Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

komin z cegly rozbiorkowej - czy dobrze zrobilem?


janeeek123

Recommended Posts

Witam,

podczas przygotowan do budowy domu, rozmawialem z 2 murarzami

i w trakcie wycen oboje przekonywali mnie do komina z cegly (jako ze koszt znacznie nizszy) i to komina z cegly rozbiorkowej,

a nie nowej bo rzekomo w tych czasach cegla nowa nie jest dobrym materialem...

 

Dalem sie namowic, zwlaszcza ze kupilem te cegle dosc tanio... tym bardziej bylem zadowolony...

Do tego roznica w koszcie material + robota za zrobienie ceglanego wzgledem systemowego

byla kolosalna - kominy szidla gdzies 10k, kominy z cegly gdzies 3k.

 

Kominy sa wybudowane, pierwszyy: 3 otwory - went-piec(weglowy)-went, drugi: 2 otwory - went-kominek.

Oczywiscie wszystko co ponad dach jest zrobione juz z klinkierowej.

 

Jeszcze nie zaczalem w domu palic bo to stan surowy...

 

W ostatnich dniach robiac porzadki na budowie

wzialem sie za przestawianie okolo pol palety cegly ktora mi zostala.

 

Wzialem 2 cegly do reki i puknalem jedna o druga i uslyszalem

gluchy dzwiek... wzialem inne - to samo, cegly nie wygladaja na popekane,

bylo kilka sztuk w palecie ale wiem ze murarz takie popekane odrzucal.

Jednak sluchajac tego gluchego dzwieku zwatpilem...

 

Dodam ze murarz wyglada na to ze

zrobil solidnie te kominy, mocna zaprawa, zamazywal (ala tynk)

od srodka otwory kominowe uzywajac specjalnej kielni-samorobki wiec wyglada na to

ze robota dobra..... ale zwatpienie jest co do materialu...

Murarz nigdy mi nie wspomnial ze cegla jest nieciekawa.

 

Teraz pytanie... ale prosze o odpowiedz osoby ktore maja tez kominy z rozbiorkowej

i juz je uzytkuja:

 

1. czy murarz mial racje zeby budowac z rozbiorkowej?

2. czy mieliscie budowane z podobnej cegly? glucha...ale nie kruszaca sie

3. czy "gluchosc" dyskwalifikuje totalnie to jako material na komin, czy fakt zrobienia

tego jak opisalem (mocna zaprawa, "tynk" od wewnatrz) jest wystarczajacy by nie martwic

sie co bedzie z kominem jak zaczne palic i co bedzie w miare uplywu lat

4. czy jesli zastosuje wklad - kwasiak (a zamierzam oczywiscie to zastosowac)

to tym samym zupelnie eliminuje problem tego ze komin sie np zacznie kruszyc itp?

 

Bo szczerze mowiac mam wizje rozsypujacej sie konstrukcji i wizje ogromnych kosztow naprawy.

Jak zwykle madry polak po szkodzie i wiele bledow sie popelnia ale moze moje obawy sa na wyrost w tym przypadku, i akurat nie powinienem tym problemem az tak bardzo sie martwic (a wlosy do siwienia zostawic na inne okazje)...

 

Poki co -czarne mysli przychodza do glowy...

 

z gory dziekuje za odp

Edytowane przez janeeek123
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

ja mam zrobione kominy z cegły rozbiórkowej (tyle, że z lat 60-tych).

Paliłem w zeszłą zimę mocno w kominku z płaszczem i nie było żadnych problemów.

Na wiosnę kominiarz robił odbiór i nie miał zastrzeżeń (ale też wspominał, że z cegieł teraźniejszych, nie powinno się stawiać kominów palnych)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

ja mam zrobione kominy z cegły rozbiórkowej (tyle, że z lat 60-tych).

Paliłem w zeszłą zimę mocno w kominku z płaszczem i nie było żadnych problemów.

