Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ciepły tynk z perlitem


Recommended Posts

  • 2 years później...
  • Odpowiedzi 41
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Od pewnego czasu odkopuję stare tematy związane z perlitem, żeby je prostować lub pokazać swój prywatny i jednocześnie firmowy punkt widzenia - i tym razem dodam swoje trzy grosze, może ktoś to kiedyś przeczyta. Chcę też zaznaczyć, że poniższy wpis opisuje sytuacje uśrednione, nie rozważam ekstremalnych przypadków.

 

Za Zdun-Darek-B

"Rozpatrywanie tynku perlitowego jako alternatywy dla np styropianu to nieporozumienie" - zgadzam się, bezpośrednie porównanie "czy lekki tynk perlitowy jest lepszy od 10cm styropianu" jest trudne (albo łatwe), bo odpowiedź brzmi "to zależy" :)

 

Porównując współczynnik lambda ja nie znam zaprawy tynkarskiej, która miałaby podobne właściwości co najpodlejszy styropian - na tę chwilę lambda naszego Perlit Therm CS II to bardzo dobre 0,064 - bardzo dobrze dla zapraw - ale styropian ma 0,04..

 

Użycie wewnętrzne?

 

Użycie lekkiego, termoizolacyjnego tynku jest jak najbardziej uzasadnione jako tynku wewnętrznego z uwagi na komfort. Ściana taka jest w dotyku ciepła - podobnie jak w przypadku styropianu jest takie wrażenie, ponieważ ciepło z dłoni nie ucieka w dużym tempie do ściany tylko jest blokowane przez perlit w zaprawie. Prócz komfortu dostajemy niewielki zysk termoizolacyjności.

 

Ściana taka ma zdolność do buforowania pary wodnej z powietrza - nadmiar pary wodnej jest wchłaniany do warstwy tynku, po osuszeniu się wnętrza oddaje tę parę z powrotem, także wpływa to pozytywnie na mikroklimat w pomieszczeniu.

 

W budynkach szczelnie zaizolowanych styropianem, którego współczynnik przenikania pary wodnej jest wielokrotnie mniejszy od materiału konstrukcyjnego ścian, warstwa wewnętrznego tynku na bazie perlitu prawdopodobnie jest w stanie całkowicie wyeliminować niebezpieczeństwo gromadzenia się kondensatu pary wodnej, który może się pojawić w narożnikach ścian - to są najtrudniejsze miejsca do termoizolacji i tam najczęściej może pojawić się niepożądany gość w postaci pleśni - kondensat ten na bieżąco odparowywany jest do pomieszczenia.

 

A co z elewacją?

 

Chcąc dojść do jak najwyższego współczynnika U gotowej ściany przy grubościach materiału konstrukcyjnego rzędu 25cm obecna technologia w zasadzie narzuca 15-20cm styropianu. Można to stosunkowo łatwo policzyć, a nawet jak dzisiaj wystarczy 15, to przy wejściu nowych wymagać może to nie wystarczyć.

 

Użycie w to miejsce tynku na bazie perlitu (założenie było, że ściana ma raptem 25cm)... jest wykonalne ale bardzo kosztowne. Nie dość, że warstwa tynku musiałaby być większa niż muru :D, to nakładanie 6-7 warstw w odstępach technologicznych (tydzień na 1cm) przypomina strzelanie z armaty do muchy lub wyważania otwartych drzwi - sensu wielkiego to nie ma. Ale - da się? Da się.

Rozpatrując natomiast starą szkołę budowy z materiałów o grubości bardzo dużej jak na obecne standardy, czyli np. 44cm, tynk perlitowy wpasowuje się bardzo elegancko.

Założenia

Zakładam, że projektant nie chce wykonać domu-termosu (25cm ściana i 20cm styropianu) i inwestor zgadza się z tym. Maksymalizujemy użycie materiałów naturalnych. Ściana ma spełniać wymagania norm budowlanych czyli U<=0,23 oraz ma być paroprzepuszczalna, dodajmy, że wskazane by było, żeby była jak najbardziej izolacyjna akustycznie.

