magicc 27.09.2010 21:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Września 2010 pierwsze co się nasuwa na myśl- to nie piec jest odpowiedzialny za tą sytuację. nie włączaj pieca i czekaj co się dzieje, a;bo odłączaj kolejno obwody. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
chris_w 27.09.2010 21:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Września 2010 Czy jest specjalne urządzenie, które mógłbym podłączyć do gniazdka i które spowoduje wyłączenie się RCD? Wtedy mógłbym powiedzieć deweloperowi - zobacz jest błąd w desce rozdzielczej nie wyskakuje ten RCD co trzeba (wtedy pieca bym nie musiał w to mieszać). Takie urządzenie nic Ci nie da. Połączenia w rozdzielnicy masz poprawne. Jeśli uprzesz się udowadniać jakimś urządzeniem (rezystorem, żarówką) działanie RCD - to wyskoczy ci ten od obwodów gniazdkowych A, a przecież uszkodzenie masz na oświetleniu w obwodach B. Więc takim podejściem nic nie udowodnisz - stwierdzisz jedynie że działa RCD gniazd. Raczej skup się na przeanalizowaniu rozprowadzenia instalacji oświetleniowej (szukając puszek łączeniowych) i dokonując wizualnego sprawdzenia wszystkich opraw, włączników i puszek łączeniowych - ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwania śladów wilgoci, przegrzań i nadpaleń na tychże elementach. Również zwróć uwagę czy na hipotetycznych trasach przewodów nie wiszą jakieś "obrazki" i inne artystyczne twory czepiane "na gwozdek". Sprawdź czy instalacja CO ma bliski kontakt z hipotetycznymi trasami przewodów oświetleniowych (być może występuje jakaś nieszczelność która zaczyna działać po ruszeniu pompy kotła). Nie będę namawiał Cię na grzebanie w rozdzielnicy, ale elektryk który przyjdzie bez miernika (najlepiej wziąć takiego z miernikiem) powinien odłączyć wszystkie esy (bezpieczniki nadmiarowe) od RCD i po kolei podłączać każdego esa do RCD, jeśli RCD "przyjmie" to znaczy że obwód "na oko" jest sprawny. Oczywiście wcześniej trzeba wywołać tą awarię na 15 minut. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robertsz 28.09.2010 05:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Września 2010 Troszeczkę dziwna propozycja do sprawdzenia czy wyłącznik RCD działa. A jak taki "testerem" sprawdzisz czas wyłączenia przy 1/2 Iwz? Ni jak. Po drugie to, że ty tak stosujesz to Ci chwali ale lepiej jak byś takich metod publicznie nie rozpowszechniał bo sa bardzo nieprofesjonalne. Nic tak nie pomoże jak wizja lokalna. Mistrzu, wyrywasz moje wypowiedzi z kontekstu. Sprawdź wyżej do czego moja porada się odnosiła i o czym ja napisałem, o próbach (testach) czy o pomiarach? Od początku doradzałem skorzystanie z usług elektryka, podałem jednocześnie namiary do for gdzie siedzi więcej elektryków. Tutaj na Muratorze przewija się kilku elektryków, reszta to partyzanci (elektryka-hydraulika-ocieplenia-pielęgnacja ogrodów...) szukający zleceń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Invenisso 28.09.2010 10:10 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Września 2010 Jeśli chodzi o podejrzane miejsca podłączone do obwodu oświetlenia, to od ostatniego sezonu, gdzie wszystko działało zmieniło się: - nowy żyrandol (ostatnio jak goniłem osę w nocy, to walnąłem w niego łapką - poszły iskry - wyskoczył główny bezpiecznik przed domem; rano poszedłem i załączyłem bezpiecznik - żyrandol zadziałał - ale to może tylko przypadek, że działa) - była zrobiona kuchnia (meble, zmywarka, halogenki itp.) No i jest jeszcze jedna rzecz - niestety, niestety - deweloper zastosował na pewnym odcinku zwykły przewód do oświetlenia w ogródku. Ten zwykły, biały przewód leży w ziemi. No to pewnie powiecie - zagadka rozwiązana - to przez ten przewód - no ale to powinien RCD od razu wyskakiwać i od razu dawać się z powrotem załączyć - a nie po 15 min. Jak poznać dobrego elektryka? Jak będzie miał miernik rezystencji, to chyba jest już dobry nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
