drapek 13.11.2015 04:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Listopada 2015 Slawko123 - widzę że jednak nie do końca się orientujesz temacie - świadczy o tym fakt że piszesz o nieprzpuszczalności pary co jest bzdurą jak już napisał dbx;) Skoro miałem sztywny materiał działający jak membrana albo lepiej (w tym konkretnym przypadku) to jego niska cena jest dodatkową zaletą, czyż nie tak> Nie napisałem - mam materiał paroszczelny, ale jest tani dlatego dam go zamiast membrany. To duża różnica, której widocznie nie dostrzegasz. Co do tego że nie znalazłeś ekipy od piany ZK i OK - odpowiedź w Twoim stylu brzmiałaby - słabo szukasz ...ale mimo to podpowiem Ci że wykonawca pianki u mnie robi obie, ma dorby sprzęt i dość dobre ceny. firma Piansystem - okolie Puław. Tomasz Nowaczek. znajdź na necie albo facebook. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Slawko123 13.11.2015 05:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Listopada 2015 Bardzo możliwe że słabo szukałem. Ten etap przede mną, więc mogę jeszcze nadrobić. O reszcie już się nie wypowiadam bo mam inne zdanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mat3006 15.11.2015 01:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 Witam,Nie mam czasu przeszukiwać wątku. Jaki jest pełny układ warstw dachu? Co jest powyżej szalowania z desek? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mat3006 15.11.2015 02:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 Slawko123 - widzę że jednak nie do końca się orientujesz temacie - świadczy o tym fakt że piszesz o nieprzpuszczalności pary co jest bzdurą jak już napisał dbx;) Skoro miałem sztywny materiał działający jak membrana albo lepiej (w tym konkretnym przypadku) to jego niska cena jest dodatkową zaletą, czyż nie tak> Nie napisałem - mam materiał paroszczelny, ale jest tani dlatego dam go zamiast membrany. To duża różnica, której widocznie nie dostrzegasz. Co do tego że nie znalazłeś ekipy od piany ZK i OK - odpowiedź w Twoim stylu brzmiałaby - słabo szukasz ...ale mimo to podpowiem Ci że wykonawca pianki u mnie robi obie, ma dorby sprzęt i dość dobre ceny. firma Piansystem - okolie Puław. Tomasz Nowaczek. znajdź na necie albo facebook. Witam, Co do pomysłu zastąpienia membrany płytą OSB (jakie OSB?). O ile opór dyfuzyjny jest na akceptowalnym poziomie to montaż płyt w styk (o ile dobrze widzę na zdjęciach) już nie. Brak zakładki zgodnej "z włosem" może powodować wsiąkanie wody z ewentualnych wykroplin w liniach styku. Jeżeli zostanie w dodatku zastosowana pianka o wysokiej sorbcji wody to będzie , delikatnie ujmując, problem. Dlatego ZDECYDOWANIE, od góry, na płytach powinna być ułożona wstępnie dobrej jakości membrana na zakładkę, z podwinięciem przy krokwiach. Kolejna uwaga odnośnie łat dystansowych. Błędem jest wykonywanie ich w sposób ciągły. Powinny być odcinkowe, montowane z przesunięciem, lekko skośnie od krokwi do środka pola, o długości 30-40 cm, tak aby możliwa była cyrkulacja na boki. Listwy powinne być bardzo dobrze zaimpregnowane lub wykonane z kompozytu. Wkręty nierdzewne lub solidnie ocynkowane. Jak dla mnie zastosowanie płyt OSB nie ma szczególnego uzasadnienia. Dobrze zamontowana, dobra membrana (służę informacją szczegółową) będzie wystarczającym rozwiązaniem. OSB, zwłaszcza w sposób w jaki zostało zamontowane już nie do końca. Tym bardziej że nic nie wiadomo na temat odporności na wodę z ewentualnych wykroplin i nieszczelności powyżej. Co do drugiego wątku nt. łączenia pianek OK i ZK. Wielokrotnie wałkowany temat... NIE MA NAJMNIEJSZEGO SENSU a nawet może być przyczyną problemów. Biorąc pod uwagę znaczne podrożenie w stosunku do wykonania większej grubości pianki OK, to nie ma żadnego uzasadnienia. Szczerze mówiąc to myślałem, że ta "idea" została już dawno pochowana na tym forum. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