 

Jak można to zrobić?

[TABLE]

[TR]

[TD]L.p.[/TD]

[TD]Przegroda[/TD]

[TD]Grubość przegrody [m][/TD]

[TD]Współczynnik l [W/(m·K)][/TD]

[TD]Opór cieplny [m²·K/W][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

[/TD]

[TD]Powietrze wewnętrzne[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]0,130[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]1[/TD]

[TD]Ściana Porotherm 44 Profi[/TD]

[TD]0,440[/TD]

[TD]0,139[/TD]

[TD]3,165[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]2[/TD]

[TD]Tynk perlitowy na zewnątrz[/TD]

[TD]0,040[/TD]

[TD]0,064[/TD]

[TD]0,625[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]3[/TD]

[TD]Tynk perlitowy wewnątrz[/TD]

[TD]0,030[/TD]

[TD]0,064[/TD]

[TD]0,469[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

[/TD]

[TD]Powietrze zewnętrzne[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]0,130[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]Suma[/TD]

[TD]4,519[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

[/TD]

[TD=colspan: 3]Współczynnik przenikania ciepła U, W/(m²·K) = [/TD]

[TD=bgcolor: #C0C0C0]0,221[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

A co z normą obowiązującą od 2021, która przewiduje U<=0,20?

Ano

[TABLE]

[TR]

[TD]L.p.[/TD]

[TD]Przegroda[/TD]

[TD]Grubość przegrody [m][/TD]

[TD]Współczynnik l [W/(m·K)][/TD]

[TD]Opór cieplny [m²·K/W][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

[/TD]

[TD]Powietrze wewnętrzne[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]0,130[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]1[/TD]

[TD]Ściana Porotherm 44 EKO+ Dryfix[/TD]

[TD]0,440[/TD]

[TD]0,103[/TD]

[TD]4,272[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]2[/TD]

[TD]Tynk perlitowy na zewnątrz[/TD]

[TD]0,030[/TD]

[TD]0,064[/TD]

[TD]0,469[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]3[/TD]

[TD]Tynk perlitowy wewnątrz[/TD]

[TD]0,020[/TD]

[TD]0,064[/TD]

[TD]0,313[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

[/TD]

[TD]Powietrze zewnętrzne[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]0,130[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]Suma[/TD]

[TD]5,313[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

[/TD]

[TD=colspan: 3]Współczynnik przenikania ciepła U, W/(m²·K) = [/TD]

[TD=bgcolor: #C0C0C0]0,188[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

Zmierzona w akredytowanym laboratorium, ale nie potwierdzona certyfikatem (jeszcze) izolacyjność akustyczność dla Perlit Therm CS II to minimum 28dB dla grubości ok. 2cm - dwie takie warstwy gwarantują brak przenikania dźwięków z otoczenia do domu.

Paroprzepuszczalność gwarantowana. Ściana jest całkowicie niepalna, zdecydowanie bardziej wytrzymała na uszkodzenia mechaniczne niż ocieplona styropianem i wykonana z naturalnych składników.

Powyższe obliczenia powinny być poprawne, dane pustaków ze strony producenta.

Edytowane przez Perlit Polska
Literówki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i rozpisałeś się...

Zauważ, że większość tutaj, no z tych rozgarniętych, jest bardzo uczulona na "oddychające ściany".

Ja też...

Od kontroli wilgotności w domu jest wentylacja!

 

Wielkiej zalety stosowania perlitowego tynku upatruję nie w paroprzepuszcalności (tak, ona jest!) a w tym, że da się łatwo i bez błędów wykonać termoizolacyjną warstwę BEZSPOINOWĄ, CIĄGŁĄ, LITĄ na ścianie wewnętrznej np. co starszych budynków.

Podnosi to bardzo wysoko punkt rosy. Przesuwa w zakres, który nie jest osiągany nawet przy wentylacji "takiej sobie".

Po prostu - nie ma grzyba!

