Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI - Pomoge i doradze we wszystkim co dotyczy kominków.


alterm

Recommended Posts

Tarnava 10kW i 12kW są bez poboru tlenu zpoza pomieszczenia. Są trwałe oraz tańsze od pozostałych modeli Tarnavy ale ekonomiczniejsze przy ciągłym paleniu bedą napewno 14kW . co do temperatur spalin z wkładów kominkowych to całkowicie popieram wypowiedz alterma . Oczywiście prawidłowa temp spalin na wejsciu do komina powina uwzgledniac STRATE CIEPLNĄ komina +120*C . Jest to minimum . Darek B http://www.kominki.xip.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Mam pytanie dotyczące obudowy Makroterma 18kW.

 

Kominek jest w płaszczu wodnym i organoleptycznie stwierdziłem, że nie jest zbyt gorący ( nie licząc oczywiście odprowadzenia spalin)

 

Mamy koncepcję na obudowanie w konstrukcję z gipsokartonu.

 

jakich materiałów użyć do izolacji termicznej?

Czy na pewno wełny żaroodpornej? ( że gipsokarton ognioodporny to nie podlega dyskusji)

 

Jak się wełnę "przyczepia" do kominka i czym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informacje i jeszcze jedno pytanie. Oglądałem dzisiaj komin f-my Schreyer i spytałem czy w ramach systemu jest możliwość zastosowania podejścia 45 stopni. Sprzedawca odpowiedział, że nie ma problemu - mają takie trojniki ale zapytał po co mi to. Na to ja, że ponieważ kominek będzie stał blisko komina więc chciałbym uniknąć podwójnego "zakrętu" o 90stopni ze względu na ciąg. On mi na to, że przy średnicy 180mm (taką chyba powinienem zastosować do wkładu Tarnava) ciąg będzie bardzo silny i w zasadzie powinienem użyć mniejszej średnicy żeby go zmniejszyć. Moim zdaniem im ciąg lepszy tym lepiej (najwyżej sobie przymknę dolot powietrza). Czy to zdanie jest prawdziwe?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj alterm!

Teraz maoja kolej. Mamy zamiar na płaszcz wodny CTM Polonia 18 kw.

CZy wystarczy nam na ogrzanie 170 m kw i czy można połączyc go z piecem jednofunkcyjmym z zasobnikiem na gaz z rurki, a instalacja to podłogówka dół + kaloryfery góra.

Co sądzisz o tym CTM i jaki duży musi być zasobnik czy to nie ma zanczenia oraz czy jest moźliwośc takiego połączenia instalacji jak napisałem.

Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Anrzej W : Tak redukowqnie srednicy rury spalinowej to słaby pomysł . Gdyby wystarczyło mniejsze fi na odprowadzenie spalin to producent by je zastosował. Podłaczenia 90* maja wade- sadze zaklejaja - redukuja fi rury , dodtkowo podczs czyszcenia opadajace sadze konczą dzieło ... i po paleniu. Znam inne metody na regulowanie ciagu kominowego np regulatory ciagu.... DO Patos : wszystkie kominy posiadaja pewna strate cieplną czyli zdolność do odbierania ciepła ze spalin . Przyu bardzo sprawnych kominkach lub piecokominkach np Brunner czasami "zimny komin" odbiera tyle ciepła że spaliny sa tak oziebione że nastepuje zanik ciagu.... W wielu wkładach dostepnych w naszym kraju temperatura spali jest tak wielka że z komina leci ogień... Do wkładów sprawnych -ekonomicznych stosowane sa kominy systemowe z izolacją termiczna . Problemem sa kominy "doklejane do ściany zewnetrznej" gdzie wystepuje przemarzanie i ogromne straty cieplne do zaniku ciagu włacznie . Darek B http://www.kominki.xip.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alterm,

Jak rozwiązać w DGP grawitacyjnym by-pass polegający na tym iż w sytuacji, kiedy nie zależy nam na rozprowadzeniu ciepłego powietrza do pomieszczeń innych niż salon z kominkiem wyprowadzić je prosto na zewnątrz z pominięciem właśnie tych pomieszczeń. Zakładam sytuację np. w zimne lato kiedy chciałbym rozpalić sobie w kominku w salonie i tylko tam mieć ciepełko.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Alterm i pomóż

 

Jestem na etapie wyboru wkładu komikowego. Czym mam większą wiedzę w tym temacie tym coraz mniej wiem jaklą decyzję podjąć wg. zasady "Im człowiek mniej wie tym jest zdrowszy, lepiej śpi i jest krócej przesłuchiwany przez ABW".