drapek 15.11.2015 06:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 (edytowane) (...) Brak zakładki zgodnej "z włosem" może powodować wsiąkanie wody z ewentualnych wykroplin w liniach styku. (...) Nie ma możliwości wykroplenia się tam wody z warstwy izolacji. Tym bardziej że od wewnątrz będzie paroizolacja. (...) Kolejna uwaga odnośnie łat dystansowych. Błędem jest wykonywanie ich w sposób ciągły. Powinny być odcinkowe, montowane z przesunięciem, lekko skośnie od krokwi do środka pola, o długości 30-40 cm, tak aby możliwa była cyrkulacja na boki. Listwy powinne być bardzo dobrze zaimpregnowane lub wykonane z kompozytu. (...) poważnie tak uważasz? przecież powietrze będzie "szło" całą powierzchnią szczeliny, więc będzie się mieszało i sprawnie osuszało ewentualną wilgoć nawet z kątów, w których zgodnie z prawami fizyki będzie mniejsza prędkość powietrza. Co do impregnacji to nie widzę sensu tego robić - no może poza tym aby robactwo w niego nie szło - więc powinny być zaimpregnowane jak reszta drewna wykorzystanego do budowy dachu. Edytowane 15 Listopada 2015 przez drapek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
drapek 15.11.2015 08:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 (edytowane) Witam, Nie mam czasu przeszukiwać wątku. Jaki jest pełny układ warstw dachu? Co jest powyżej szalowania z desek? od zewnątrz mój dach wygląda tak: gont bitumiczny -> papa -> płyta osb 8mm -> pełne deskowanie -> szczelina wentylacyjna 2,5-3cm -> płyta wiórowa10mm /pozostałości osb 8mm ->pianka otwartokomórkowa 28cm -> będzie paroizolacja i gips-karton (...) O reszcie już się nie wypowiadam bo mam inne zdanie. Tu nie chodzi o to że ktoś ma inne zdanie - tylko o to aby przedstawić jak powinna być prawidłowo zrobiona szczelina wentylacyjna. Byłeś w błędzie pisząc o nieprzepuszczalności osb/płyty wiórowej, więc chciałem Cię (podobnie jak dbx) z niego wyprowadzić. Nie uważam że mój pomysł jest najlepszy i jestem najmądrzejszy, ale jakieś tam pojęcie o tematyce mam i się nią interesuję - jeśli ktoś potrafi przedstawić błąd w moim myśleniu to chętnie bym o tym przeczytał. Ale niech to będzie podparte doświadczeniami/ prawami fizyki itp a nie gdybanie że ja bym zrobił inaczej albo mam inne zdanie. Inne zdanie to można mieć na temat koloru ścian itp - bo tu nie ma możliwości na nieprawidłowe wykonanie z pkt technicznego;) Edytowane 15 Listopada 2015 przez drapek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mat3006 15.11.2015 09:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 (edytowane) Nie ma możliwości wykroplenia się tam wody z warstwy izolacji. Tym bardziej że od wewnątrz będzie paroizolacja. Co do szczelności paroizolacji zawsze trzeba podchodzić z ograniczonym zaufaniem. Cuda jakie widziałem w swojej praktyce każą mi stwierdzić, że większość z nich będzie powodowała problemy zamiast zalet. Niewielu wie (lub wiedzą ale nie robią) jak prawidłowo wykonać paroizolację. Nie więcej ma świadomość, że każda ściana, wewnętrzna czy zewnętrzna oraz trzony wentylacyjne czy kominowe, stwarzają potencjalne mostki parowe. Pokładanie 100% pewności bo "przecież będzie folia" może wyjść bokiem. Mokrym I tyle w tym punkcie. Co do szczeliny. Im mniej ograniczeń w cyrkulacji (w tym na boki) tym lepiej. Takie wykonanie wymusza zastosowanie wlotu i wylotu w każdym, wąskim polu (nie wiem czy dobrze widzę ale szerokość kanału przy krokwi to jest tylko 10-15 cm?). Nie wiem jak dalej, powyżej skosów jest poprowadzone ocieplenie. Do kalenicy czy do poziomu jętek? Jeżeli zrobione byłoby zgodnie z tym co opisuję wystarczyłoby zastosować jeden wlot pod okapem oraz wywietrzak w kalenicy na pole międzykrokwiowe. A tak trzeba poważnie rozważyć co 30-40 cm?! Co do wykroplin... W opisanym przypadku są mniej prawdopodobne niż np. przy kryciu blachodachówką ale nigdy nie można wykluczyć