 

Obiekty wpisane na listę zabytków nie dostają zgody na ocieplenia zewnętrzne styropianem.

Na odtworzenie tynku - tak.

Gruby tynk perlitowy nałożony od wewnątrz i od zewnątrz na ściany zewnętrzne rozwiązuje więc tu sporo problemów.

Wyliczyłeś to powyżej dla ściany z cegły pełnej i kamienia polnego o grubościach dużych (50-60cm suchego muru).

 

W nowych domach z podpiwniczeniem traktowanym jako przyziemie a nie skład na kartofle na zimę, ściany latem płaczą, BO MUSZĄ!

Tam też tynk perlitowy rozwiązuje wiele problemów.

TAM NIE MA PROBLEMU PAROPRZEPUSZCZALNOŚCI PRZEGRODY.

Tam jest problem punktu rosy.

 

Od wielu lat składam, jak potrzebuję, różne kompozyty na bazie perlitu.

Sprawdzają się bardzo dobrze, jak są właściwie dobrane do stawianego celu.

Perlit znam od 30 lat... (wcześniej nim się nie zajmowałem).

 

Da się robić tynki barwione w masie na bardzo ciemne kolory tak, ze są w pełni odporne na destrukcję z powodu silnego nasłonecznienia

Da się robić kompozyty elastyczne, giętkie, bardzo odporne na udary i jednocześnie w pełni hydrofobowe.

Krople wody spływają po nich jak po gęsi... :lol:

Nic nie tracą ze swej termoizolacyjności, lekkości.

 

Perlit to bardzo dobry materiał, jak się wie jak go zastosować.

Ma tylko jedną wadę...

Nie chcą go dawać za darmo... :lol:

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i rozpisałeś się...

Zauważ, że większość tutaj, no z tych rozgarniętych, jest bardzo uczulona na "oddychające ściany".

Ja też...

Od kontroli wilgotności w domu jest wentylacja!

 

Wielkiej zalety stosowania perlitowego tynku upatruję nie w paroprzepuszcalności (tak, ona jest!) a w tym, że da się łatwo i bez błędów wykonać termoizolacyjną warstwę BEZSPOINOWĄ, CIĄGŁĄ, LITĄ na ścianie wewnętrznej np. co starszych budynków.

Podnosi to bardzo wysoko punkt rosy. Przesuwa w zakres, który nie jest osiągany nawet przy wentylacji "takiej sobie".

Po prostu - nie ma grzyba!

 

Obiekty wpisane na listę zabytków nie dostają zgody na ocieplenia zewnętrzne styropianem.

Na odtworzenie tynku - tak.

Gruby tynk perlitowy nałożony od wewnątrz i od zewnątrz na ściany zewnętrzne rozwiązuje więc tu sporo problemów.

Wyliczyłeś to powyżej dla ściany z cegły pełnej i kamienia polnego o grubościach dużych (50-60cm suchego muru).

 

W nowych domach z podpiwniczeniem traktowanym jako przyziemie a nie skład na kartofle na zimę, ściany latem płaczą, BO MUSZĄ!

Tam też tynk perlitowy rozwiązuje wiele problemów.

TAM NIE MA PROBLEMU PAROPRZEPUSZCZALNOŚCI PRZEGRODY.

Tam jest problem punktu rosy.

 

Od wielu lat składam, jak potrzebuję, różne kompozyty na bazie perlitu.

Sprawdzają się bardzo dobrze, jak są właściwie dobrane do stawianego celu.

Perlit znam od 30 lat... (wcześniej nim się nie zajmowałem).

 

Da się robić tynki barwione w masie na bardzo ciemne kolory tak, ze są w pełni odporne na destrukcję z powodu silnego nasłonecznienia

Da się robić kompozyty elastyczne, giętkie, bardzo odporne na udary i jednocześnie w pełni hydrofobowe.

Krople wody spływają po nich jak po gęsi... :lol:

Nic nie tracą ze swej termoizolacyjności, lekkości.

 

Perlit to bardzo dobry materiał, jak się wie jak go zastosować.