Na wiosnę kominiarz robił odbiór i nie miał zastrzeżeń (ale też wspominał, że z cegieł teraźniejszych, nie powinno się stawiać kominów palnych)

 

Pozdrawiam

 

ok, a cegla to byla dzwoniaca i czy tez nie dawala dzwiecznego glosu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli masz watpliwosci co do jakosci Twojej cegly to zawsze mozesz udac sie do odpowiedniego laboratorium i sprawdzic material.

 

Btw. Ciekawi mnie na jakiej podstawie piszecie, ze obecna cegla nie nadaje sie na kominy? Sa normy, ktore materialy musza spelniac i koniec. Niestey wielu problemom sami sa winni inwestorzy, ktorzy szukajac oszczednosci decyduja sie na niepewnego producenta, badz ulegaja namowa fachowcow pragnacych sobie uproscic robote.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli masz watpliwosci co do jakosci Twojej cegly to zawsze mozesz udac sie do odpowiedniego laboratorium i sprawdzic material.

 

Btw. Ciekawi mnie na jakiej podstawie piszecie, ze obecna cegla nie nadaje sie na kominy? Sa normy, ktore materialy musza spelniac i koniec. Niestey wielu problemom sami sa winni inwestorzy, ktorzy szukajac oszczednosci decyduja sie na niepewnego producenta, badz ulegaja namowa fachowcow pragnacych sobie uproscic robote.

 

no fakt, dalem sie namowic, tak jak pisalem argumenty mieli takie a nie inne, choc absolutnie nie sadze zeby sobie uproscili robote...

 

jakie to laboratorium, to cos realnego? czy tylko sobie tak powiedziales o czyms co nie istnieje...

podaj adres... po drugie nawet jesli mnie odeslesz do jakis przyuczelnianych laboratoriow nie sadze zeby ktokowliek chcial to sprawdzac, a nawet jesli to to by musialo byc ofc zlecenie na jakas pokazna kwote ktora by przewyzszala cene komina szidla... wiec po co o tych laboratoriach mowisz...

 

mnie chodzi o wypowiedzi osob ktore doswiadczyly podobnej sytuacji co ja... a poki co twoj komentarz nic nie wnosi

Edytowane przez janeeek123
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Oczywiscie wszystko co ponad dach jest zrobione juz z klinkierowej." - to nie jest takie oczywiste. Poszukaj na forum wątków o końcówkach klinkierowych. Czasem stwarzają problemy.

 

"zamazywal (ala tynk) od srodka otwory kominowe uzywajac specjalnej kielni-samorobki" - może robił tylko starannie fugę od środka. Nie powinien tynkować (na zewnątrz tak).

 

Jakości cegły bym się za bardzo nie obawiał - trzeba palić tak, żeby nie dopuścić do zawilgocenia komina (para wodna ze spalin). Ta wiedza jest na forum (trzeba poczytać wątki o plamach na kominie).

Nie może też komin zamakać od opadów atmosferycznych. Jeśli przechodzi przez nieogrzewane pomieszczenia to dobrze jest go docieplić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

janeek123

Cegła na komin powinna być pełna, klasy 150, równa i nie popękana, czyli dobrze wypalona.

Czy rozbiórkowa czy nowa?

Może być każda aby spełniała powyższe kryteria jakościowe.

Dobry wkład, na pewno wydłuży okres eksploatacji komina.

 

[

 

trudno teraz dojsc czy cegla jest klasy 150... bo to rozbiorka, ale byly to cegly w standardowym wymiarze wiec moze i nie az tak stare... tylko gluche.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Oczywiscie wszystko co ponad dach jest zrobione juz z klinkierowej." - to nie jest takie oczywiste. Poszukaj na forum wątków o końcówkach klinkierowych. Czasem stwarzają problemy.

 

"zamazywal (ala tynk) od srodka otwory kominowe uzywajac specjalnej kielni-samorobki" - może robił tylko starannie fugę od środka. Nie powinien tynkować (na zewnątrz tak).

