Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Jarecki79 to forum służy jak nazwa wskazuje do wymiany doświadczeń , jeżeli takie doświadczenie posiadasz to podziel się z moczarek1 a jeżeli pojawiłeś się tutaj żeby pisać o swoich kotłach to złóż osobny wątek i tam opisuj jakie są wspaniałe i ekologiczne a sterownik PID jest panaceum na wszystkie problemy .

 

Próbuje pomóc, to sie kłócicie i źle doradzacie.

 

1. Nie moczyć opału, on ma być tylko wilgotny, błoto sie nie pali

2. Powietrze w tym kotle moczarka1 jest dostarczane przez drzwiczki popielnika. Tego się nie zmieni. Uważam,że dmuchawa w kotle miałowym powinna byc motowane na górze, miał mocno pyli i dmuchawy montowane na dole szybko szlag trafia. Montowane na górze kotła i sprowadzane odpowiednią średnicą kanału dobrana do mocy kotła służą dłużej i lepiej.

3. Warto zmienić sterownik na taki z algorytmem PID, nawołuję, aby wszyscy producenci takie stosowali. Najtańszy, prosty sterownik to RT04c PID- raptem 170zł a gwałtownych wybuchów w kotle miałowym nie będzie. Sam współtworzyłem software pod PROTONA PID Fuzzy Logic i to 205zł nie jest wielkim wydatkiem a róznica w procesie palenia miału jest ogromna. Zwykły sterownik tylko zwalnia a PID dobiera siłę nadmuchu i na wartości zadanej stara sie nadal pracowac z minimalnym obciążeniem.

 

TAK algorytm PID jest lekiem na spalanie miału i właśnie od konstrukcji miałowej rozpocząłem doświadczenia i prace nad tego typu sterowaniem. Upieram się,że właśnie do paliw drobnoziarnistych PID jest najlepszym wyjściem. Obecnie każdy szanujący sie producent pracuje nad takim sterownikiem. Do miałówki są też Luksus PID z firmy Elster, jest od krótkiego czasu w tym segmencie rynku także RECALART, jest też TECH ze swoim ST81zpid, jest firma PLUM z serią ecoMAX200, najdłużej na rynku jest Płomyk PID elektro-Miz.

 

Wybór jest ogromny, tyle,że producenci kotłów to bagatelizują. Dobre sterowanie to obecnie podstawa właściwej pracy kotła.

  • Odpowiedzi 61
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Tu jest numer i opis zgłoszenia patentowego dotyczącego spalania miału przy udziale powietrza wtórnego poprzez rozetę mechaniczną

Główny konstruktor Leszek Łucki właściciel SEKOM-Łucki

 

http://www.uprp.pl/patentwebaccess/PatentDetails.aspx

 

WYN: (21) 310901, (22) 09-10-1995

 

Zaleta takiego rozwiązania jest fakt,że przy postoju dmuchawy mechanicznie dostarczane powietrze wtórne zapewnia przepływ spalin a więc ewentualny wybuch jest mniejszy jak przy szczelnie zamkniętych drzwiczkach paleniskowych. Rozeta powinna byc regulowana do ciągu komina. Komin wówczas naturalnie zbiera gromadzące się gazy i odprowadza je przez komin. Przy szczelnie zamkniętych drzwiach i dozowaniu tylko przez dmuchawę w momentach długich postojów gazy zostają w palenisku, komin ma utrudniony ich odbiór.

Czy rozwiązania ma wady- oczywiście, wszystko ma plusy i minusy.

 

Dobry kocioł miałowy;

- dostarczanie powietrza głównie pod ruszt

- dostarczanie powietrza wtórnego mechanicznie bądź przez dmuchawę nad opał

- sterowanie z algorytmem PID

- dobre wyniki pracy potwierdzone wynikami badań i wydaniem atestu przez laboratorium akredytowane.

 

Taka odpowiedź wystarczy?

"- dostarczanie powietrza głównie pod ruszt

- dostarczanie powietrza wtórnego mechanicznie bądź przez dmuchawę nad opał

- sterowanie z algorytmem PID

- dobre wyniki pracy potwierdzone wynikami badań i wydaniem atestu przez laboratorium akredytowane."