Ma tylko jedną wadę...

Nie chcą go dawać za darmo... :lol:

 

Adam M.

 

Tak czekałem tylko, że za którymś razem się odezwiesz :), korekt nie ma wiele, więc coś jednak dobrze napisałem :).

Może razem coś zdziałamy na polu prostowania, korygowania oraz krzewienia wiedzy na temat tego dziwnego perlitu, o którym nikt nic nie wie :) - może ulotki z samolotu?

 

Zacytowałem cię w całości bo to miód na moje ... oczy, powiedzmy.

 

Moim zdaniem jest jeszcze jedna, ważniejsza wada - siedzę sobie w okolicy Cieszyna, jak rzucę jabłkiem przez górkę to trafię Czecha (jest duża szansa), i kminię co tu zrobić, żeby jakaś większa sieć, niekoniecznie nawet z tych szeroko rozpoznawanych, zdecydowała się na wprowadzenie samego perlitu ekspandowanego i produktów na jego bazie... Sensowna dystrybucja nie istnieje, opór jest wielki. W ciągu ostatnich lat działa tylko partyzantka, jak uprawiana przez mnie na tym forum - żaden z producentów produktów na bazie perlitu nie znalazł jeszcze metody marketingowej na wprowadzenie tychże do szerokiej sprzedaży. Pomysłów na produkty końcowe na pazie perlitu jest cała kupa, tylko na etapie wdrożenia większość się wykrzacza..

Ja podjąłem rękawicę, zobaczymy co mi się uda zdziałać na tym polu. może nie jutro i nie pojutrze, prędzej za rok, perlit zacznie być rozpoznawany chociaż tak jak keramzyt..

OK, nie będę zaśmiecał wątku, chciałem tylko nawiązać kontakt, pozdrawiam serdecznie, Tomek P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"co tu zrobić, żeby jakaś większa sieć, niekoniecznie nawet z tych szeroko rozpoznawanych, zdecydowała się na wprowadzenie samego perlitu ekspandowanego i produktów na jego bazie... Sensowna dystrybucja nie istnieje, opór jest wielki. W ciągu ostatnich lat działa tylko partyzantka,"

 

Opór jest, bo szerokie wprowadzenie perlitu na rynek i do świadomości budujących to potężny skok na kasę tych, co rynek już wypełniają.

Wydali na marketing krocie.

Im wcale nie zależy na tym, aby budujący budowali tanio i dobrze.

Im chodzi o to, aby ich towar "schodził" i nie wracał. Nie był reklamowany.

Zadziwia mnie smętny poziom znajomości fizyki budynku wśród budujących.

Biorą się za coś, na czym się nie znają licząc na to, że ekipa, którą wynajmą się zna.

Architekci projektują domy ładne, bo takie projekty są zamawiane przez inwestorów.

Budowlańcy budują dokładnie to, co mają w projekcie.

A inwestor dopiero po zbudowaniu domu zaczyna wiedzieć co spaprał.

No i... stąd bierze się powiedzenie, że ten TRZECI dom to już jest dobry. :lol:

Mało kto jednak buduje choćby ten... drugi.

 

O ile wiadomo gdzie jest ten perlit do kupienia, o tyle nie wiadomo jak go we w miarę sensownej cenie na swoją budowę sprowadzić.

W tym widzę sporą barierę.

Z tym się często spotykam.

Wiedza o tym jak go użyć poszerza się stale, choćby dzięki takim forum jak to.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Perlit Polska Cieszyn.

Bełchatów

Zębiec (ten od kotłów).

 

Wpisujesz w Google "producent perlitu".

Dostajesz wszystkich...

https://www.google.pl/search?source=hp&ei=9nKEWu2AMNHTkwX4sr-oBQ&q=producent+perlitu&oq=producent+perlitu&gs_l=psy-ab.3..0.1762.7925.0.9228.17.17.0.0.0.0.411.3042.0j11j3j0j1.15.0....0...1c.1.64.psy-ab..2.15.3036...0i131k1j0i22i30k1j0i22i10i30k1.0.9XqtdhUX4pI

 

Dzwonisz, dogadujesz co, ile i za ile i pytasz czy czasem nie dostarczają rutynowo komuś za Twoim płotem.