 

Jakości cegły bym się za bardzo nie obawiał - trzeba palić tak, żeby nie dopuścić do zawilgocenia komina (para wodna ze spalin). Ta wiedza jest na forum (trzeba poczytać wątki o plamach na kominie).

Nie może też komin zamakać od opadów atmosferycznych. Jeśli przechodzi przez nieogrzewane pomieszczenia to dobrze jest go docieplić.

 

 

1. - no tak teraz czytam o klinkierze itd, ale wiesz co... przynajmiej ten klinkier dzwoni ...

2. - tak masz racje, on starannie zacieral te fugi... tak zeby byly dobrze zalepione

3 - tak otynkowany bedzie zaprawa cementowo-wapienna na calej swojej dlugosci gdzie sa cegly zwykle

4 - tak korone komina, murarz zrobil z klinkierowki pelnej, i szczelnie wypelnil fugi zaprawa na ostaniej warstwie

 

tak jak mowilem, wykonanie jest ok, gosc na prawde chyba wiedzial co robi... moje watpliwosci to glucha cegla...

a on sie do tego nie przyczepil - tylko mogl sie nie przyczepiac bo ... "co go to obchodzi"...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Oczywiscie wszystko co ponad dach jest zrobione juz z klinkierowej." - to nie jest takie oczywiste. Poszukaj na forum wątków o końcówkach klinkierowych. Czasem stwarzają problemy.

 

"zamazywal (ala tynk) od srodka otwory kominowe uzywajac specjalnej kielni-samorobki" - może robił tylko starannie fugę od środka. Nie powinien tynkować (na zewnątrz tak).

 

Jakości cegły bym się za bardzo nie obawiał - trzeba palić tak, żeby nie dopuścić do zawilgocenia komina (para wodna ze spalin). Ta wiedza jest na forum (trzeba poczytać wątki o plamach na kominie).

Nie może też komin zamakać od opadów atmosferycznych. Jeśli przechodzi przez nieogrzewane pomieszczenia to dobrze jest go docieplić.

 

 

1. - no tak teraz czytam o klinkierze itd, ale wiesz co... przynajmiej ten klinkier dzwoni ... i kupowalem firmy LODE... nie wiem czy to dobra jakosc ale byla klasy "I"

 

2. - tak masz racje, on starannie zacieral te fugi... tak zeby byly dobrze zalepione nie nakladal tynku od wewnatrz... oczywiscie jak byla wyszczerbiona cegla to zamazanie fugi moglo nawet czasem oznaczac zamazanie calej albo polowy cegly ta zaprawa ale tylko by byly gladkie powierzchnie i otwor regularny.. on mowil ze dla niego podstawa to zrobienie prostego, gladkiego otworu (czyli dla niego wazniejszy byl srodek niz to co z zewnatrz).

 

3 - tak otynkowany bedzie zaprawa cementowo-wapienna z zewnatrz na calej swojej dlugosci gdzie sa cegly zwykle

 

4 - tak korone komina, murarz zrobil z klinkierowki pelnej, i szczelnie wypelnil fugi zaprawa na ostaniej warstwie, otwor dymowy - jest dziura, ale otwory od wywiewow sa zakryte - czyli standardowo podszedl do sprawy

 

5 - tak , dom mam parterowy, poddasze nieuzytkowe, bedzie tam zimno... wiec tam bedzie ocieplony welna

 

6 - dach juz mam polozony, szczelnie przy kominie - nic sie nie leje po jego scianach, raczej nie ma szans bym dopuscil by komin byl zawilgacany...

 

 

 

tak jak mowilem, wykonanie jest ok wg mnie, gosc na prawde chyba wiedzial co robi... zwlaszcza ze chyba on dlatego wolal z cegly bo raczej nie trawi tych systemowych, murarz byl starej daty... a mlodzi raczej systemik...

