawność wyższa tym lepiej dla wszystkich.

Punkt 1-szy, problem użytkownika jeśli mu wcześniej zgnije ale nie musi bo kreozot dobrze konserwuje.

Punkt 3-ci to raczej dla kultury eksploatacji żeby urządzenie pracowało w komfortowych warunkach,

 

Jurgonka, Piotr Batura - sądzę, że dla Was powinien być szczególnie bliski punkt 2-gi i należałoby mocno podkreślać istotę tego warunku.

 

Temperaturę powrotu powinno przyjmować się jak najwyższą (jak niektórzy tu cytowani producenci - 65stC) a biorąc jeszcze pod uwagę ten zakres o który martwił się Piotr Batura (nie zagotować wody) producenci najczęściej podają powyżej 50stC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanów się i sam sobie odpowiedz. Poprawne palenisko musi zapewnić optymalną temperaturę spalania. Jaki wpływ może mieć różnica załóżmy 20 stopni poza paleniskiem. Najważniejsza jest poprawność spalania, czym niższe zanieczyszczenie spalin tym mniejsze zagrożenie kondensatem.

Mój kocioł ma na wyjściu bywa, że 40 st C powrotu nie mierzyłem, ale kocioł ma 33 lata. Jest jeszcze jedna ważna informacja, kocioł nie jest najniższym miejscem w instalacji CO. 33 lata temu wykonałem trzy różne instalacje wszystkie pracują do dziś z wtedy zamontowanym kotłami. Wiedza jak montować kocioł, kominek nie jest w kręgu zainteresowania producentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanów się i sam sobie odpowiedz. Poprawne palenisko musi zapewnić optymalną temperaturę spalania. Jaki wpływ może mieć różnica załóżmy 20 stopni poza paleniskiem. Najważniejsza jest poprawność spalania, czym niższe zanieczyszczenie spalin tym mniejsze zagrożenie kondensatem.

Mój kocioł ma na wyjściu bywa, że 40 st C powrotu nie mierzyłem, ale kocioł ma 33 lata. Jest jeszcze jedna ważna informacja, kocioł nie jest najniższym miejscem w instalacji CO. 33 lata temu wykonałem trzy różne instalacje wszystkie pracują do dziś z wtedy zamontowanym kotłami. Wiedza jak montować kocioł, kominek nie jest w kręgu zainteresowania producentów.

 

Zastanowiłem się i sobie odpowiedziałem: ja jak i wszyscy producenci urządzeń grzewczych wody jesteśmy w błędzie ale jest ktoś kto wie lepiej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 - kondensacja, korozja,

2 - sprawność spalania, temperatura wewnątrz paleniska to podstawa efektywnego spalania,

3 - termiczne naprężenia w urządzeniu związane z różnicą temperatur.

 

Punkt 2-gi należy traktować jako najważniejszy bo on ma wpływ na otoczenie (sąsiadów, środowisko..) więc im sprawność wyższa tym lepiej dla wszystkich.

Punkt 1-szy, problem użytkownika jeśli mu wcześniej zgnije ale nie musi bo kreozot dobrze konserwuje.

Punkt 3-ci to raczej dla kultury eksploatacji żeby urządzenie pracowało w komfortowych warunkach,

 

Jurgonka, Piotr Batura - sądzę, że dla Was powinien być szczególnie bliski punkt 2-gi i należałoby mocno podkreślać istotę tego warunku.

 

Temperaturę powrotu powinno przyjmować się jak najwyższą (jak niektórzy tu cytowani producenci - 65stC) a biorąc jeszcze pod uwagę ten zakres o który martwił się Piotr Batura (nie zagotować wody) producenci najczęściej podają powyżej 50stC.

 

1. Nie występuje po kilkunastu latach palenia. Komin bez czyszczenia, tylko przeglądy.

2..Zuzia owszem, sprawna inaczej. CTM ma niezłą sprawność i wysoką temperaturę spalania.

3. Jaśniej poproszę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weź najpierw pod lupę ceramikę w środku komina. Czy nie jest popękana? Przyjrzyj się dokładnie szczególnie w miejscu starego przyłącza. Jak chcesz podłączyć wkład do tego "ugryzionego" komina na dole? Moim zdaniem rura ze stali stopowej do środka obligatoryjnie. Podłączenie zgodnie z zasadami spływu skroplin do środka. Również na wkładzie kominkowym. Zadaszenie na kominie...Dziurę po prostu zamuruj wówczas...

 

Witam

ugryziony komin wyrównałem, dziury zamurowałem. Ale jak obsadzić rury kominowe Bertramsa w kominie. Przecież nie posadowie ich na wkładzie / duża masa/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

ugryziony komin wyrównałem, dziury zamurowałem. Ale jak obsadzić rury kominowe Bertramsa w kominie. Przecież nie posadowie ich na wkładzie / duża masa/

 

Na całej długości komina chcesz dać te rury? Od wkładu kominkowego do czapy na dachu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć.

Za kilka miesięcy chce kupić kominek z płaszczem wodnym do nowopowstałego domu. Czytam ten wątek i im więcej czytam to tym mniej wiem, dlatego postanowiłem zapytać.

 

Proszę o informację jakie firmy produkują dobrej klasy kominki ? - przeglądając Internet każdy producent chwali swoje :)

 

1) biorę pod uwagę kominek z szybą narożną (względy wizualne)

- czy jest coś co powinienem wiedzieć w tej kwestii ? (szyba dzielona, gięta ... ? ) jakie są różnice, wizualnie przeważa nie dzielona jakie są za i przeciw giętej ?

 

2) otwieranie tradycyjne VS drzwiczki przesuwne do góry - czy takie rozwiązanie jest mniej szczelne ?

 

3) jakiej mocy powinienem dobrać kominek ?

 

Poniżej zamieszczę kilka przydatnych informacji o przeznaczeniu kominka.

Dom jednorodzinny z poddaszem użytkowym o łącznej powierzchni użytkowej 140m2.

Parter przewidziane jest ogrzewanie podłogowe na poddaszu ze względu na okna dachowe kaloryfery + podłogówka w łazience pralni i sypialni.

 

Miejsce na kominek mam w salonie - salon (28m2) z otwartą kuchnią(7,5m2) + otwarte wyjście na hol i schody na piętro.

EDIT: W salonie będą dwa duże otwory okienne - wykusz szklany od podłogi po sufit - szerokość 270cm i wyjście na taras 300cm

 

Do kominka doprowadzone potrzebne instalacje - wlot powietrza z zewnątrz + miejsce na skropliny.

 

Założenie jest takie, żeby kominek z płaszczem wodnym generował ciepłą wodę, którą wykorzystam do ogrzewania na parterze - podłogówka + na piętrze (kaloryfery). Dodatkowo chciałbym, aby ogrzewał też ciepłą wodę do mycia. Oprócz kominka drugim źródłem ogrzewania będzie piec gazowy.

Instalator przewidział jakieś bufory odpowiednie obiegi itp. na których kompletnie się nie znam, ale mówił, że da się to zrobić i będzie dobrze chodziło.

 

Zakładam ze po przyjściu z pracy i wieczorami będziemy korzystali z kominka, w przeciwnym razie zostaje piec gazowy.

Rodzina składa się z dwóch dorosłych osób i dwójki dzieciaków w wieku przedszkolnym.

Edytowane przez Slawek555
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...