Dorzucili by do najbliższego transportu.

Jak nie - kurier i palety lub busik i pojechać...

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
No właśnie marketing swoje zrobi, czy ktoś z forumowiczów wykonał tynki wewnętrzne z perlitu ?

 

Podepnę się pod pytanie - jestem ciekawy, czy ktokolwiek z użytkowników forum wykonywał tynki z gotowej mieszanki tynkarskiej na bazie perlitu ekspandowanego (w Polsce oprócz nas - Perlit Therm CS II - produkuje ją kilka firm raptem, nie biorę pod uwagę mieszanek z dodatkiem perlitu, a worek, gdzie oprócz perlitu e. są tylko spoiwa i dodatki, żadnego innego kruszywa) , nie liczę też samodzielnie wykonywanych na budowie wg "kompozycji własnej", bo ciężko się do tego odnieść..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Perli Polska

Ile grubości potrzeba tego tynku dla polepszenia akustyki sypialnia-łazienka. Jakie są koszty materiału na m2 przy grubości 1cm. Jakie możliwości i koszty transportu oraz sensowne ilości w zamówieniu?

 

Pozdrawiam

Cezary

 

Dziękuję za pytanie - sprawy maja się następująco.

Tynk Perlit Therm CS II był badany w zakresie od 20-100mm i w tym zakresie osiągnął pomiędzy 28 a 38dB izolacyjności akustycznej. Nie mogę odnieść się niestety do grubości poniżej 20mm.

Przyjmując podane powyżej minimum i zużycie przy nakładaniu ręcznym - 10L/1cm grubości na 1m2 - koszt materiału na tynk o grubości 20mm na 1m2 to ok. 17 zł brutto. Generalnie można przyjąćdo 11L/1cm/1m2 biorąc pod uwagę straty przy nakładaniu na ścianę (coś tam zawsze spadnie na ziemię)

W zasadzie każda ilość jest sensowna - przyjmując oczywiście, że najmniejsza możliwa to opakowanie 50L :) - należy jednak wziąć pod uwagę, że koszt transportu palety to ok. 120-150 zł brutto. Paleta to 30 op. 50L.

 

Pozdrawiam serdecznie, Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Perli Polska.

Dzięki za odpowiedź. Mam już pojęcie o kosztach.

 

Nie napisałem przecież że chcę jeden centymetr tynku, tylko ile kosztuje jeden centymetr tynku na m2.:yes:

 

Myślę że zastosuję grubość pomiędzy 2 do 4 cm, a na ziemię nie spadnie bo tynk będzie wewnątrz niektórych pomieszczeń. Pozbieram z posadzki.:D

Cena za transport OK, bo to raptem 2 zł. do m2 przy grubości 2cm.

 

A jakiej grubości warstwę tynku kładzie się na raz?

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że zastosuję grubość pomiędzy 2 do 4 cm(...).

Cena za transport OK, bo to raptem 2 zł. do m2 przy grubości 2cm.

A jakiej grubości warstwę tynku kładzie się na raz?

 

Pozdrawiam

Cezary

 

Co do grubości - w teorii do 3cm, w praktyce, jak ci będzie wygodnie, sądzę, że te 1,5-2cm położysz na spokojnie. Jak będziesz widział, że masz za duży spływ to nakładaj po prostu mniej jednorazowo. Nie zmieniaj tylko proporcji wody do mieszanki. Zaprawa jest wrażliwa na zmiany wody. Może coś pękać, lub się sypać później.