chris_w 28.09.2010 16:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Września 2010 Jest jeszcze możliwość dosyć prawdopodobna że sam zlokalizujesz uszkodzony obwód załączając kolejno esy i sprawdzając "wyrzucanie" różnicówki. Wywołaj awarię, wyłącz wszystkie bezpieczniki - wtedy różnicówka powinna "załapać" (jeśli nie chce załapać to niestety tak nie sprawdzisz, bo występuje upływ z neutralnego, a nie z fazowego - lub rzeczywiście różnicówka jest uszkodzona) potem kolejno próbuj załączać bezpieczniki i przy jednym powinna wyskoczyć - ten obwód przy którym wyskoczyła różnicówka jest najbardziej podejrzany.Jak poznać dobrego elektryka? - to pytanie retoryczne? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robertsz 28.09.2010 16:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Września 2010 Żyrandol raczej nie, jeśli od zwarcia nic się nie zespawało/zgrzało to jest OK. Szybciej ta kuchnia (wiercenie w ścianach) w której jest wilgoć i ciepło. Miernik można pożyczyć od kolegi, kwestia czy się umie z niego korzystać i wyciągać logiczne wnioski z cyferek na wyświetlaczu. Miernik rezystancji izolacji jest najtańszym miernikiem w zestawie pomiarowca Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
magicc 29.09.2010 22:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Września 2010 jednak jak walnąłeś w żyrandol i iskry poszły.... To szacun. Jakiś kabelek się tam chyba kiwa bez izolacji. Ale stawiałbym na na halogenki w kuchni ( a dokładnie trafo), zmywarkę i piec. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ryhu82 30.09.2010 09:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Września 2010 Obstawiam przewód prowadzący do gniazdka znajdującego się przy kotle lub inny w kotłowni, ze względu na występujące tam zazwyczaj zagęszczenie instalacji różnego rodzaju. Zwiększona temperatura instalacji c.o. spowodowana pracą kotła przyczynia się do odkształceń w wyniku rozszerzalności cieplnej. Proponowałbym przejrzeć zdjęcia z etapu po położeniu instalacji a przed tynkowaniem i poszukać ewentualnego miejsca uszkodzenia na zdjęciach (jeśli takowe istnieją). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomkii 30.09.2010 10:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Września 2010 ... - była zrobiona kuchnia (meble, zmywarka, halogenki itp.)... To jest chyba trop. Szukaj w urządzeniach które mają kontakt z innymi instalacjami (zmywarka, płyta gazowa itp.). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robertsz 30.09.2010 14:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Września 2010 Ciekawi mnie temat wyskakiwania innej różnicówki niż nakazuje logika.Czy zrobiłeś ten test? Bo może tu tkwi problem. Potencjalnie elektryk mógł pomylić sprawę i zasilić kolejną różnicówkę z poprzedniej.Ta pierwsza w szeregu zbiera teraz sumę upływności w całej instalacji i.... być może niewielka upływność powoduje wyzwolenie zabezpieczenia. Jedynie ta zwłoka czasowa w załączaniu i wyłączaniu ewidentnie wskazuje na problem związany z nagrzewaniem i stygnięciem czegoś. Masz może schemat instalacji, ewentualnie zdjęcie w lepszej rozdzielczości tej rozdzielnicy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Invenisso 30.09.2010 18:20 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Września 2010 Cześć, link do zdjęć: http://invenisso.fotosik.pl/zdjecia Wyskakuje RCD z dolnego szeregu/obwodu. Test zrobiłem - zasiliłem piec z górnego obwodu (przedłużacz do innego gniazdka) przy wyłączonych wszystkich bezpiecznikach z dolnego szeregu. Tak czy siak i tak wyłączył się RCD z dolnego szeregu. RCD górne i dolne są połączone niebieskim kabelkiem wchodzącym do N na górnych zaciskach wyłącznika (ale może tak trzeba). Zobaczcie, może coś wypatrzycie! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Invenisso 30.09.2010 18:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Września 2010 Aha - zdjęcia są w bardzo wysokiej rozdzielczości - należy nacisnąć na miniaturce w celu wyświetlenia w pełnym rozmiarze.Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomkii 30.09.2010 19:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Września 2010 Cześć, link do zdjęć: http://invenisso.fotosik.pl/zdjecia Wyskakuje RCD z dolnego szeregu/obwodu. Test zrobiłem - zasiliłem piec z górnego obwodu (przedłużacz do innego gniazdka) przy wyłączonych wszystkich bezpiecznikach z dolnego szeregu. Tak czy siak i tak wyłączył się RCD z dolnego szeregu. RCD górne i dolne są połączone niebieskim kabelkiem wchodzącym do N na górnych zaciskach wyłącznika (ale może tak trzeba). Zobaczcie, może coś wypatrzycie! RCD działa zarówno na upływność "fazy" jak i "zera" (neutralny). Bezpieczniki typowe S odcinają tylko "fazę". Więc jeśli wyłączenie S-ek nie pomaga to upływności należy szukać w przewodach neutralnych (niebieskich). Któryś z nich wychodzących z różnicówki ma przejście do ziemi (rur, muru, itp.). Ponieważ jak sam napisałeś robiona w międzyczasie była kuchnia to tam należy zacząć szukać. Z objawów które podajesz wynika że prąd płynie po neutralnym z dolnej różnicówki - przechodzi przez coś (gaz, co, woda, itp) do kotłowni i przez zerowanie pieca zamyka się obwód. Wnioski jakie się nasuwają (na podstawie Twoich opisów) to: 1- nie masz połączeń wyrównawczych - na CO na pewno 2- któreś z urządzeń w kuchni jest źle podłączone/uszkodzone Jeśli nie masz możliwości poodłaczania odbiorników w kuchni w celu poszukania winowajcy to niestety dalej należy dać pracę elektrykowi - robi się niebezpiecznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Invenisso 30.09.2010 21:57 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Września 2010 Kuchnia jest zasilana z górnego obwodu. Piec w eksperymencie też zasiliłem z górnego obwodu. Wszystkie bezpieczniki S w dolnym obwodzie zostały wyłączone. Teoretycznie zatem w obwodzie dolnym nie płynie żaden prąd. Zatem skąd mógł popłynąć prąd po neutralnym z dolnej różnicówki? Musiałby się on wziąć z obwodu górnego - no ale wtedy upływ prądu z obwodu górnego wykryłaby górna różnicówka. No chyba że najpierw zareagowała dolna i odcięła górną od reakcji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomkii 01.10.2010 06:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Października 2010 Kuchnia jest zasilana z górnego obwodu. Piec w eksperymencie też zasiliłem z górnego obwodu. Wszystkie bezpieczniki S w dolnym obwodzie zostały wyłączone. Teoretycznie zatem w obwodzie dolnym nie płynie żaden prąd. Zatem skąd mógł popłynąć prąd po neutralnym z dolnej różnicówki? Musiałby się on wziąć z obwodu górnego - no ale wtedy upływ prądu z obwodu górnego wykryłaby górna różnicówka. No chyba że najpierw zareagowała dolna i odcięła górną od reakcji. To faktycznie wyklucza kuchnię. Upływ jest i to na granicy zadziałania róźnicówki. One mają pewną tolerancję i może być tak że ta dolna jest czulsza. Metodologia wstępnego szukania polega na odpinaniu poszczególnych obwodów (nie tylko S-ka, ale wypięcie również jej niebieskiego kabla) i sprawdzaniu kiedy zniknie usterka. Ale to już powinien robić elektryk. A tak w ogóle co masz na tych obwodach z dolnej różnicówki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sadm1 01.10.2010 09:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Października 2010 (edytowane) Patrząc na zdjęcia widzę źle podłączone zabezpieczenie typu C (czerwone zabezpieczenie w dolnej listwie). Zabezpieczenie ma na górze przewód żółto-zielony w miejsce uziemienia i obok w miejsce styku ochronnego PE styk neutralny (kolor niebieski N). PE to styk ochronny zawsze podłączamy w to miejsce przewód żółto-zielony. Odłącz niebieski przewód. Zobaczymy jak to pójdzie. Edytowane 1 Października 2010 przez sadm1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
