Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Za słaba moc kominka??


Campto

Recommended Posts

Witam wszystkich.

Czytając wpisy na forum podejrzewam, iż mam problem z własną instalacją grzewczą związany z kominkiem z płaszczem wodnym.

Otóż posiadam w domu ogrzewanie gazowe ( instalacja ciśnieniowa - obieg zamknięty) i kominek z płaszczem wodnym ( obieg otwarty). Połączone ze sobą za pomocą wymiennika płytowego. Problem tkwi w tym, że wg mnie kominek słabo nagrzewa grzejniki. Przy ustawieniach temperatury wody w kominku 60 stopni C ( przy tej temp. włączają się pompy obiegów przy wymienniku) maksymalna temp. jaką osiągam w grzejnikach to 40 stopni. I to przy mocnym paleniu ( ok. 30-40 kg brykietu RUF spalam w ciągu jednego popołudnia). Zastanawiam się czy powodem tego może być zbyt mała moc kominka czy jest jakiś inny powód??

Podstawowe dane:

Powierzchnia domu ok. 240 m2

Wymiennik ciepła - oznaczenie na tabliczce 31/20

Kominek z płaszczem wodnym - 14 kW

Pompy przy wymienniku 20/60 - obie ustawione na I bieg (obieg kotłowy i grzejnikowy)

Czujnik temperatury wody w płaszczu włączający pompy ustawiony na 60 stopni C.

Grzejniki we wszystkich pomieszczeniach + podłogówka w łazienkach, kuchni i wiatrołapie.

Instalacja w całości dobierana przez firmę zajmującą się inst. grzewczymi.

Jest to mój pierwszy sezon grzewczy więc jestem trochę nowy w temacie.

Proszę o pomoc przy problemie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich.

Czytając wpisy na forum podejrzewam, iż mam problem z własną instalacją grzewczą związany z kominkiem z płaszczem wodnym.

Otóż posiadam w domu ogrzewanie gazowe ( instalacja ciśnieniowa - obieg zamknięty) i kominek z płaszczem wodnym ( obieg otwarty). Połączone ze sobą za pomocą wymiennika płytowego. Problem tkwi w tym, że wg mnie kominek słabo nagrzewa grzejniki. Przy ustawieniach temperatury wody w kominku 60 stopni C ( przy tej temp. włączają się pompy obiegów przy wymienniku) maksymalna temp. jaką osiągam w grzejnikach to 40 stopni. I to przy mocnym paleniu ( ok. 30-40 kg brykietu RUF spalam w ciągu jednego popołudnia). Zastanawiam się czy powodem tego może być zbyt mała moc kominka czy jest jakiś inny powód??

Podstawowe dane:

Powierzchnia domu ok. 240 m2

Wymiennik ciepła - oznaczenie na tabliczce 31/20

Kominek z płaszczem wodnym - 14 kW

Pompy przy wymienniku 20/60 - obie ustawione na I bieg (obieg kotłowy i grzejnikowy)

Czujnik temperatury wody w płaszczu włączający pompy ustawiony na 60 stopni C.

Grzejniki we wszystkich pomieszczeniach + podłogówka w łazienkach, kuchni i wiatrołapie.

Instalacja w całości dobierana przez firmę zajmującą się inst. grzewczymi.

Jest to mój pierwszy sezon grzewczy więc jestem trochę nowy w temacie.

Proszę o pomoc przy problemie.

 

Jakie temperatury osiągasz na kominku przed wymiennikiem a jakie za wymiennikiem po stronie ciśnieniowej? 14 kw na 240 m2 to rzeczywiście niewielka moc co do metrażu domu wymiennik 20 płytowy też nie specjalnie duży na taką powierzchnię powinieneś mieć co najmniej kominek o mocy 18 kw można by było w twoim przypadku zastosować dodatkowo nasadkę na wylot płaszcza wodnego podnoszącą moc o jakieś 7 kw

http://www.e-dom24.pl/p/pl/1/turbodym_wodny_nagrzewnica_pionowa.html

co zwiększyło by wydajność takiego zestawu (kominek + nasadka) do około 20 kw oraz zastosować pewne usprawnienia typu zawór trójdrożny do podmieszania powrotu wody na kominek oraz zainstalowanie sterownika z przepustnicą który by sterował powietrzem do spalania w palenisku na podstawie pomiaru temperatury na płaszczu wodnym jak masz pytania zapraszam na mejla: [email protected] pozdrawiam Mariusz Kuleta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatur przed i za wymiennikiem nie mierzyłem termometrem ale na "dotyk" są zbliżone w czasie pracy pomp. Niestety na chwilę obecną nie mam możliwości dodania żadnej instalacji do kominka gdyż wkład jest całkowicie zabudowany.