 

Dane wejściowe:

Dom 160 m kw.

Kominek dla przyjemności oraz drobne uzupełnienia ogrzewania gazem (DPG grawitacyjne do 4 pomieszczeń na poddaszu). Szacuję moc na 14 kw. Szacunkowe koszty całkowite (obudowa prosta) ok 10.000 zł., czyli wkład chyba do 4000.

Możliwość palenia okazjonalnie przy otwartym palenisku

Pytanie: jaki wkład radzisz kupić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę budował domek rekreacyjny - szkieletowy o pow. ok 70m2. Chciałem wykorzystać kominek Tarnava 10kW do ogrzewania niemalże całej powierzchni (za wyjątkiem łazienki). Czy ma Pan jakieś uwagi dotyczące tego wkładu?

 

Witam serdecznie.

Jezeli chodzi o polskie Tarnavy to mam o nich jaknajlepsze zdanie, jako jedyny znany mi producent daja 10 letnia gwarancje na wklady. Sama gwarancja, choc to niewatpliwy plus, nie musi byc wyznacznikiem. Prawda jest taka,ze ludzie chwala sobie te wklady, podobnie montazysci i firmy zajmujace sie kominkami.

Poza tym jest to dobry produkt polski, dla niektorych osob wystarczajacy powod by taki wklad zakupic :)

Przyznam szczerze,ze dla mnie tez;)

Musze jednak powiedziec,ze obilo mi sie kilkakrotnie o uszy ,ze slabsze Tarnavy tj 10 kW i 12kW maja gorsza opinie od tych mocniejszych tj od 14 kW wzwyz. Zdazaly sie podobno reklamacje na te wklady. Nie slyszalem natomiast o zadnych problemach z wkladami mocniejszymi tego producenta.

Nie jestem tu po to by komus cos odradzac, jesli sam mam dobre zdanie o tych wkladach, sugeruje jednak, jesli chce Pan wybrac Tarnave zdecydowac sie , powiedzmy na wklad 14 kW.

Pozdrawiam serdecznie.:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Alterm i pomóż

 

Jestem na etapie wyboru wkładu komikowego. Czym mam większą wiedzę w tym temacie tym coraz mniej wiem jaklą decyzję podjąć wg. zasady "Im człowiek mniej wie tym jest zdrowszy, lepiej śpi i jest krócej przesłuchiwany przez ABW".

 

Dane wejściowe:

Dom 160 m kw.

Kominek dla przyjemności oraz drobne uzupełnienia ogrzewania gazem (DPG grawitacyjne do 4 pomieszczeń na poddaszu). Szacuję moc na 14 kw. Szacunkowe koszty całkowite (obudowa prosta) ok 10.000 zł., czyli wkład chyba do 4000.

Możliwość palenia okazjonalnie przy otwartym palenisku

Pytanie: jaki wkład radzisz kupić

 

 

Witam

Juz na wstepie moge zaproponowac Panu wklad Cheminees Philippe R 600 - 14 kW,klasa C czyli PRAWDZIWE palenie ciagle, autonomia spalania od 10 godzin wzwyz, dopalacze polan, etc. Ewentualnie Cheminees Godin - Superchauff, parametry identyczne, rozniacy sie tylko wygladem ,tzn ten drugi ma klasyczna tylna plyte bez herbu jak ten pierwszy i klasyczny prosty plotek w przeciwienstwie do R 600 gdzie plotek jest stylizowany na rustykalny. Montujemy te wklady bardzo czesto i maja bardzo dobre opinie wsrod naszych klientow. Oba wklady kosztuja ok 3100 z 7 % vatem (przynajmniej u nas w firmie:) )

Nie jestesmy dystrybutorem zadnej konkretnej firmy, tak wiec nie zalezy nam by polecac szczegolnie,ktoras z firm dla korzysci finansowych. Bardzo dobre zdanie mamy o : Jotul, Spartherm, Supra, Cheminees Philippe, Cheminees Godin, Seguin Duteriez, Dovre, Tarnava. Te najczesciej montujemy gdyz jak do tej pory sa niezawodne :) Dlatego moge je polecic z czystym sumieniem.

