Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

kocioł SKAM-P i sterownik Puma


Recommended Posts

8,5 kw wychodzi mi już z CWU ale podpierałem się tylko tym kalkulatorem na cieplowlasciwe. W sumie nie wiem z czego są zrobione moje ściany, zostawiłem beton ale nie wiem czy to poprawnie. Może mi podpowiesz, bo nie mam kogo zapytać a w tamtym czasie to wszystkie domy były mocno jednakowe.

 

Sterowniki oblukam, chodziło mi konkretnie o takim z ethernetem, ale to już sobie doczytam. Zawór 3d lub 4d rozważałem ale stanęło na tym, że jak będę miał piec na wymiar to on będzie średnio potrzebny. Grzejników nie mam na strefy. Ciepłą wodę poza sezonem grzeję przepływowym junkersem co mi bardzo pasuje. W sezonie zimowym jako że jest bojler grzeję z pieca przy okazji palenia. Teraz będę chciał tak zmodyfikować podłączenie junkersa, żeby przy niskiej temp w bojlerze przełączał na grzanie gazem. Ale zakładając zmianę pieca to też w sumie jest niepotrzebne, bo w piecu nie będzie wygasać, także na razie rozważam. W każdym razie jestem otwarty na propozycje, może za mało doczytałem.

 

Obecnie kupuję najdroższą kostkę jaką mają w zaprzyjaźnionym składzie, ostatnio wyszło mi 800zł za tonę licząc na gotowo z transportem. Co do groszku to myślałem, że jest bardziej ustandaryzowany. Nie orientowałem się w cenach, ale jak pytałem to było 100zł na korzyść groszku w stosunku do eko, dlatego pomyślałem, że można szukać pieca także pod tym kątem. Sprawność mój piec ma dosyć dobrą ale na pewnie nie uzyskuje jest w temp 40* na której zwykle pracuje. Ciężko mi operować liczbami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 5,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jeśli chcesz palić grubszymi frakcjami węgla, czyli groszek wybrałbym wtedy palnik żeliwny Ewmara, Ekoenergię a najlepiej Batory są bardziej przystosowane do spalania grubszych frakcji niż Ardeo, mają też ślimaki wykonane z żeliwa. Sterownik, wspomniany SPP lub Bruli skoro chcesz mieć dostęp do sterownika przez neta.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8,5 kw wychodzi mi już z CWU ale podpierałem się tylko tym kalkulatorem na cieplowlasciwe. W sumie nie wiem z czego są zrobione moje ściany, zostawiłem beton ale nie wiem czy to poprawnie. Może mi podpowiesz, bo nie mam kogo zapytać a w tamtym czasie to wszystkie domy były mocno jednakowe.

 

Sterowniki oblukam, chodziło mi konkretnie o takim z ethernetem, ale to już sobie doczytam. Zawór 3d lub 4d rozważałem ale stanęło na tym, że jak będę miał piec na wymiar to on będzie średnio potrzebny. Grzejników nie mam na strefy. Ciepłą wodę poza sezonem grzeję przepływowym junkersem co mi bardzo pasuje. W sezonie zimowym jako że jest bojler grzeję z pieca przy okazji palenia. Teraz będę chciał tak zmodyfikować podłączenie junkersa, żeby przy niskiej temp w bojlerze przełączał na grzanie gazem. Ale zakładając zmianę pieca to też w sumie jest niepotrzebne, bo w piecu nie będzie wygasać, także na razie rozważam. W każdym razie jestem otwarty na propozycje, może za mało doczytałem.

 

Obecnie kupuję najdroższą kostkę jaką mają w zaprzyjaźnionym składzie, ostatnio wyszło mi 800zł za tonę licząc na gotowo z transportem. Co do groszku to myślałem, że jest bardziej ustandaryzowany. Nie orientowałem się w cenach, ale jak pytałem to było 100zł na korzyść groszku w stosunku do eko, dlatego pomyślałem, że można szukać pieca także pod tym kątem. Sprawność mój piec ma dosyć dobrą ale na pewnie nie uzyskuje jest w temp 40* na której zwykle pracuje. Ciężko mi operować liczbami.