magicc 03.10.2010 14:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2010 RCD górne i dolne są połączone niebieskim kabelkiem wchodzącym do N na górnych zaciskach wyłącznika (ale może tak trzeba). Zobaczcie, może coś wypatrzycie! RCD mogą byc tak podłączone, ale po stronie zasilania, natomiast po stronie odbiorczej powinny byc podłączone każda do listwy N odpowiadającej za "swoje" bezpieczniki. I pytanie- co jest podłączone do prawego dolnego zacisku w górnej RCD? Bo w dolnej widzę grupę przewodów N ( zresztą powinno to być na listwie, ale z punktu schematu jest OK). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Invenisso 09.10.2010 10:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października 2010 Wymieniłem dzisiaj wyłącznik różnicowy - i jak ktoś to przewidział - nie pomogło. Odpowiadając na uwagę sadm1 dotyczącą źle podłączonego zabezpieczenia typu C - ten niebieski przewód, który wchodzi do PE, to tak naprawdę zółto-zielony (przykręcony jest do listwy z innymi żółto-zielonymi) - elektryk zdaje się nie miał przewodu odpowiedniego koloru i wykorzystał niebieski. Mam pytanie: czy prądy upływu w instalacji mogą się sumować? Np. w żyrandolu mam prąd upływu do sufitu/PE np. 20mA a piec w pewnym momencie generuje np. 15mA i wtedy 20mA+15mA>30mA i wyskakuje wyłącznik? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rkowal79 09.10.2010 18:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października 2010 Patrząc na zdjęcia widzę źle podłączone zabezpieczenie typu C (czerwone zabezpieczenie w dolnej listwie). Zabezpieczenie ma na górze przewód żółto-zielony w miejsce uziemienia i obok w miejsce styku ochronnego PE styk neutralny (kolor niebieski N). PE to styk ochronny zawsze podłączamy w to miejsce przewód żółto-zielony. Odłącz niebieski przewód. Zobaczymy jak to pójdzie. To czerwone coś to układ ochrony przeciwprzepieciowej. To jest zazwyczaj drogie i psuje się gdy np blisko nas w słup walnie piorun albo co zdarza się niezwykle rzadko - podniesie się napięcie sieci do wartości większej jak 275VAC. Są to układy jednorazowego uzytku ( dośc często jak porządnie walnie) bo półprzewodnik w środku - warystor się upala. Ten układ się podłącza do wszystkich faz oraz do przewodu neutralnego czyli niebieskiego. Drugie bieguny wszystkich 4 układów ochrony przeciwprzepięciowej w tym module są razem połaczone wewnętrznie i podpięte do zacisku OCHRONNEGO!!!. tak się to ZAWSZE podłącza. Tak więc ten układ jest jakby sztucznym obciazeniem sieci ( jak zarówka czy cokolwiek w gniazdku) i uaktywnia się gdy w sieci zwiększy się napiecie (nawet w postaci szpilki) ponad wartośc znamionową tego układu (275V - widać jak byk na nadruku). Powoduje wtedy sztuczne zwarcie w naszej instalacji co ma służyć do obnizenia napiecia. zewrzyjcie sobie zaciski baterii płaskiej 4,5V (najwygodniej) przy zapalonej latarce - żarówka zgaśnie - więc to ta sama zasada działania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomkii 09.10.2010 20:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października 2010 Mam pytanie: czy prądy upływu w instalacji mogą się sumować? Np. w żyrandolu mam prąd upływu do sufitu/PE np. 20mA a piec w pewnym momencie generuje np. 15mA i wtedy 20mA+15mA>30mA i wyskakuje wyłącznik? Tak, prądy ze wszystkich obwodów danej różnicówki się sumują ale wektorowo. Najogólniej rzecz ujmując 2+2 nie zawsze =4. Ale jak elektryk mierzy prądy upływu w obwodach to może również zmierzyć całą grupę razem. Różnicówka ma tolerancję - ma prawo zadziałać już przy 15mA. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.