Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

podłogówka -zbrojenie


micmarci

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 48
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Gość Gosc
Wczoraj na tragach budowlanych w Lodzi pokazywany byl film instruktazowy jak sie montuje podlogowke z Kisana.Nie bylo slowa o zadnym zbrojeniu.Tzn dokladnie nie bylo slychac ale na filmie nic nie pokazywali zeby bylo jakiekolwiek zbrojenie.Kladli rury,montowali do styropianu i potem lali wylewke.Co to bylo dokladnie to nie wiem bo akurat zaczely sie jakies ogloszenia przez glosnik ktory byl zaraz obok telewizorka.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak słusznie zauważył Juras XR4Ti w pierwszej części swej wypowiedzi

 

    Beton, jak wiemy, ma dużą wytrzymałość na ściskanie. Małą na rozciąganie. Płyta leży na styropianie.Obciążenie z góry na dół No to gdzie zbrojenie?

 

Tak więc w każdym konglomeracie beton-zbrojenie beton się ściska a zbrojenie rozrywa. Ale żeby to działało to zbrojenie musi być dobrze zakotwione w betonie. Jeżeli więc zbrojenie położymy na (też uwielbiam tę formę) „steropianie” to zakotwienie zbrojenia w betonie będzie tylko jednostronne czyli prawie żadne.

Tak na marginesie nazwa styropian pochodzi od spienionego polmeryzowanego styrenu.

Jeżeli dodamy jeszcze nieciągłość betonu spowodowana obecnością rurek to wytrzymałość na zginanie a właściwie na rozrywanie takiego konglomeratu jest w tym wypadku taka jak bez zbrojenia. Jeżeli natomiast damy zbrojenie nad rurkami to będzie ono oblane betonem dookoła i przy zginaniu będzie pracować tak jak pręt fi 12 w Waszym wieńcu czy ławie. Przecież w ławie nikt z Was nie położyłby pręta zbrojeniowego bezpośrednio na gruncie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odniosę się jeszcze do wspomnianej instrukcji Kisana na str 12.

 

otóż zbrojenie to jest ułożone jako pierwsza warstwa nad folią, ale wyraźnie wyżej - NIE BEZPOŚREDNIO NA FOLII.

 

Może nie jest to rysunek bardzo przejrzysty ale prawidłowo wykonany.

 

U mnie będzie już niedługo ( chyba 15 raz to piszę ):

 

1. chudziak,

2. dysperbit jako podkład z wyprowadzeniem na ściany,

3. papa termozgrzewalna,

4. folia budowlana czarna,

5. styropian 2x8cm na zakładkę,

6. folia budowlana czarna,

7. rurki podłogówki na spinkach,

8. zbrojenie siatką z druto 3mm o oczkach ( chyba ) 15 cm,

9. jastrych z plastyfikatorem grubość ca 7-7,5 cm ( pewne nierówności )

10. kafle / panele na tekturowej folii falistej.

 

Od pierwszej warstwy styropianu przy ścianach dylatacja na wysokość 8-9 cm ponad drugą warstwę styropianu ( łacznie pasy styropianu gr. 1 cm i szer. 16-17cm ). Folia budowlana wywinięta na dylatację.

 

Koniec. Kropka.

 

Dużo by dyskutować poco, dlaczego ?!

Tak jest prawidłowo, bezpiecznie.

a 5 zł więcej ?

spróbuj to później ewentualnie poprawić :lol: :lol: :lol:

Może nie będzie trzeba, ale jeśli ...

 

Cz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juras XR4Ti napisał

pp.j, przecie pisałem o dystansach. Nikt przy zdrowych zmysłach nie położy zbrojenia bezpośrednio na podłożu !!!

No to policzmy: 1cm dystansu + 0,5 cm zbrojenia (bo nigdy siatka nie bedzie idealnie prosta) + 1cm beton nad (bo przecież nie położysz rurek bezpośrednio na zbrojeniu bo rurki nie powinny przenosić naprężeń) +2 cm rurki = 4,5 cm to ile zostanie na beton nad rurkami? A może grubsz jastrych tylko dla jakiej idei?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W instrukcji jest wyraźnie napisane - do dużych obciążeń użytkowych. Wtedy grubszy jastrych ma rację bytu.