 

 

Podtrzymuję, że 12 kW na Ardeo będzie w sam raz.

 

Co do zaworu 3D to chodzi o obniżenie temperatury wody zasilającej grzejniki bo jak napisałeś zwykle 40*C wystarcza, a przy mrozach dajesz 50*C - w kotle z podajnikiem lepiej nie schodzić poniżej 50*C i tu się przyda zawór - chyba, że pozakładasz na grzejnikach zawory termostatyczne i na nich ustawisz żądane temperatury [zostawiając jeden bez zaworu, żeby pompa nie "mieliła" gdy się zamkną wszystkie termostaty lub dając pompę energooszczędną, która się do tego dopasuje obniżając moc].

 

Kotłem będzie taniej grzać ciepłą wodę cały rok i tak będzie zdrowiej dla kotła bo nie będzie latem rdzewiał gdy na zimnych blachach wymiennika wykropli się z powietrza woda.

 

Co do kosztów może być różnie bo jeśli będziesz utrzymywał takie same temperatury w ciągu doby jak obecnie to wtedy np.

- przy spalaniu kostki z Marcela - ok. 30 MJ/kg w cenie 0,8 zł / kg ze sprawnością np. 60% uzyskujesz z niego 18 MJ/kg więc 1 MJ kosztuje 0,0444 zł

- przy spalaniu ekogroszku Wesoła - ok. 30 MJ/kg w cenie 0,9 zł / kg ze sprawnością np. 80% uzyskasz z niego 24 MJ/kg więc 1 MJ kosztuje 0,0375 zł

- przy spalaniu ekogroszku Komorany - ok. 20 MJ/kg w cenie 0,5 zł / kg ze sprawnością np. 80% uzyskasz z niego 16 MJ/kg więc 1 MJ kosztuje 0,0312 zł

 

Większość groszków nie nadaje się do podajnikowych [bo są spiekalne lub z innych powodów], dlatego nie mają w nazwie eko i są tańsze, więc nie liczyłbym na to, że ten dostępny groszek będzie się nadawał - raczej nastaw się na ceny ekogroszku, żeby się nie zawieść.

 

Weź jeszcze pod uwagę czy ekogroszek będziesz kupował luzem czy workowany - przy workowanym będzie czysto, ale trochę drożej niż przy luzie.

 

Wbrew pozorom przy niższej temp. na kotle można uzyskać wyższą sprawność bo większa jest różnica temperatur pomiędzy wodą a spalinami, ale ma to swoją drugą stronę - może występować wykraplanie się ze spalin wody oraz siarki co tworzy kwas siarkawy, który dosłownie zżera blachę wymiennika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można rozejrzeć się na lokalnych składach za rosyjskim, jest przeważnie tańszy, kupić na próbe 2-3worki i zdecydować o większej ilości.

Ja osobiście palę groszko-miałem niewiadomego pochodzenia z lokalnego źródła, z ciekawości ostatnio władowałem analizator spalin w czopuch aby zobaczyć jak to idzie,

mam palnik ardeo eco-burn , fabrycznie napowietrzony i nieuszczelniony sliconem. Tlen w spalinach miałem 11,6%CO nieco wysokie 665, lambda wychodziła 2,24, t.spalin 149, analizator pokazywał sprawność spalania na poziomie 90% (podkreślam sprawność spalania a nie kotła). Kolejny pomiar robiłem później i CO mieściło się <500mg/m3

 

Jak się obrobię zastanowię się nad publikacją okresową wyników kotła normalnie pracującego na instalacji domowej na węglu no-name z lokalnego składu.

