Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

idea domu autonomicznego (częściowo)


Recommended Posts

  • 2 weeks później...
  • Odpowiedzi 352
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • 4 weeks później...
  • 2 weeks później...

(A tak sobie pomyślałem, że podbiję fascynujący poniekąd wątek)

 

Na pewno było, ale niestety nie wiem nawet po jakich hasłach wyszukać: mam, załóżmy, 100 m2 dachu pochylonego pod kątem 45 o w ekspozycji południowej. Maluję go czarną, porowatą farbą, dziesięć centymetrów nad daję szczelną warstwę plexi. Wlot do tej pustki przestrzennej jest tylko od dołu, od góry wylot ma bardzo zredukowane rozmiary, powiedzmy 10x50cm. W wylocie siedzi turbinka napędzana energią unoszącego się ciepłego powietrza. Nie wyprodukuje to kilku kW w dobre dni? Bo w sumie koszt inwestycji zamknąłby się w kilkunastu tysiącach. Jak to policzyć? Wiem, że na Saharze budowali kiedyś taką elektrownię.

 

Co do kogeneratora i sprawności silników - czy mistrzowie forum mogą skomentować efekt tak zwanego turbo? Myśląc kategoriami spalania w samochodach osobowych, wstawienie doładowania to sposób na darmową moc. Tym bardziej, że w przypadku takich kogeneratorów, pracujących w bardzo stabilnych warunkach, doładowanie może być potężne. Jedyną stratą jest moc / temperatura odebrana ze spalin, ale, umówmy się, prąd jest cenniejszy od ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kogeneratora i sprawności silników - czy mistrzowie forum mogą skomentować efekt tak zwanego turbo? Myśląc kategoriami spalania w samochodach osobowych, wstawienie doładowania to sposób na darmową moc. Tym bardziej, że w przypadku takich kogeneratorów, pracujących w bardzo stabilnych warunkach, doładowanie może być potężne. Jedyną stratą jest moc / temperatura odebrana ze spalin, ale, umówmy się, prąd jest cenniejszy od ciepła.

 

Uturbiałem kiedyś samodzielnie silnik więc chyba mogę się wypowiedzieć ;)

 

Turbo dodaje mocy, ale nie za darmo. Z dodatkowym powietrzem musi iść dodatkowe paliwo. Sprawność silnika benzynowego przeważnie spada, bo albo się go odpręża, albo cofa zapłon, albo używa wysokooktanowej (mniej kalorycznej) benzyny. Do tego dochodzi efekt przytkanego (turbiną) wydechu.

Z dieslami nie wiem jak jest dokładnie jest, ale tak samo moc nie bierze się ze samego powietrza.

 

Prościej zastosować większy silnik, bo jego waga nie gra specjalnie roli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kogeneratora i sprawności silników - czy mistrzowie forum mogą skomentować efekt tak zwanego turbo? Myśląc kategoriami spalania w samochodach osobowych, wstawienie doładowania to sposób na darmową moc. Tym bardziej, że w przypadku takich kogeneratorów, pracujących w bardzo stabilnych warunkach, doładowanie może być potężne. Jedyną stratą jest moc / temperatura odebrana ze spalin, ale, umówmy się, prąd jest cenniejszy od ciepła.

Turbosprężarka podnosi maksymalne ciśnienie w komorze spalania, co pozwala podnieść sprawność silnika. Więc poniekąd daje większą moc za darmo.

 

W dieslach jest to rzeczywiście tak, jak napisałem. Tam mieszanka paliwowo-powietrzna jest uwarstwiona (nie jednorodna), więc dołożenie dodatkowej ilości powietrza i podniesienie ciśnienia w cylindrze jest czystym zyskiem.

W benzyniakach niestety trzeba obniżyć stopień sprężania, bo w przeciwnym wypadku może zacząć pojawiać się spalanie detonacyjne (stukowe). Dlatego tu efektu podniesienia sprawności nie ma. Turbo jednak podnosi moc benzyniaków, bo pozwala wepchnąć do cylindra większą ilość mieszanki paliwowo-powietrznej (stechiometrycznej). Zwiększa się moc, zwiększa się zużycie paliwa, sprawność pozostaje niemal bez zmian.