To mają przecież wszystkie kotły (poza PID`em, a przecież sterownik nie jest lekarstwem na wszystko - tak uważam).

Atest nie jest żadnym gwarantem, przecież dobrze znasz metodologię badania.

 

Szczerze mówiąc spodziewałem się czegoś bardziej wyrafinowanego, dotyczącego konstrukcji paleniska, specjalnego napowietrzania, stworzenia warunków do dopalania gazów, czystej pracy na obniżonej mocy, sterowania napowietrzeniem w zalezności od fazy palenia, rozszerzenia zakresu mocy, na której kocioł czysto pracuje itp.

"- dostarczanie powietrza głównie pod ruszt

- dostarczanie powietrza wtórnego mechanicznie bądź przez dmuchawę nad opał

- sterowanie z algorytmem PID

- dobre wyniki pracy potwierdzone wynikami badań i wydaniem atestu przez laboratorium akredytowane."

To mają przecież wszystkie kotły (poza PID`em, a przecież sterownik nie jest lekarstwem na wszystko - tak uważam).

Atest nie jest żadnym gwarantem, przecież dobrze znasz metodologię badania.

 

Szczerze mówiąc spodziewałem się czegoś bardziej wyrafinowanego, dotyczącego konstrukcji paleniska, specjalnego napowietrzania, stworzenia warunków do dopalania gazów, czystej pracy na obniżonej mocy, sterowania napowietrzeniem w zalezności od fazy palenia, rozszerzenia zakresu mocy, na której kocioł czysto pracuje itp.

 

Wymiary i konstrukcja paleniska, wykonanie rusztów i przerwy między nimi to tajemnica producenta. Tajemnica jest też długośc, przekrój sprowadzania powietrza w zalezności od mocy kotła a także dobór odpowiedniej dmuchawy.

Czysta praca na niższej mocy - prosze wybrać Płomyka PID lub Protona PID - można zawieźć do laboratorium i sie przekonac skoro się nie wierzy.

Sterowanie powietrzem w zalezności od ilości opału, żaru i od tendencji zmian temp. na kotle zapewnia właśnie sterownik typu Płomyk PID lub Proton PID

 

Czy da się lepiej - da, ale nie warto.

 

Jak chce Pan jeszcze dokładniej, wykonam to na Pana zlecenie, koszt ok.30tys. zł za 2-3prototypy plus koszty badań emisyjnych.

W tej cenie zapewniam Panu wykonanie najbardziej czysto pracującego kotła miałowego na rynku z jego ceną rynkowa na poziomie ok.6tys.zł.

Kocioł byłby wyposazony w dmuchawę oraz rozsył powietrza pod ruszt i dwie strefy (zbadane już eksperymentalnie) na różnych wysokościach zładu węgla. Powietrze między dołem a dwiema strefami zmienne w czasie i zalezne od fazy palenia badane jakąś formą czujnika np. sondy lambda, w dystrybucji powietrza silniki przymykające i otwierające zmienną ilośc przepływu powietrza między punktami napowietrzenia.

Edytowane przez Jarecki79

Dyskusja troszkę odbiegła od pomocy na problemy założyciela wątku i nadaje się na inny temat, ale mnie naprawdę zaciekawiło to, jak należy zrozumieć pojęcie - miał o wilgotności 20% . Ponieważ P. Jarecki "uciekł" od odpowiedzi, to może np. P Mariusz, który jest aktywnym w temacie palenia w kotłach, jednoznacznie odpowie czy te 20% - to jest 20 kg wody na 100 kg miału czy jeszcze inaczej.

. A co do samego problemu palenia miałem, to nie kwestionuję że najlepiej palić suchym, ale kupując kocioł 10 lat temu miałem podane, aby to było ok. 20% wody. I dla mnie to znaczy 20 kg wody w 100 kg miału. Ja tą wielkość i tak musiałem zwiększyć, bo detonacje były tak duże, że wyrywało rurę spalin z komina i robiło się nie ciekawie. Gdy miał osiągnął wilgotność prawie taką jak ma beton przemysłowy , wszystko się uspokoiło i właśnie to błoto paliło się bezpiecznie i bez jakichkolwiek niedopałków. Wtedy nie było PID-dów i innych wynalazków i taka była rada. Wiem że tu wielu czytelników powie o korozji i odparowaniu tej wody która się przecież nie pali - nie musicie o tym pisać - ja to wiem. Z tych wszystkich tu dyskusji, to założyciel tego tematu, powinien kupić nowy kocioł z tą nową techniką, ale On oczekuje porady jak palić w posiadanym obecnie.