Pomyślę jednak nad miejscem publikacji, prawdopodobnie będę to robił na forum boleckiego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na Rosyjskim węglu kostce się zawiodłem. Na oko to wyszło kosztowo podobnie tylko popiołu się nanosiłem. Liczę, że przy kotle o dużo mniejszej mocy niż moje obecne 22kw będę mógł palić na wyższych temp ale pewnie zawór 3d/4d przedłuży żywot kotła więc czemu nie. Ze zwykłym groszkiem pewnie nie będę kombinował, ewentualnie może domieszka miału ale to chyba paliwo jeszcze "wyższego ryzyka". Zawsze myślałem, że grzanie ciepłej wody z pieca w lato negatywnie wpływa na jego żywotność bo przez pół roku pracuje na niskich temp co skraca jego żywotność. eko-groszek zamierzam kupować luzem- łatwiej mam go zrzucić do zsypu niż nosić worki a słyszałem że dobrze jak może przeschnąć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. Zawsze myślałem, że grzanie ciepłej wody z pieca w lato negatywnie wpływa na jego żywotność bo przez pół roku pracuje na niskich temp co skraca jego żywotność.

Jeśli dobrze pamiętam to chyba 7 albo 8 lat grzeję wodę kotłem :)

Z tą temperaturą też się mylisz :) wyższe temp. na kotle mam latem niż zimą i nie jest to spowodowane taką potrzebą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z zaworem to jest tak,że warto go mieć, choćby z ręczną regulacją, przymusu jednak nie ma.

Ważne jest właściwe podłączenie i dobranie odpowiednich średnic, aby to działało przy zaworze 4d.

 

np. króciec kotła 5/4, to od kotła do zaworu 5/4, sam zawór też 5/4cala i od zaworu do powrotu też 5/4cala. Redukować można nitkę od zaworu na dom na np.1cal i z domu wracającą w zawór na ten np. 1cal.

 

osobny króciec na kotle pod bojler, pamiętać o zaworach zwrotnych,

 

to takie podstawowe sprawy, aby sobie nie spaprać i nie generować wyższego spalania i szarpania kotłem bez potrzeby

 

W tym wypadku na kociołku zostaje sobie 55-60, na bojler idzie wówczas w razie potrzeby gorąca woda bez potrzeby aktywacji priorytetu CWU, na dom skręcamy sobie zaworem w/g potrzeb na 40 czy 43.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja akurat w temacie zaworu 4D... Steruje nim u mnie moduł Alligator (podłączony do Cobry). Ostatnio co jakiś czas Alligator przestaje się odzywać: traci łączność z Cobrą i wyłącza swoje wyjścia (u mnie w użyciu: pompa obiegowa i sterownik zaworu). Potem elektronika Alligatora potrafi "dojść sama do siebie" - i znowu wszystko działa.

 

Ciekawe jest to, że normalnie Alligator pozbawiony łączności z Cobrą przechodzi w tryb autonomiczny i swoich wyjść nie wyłącza, realizuje po prostu to, co wcześniej zadano. Ja teraz mam tak, że w chwili tej dziwnej usterki zawór 4D i pompa obiegowa w ogóle nie są zasilane. Efekt dla domu jest dość marny, jak się można domyślić :-(

 

Reset Alligatora przez wyłączenie jego zasilacza 5V natychmiast uzdrawia sytuację - na przykład na godzinę - i potem powtórka z rozrywki... Oczywiście dioda "230V FAIL" na module NIE świeci, więc zasilanie wykonawcze jest obecne na wejściu modułu. Aktualnie pompkę obiegową włączyłem na stałe do gniazda 230V, ale zaworu 4D pracującego w automacie bardzo mi brakuje.

 

Co może być przyczyną tego zachowania modułu i jak przywrócić stan normalny? Proszę o pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdy w swoim domu nie miałem podłączonego zestawu COBRA + ALLIGATOR

COBRĘ owszem, ale zaworem sterowałem albo przez iryda albo przez art-zw (potrzebny mi był panel na piętrze)

 

Zatem nie potrafię odpowiedzieć co tam się dzieje, najlepiej pytanie zadać Włodkowi PID lub w czwartek dzwonić do Elektro-miz i prosić najlepiej z p.Cyprianem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam laickie pytanie.

Czy można podłączyć pod ten sam przewód kominowy drugi kocioł z podajnikiem (pewnie przepisy tego zabraniają)?