 

Proponowalbym zrobic kominek tzw trzykomorowy, z uzyciem radiatora, dystrybutora do dystrybucji powietrza grawitacyjnej co dodatkowo pozwoli uzyskac okolo 2 kW extra energii i w maksymalnym stopniu pozwoli wykorzystac ta energie.

Nie wiem jaka zamierza Pan zrobic obudowe,ale w przypadku obudowy rustykalnej koszt takiego kominka , u nas przynajmniej wachalby sie w granicach 8200- 8500,ale wiemy wszyscy dobrze,ze Warszawa przoduje w cenach:)

Pozdrawiam serdecznie z Krakowa:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alterm,

Jak rozwiązać w DGP grawitacyjnym by-pass polegający na tym iż w sytuacji, kiedy nie zależy nam na rozprowadzeniu ciepłego powietrza do pomieszczeń innych niż salon z kominkiem wyprowadzić je prosto na zewnątrz z pominięciem właśnie tych pomieszczeń. Zakładam sytuację np. w zimne lato kiedy chciałbym rozpalić sobie w kominku w salonie i tylko tam mieć ciepełko.

Pzdr

 

 

Witam

 

Odpowiedz jest bardzo prosta, zalozyc kratki z zaluzjami ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście prawidłowa temp spalin na wejsciu do komina powina uwzgledniac STRATE CIEPLNĄ komina +120*C . Jest to minimum .

Czy można by prosić o rozszeżenie tego zdania. Nie bardzo rozumiem o co chodzi :oops:

 

 

Witam, sprawnosc wkladow kominkowych wacha sie w granicach od 60-80 %.

W przypadku kominkow z wkladem grzewczym te 20-40 % energii cieplenej przenoszonej przez spaliny ucieka kominem.

Poprawnie wykonany komin, ksztaltka-wkladka oblozona izolacja, obmurowana dodatkowo cegla pelna "powodowal" bedzie mozliwie najmniejsze straty ciepla, a moc grzewcza wkladu nie bedzie w znacznym stopniu wykorzystywana na ogrzanie komina, przy okazji nie bedzie problemow z ciagiem, gdyz komin zaizolowany- poprawnie wykonany bedzie sie nagrzewal szybciej, utrzymywal temperature podczas palenia, dzieki czemu ciag bedzie odpowiedni.

Oczywistem faktem jest tez fakt szybszego nagrzewania sie i stygniecia komina wykonanego z rury zaroodpornych, bo takie powinny byc stosowane do kominkow, jesli maja dodatkowo wlasciwosci kwasoodporne to tym lepiej.

Ci wszyscy ,ktorzy maja kominek wiedza o poczatkowym zaklebieniu sie dymu we wkladzie grzewczym, w momencie rozpalania kominka, a spowodowane jest to wlasnie zimnym kominem.

Wiedza pewnie rowniez i to,ze zawsze podczas rozpalania kominka warto wrzucic przeczytana gazete do kominka, podpalic i w ten sposob wstepnie ogrzac komin. Zazwyczaj pomaga to na tyle, szczegolnie podczas ostrych mrozow,ze bez wiekszych problemow zajmie sie drewno.

Spaliny z urzadzen na paliwo stale, sa bardzo gorace, jak juz wczesniej wyjasnialem, ich temperatura moze siegnac nawet 500 stopni, w krytycznych momentach 700 i wiecej, normalnie wacha sie w granicach 300-350 st C.

Czesc energi przenoszonej przez spaliny wykorzystywana jest na ogrzanie komina i to jest ta "strata cieplna"

Nie mozna zalozyc ,ze jest to zawsze 120 stopni C, bo zalezy to od wielu czynnikow np: materialu z jakiego wykonany jest komin, jego dlugosci, izolacji komina lub jej braku, samego wkladu grzewczego, zastosowanych urzadzen tj modulatora ciagu, szybra, deflektora, uzycie radiatora na rurze spalinowej, dlugosci podlaczenia wkladu grzewczego do komina, nasady kominowej lub jej braku, wyciagu spalin,a nawet usytuowania komina i budynku, etc, etc.