zawilgoceń z nieszczelności przy obróbkach kominów czy okien dachowych. Jakiej klasy jest OSB? Dalej uważam, że montaż OSB do czoła jest błędem. Mam wrażenie, że koncepcja dachu była zmieniana w trakcie wykonywania. Układ jaki się "wprasza" powinien być następujący: Na krokwiach płyty OSB (bez zakładki ) , calowa kontrłata wzdłuż krokwi (ma na celu utworzenie spadku membrany w bok od kontrłaty właściwej, na nich dobrej klasy (ułożona "luźno") membrana z zakładką "z włosem", kontrłaty główne na krokwiach. Na nich deskowanie i/lub ew. OSB?) i warstwy pokrycia. Jeżeli pokryciem będzie blachodachówka to zamiast deskowania pojawią się łaty i pokrycie Pozdrawiam Edytowane 15 Listopada 2015 przez mat3006 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Slawko123 15.11.2015 09:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 Jak znam życie to OSB3 bo to najczęściej jest w sprzedaży. OSB3 jest wodoodporna a co za tym idzie jej paroprzepuszczalność jest pomijalna. Na pewno nie spełni zadania w myśl @drapka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 15.11.2015 10:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 Co do szczelności paroizolacji zawsze trzeba podchodzić z ograniczonym zaufaniem. Cuda jakie widziałem w swojej praktyce każą mi stwierdzić, że większość z nich będzie powodowała problemy zamiast zalet. Niewielu wie (lub wiedzą ale nie robią) jak prawidłowo wykonać paroizolację. Nie więcej ma świadomość, że każda ściana, wewnętrzna czy zewnętrzna oraz trzony wentylacyjne czy kominowe, stwarzają potencjalne mostki parowe. Pokładanie 100% pewności bo "przecież będzie folia" może wyjść bokiem. Mokrym I tyle w tym punkcie. Co do szczeliny. Im mniej ograniczeń w cyrkulacji (w tym na boki) tym lepiej. Takie wykonanie wymusza zastosowanie wlotu i wylotu w każdym, wąskim polu (nie wiem czy dobrze widzę ale szerokość kanału przy krokwi to jest tylko 10-15 cm?). Nie wiem jak dalej, powyżej skosów jest poprowadzone ocieplenie. Do kalenicy czy do poziomu jętek? Jeżeli zrobione byłoby zgodnie z tym co opisuję wystarczyłoby zastosować jeden wlot pod okapem oraz wywietrzak w kalenicy na pole międzykrokwiowe. A tak trzeba poważnie rozważyć co 30-40 cm?! Co do wykroplin... W opisanym przypadku są mniej prawdopodobne niż np. przy kryciu blachodachówką ale nigdy nie można wykluczyć zawilgoceń z nieszczelności przy obróbkach kominów czy okien dachowych. Jakiej klasy jest OSB? Dalej uważam, że montaż OSB do czoła jest błędem. Mam wrażenie, że koncepcja dachu była zmieniana w trakcie wykonywania. Układ jaki się "wprasza" powinien być następujący: Na krokwiach płyty OSB (bez zakładki ) , calowa kontrłata wzdłuż krokwi (ma na celu utworzenie spadku membrany w bok od kontrłaty właściwej, na nich dobrej klasy (ułożona "luźno") membrana z zakładką "z włosem", kontrłaty główne na krokwiach. Na nich deskowanie i/lub ew. OSB?) i warstwy pokrycia. Jeżeli pokryciem będzie blachodachówka to zamiast deskowania pojawią się łaty i pokrycie Pozdrawiam Dlatego trzeba przy paroizolacji się dokładnie przyłożyć a nie zrobić na odczep się. A kominów lepiej nie robić i po sprawie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
drapek 15.11.2015 11:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 (edytowane) Pokładanie 100% pewności bo "przecież będzie folia" może wyjść bokiem. Mokrym I tyle w tym punkcie. Dlatego napisałem: "Nie ma możliwości wykroplenia się tam wody z warstwy izolacji. Tym bardziej że od wewnątrz będzie paroizolacja." Też nie wierzę że uda się zrobić to w 100% szczelnie. Dopiero teraz widzę że chodziło Ci o wodę dostającą się z dachu. Dach się robi porządnie/szczelnie przede wszystkim mój stał 2 lata i wiem że jest ok - na początku miałem nieszczelności na obróbce kominów ale to poprawiłem. Co do szczeliny. Im mniej ograniczeń w cyrkulacji (w tym na boki) tym lepiej. Takie wykonanie