Jak to nie bezpośrednio na zbrojeniu? Przecież właśnie do zbrojenia wiązemy rurki.

Podsumowując: można nad rurkami, można pod rurkami - zależy od grubości wylewki.

Pod rurkami ma też tę zaletę, że nie dziurawimy folii spinkami tylko wiążemy do siatki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z innej beczki.

 

Ile należy przewidzieć na całą podłogówke.

 

ja zaplanowałem z okładzinami 18 cm 10 ocieplenia i 8 na podłogówkę.

 

A tu jeden instalator mi mówi że mniej niz 11cm na podłogowke ani du du.

 

Poprosze o jakies dobre wsparcie z konkretami.

 

Fugas

 

 

Zaraz zaraz, ale o czym mówisz? Nic nie zrozumiałem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyta podłogowa nie może składać się z siatki zbrojeniowej i rurek grzejnych. Musi znaleźć się miejsce na beton. Jak będzie go za mało , to wszysko popęka w cholerę. Grubość minimalną niech policzy fachowiec, biorąc za to odpowiedzialność, A swoją drogą nie wiem czemu tak Wam zależy na minimalnej grubości płyty...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lukins

 

Zaraz zaraz, ale o czym mówisz? Nic nie zrozumiałem...

 

 

Chodziło mi o to ile wysokosci w podłodze nalezy przewidziec na podłogę z ogrzewaniem podłogowym wliczając w to ocieplenie, podłogówke i wykończenie (terakota).

 

Zaplanoewałem 18cm w tym 10cm styropianu a człowiek mi mówi że sama podłogówka to 11cm w tytm mata 3,5 rurki wylewka oraz wykończenie.

 

Pytanie co robic czy sa inne systemy które wymagaja mniej cm żeby je ułozyc?

 

Wydaje się że 10 cm styropianu to minimum w podłodze na gruncie. Mam pod spodem 15 cm chudziaka na foli budolwanej.

 

Fugas

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Baranina

Ludziki kochane, widze, ze cos tam wiecie, cos uslyszeliscie ale ciagle bladzicie...

Wylewka to NIE JEST element żelbetowy! Dlatego też siatka nie jest wkladka zbrojeniowa z konstrukcyjno-wytrzymalosciowego punktu widzenia. Otoz siatka pelni role zbrojenia PRZECIWSKURCZOWEGO! Poniewaz swiezo ulozony beton posiada nadmiar wody (ta potrzebna do przeprowadzenia hydratacji cementu, to okolo 25%, reszte dodaje sie w celu poprawy urabialnosci) reszta wody ulega odparowaniu. W wyniku czego doprowadza do skurczu betonu, co szczegolnie uwidacznia sie na jego powierzchni (roznica wilgotnosci pomiedzy powierzchnia betonu a wilgotnoscia otoczenia). Dlatego w celu ograniczenia mozliwosci wystepowania tego zjawiska stosuje sie w WARSTWACH PRZYPOWIERZCHNIOWYCH siatke (czyli jednak na rurki :)) lub tez dodatek wlokien do calej masy betonu. Na wielkosc skurczu wplywaja takze takie czynniki jak:

- ilosc i rodzaj cementu (cementy z dodatkami mineralnami charakteryzuja sie nizszym skurczem)

- wielkosc stosunku woda/cement (im wiecej wody, tym wiekszy calkowity skurcz betonu)

- warunki dojrzewania swiezego betonu (brak pielegnacji wilgotnosciowej, to 100% pewnosci pojawienia sie rys skurczowych i pylenia posadzki!)

Dlatego, w celu redukcji ilosci wody w betonie i jednoczesnie utrzymania konsystencji stosuje sie plastyfikatory!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Baranina

Piszesz, że chodzi o zjawisko skurczu. Czyli chodzi tylko o okres dojrzewania betonu. W przypadku kiedy wylewka jest już sucha to jakie znaczenie ma siatka zbrojeniowa?

Coś mi tu nie pasuje logicznie, w różnych źródłach piszą, że siatkę stosuje się przy mocno obciążonej podłodze. Z tego wynikałoby, że chodzi o obciążenia mechaniczne już wysuszonej wylewki.