Nie uciekłem, piszę wyraźnie,że nie należy dolewać 20litrów wody na 100kg miału, bo miał sam w sobie w stanie suchym już ma ok.10-15%wilgotności.

 

Kolega ma coś nie tak z kotłem, przeciąganie o 1-2st.C to bardzo poprawna praca, Wypalanie jednak opału w 6godzin jest oznaką albo zbyt małego kotła do zapotrzebowania cieplnego budynku albo zwyczajnie kocioł nie ma 25kW i jest kiepski.

 

Można spróbować zmniejszyć jeszcze siłę nadmuchu, ale pewnie już to wiele nie pomoże.

Może zamiast miału spróbowac zwykły groszek typ Gk.I

 

Jeżeli Tobie tak kocioł wali, to sugeruję bez żadnych podtekstów wymianę na sterownik PID. Sam się przekonasz czy praca jest inna.

 

 

Zobacz sobie wątek:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?162419-Sterownik-Pieca-CO-Algorytm-PID-o-co-z-tym-chodzi

 

tam jedna osoba o nicku gorny7 zmieniła 3lata temu sterownik na płomyka pid i nie wie co to są strzały czy odbicia kotła

Edytowane przez Jarecki79
...to może np. P Mariusz, który jest aktywnym w temacie palenia w kotłach, jednoznacznie odpowie czy te 20% - to jest 20 kg wody na 100 kg miału czy jeszcze inaczej.

Tu jest taka sama zasada jak z wilgotnością zboża.

Prawidłowa wilgotność to około 12% - tak więc mając 100kg zboża to wbudowane jest tam 12 litrów wody.

Podobnie jest z miałem w 100 kg wbudowane jest 20 litrów wody.

Bułka tarta niby jest sucha a jej wilgotność wynosi około 10%.

Bardziej znany nam przykład to chleb - jego wilgotność to około 40%

Wracając jednak do tematu to NORMA (PN-82 G-97003) szczegółowo podaje, że wilgotność węgla w stanie roboczym nie powinna przekraczać 27%.

Widze że problem poruszył również inne kwestie. Najwyraźniej muszę spróbować zapalić od góry bo na wymiane kotła narazie sie nie decyduję. Cały czas jednak próbuje różnych ustawień sterownika ale rewelacji nie ma. Jeżeli chodzi o ustawienie podtrzymania to mam czas pracy 15s a przerwy 4 min. Ale i tak za wiele mi to nie daje bo np. mam żądaną temperature 52 stopnie, dmuchawa na 5 biegu po czym temp. dochodzi do 54,7 stopni i spada gdzie podczas opadania przedmuch zdąży włączyć sie tylko raz i nawet zauważyłem że po tych 15 s dmuchania przyspiesza opadanie temperatury. Naprawde niemam pojęcia o co chodzi. Najbardziej denerwuje mnie fakt że mniej więcej po dwóch dojściach do temperatury żądanej za trzecim razem już sie nie udaje i dmuchawa chodzi np. całą noc. Spróbowałem palić węglem i co do temperatury to rozdmuchałem sobie do 60 stopni po czym temperatura urosła do 63 i zaczeła spadać. Ponowie swoje pytanie bo widzę że nikt nie odpowiedział a mianowicie co myslicie na temat robienia dziury prętem mniej więcej w środku po zasypaniu pieca miałem?!Ma to jakiś cel? Bo jak już pisałem kolega tak robi pali tym samym miałem i jemu piec spokojnie trzyma stałą temperaturę powyżej żądanej temp. 55 stopni. Bardzo dziekuje za dotychczasowe porady!!!
Tu jest taka sama zasada jak z wilgotnością zboża.

Prawidłowa wilgotność to około 12% - tak więc mając 100kg zboża to wbudowane jest tam 12 litrów wody.