BTW: Czy jest możliwość ( techniczna) aby włączyć taki kominek w układ zamknięty eliminując wymiennik? Tzn. co należałoby przerobić??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Układ został trochę przerobiony. Podaję ogólnie główne modyfikacje:

1. Usunięty wymiennik ciepła.

2. Kominek obecnie pracuje w układzie zamkniętym wraz z piecem gazowym.

3. Odpowiednie zabezpieczenia przed zagotowaniem wody zostały zamontowane.

Efekt:

Temperatura, przy której włącza się pompa - 65 stopni.

Temperatura grzejników: około 45 stopni

Gdy zamknę podłogówkę na parterze ( łazienka, kuchnia, wiatrołap) - temperatura grzejników wzrasta do ok 50 stopni.

Stąd wnioskuję, że został źle dobrany kominek - zbyt mała moc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam,

 

Z teroretycznego punktu widzenia to 14 kW dla nowych domów jest zupełnie wystarczające. Nawet zakładając sprawność urządzenia rzędu 70% (pewnie w praktycemax 50%) otrzymujemy około 7 - 9 kW.

Biorąc pod uwage wakaźnik dla nowych domów który wychodzi w zakresie 60 W/m2 (licząc straty ciepła) to zapotrzebowanie jest na poziomie 13 kW - to dla -20 st C. Obecnie mamy około 0 st C, więc potrzebujemy max. 8 kW. (licząc tak trochę na okrągło)

 

Moim zdaniem nie jest problemem moc kominka, ale może byle jaka sprawność urządzenia, może zbyt mały zasyp paliwem, może zbyt duże straty kominowe, może zbyt duże straty ciepła itp itp. Ale tak szczerze mówiąc stawałbym na pompę obiegową - zamieść schemat i typ pompy to jest do sprawdzenia. Jakie opory ma wymiennik i wężownica ? Jaki opór ma STB ? To ze wywaliłeś wymiennik i masz układ zamknięty to raczej ryzykowny pomysł. Zawory bezpieczeństwa nie zawsze działają - PN mówi wyraźnie czego nie wolno robić.

Zawsze ale to zawsze powinno się zrobic bilans ciepła.

 

Może ktoś zacznie podawać - co w komikach oznacza moc cieplna - przy jakich parametrach ma on x kW.

 

Dla przykładu w kotłach gazowych jest jasna sprawa- sprawność określona, zapotrzebowanie gazu też, nawet z modulacją palnika.

Tutaj w kominkach ???

 

Ja dla przykładu mam dom 220 m2, kocioł Buderusa 13 kW i jest wszystko ok (od 7 lat), nawet przy mrozach -20stC. I nie ma żadnego problemu z temperaturą wody w instalacji - chociaż to przy ogrzewaniu konwekcyjnym dosyć mało mnie obchodzi. Zasada, że im mniejsza konieczna temperatura w grzejnikach jest słuszna...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Moim zdaniem nie jest problemem moc kominka, ale może byle jaka sprawność urządzenia, może zbyt mały zasyp paliwem, może zbyt duże straty kominowe, może zbyt duże straty ciepła itp itp. Ale tak szczerze mówiąc stawałbym na pompę obiegową - zamieść schemat i typ pompy to jest do sprawdzenia. Jakie opory ma wymiennik i wężownica ? Jaki opór ma STB ?

...

 

Palę samym brykietem, więc paliwo jest suche i wydajne. Uważam że zużycie na poziomie 20-30 kg na dzień ( od 16 do 24) to nie jest zbyt małe zasypanie paliwem. Dom ocieplony ( beton komórkowy H+H 24 cm i styropian 15 cm, dach 30 cm wata). Pompa Grundfos 25 - 60 ( choć nie za bardzo wiem co ma do tego pompa) włącza się przy temperaturze wody w płaszczu 65 stopni C. Wymiennika nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam'

Wtrącę się do tematu:

ja równiez uważam, że została dobrana za słaba moc wkładu kominkowego. 14kW przy takim metrażu domu i przy tym zapotrzebowaniu na ciepło to zbyt mało. W najprostszy sposób licząc, to moc wkładu kominkowego z płaszczem wodnym dobiera się przeliczając 1kW mocy na 10mkw powierzchni, przy wysokości pomnieszczenia do 260cm. Takie wyliczenia dają szybki wynik jaką moc powinien mieć wkład. W Twoim przypadku powinno to byc w granicy 24kW. Montujemy kominki od 10 lat i tak dobrane paleniska zawsze owocowały sprawną praca układu.

Teraz kwestia sprawności takiego urządzenia - z tych 24kW na płaszcz wodny przy odpowiednim paliwie osiągamy około 20kW, co przy tych materiałach izolacyjnych i konstrukcyjnych budynku bez problemu wystarczy Oczywiście liczy się też dobór oprzyrządowania, zwłaszcza wymiennika płytowego. W Twoim przypadku został on poprawnie dobrany do wkładu, ale błędnie dobrany do całej instalacji.