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Tynki na bazie perlitu to produkt niszowy i raczej tak pozostanie, ja osobiscie jako konstruktor nie widze jakis mega wielkich zalet stsowania takich tynkow w nowym budownictwie. Tynk grubosci 4 cm w nowym budownictwie toz to porazka. Jak ktos potrzebuje dobtej izolacyjnosci akustycznej to trzeba to zaprojektowac od poczatlu dla calej przregrody a jak ktos potrzebuje wyciszysz istniejace sciany to i tak trzeba udac do fachowca akustyka podac co sie chce oaiagnac ile ma sie kasy na ten cel.

 

Dla jaiej przegrody byly te badania tynku czy to bylo dla samego tynku? Ra1 czy Ra2 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Tynki na bazie perlitu to produkt niszowy i raczej tak pozostanie, ja osobiscie jako konstruktor nie widze jakis mega wielkich zalet stsowania takich tynkow w nowym budownictwie. Tynk grubosci 4 cm w nowym budownictwie toz to porazka. Jak ktos potrzebuje dobtej izolacyjnosci akustycznej to trzeba to zaprojektowac od poczatlu dla calej przregrody a jak ktos potrzebuje wyciszysz istniejace sciany to i tak trzeba udac do fachowca akustyka podac co sie chce oaiagnac ile ma sie kasy na ten cel.

 

Dla jaiej przegrody byly te badania tynku czy to bylo dla samego tynku? Ra1 czy Ra2 ?

 

Niszowość - tak jak każdy produkt specjalistyczny i zgadzam się na ten moment, chociaż pojawia się pomysł, aby promować tynk perlitowy jako klimatyczny w "nowym" budownictwie - 25 muru + 20 styropianu - jako buforujący wilgotność pomieszczeń i zamiast tynku tradycyjnego. To jednak jest na razie w powietrzu, jako pomysł.

Przy ścianie 44 można go dać jako wykończenie ściany, likwidacja mostków termicznych plus dobicie do U~=0,20 (nie pamiętam teraz liczb, musiałbym sobie to odświeżyć). Od razu powiem, że zdziwiłbyś się jakie wymagania mają inwestorzy indywidualni (choć być może masz z tym styczność).

 

A BTW - nasz tynk wciąż używany jest przy dociepleniach ścian w budownictwie wielorodzinnym - ścian na granicy klatki schodowej i mieszkania, gdzie konieczne jest spełnienie wymagania U<=1. Nakładana jest grubość od 1-3cm (w zależnościod konstrukcji ściany).

 

I zgadzam się - dobry projekt powinien przewidzieć wszystko, ale jak tu kolega wyżej zauważył - potrzebuje ograniczyć dźwięki z łazienki, czyli projektant dał ciała - powiedzmy.

Odpowiadając na twoje pytanie:

Ustalony został wskaźnik ważony Rw(C;Ctr) =28 (-1;-2)dB (dla 20 mm tynku Perlit Therm CS II), maksymalny mierzony to Rw(C;Ctr) =38 (-1;-3)dB (dla 100 mm tynku Perlit Therm CS II).

A skoro

RA1 = RW + C

RA2 = RW + Ctr

to Ra1 i Ra2 można łatwo wyliczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Tynki na bazie perlitu to produkt niszowy i raczej tak pozostanie, ja osobiscie jako konstruktor nie widze jakis mega wielkich zalet stsowania takich tynkow w nowym budownictwie. Tynk grubosci 4 cm w nowym budownictwie toz to porazka. Jak ktos potrzebuje dobtej izolacyjnosci akustycznej to trzeba to zaprojektowac od poczatlu dla calej przregrody a jak ktos potrzebuje wyciszysz istniejace sciany to i tak trzeba udac do fachowca akustyka podac co sie chce oaiagnac ile ma sie kasy na ten cel.

 

Dla jaiej przegrody byly te badania tynku czy to bylo dla samego tynku? Ra1 czy Ra2 ?

 

Szkoda...

Wiele osób robi piwnice a potem w nich jakieś pomieszczenia użytkowe.

Warsztacik czy pralnię...

Jak się na ściany zewnętrzne OD WEWNĄTRZ piwnicy nie da tynku perlitowego - to płaczą latem.

Jak się da - jest sucho.

Sprawdzone na kilku budowach.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...