Ale nie wchodzac w skrajnosci i zbytnio nie radykalizujac, wystarczy,ze komin bedzie mial dobra dlugosc, odpowiedni przekroj, wykonany z ksztaltki-wkladki przeznaczonej do odprowadzania spalin z urzadzen na paliwa stale lub z blach zaroodpornej, dodatkowo zaizolowany i oblozony cegla pelna i wszystko bedzie gralo :)

A strata cieplna i tak sie nie przejmujmy bo i tak nic na to nie poradzimy a poza tym w niczym to nie przeszkadza ;)

Pozdrawiam serdecznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alterm,

Jak rozwiązać w DGP grawitacyjnym by-pass polegający na tym iż w sytuacji, kiedy nie zależy nam na rozprowadzeniu ciepłego powietrza do pomieszczeń innych niż salon z kominkiem wyprowadzić je prosto na zewnątrz z pominięciem właśnie tych pomieszczeń. Zakładam sytuację np. w zimne lato kiedy chciałbym rozpalić sobie w kominku w salonie i tylko tam mieć ciepełko.

Pzdr

 

 

Witam

 

Odpowiedz jest bardzo prosta, zalozyc kratki z zaluzjami ;)

Alterm,

nie o taką odpowiedź mi chodziło, ponieważ:

1. jeżeli nawet zamknę kratki to poprzez przewody rozprowadzające DGP jakieś ciepło po drodze będzie oddawane do pomieszczenia

2. sądze iż nawet z zamkniętymi żaluzjami ciepłe powietrze będzie się przez nie i tak wydostawało do pomieszczenia

3. w przypadku jak sugerujesz zamknięcia wszystkich kratek żaluzji (oczywiście oprócz kratek w salonie, w których i tak nie powinno być ruchomych żaluzji) nie wystąpi niebezpieczeństwo np. przegrzania wkładu/instalacji ?

W moim poprzednim pytaniu chodziło mi o taki by-pass, przez który DGP do wszystkich pomieszczeń (oprócz salonu) kierowane byłoby bezpośrednio na zewnątrz np. do komina wentylacyjnego od okapu kuchennego (znajdować się on będzie u mnie po przeciwnej stronie komina niż kominek) ale nie wiem czy to dobre rozwiązanie.

Pls o komentarz

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alterm,

Jak rozwiązać w DGP grawitacyjnym by-pass polegający na tym iż w sytuacji, kiedy nie zależy nam na rozprowadzeniu ciepłego powietrza do pomieszczeń innych niż salon z kominkiem wyprowadzić je prosto na zewnątrz z pominięciem właśnie tych pomieszczeń. Zakładam sytuację np. w zimne lato kiedy chciałbym rozpalić sobie w kominku w salonie i tylko tam mieć ciepełko.

Pzdr

 

 

Witam

 

Odpowiedz jest bardzo prosta, zalozyc kratki z zaluzjami ;)

Alterm,

nie o taką odpowiedź mi chodziło, ponieważ:

1. jeżeli nawet zamknę kratki to poprzez przewody rozprowadzające DGP jakieś ciepło po drodze będzie oddawane do pomieszczenia

2. sądze iż nawet z zamkniętymi żaluzjami ciepłe powietrze będzie się przez nie i tak wydostawało do pomieszczenia

3. w przypadku jak sugerujesz zamknięcia wszystkich kratek żaluzji (oczywiście oprócz kratek w salonie, w których i tak nie powinno być ruchomych żaluzji) nie wystąpi niebezpieczeństwo np. przegrzania wkładu/instalacji ?

W moim poprzednim pytaniu chodziło mi o taki by-pass, przez który DGP do wszystkich pomieszczeń (oprócz salonu) kierowane byłoby bezpośrednio na zewnątrz np. do komina wentylacyjnego od okapu kuchennego (znajdować się on będzie u mnie po przeciwnej stronie komina niż kominek) ale nie wiem czy to dobre rozwiązanie.

Pls o komentarz

Pzdr

 

 

Witam ponownie

 

Ufffff

Pytanie tym trudniejsze,ze musze sobie to wyobrazic, nie majac nawet mozliwosci ujrzenia tego co ma byc wykonane, poza tym nie wiem jaka ma byc obudowa jaki wklad etc.

Ale sprobuje :)

Sprawa bylaby wyjatkowo prosta jesli byloby to DGP oparte na turbinie.

Ale,ze nie jest albo nie bedzie.

Przechodzac do rzeczy ;

proponuje dolozyc do kladu dystrybutor goracego powietrza wykonany z blachy z trzema wylotami powietrza.