Edytowane przez KrzysztofLis2
poprawki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi, choć niestety nie mogę powiedzieć, że wiem więcej ;)

 

Ad. 1 - na wiki podają śmieszne wydajności rzędu 5 W/m2, w które nie chce mi się wierzyć. Naprawdę sądzicie, że podgrzewanie słońcem 10m3 powietrza na powierzchni 100 m2 nie wywoła wiatru, który dałby choć jeden kilowat na turbince świderkowej u góry? Drążę, bo to koszty zupełnie niewielkie, a przy odrobinie pomyślunku turbinka mogłaby być dwu-zadaniowa, cieplno - wiatrowa ;). Może ktoś mądry poświęci chwilkę i policzy?

 

Ad. 2 - nie chcę kwestionować praw fizyki, ale wiem, że dla dwóch takich samych samochodów jadących z tą samą prędkością, np. autostradową, jeden z silnikiem wolnossącym, drugi uturbionym, uturbiony spali mniej. Mówimy o benzynowych, nota bene najnowsze TSI ze stajni VW to majstersztyk - zobaczcie ich spalanie na 100 km. Uturbiony straci mniej energii na wydechu - temperatura spalin będzie mniejsza. Ale może jest jakaś inna zależność, np. wynikająca z tego, że uturbiony zużyje dwa razy więcej tlenu (strzelam), która sprawi, że taki kogenerator będzie istotnie wydajniejszy. No i w ogóle, czy dla benzyny, czy dla diesla - warto myśleć o dużym turbo? Bo na razie zdania są tak jakby podzielone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym silniku turbina pracuje od pewnego zakresu obrotów i nie są to obroty biegu jałowego.

Praktycznie poniżej 1600obr/min turbo nie czuć, a efekt pojawia się w zależności od konstrukcji od 1900-2200obr/min.

Jesteś pewien że potrzebujesz kręcić silnik do takich obrotów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, przepraszam, że zanudzam znowu połączeniem kolektora z turbiną, ale ciekawość mi żołądek ściska - zlitujcie się i powiedzcie czego nie rozumiem. W odniesieniu do mojego poprzedniego posta, z tego co wyczytałem lub z tego co rozumiem na swój prosty rozum:

 

1. W Polsce słońce przesyła ok. 1000 kWh / m2 / rok. Na 100 m2 (10m*10m) kolektora może więc potencjalnie spaść 100 000 kWh.

2. Np. blacha aluminiowa pokryta czarnym chromem czy innym tlenkiem tytanu potrafi absorbować 80% tej energii - jak solary.

3. Wydajność turbiny tzw. karuzelowej to ok. 800 W przy wietrze 10-11 m/s na m2 powierzchni "śmigła"; właśnie metr powierzchni wychodzi (10m * 0,1m).

 

Tak jak w przypadku zwykłych solarów kolektor w postaci pomalowanej blachy w spoczynku nagrzewa się do potężnych temperatur i jedyne co może to wypromieniować ciepło do otaczającego powietrza (do góry, przy założeniu że jest dobrze zaizolowany od spodu). Powietrze czym cieplejsze tym szybciej zasuwa do góry (oczywiście ograniczone kanałem z pleksi), od góry pchając turbinę, od dołu tworząc podciśnienie i zasysając kolejne jego partie - układ sam się reguluje.

 

Uważacie, że biorąc pod uwagę wszystkie straty po kolei nie da się z tego zrobić układu o sprawności rzędu 5-10%? Wobec czego co się stanie z tą olbrzymią energią? Drążę i drążyć muszę, bo wydaje mi się, że budowa czegoś takiego nie przekroczy 20 KPLN, a te 5-10% sprawności oznaczałoby dla wielu przynajmniej teoretyczną samowystarczalność ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20k? Łolaboga. Solarów ze starych grzejników byś wytworzył masę.

 

Pomyśl, JAKA to jest ta temperatura, bo jak to przykryjesz, to 200 stopni jak nic. Drewko w dachu Ci zacznie dymić. Poza tym pleksa mięknie. Moim zdaniem idziesz w złym kierunku. Trzymaj się bezpiecznych temperatur i bezpiecznych ciśnień, dłużej Ci dom postoi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@herakles,

co do plexi - ok, szkło float 6mm; właśnie sprawdziłem, że wbrew temu co mi się wydawało jest jeszcze tańsze.

co do temperatur - na tym właśnie ma to polegać, że czym się robi cieplej, tym powietrze szybciej rotuje, a czym szybciej rotuje, tym bardziej schładza; reszta powinna być kwestią obliczeń

co do dachu - doszło do mnie kilka dni temu, że z różnych przyczyn powinna to być wolnostojąca instalacja

co do kombinowania - taki wredny charakter, że muszę zrozumieć, dlaczego nie; w momencie kiedy się dowiem, pomysł porzucę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...