Podobnie jest z miałem w 100 kg wbudowane jest 20 litrów wody.

Bułka tarta niby jest sucha a jej wilgotność wynosi około 10%.

Bardziej znany nam przykład to chleb - jego wilgotność to około 40%

Wracając jednak do tematu to NORMA (PN-82 G-97003) szczegółowo podaje, że wilgotność węgla w stanie roboczym nie powinna przekraczać 27%.

 

I ja też tak to rozumie. A co napisał P. Jarecki - cytuję ' Miał ma być jedynie wilgotny 15 góra 20%, co nie oznacza 15 czy 20L wody na 100kg miału!!" - proszę sprawdzić.

Ponowie swoje pytanie bo widzę że nikt nie odpowiedział a mianowicie co myslicie na temat robienia dziury prętem mniej więcej w środku po zasypaniu pieca miałem?!Ma to jakiś cel? Bo jak już pisałem kolega tak robi pali tym samym miałem i jemu piec spokojnie trzyma stałą temperaturę powyżej żądanej temp. 55 stopni. Bardzo dziekuje za dotychczasowe porady!!!

 

Robienie dziury jest nawet konieczne jeśli palisz od dołu i masz nadmuch tylko od ruszty. Nie doczytałem się czy masz nadmuch również nad opał. Jeśli nie to palenie od góry miałem moim zdaniem nie jest możliwe. A może prościej by było zaprosić tego kolegę na browarka i kłopot z kotłem masz z głowy.

Edytowane przez sacha
I ja też tak to rozumie. A co napisał P. Jarecki - cytuję ' Miał ma być jedynie wilgotny 15 góra 20%, co nie oznacza 15 czy 20L wody na 100kg miału!!" - proszę sprawdzić.

 

Nie targuj się i nie wyciągaj szczątków odpowiedzi.

 

Napisałem na początku,że:

Co do moczenia miału - błoto się nie pali, co najwyżej prowadzi do korozji i wykwitów w kominie.

Miał ma być jedynie wilgotny 15 góra 20%, co nie oznacza 15 czy 20L wody na 100kg miału!!

To 15-20% oznacza praktycznie suchy miał. Jak ktoś go trzyma pod dachem na zewnątrz to już absolutnie nie moczyć.

 

To Ty się upierasz,że należy na 100kg dolewać 20L wody, aby była wilgotność 20%.

 

Po co ta dyskusja, chcesz się kłócić- idź na targ. Ja chcę pomóc a nie odpisywać na bzdurne ataki.

Widze że problem poruszył również inne kwestie. Najwyraźniej muszę spróbować zapalić od góry bo na wymiane kotła narazie sie nie decyduję. Cały czas jednak próbuje różnych ustawień sterownika ale rewelacji nie ma. Jeżeli chodzi o ustawienie podtrzymania to mam czas pracy 15s a przerwy 4 min. Ale i tak za wiele mi to nie daje bo np. mam żądaną temperature 52 stopnie, dmuchawa na 5 biegu po czym temp. dochodzi do 54,7 stopni i spada gdzie podczas opadania przedmuch zdąży włączyć sie tylko raz i nawet zauważyłem że po tych 15 s dmuchania przyspiesza opadanie temperatury. Naprawde niemam pojęcia o co chodzi. Najbardziej denerwuje mnie fakt że mniej więcej po dwóch dojściach do temperatury żądanej za trzecim razem już sie nie udaje i dmuchawa chodzi np. całą noc. Spróbowałem palić węglem i co do temperatury to rozdmuchałem sobie do 60 stopni po czym temperatura urosła do 63 i zaczeła spadać. Ponowie swoje pytanie bo widzę że nikt nie odpowiedział a mianowicie co myslicie na temat robienia dziury prętem mniej więcej w środku po zasypaniu pieca miałem?!Ma to jakiś cel? Bo jak już pisałem kolega tak robi pali tym samym miałem i jemu piec spokojnie trzyma stałą temperaturę powyżej żądanej temp. 55 stopni. Bardzo dziekuje za dotychczasowe porady!!!

 

Chcę Ci pomóc, zrób zdjęcie swojego kotła od przodu i wklej na wątek, jak nie umiesz, napisz na priva swojego maila i wstawię to zdjęcie.