Piszesz, że układ został przerobiony na zamknięty i odpowiednio zabezpieczony - w jaki sposób został zabezpieczony? Wkłady kominkowe do układu zamkniętego mają inną konstrukcję, inne ciśnienie robocze, podstawowe zabezpieczenie w postaci chłodnicy płaszcza wodnego (tego nie da się zamontować dodatkowo). Napisz w jaki sposób zostało to zabezpieczone.

Reasumując: najprostszym rozwiązaniem byłaby wymiana wkładu na nowy, o większej mocy, ale wiadomo są to duże koszty. Tak jak pisał mariobros35 można dołożyć nadstawkę wodną na przyłącze dymowe i to poprawi wydajność układu, bo jak widać zmiana na UZ nie przyniosła dużego efektu.

 

W razie pytań i podpowiedzi pisz śmiało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie masz racje a w praktyce wkładem z PW o mocy 15.5 kW (obieg wody) i sprawności 86% bez problemu ogrzewam powierzchnie ok 200m2 + 150m2 warsztat (dogrzewany wkładem powietrznym). Więc w przypadku Campto mogą być trzy przyczyny jego kłopotów:

- złe podłączenie wkładu do instalacji

- kiepska sprawność wkładu

- za małe porcje paliwa.

Edytowane przez margod
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można dołożyć zewnętrzną wężownice schładzającą ( i to zostało zrobione). Dodatkowo zabezpieczenie poprzez zawory ciśnieniowe oraz zawór przełączający w razie wysokiej temperatury wody na zbiornik CWU ( wtedy on odbierze nadmiar temperatury). UPS do pompy aby w razie braku prądu pompa nie stanęła do czasu wygasnięcia paleniska. Nie bardzo wiem jak możnaby było źle podłączyć wkład do instalacji. Wszystko działa ok. Dołożenie czegokolwiek do zabudowanego kominka ( np. nakładki dymowej) jest bardzo kosztowne ( rozbiórka całej zabudowy) i jak juz bym sie na to zdecydował to raczej wymieniłbym kominek aniżeli dołożył nakładkę. zastanawiam się jeszcze, jak duży wpływ ma ciag kominowy. U mnie - tak uważam - jest wyjątkowo mocny. Jak rozpalam to mam wrażenie iż płomienie są dosłownie "zasysane".

A co do ilości paliwa w kominku. Jedni piszą że powinno się sypać mało i dać szyber otwarty ( wyższa temp. spalania) a inni aby zasypać na "full" i przymknąć aby paliło się powoli. Palę dopiero pierwszy sezon więc testuję różne warianty ( włącznie z różnymi temperaturami wody uruchamiające pompę). Jak ktoś to już przerabiał to może się podzieli swoim doświadczeniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Po raz kolejny twierdzę, ze teoretycznie moc kominka powinna być ok. Pewnie, najlepiej przewymiarowywać wszystko, tylko trzeba pamiętać, że urządzenia grzewcze jak i chłodnicze najlepszą sprawność osiągają gdy są dobierane praktycznie zgodnie z wynikami obliczeń. Można zastosować pełno współczynników Kowalskiego które spowodują z jednej strony bezpieczeństwo, z drugiej jednak niepotrzebne wydatki.

Zamieść schemat instalacji i napisz jakie są składowe układu.

Postaram się przeliczyć hydraulikę układu.

 

Czy kominek to Twoje jedyne źródło ciepła ? Masz w projekcie obliczenie strat ciepła ?

Pamiętajmy, że kominek w zasadzie to takie samo źródło ciepła jak kocioł węglowy, miałowy, gazowy, olejowy czy też pompa ciepła. Zobaczcie na formu odnośnie pomp ciepłą jakie tak wszyscy mają moce cieplne.

 

Może po prostu między bajki trzeba włożyć współczynniki sprawności kominków ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Czytając takie posty mam wrazenie że mój kominek to jakis ewenement .......

Dom 155mkw pow uzytkowej . 12styropianu na scianach , 5+3 cm na podłodze , 15+5 cm na dachu . dół ok 85 mkw podłogówki + drabinka ,góra 3 kaloryfery + 25mkw podłogówki + drabinka . Kominek 14kw CTM z płaszczem w układzie otwartym oczywiscie z wymiennikiem .