wymusza zastosowanie wlotu i wylotu w każdym, wąskim polu (nie wiem czy dobrze widzę ale szerokość kanału przy krokwi to jest tylko 10-15 cm?). Nie wiem jak dalej, powyżej skosów jest poprowadzone ocieplenie. Do kalenicy czy do poziomu jętek? Jeżeli zrobione byłoby zgodnie z tym co opisuję wystarczyłoby zastosować jeden wlot pod okapem oraz wywietrzak w kalenicy na pole międzykrokwiowe. A tak trzeba poważnie rozważyć co 30-40 cm?! Mam otwartą kalenicę na całej długości(wylot). Wlot będzie na całej długości pod okapem - wentylowany będzie każdy widoczny na zdjęciach "kanał". Ocieplenie mam do poziomu jętek. Z każdego kanału wieje aż miło Bałem się czy 2,5cm nie będzie za mało, ale naprawdę dobrze czuć ruch powietrza. Jakiej klasy jest OSB? Dalej uważam, że montaż OSB do czoła jest błędem. Bardzo proszę o opis z uzasadnieniem tej tezy. Wykluczamy nieszczelności związane z przeciekającym dachem. Mam wrażenie, że koncepcja dachu była zmieniana w trakcie wykonywania. Układ jaki się "wprasza" powinien być następujący: Na krokwiach płyty OSB (bez zakładki ) , calowa kontrłata wzdłuż krokwi (ma na celu utworzenie spadku membrany w bok od kontrłaty właściwej, na nich dobrej klasy (ułożona "luźno") membrana z zakładką "z włosem", kontrłaty główne na krokwiach. Na nich deskowanie i/lub ew. OSB?) i warstwy pokrycia. Jeżeli pokryciem będzie blachodachówka to zamiast deskowania pojawią się łaty i pokrycie. Według mnie to takie zabezpieczanie się przed dziurawym dachem. W tym przypadku faktycznie woda spłynie po membranie i nie "pójdzie" w izolację jak w przypadku płyt do czoła, ale będą gnić deski, łaty, kontrłaty - w konsekwencji dach do zmiany. A ten przecież tak jak już pisałem wcześniej robi się szczelnie Poza tym w opisanym przez Ciebie przypadku membrana dotykająca do płyty OSB tworzy dodatkową barierę dla pary. Co do mojego dachu to był od początku tak zaplanowany - według zasad jest zrobiony prawidłowo. Jedynie na początku była planowana izolacja wełną i sznurowanie między krokwiami. Jednak zdecydowałem się na piankę i chciałem zapewnić sobie pewną szczelinę wentylacyjną - że nie zatka mi jej pianka przy rozprężaniu jakby to mogło być przy membranie. Stąd pomysł na listwy i płyty osb oraz wiórowe. Edytowane 15 Listopada 2015 przez drapek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
drapek 15.11.2015 11:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 Jak znam życie to OSB3 bo to najczęściej jest w sprzedaży. OSB3 jest wodoodporna a co za tym idzie jej paroprzepuszczalność jest pomijalna. Na pewno nie spełni zadania w myśl @drapka. Nie pamiętam już, ale zapewne tak - to OSB3 i dane które podałem odnośnie oporu dyfuzyjnego są właśnie dla OSB3. Wyłóż skrzynkę drewnianą membraną paroprzepuszczalną i nalej wody - zobaczysz że woda przez nią nie przejdzie. Nie wiem co rozumiesz pod pojęciem wodoodporna? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Slawko123 15.11.2015 12:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 Nie pamiętam już, ale zapewne tak - to OSB3 i dane które podałem odnośnie oporu dyfuzyjnego są właśnie dla OSB3. Wyłóż skrzynkę drewnianą membraną paroprzepuszczalną i nalej wody - zobaczysz że woda przez nią nie przejdzie. Nie wiem co rozumiesz pod pojęciem wodoodporna? Sd dla plyty osb3 i grubości 8mm wynosi nie 4m a od 16 do24m http://www.mdb.kronopol.pl/Plyta-niezapalna/Dane-techniczne te 4m to dla plyty osb1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dbx 15.11.2015 13:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 Jak znam życie to OSB3 bo to najczęściej jest w sprzedaży. OSB3 jest wodoodporna a co za tym idzie jej paroprzepuszczalność jest pomijalna. Na pewno nie spełni zadania w myśl @drapka. twoja ignorancja jest przykra, tym gorzej, że publicznie prezentowana. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