Spróbuj zasypać miał po dolna krawędź drzwiczek zasypowych. Na góre ułóż kawałki drewna - podpałki i odpalaj załączając sterowanie.

 

Na grzebanie kijem w środku będziesz miał czas, takie kombinacje to robią użytkownicy próbujący spalać flot czy muł węglowy zamiast miału.

 

To Ty się upierasz,że należy na 100kg dolewać 20L wody, aby była wilgotność 20%.

 

Po co ta dyskusja, chcesz się kłócić- idź na targ. Ja chcę pomóc a nie odpisywać na bzdurne ataki.

 

Proszę czytać co napisałem a nie sugerować że znalazł się tępak co nie rozumie, że pewna ilość wody się w tym paliwie znajduje i należy brać to pod uwagę.

A ta dyskusja jasno wykazuje, że jeśli się nawet coś przejęzyczy, to należy jasno się do tego przyznać a nie odwracać kota ogonem.

Na targu się targują a nie kłócą - trzeba iść i sprawdzić.

A teraz muszę przyznać, że ostatnim wpisem zacząłeś pomagać i niech tak zostanie. Myślę że na tym zakończymy tą jałową dyskusję - pozdrawiam.

Witam,

aż z ciekawości wczoraj po pracy zasypałem swój kociol miałem około 23 , jeszcze sie pali temperatura 50*C , zasypałem okolo 30kg , dmuchawa ustawiona na 2 ale na poczatku musiałem dać 3 i tutaj własnie brakuje PIDa , ciężko wyregulować nadmuch żeby nie robić paleniska kowalskiego .

Kociol nie dymi i nie odbija , miału nie moczyłem , powietrze wtorne mechanicznie klapka .

Mój kociol to żadne cudo , zwykła rzemieślnicza robota a jednak może spalać czysto -pozdr.

sacha zamiast przeprosić dalej brniesz w zaparte. Niech Ci będzie.

Chcę człowiekowi pomóc to non stop wraca bzdurny temat wody w miale i wiercenia kijem w opale.

Skoro Twoim zdaniem palenie miałem od góry nie jest możliwe, to się nie odzywaj. Podałem wcześniej numer zgłoszenia patentowego z opisem takiego spalania.

 

Twoje posty to czysty brak wiedzy

"Dmuchawa musi dostarczać powietrze również nad opał. Czy można sobie

wyobrazić że powietrze będąc podane pod ruszt pokona przykładową warstwę 20 cm

miału lub więcej? "

TAK MOŻNA, BO TAK SIĘ WŁAŚNIE DZIEJE!!!!! Palę w taki sposób w kotle od 14 czy 15lat, możesz to człowieku wreszcie pojąć?

 

"Robienie dziury jest nawet konieczne jeśli palisz od dołu i masz nadmuch tylko od ruszty"

To są same steki bzdur. Taka dziurę to się robi dla mułu węglowego, bo inaczej tego się za skarby nie spali.

 

Powtarzam,że jak masz problem z odbiciami, to zainwestuj w sterownik PID, mogę Ci podać producentów, którzy opracowali dobre algorytmy dla paliw miałowych czy innych drobnoziarnistych. Zadzwonisz sobie bezpośrednio i załatwisz.

Masz szansę posłuchać co możesz poprawić u siebie, odnieść jakąś korzyść.

Sęk w tym,że to Ty nie rozumiesz, co jest pisane.

To jest właśnie problem forum, podczas rozmowy można sobie wszystko w normalny sposób wytłumaczyć, pisząc mamy nadzieję,że jesteśmy dobrze rozumiani, a tu jednak można się zdziwić, bo osoba czytająca odbiera zupełnie inny sens naszej wypowiedzi.

 

Wracając do tematu spalania miału od góry.

Nie pisz,że czegoś się nie da, skoro nie znasz tematu.

 

Skorzystaj na podpowiedzi, może warto się zastanowić nad zmianą sterowania?

Wyciągnij coś pozytywnego z tej rozmowy, zajrzyj na wątek, który podałem wcześniej, zobacz jak zmieniło się palenie u innych użytkowników, zobacz co napisał wyżej Mały Mariusz.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...