 

moje watpliwosci to glucha cegla... on sie do tego nie przyczepil - tylko mogl sie nie przyczepiac bo ... "co go to przeciez obchodzi"...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kominy stoją, to roztrząsanie teraz czy cegła użyta do ich budowy była dobra czy zła, nic nie da.

Dla pewności załóż do kanałów spalinowych / dymowych, wkłady i przestań o tym myśleć.

 

 

pewnie sam dobrze wiesz ze to nie takie proste nie myslec... ale wasze slowa odbieram jako uspokojenie... wiec coraz lepiej sie z tym czuje...

 

wklady planowalem - ze stali kwasowki - prostokatne, otwory spalinowe maja wielkosc calej cegly...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no fakt, dalem sie namowic, tak jak pisalem argumenty mieli takie a nie inne, choc absolutnie nie sadze zeby sobie uproscili robote...

 

jakie to laboratorium, to cos realnego? czy tylko sobie tak powiedziales o czyms co nie istnieje...

podaj adres... po drugie nawet jesli mnie odeslesz do jakis przyuczelnianych laboratoriow nie sadze zeby ktokowliek chcial to sprawdzac, a nawet jesli to to by musialo byc ofc zlecenie na jakas pokazna kwote ktora by przewyzszala cene komina szidla... wiec po co o tych laboratoriach mowisz...

 

mnie chodzi o wypowiedzi osob ktore doswiadczyly podobnej sytuacji co ja... a poki co twoj komentarz nic nie wnosi

 

Sa takie laboratoria, nie tylko uczelnianie. Na samym poczatku budowy (pamietny rok 2007) mialem problem z kupieniem bloczkow betonowych na sciane fundamentowa. Udalo mi sie kupic w malej betoniarni. Jak sie w trakcie roboty okazalo wlasciciel oszczedzal na cemencie. Oszczedze reszty historii. Bloczki przebadalem w laboratorium firmy Skanska. Poniewaz musialem zrobic kilka probek koszt wyniosl okolo 700 PLN. To mnie nauczylo, aby kupowac tylko materialy sprawdzonych producentow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam gdzie będzie podłączony piec węglowy - załóż wkład z blachy nierdzewnej (kwasoodpornej) gat. 1.4404 grubość ścianki 0,8 - 1,0 mm.

Kominek - od kominka do trójnika, rura z blachy żaroodpornej gat.1.4828 lub kwasoodpornej gat. 1.4404, gr. ścianki 1,0 - 2,0 mm.

Dalej blacha gat. 1.4404 grubość ścianki 0,8 - 1,0 mm. Poniżej trójnika, powinna być wyczystka i odskraplacz.

Jeżeli przekrój komina wynosi 26x14 cm to lepiej zrobić owal, zamiast kwadratu.

 

hej, widze ze masz jakas wiedze / zawodowa?... dzieki!!!

 

tak przekroj 26x14...

 

a teraz czytajac twoje wskazowki widze ze kominek oddaje wiekszy zar do komina niz piec weglowy? bo piszesz ze do kominka ma byc wklad do komina o grubosci 2mm nawet, a o piecu mowisz ze tylko 1mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że temperatura spalin z kominka będzie większa od temperatury spalin z pieca węglowego.

Przy paleniu w kominku gazy potrafią się dopalać w czopuchu wkładu, więc tym samym rura łącząca czopuch z trójnikiem powinna mieć większą odporność na temperaturę oraz być grubsza niż wkład w kominie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
do kominka ma byc wklad do komina o grubosci 2mm nawet, a o piecu mowisz ze tylko 1mm

 

Nie chciałbym ci psuć humoru, ale koszt wybudowania komina z cegły plus koszt wkładu stalowego przekroczy zapewne koszt komina systemowego (i nie musiał być od razu komin Schiedel'a, bo są do kupienia niewiele gorsze, a znacznie tańsze).

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...