drapek 15.11.2015 13:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 Sd dla plyty osb3 i grubości 8mm wynosi nie 4m a od 16 do24m http://www.mdb.kronopol.pl/Plyta-niezapalna/Dane-techniczne te 4m to dla plyty osb1 Walnąłeś się kolego w obliczeniach o rząd dziesiątek. 1,6 do 2,4. 8mm to nie 0,08 a 0,008m Następnym razem proszę żebyś najpierw utwierdził się przekonaniach i dopiero upierał się przy swoim - tym bardziej że dwie osoby chciały Cię poprawić a Ty dalej swoje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Slawko123 15.11.2015 14:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 Walnąłeś się kolego w obliczeniach o rząd dziesiątek. 1,6 do 2,4. 8mm to nie 0,08 a 0,008m Następnym razem proszę żebyś najpierw utwierdził się przekonaniach i dopiero upierał się przy swoim - tym bardziej że dwie osoby chciały Cię poprawić a Ty dalej swoje. Masz rację. Mój błąd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
drapek 15.11.2015 18:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 (edytowane) Masz rację. Mój błąd. także jak widzisz paroprzepuszczalność płyt osb/ wiórowych jest kilkanaście razy większa niż folii paroizolacyjnej - z technicznego pkt widzenia szczelina wentylacyjna wykonana jest poprawnie. Dodatkowo mam pewność że ta szczelina jest wszędzie równa, a nie gdzieś przytkana. Edytowane 15 Listopada 2015 przez drapek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Slawko123 15.11.2015 19:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2015 (edytowane) - z technicznego pkt widzenia szczelina wentylacyjna wykonana jest poprawnie. Szczelina tak, ale pomiędzy deskami a płytą OSB. Może przeczytaj to: http://www.budujemydom.pl/dachy-i-rynny/10566-na-co-wplywa-paroprzepuszczalnosc-oraz-wspolczynnik-sd-w-foliach-i-membranach-wstepnego-krycia Zwróć uwagę na Sd folii niskoparoprzepuszczalnej i co wymaga i porównaj sobie do tego co Ty zrobiłeś. Jak wcześniej napisałem, to Twój dach i mnie nic do niego. Dalej uważam, że płyta OSB nie nadaje się do tego co(jak) Ty zrobiłeś. Edytowane 15 Listopada 2015 przez Slawko123 literówki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mat3006 16.11.2015 00:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2015 także jak widzisz paroprzepuszczalność płyt osb/ wiórowych jest kilkanaście razy większa niż folii paroizolacyjnej - z technicznego pkt widzenia szczelina wentylacyjna wykonana jest poprawnie. Dodatkowo mam pewność że ta szczelina jest wszędzie równa, a nie gdzieś przytkana. Podejrzewam błąd w wypowiedzi. Przy okazji polecam: http://dachy.info.pl/technika/bledy-w-ukladaniu-folii-paroizolacyjnych/ Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
drapek 16.11.2015 06:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2015 (edytowane) nosz kurde, cycki opadają mi powoli:confused: mat3006 - jaki błąd w wypowiedzi !!! W Twojej może i tak... płyta Osb lub wiórowa ma Sd na poziomie 1,6 do 2,4. Dobre folie paroizolacyjne mają Sd na poziomie 30-70m. 30,1,6 =18 70/2,4 = 29 Średnia = 23 Więc wychodzi że przez płytę OSB lu wiórową (która ma zapewne jeszcze mniejsze Sd) przejdzie przez dobę około 23 razy więcej wilgoci niż przez folię paroizolacyjną - nie ma mowy więc o zawilgoceniu materiału izolacyjnego.. Slawko123 - Ciebie też tyczy się ta odpowiedź. Przeanalizuj powoli i popraw mnie jeśli się myle Paroprzepuszczalność to nie opór dyfuzyjny (Sd) !!! Im Sd jest większe tym paroprzepuszczalność mniejsza i odwrotnie. Podajecie linki - może sami najpierw przeczytajcie ich treść i zrozumcie zagadnienie:) Edytowane 16 Listopada 2015 przez drapek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dbx 16.11.2015 21:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2015 jak widzisz, pisanie na forum nie zobowiązuje do niczego zrobiłeś jak zrobiłeś, i jak widać, innym nic do tego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.