Pierwszy to śmieciuch palony od góry.

Drugi to być może skamp lub inny dobry.

Dwa kotły z tego względu że jest dużo drewna i trzeba je spalić.

Z rusztem awaryjnym i inne ustrojstwa pogarszające sprawność, odpadają.

Widziałem w niektórych tematach, że są montowane po 2 kotły, tylko nie wiem, czy szły na jednym przewodzie, czy na osobnych.

.

Drugi kocioł można zamontować w innym pomieszczeniu piwnicy. Moc 15 kW.

Większego raczej nie będzie.

Edytowane przez klaudiusz_x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak po przepisach patrząc to do jednego komina jeden kocioł

 

Czytając kiedyś artykuł na ten temat zapamiętałem jednak,że dopuszcza się montaż dwóch jednostek grzewczych do jednego komina jak będzie to robione przez tzw. "portki"

To oznacza,że stoją koło siebie dwa kotły, z ich czopuchów wchodzimy w "nogawki portek", które na zejściu w jeden kanał dymny mają przełączaną przesłonę. Czyli gdy np. pracuje podajnik, to "nogawka portek" kopciuszka jest zasłonięta, jak chcesz palić w kopciuszku - gasisz podajnik i przestawiasz przesłonę w portkach na drugi kocioł.

Coś takiego było dopuszczane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich forumowiczów!! :)

Z uwagi, że jestem nowy na forum chciałbym podpiąć się pod temat i nie zakładać osobnego wątku.

 

Sprawa dotyczy doboru odpowiedniego kotła co+ cwu dla mojego domu :)

Dane budynku:

-dom parterowy o powierzchni użytkowej 98m2

-strych nieużytkowy ocieplony 30cm wełny mineralnej

-dom ocieplony 20cm styropian grafitowy

-podłoga ocieplona 10cm styropian grafitowy

Na całej powierzchni domu chcę zainstalować wodne ogrzewanie podłogowe. Dodatkowo będą zainstalowane dwa grzejniki ścienne( 1 w łazience oraz 1 w pralni).

Docelowa liczba mieszkańców będzie wynosiła 4 osoby.

Ze strony ww.cieplowlasciwe.pl mój dom otrzymał następujący bilans cieplny:

 

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/14ji

 

Zastanawiam się nad ofertą firmy SEKOM-PLESZEW. Mam tu na myśli kocioł SKAM-P Premium 7kW lub 12kW.

Pytanie do forumowiczów: Który z kotłów będzie najbardziej odpowiadał dla mojego domu?

Pragnę zaznaczyć, że chciałbym aby dany kocioł posiadał sterownik który bez problemu będzie mógł obsłużyć instalację podłogówki( mam tu na myśli zawór 4-drogowy) oraz dodatkowe panele pokojowe bądź też pogodówkę.

 

Pozdrawiam!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pragnę zaznaczyć, że chciałbym aby dany kocioł posiadał sterownik który bez problemu będzie mógł obsłużyć instalację podłogówki( mam tu na myśli zawór 4-drogowy) oraz dodatkowe panele pokojowe bądź też pogodówkę.

 

Pozdrawiam!!

 

Jak zdecydujesz się na groszek, to cytowany wymóg spełni SPPv2

ten sterownik obsługuje:

- do 5pomp

- siłownik zaworu mieszającego

- oprócz typowych czujników ma czujnik pogodowy, pokojowy, spalin, zaworu mieszającego

- jest sterowany przez internet

- możesz do niego podłączyć i skonfigurować do 5paneli domowych

- niebawem dla osób chętnych wejdzie też opcja rozwoju sterownika o funkcję ciepłomierza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klaudiusz zobacz w wątku o sterowniku SPP na Instalacje - Ogrzewanie. Dawałem tam zajawkę ze zdjęciami. Link do mojego sterownika z ciepłomierzem chwilowo nie działa - na takim powiedzmy " roboczym serwerze " testujemy aktualnie soft pod ciepłomierz i stronkę z obsługą tego softu. Jutro postaram się dać zdjęcia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...