Pale codziennie ,ale tylko po 16 stej do 23 ostatnie dołożenie paliwa . Do utrzymania temperatury 20.5 C to wystarczy . Po powrocie z pracy mam 19C-19,5C w domu . I ja tez mam problem ale inny niż założyciel wątku . Osiągnięcie temperatury w płaszczu 60-65 C zajmuje mi około 30-40 minut .Czym dłużej palę tym mniej muszę wkladac drewna do srodka gdyz temperatura powoli ale sukcesywnie wzrasta do okolic 75-80C . Dodam że wtedy kaloryfery są bardzo gorące ,a podłogówka zasilana jest pulsacyjnie poprzez mieszacz który nie dopuszcza do przekroczenia temp 50C w galązkach .Podłogówka ma swoją pompę i zawór termostatyczny na wejsciu . Okolo godziny 22-23 prawie nie mam juz mozliwosci dokladania do kominka gdyż temp płaszcza dochodzi do 80C a ja wkładam coraz to mniejsze kawałeczki drewna kończac palenie kawałkami grubosci ręki .........

Gdybym wtedy władował 3-4 grube kawałki i poszedł spać woda by się bardzo szybko zagotowała . Fizycznie nie mam mozliwosci załadowania kominka na noc aby nie zagotowac wody . Dodam że ta sytuacja trwa juz 4 rok -testujac biegi pomp najpierw miałem wszystkie na 3 . Potem na 2 ,a teraz mam wszystkie na 1-szym biegu . Oczywiscie zdaję sobie sprawę iż ktoś moze powiedziec -człowieku zwiększ bieg pomp bo za wolno odbieraja ciepło z płaszcza .... Ja na to odpowiadam że odbiór jest bardzo dobry gdyz 3 kaloryfery i 2 drabinki sa bardzo gorące a i podłogówka po 4-5 godzinach jest przyjemnie ciepła więc w czym problem ? W niemożliwosci dołożenia na noc - wiadomo kaloryfery szybko stygną więc jak kominek wygaśnie np o 2 giej w nocy do 5 tej rano zaczuna się robić na górze chłodnawo ...

Pale grabem suszonym przez 3,5 roku .

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

A to ci heca :-)

Mamy przypadek bardzo dobrze zrobionej instalacji co, współpracującej z kominkiem i niezadowolonego z tego powodu inwestora.

Rozwiązanie bardzo proste (wydaje mi się - niech jeszcze inni potwierdzą).

Masz Darku "przewymiarowane" palenisko. Za duża moc urządzenia.

Margod podał gotową receptę - bufor rozwiązuje definitywnie takie sytuacje. Albo palenisko z odłączaną nasadką wodną w miejsce płaszcza. No ale to drugie to już nie u Ciebie do zastosowania.

"Rypnij" sobie chociaż zbiornik mniejszej pojemności (300 - 500 l), np. do podgrzewania wody użytkowej z jakimś sprytnym rozwiązaniem sterująco - przełączającym.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

A to ci heca :-)

Mamy przypadek bardzo dobrze zrobionej instalacji co, współpracującej z kominkiem i niezadowolonego z tego powodu inwestora.

Rozwiązanie bardzo proste (wydaje mi się - niech jeszcze inni potwierdzą).

Masz Darku "przewymiarowane" palenisko. Za duża moc urządzenia.

Margod podał gotową receptę - bufor rozwiązuje definitywnie takie sytuacje. Albo palenisko z odłączaną nasadką wodną w miejsce płaszcza. No ale to drugie to już nie u Ciebie do zastosowania.

"Rypnij" sobie chociaż zbiornik mniejszej pojemności (300 - 500 l), np. do podgrzewania wody użytkowej z jakimś sprytnym rozwiązaniem sterująco - przełączającym.

Pozdrawiam.

 

Ja nie odniosłem wrażania , by on byl niezadowolony.

To co napisaliście z Margotem , powinno go za to doprowadzić do napadu

radości

 

Darku Rz - pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Instalacje grzewczą robił mi szwagier od wielu lat specjalizujący się w tym . Kominek podłączał fachowiec od kominków . Oczywiscie radość z takiego działania calej instalacji jest ogromna i cieszę się bardzo że tak jest . Macie rację -zbiornik buforowy 300-500L rozwiązał by problem odbioru ciepła jednak nie mam mozliwości zainstalowania go z powodu braku miejsca w pomieszczeniu gospodarczym gdzie zona trzyma kilkaset słoików z przetworami ........

 

A co do przewymiarowania ,to człowiek montujący kominek jak mi go sprzedawał -powiedział ze 14kw starczy na ten dom ,a ja ciągle miałem wątpliwości że to za mało ............z perspektywy czasu widac że miał racje .

 

pozdrawiam

 

ps. jest 20.55 -pale od 17.30 - temperatura w płaszczu 76C -temperatura w domu 20C -w kominku kawałek grabu grubosci 10cm sie dopala i co dalej .......? Trza przestać palić .

Edytowane przez Darek Rz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...