W zaleznosci od tego ile bedzie punktow DGP na gorze ;

A.) Zrobic jeden wylot o mozliwie najwiekszym przekroju,na tym wylocie zainstalowac dwojnik?trojnik? czwornik? w zaleznosci od ilosci pomieszczen na gorze) poprzedzony przepustnica, ktora bylaby zamykana na okres letni kiedy nie chcialbys doprowadzac powietrza na gore.Raczka tej przepustnicy konczy sie gdzies po zewnetrznej stronie obudowy, oczywiscie jest dyskretnie wkomponowana w cala obudowe. Wszystkie rury podlaczone do tego dwojnika?,trojnika?,czwornika? sa izolowane, doprowadzone do gornych pomieszczen i zakonczone kratkami z zaluzja.

B.) Drugi wylot z dystrybutora o srednicy fi 100-125mm ,na nim przepustnica i dalej rura izolowana odprowadzajaca nadmiar ciepla do ww przez Ciebie kanalu wentylacyjnego od okapu kuchennego. Przepustnica bylaby otwarta w okresie letnim, kiedy to nadmiar ciepla moglbys "puscic" kanalem wentylacyjnym.Raczka przepustnicy, jak powyzej konczy sie gdzies po zewnetrznej stronie obudowy, dyskretnie wkomponowana w calosc.

C.) Trzeci wylot z dystrybutora, fi 125-150mm, pozostawiasz niewykorzystany, a powietrze wydostajace sie z niego wydostaje sie do komory grzewczej a stad duza kratka w okapie ( 16*50 cm ewentualnie dwoma kratkami 16*32cm) do pomieszczenia.

 

 

Nie ma zadnego ryzyka przegrzania wkladu bo ;

-po pierwsze - kratka w okapie lub kratki maja odpowiedni przekroj efektywny, (W okapie bez zadnych zaluzji oczywiscie!!!!!!) tak wiec z zamknietym lub otwartym systemem DGP wszystko pracuje jak nalezy bez zadnego ryzyka przegrzania wkladu.

-po drugie - nadmiar goracego powietrza( w okresie letnim) usuwany jest kanalem wentylacyjnym od okapu kuchennego, a Ty sam masz poprzez przepustnice mozliwosc regulacji iloscia tego powietrza, ktora ma zostac z pomieszczenia usunieta(Nie sadze bys korzystal z tego by-passu w okresie zimowym ;) )

 

W okresie zimowym zamykasz przepustnice by-passu (gorace powietrze nie wydostaje sie do kanalu wentylacyjnego od okapu kuchennego) a otwierasz przepustnice pomiedzy dystrybutorem a dwojnikiem?,trojnikiem?,czwornikiem? i ciepelko mknie na gore ;)Poprzez zastosowanie odpowiednich rur nie ma duzych strat ciepla a w okresie letnim, kiedy nie chcesz ciepla na gorze izolowane rury chronia tym samym przed jego absorbcja.

 

Dodatkowo proponuje zainstalowac jeszcze radiator na rurze odprowadzajacej spaliny do komina; ktora to wspomoze system dgp szczegolnie zima i bedzie dodatkowym zrodlem ciepla szczegolnie dla salonu w ktorym bedzie stal kominek ;)

 

I najwazniejsze, wszystkie te elementy ktore tu wymienilem musza byc zaprojektowane indywidualnie pod Twoj kominek.

 

Mam nadzieje,ze pomoglem, w przypadku dalszych pytan sluze pomoca :)

Fakt jest jednak faktem,ze najbardziej efektywna pomoc bylaby pomoca w realu:)

 

Pozdrawiam serdecznie:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Alterm

Kolejne pytanko:

Jakie ogrzewanie kominkowe zastosować do ogrzania:

1. tylko sypialni 14m2 (38m3) na parterze

2. sypialni jak wyżej + dodatkowo pokoju 9,4m2 użytk (13,2m2 po podłodze) (ok.25m3) bezpośrednio nad tą sypialnią piętro wyżej.

Nadmienię iż wkład/koza/piec kaflowy chciałbym umieścić w sypialni na parterze. Czy jest to w ogóle możliwe ? Wkład kominkowy pewnie w ogóle nie wchodzi w rachubę (zbyt duże moce).

Ewentualnie czy mógłbyś podać jakieś konkretne modele do ww. wariantów

Dziękuję

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...