A może czegoś nie rozumiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Baranina
Jezeli chodzi o funkcje siatki w juz stwardnialym betonie, to jest praktycznie zadna. Siatka miala za zadanie powstrzymac zjawisko skurczu w okresie twardnienia betonu. Skoro spelnila swoja funkcje, to przeciez nikt nie bedzie jej wykuwal :). Oczywiscie w jakis tam sposob bedzie polepszala parametry wytrzymalosciowe, ale ciezko tu pokusic sie o jakies dokladniejsze wyliczenia, czy proporcje. Jezeli chodzi o posadzki pracujace w warunkach duzych obciazen, to podlegaja one indywidualnym obliczeniom, a wytrzymalosc osiagana jest zazwyczaj poprzez zwiekszenie grubosci elementu i klasy samego betonu, jak rowniez modyfikacje roznego typu wloknami, czy tez posypkami.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zaraz zaraz, ale o czym mówisz? Nic nie zrozumiałem...

 

 

Chodziło mi o to ile wysokosci w podłodze nalezy przewidziec na podłogę z ogrzewaniem podłogowym wliczając w to ocieplenie, podłogówke i wykończenie (terakota).

 

Zaplanoewałem 18cm w tym 10cm styropianu a człowiek mi mówi że sama podłogówka to 11cm w tytm mata 3,5 rurki wylewka oraz wykończenie.

 

Pytanie co robic czy sa inne systemy które wymagaja mniej cm żeby je ułozyc?

 

Wydaje się że 10 cm styropianu to minimum w podłodze na gruncie. Mam pod spodem 15 cm chudziaka na foli budolwanej.

 

Fugas

 

Acha, teraz kumam. Wydaje się, że 18 powinno starczyć. U mnie by starczyło,ale miałem 14 cm, więc zmniejszyłem do 7cm "steropian" (kocham to). Liczmy:

 

10 cm "steropian" (ach! ach!)

5-6 cm wylewka (w tym ruraż)

pozostaje co najmniej 2 cm na klej i terakotę. Powinno spokojnie wystarczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 years później...

Panowie odkopię stary temat bo jest bardzo mądry :)

 

 

U siebie właśnie skończyłem kładzenie rurek.

 

Plan:

 

Ogrzewanie podłogowe po całości, sterowane pogodówką, ułożone na meander o rozstawie 10cm. Na 115m2 poszło mi ok 1000 mb pexa.

 

Zależało mi na jak najniższej temperaturze zasilania, mam nadzieję że dzięki temu wylewka będzie mniej pracowała - mniejsza różnica temperatur.

 

Parter:

4cm styropian biały > folia alu> rurka pex > wylewka licząc folii 5cm z mixokreta > na podłogę trafi prawdopodobnie żywica epoksydowa chyba że okaże się niewypałem to położymy panele podłogowe przystosowane do ogrzewania podł.

 

Piwnica użytkowa - sala kinowa i gabinet (są małe okna).

8-10cm perlit hydratyzowany dla wyrównania poziomów + 3 cm xps na zakładkę aby było stabilnie.

Folia aluminiowa > siatka zbrojeniowa (najcieńsza jaką znalazłem) > do siatki przypięte rurki

na wylewke zostaje ok 5cm licząc od folii więc z siatką i rurkami.

 

Dystansować siatkę ? Mogę podłożyć dystans 4mm (sklejka)

 

Do wylewki pójdą i tak włókna.

 

Rolety będą zasłonięte a wentylacja mechaniczna będzie pracowała podczas procesu wysychania mixokreta.

Polewać to dodatkowo wodą ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie odkopię stary temat bo jest bardzo mądry :)

 

 

U siebie właśnie skończyłem kładzenie rurek.

 

Plan:

 

Ogrzewanie podłogowe po całości, sterowane pogodówką, ułożone na meander o rozstawie 10cm. Na 115m2 poszło mi ok 1000 mb pexa.

 

Zależało mi na jak najniższej temperaturze zasilania, mam nadzieję że dzięki temu wylewka będzie mniej pracowała - mniejsza różnica temperatur.

 

 

Meander? bedziesz miał róznice w temperaturze posadzki, ale tak sie konczy oszczednosc na robociznie. Powinien byc slimak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...