Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ściana 25+20 czy 30+15 ?


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 100
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

znam rozterki budujacego, jestem po jednej budowie(dom rodzicow), w przygotowaniu kolejna(moja) i mialem podobne problemy - finanse - najwazniejsze to utrzymac koszty w ryzach i miec zbudowane jak najlepiej przy zalozonym budrzecie, mnie bylo latwiej (wyksztalcenie + praca w budownictwie) wiec moglem sobie robic symulacje co bedzie dla mnie lepsze-tansze przy podobnych efektach i utrzymaniu budrzetu

 

teraz po kolei:

 

kominek - mozna go zrobic pozniej, ale na etapie budowy dobrze go przewidziec, wykonac komin dla niego(spaliny + wentylacja) - koszt jest znaczny

oraz nawiew z zewnatrz pod podbetonka (rura fi 110-150 PCV - kanalizacyjna) - koszt prawie zaden

jesli masz zamiar kiedys miec kominek to lepiej zrobic komin i nawiew, bo pozniej koszty zbyt wielkie

nawiew wykorzystasz jako zrodlo swiezego powietrza dopoki nie bedzie kominka, a wentylacja w salonie sie przydaje wtedy dodatkowym kosztem zostaje tylko kanal spalinowy

 

rekuperacja - mozna odpuscic i zrobic pozniej, gdy stwierdzicie ze wentylacja grawitacyjna nie dla was, warto jednak sie zastanowic na etapie budowy gdzie ewentualnie mozna puscic kanaly, zrobic dla nich wneki(w scianach) i przeloty przez stropy, rekuperator zazwyczaj na strychu - ja mialem problem na etapie budowy i nie zrobilem bo koszta, teraz po 3 latach srodki sa wiec zrobie(dla mnie koszt to sama centrala i material na kanaly) - ja sie kieruje przy rekuperacji troche oszczednoscia ale bardziej wygoda, zdrowiem i temp jaka sie odczuwa

 

co do okien to nie mam doswiadczenia - na pewno 3-szybowe cieplejsze i cichsze ale co do roznicy cen to nie wiem - inna sprawa ze kupujemy je raz na 30 lat - wazne solidne wykonanie i montaz, polecam z tzw ciepla ramke, poproscie o wycene 2 i 3 szybowych i zobaczycie czy budrzet da rade

 

dach 30 cm welny i to dobrej gatunkowo, czy skalna czy szklana kwestia finansow - ja mam super mate - ilosc i jakosc welny na dachu to nie tylko cieplo w zimie, ale takze chlodno w lecie oraz cicho w czasie deszczu

 

podloga na gruncie 15 cm styropianu w zupelnosci wystarcza

 

sciana 15-20 cm styropianu - doplata w material do przyjecia - a inwestycja na lata - oplacalne szczegolnie przy grzaniu gazem (tylko ta wilgoc mi nie daje spokoju) moje preferencje to maks 28+15 styro, lub porotherm 30 +15 styro, badz porotherm 25+20 styro(sklaniam sie ku temu)

 

to maja opinia i moje wnioski, moze sie niektorym przyda, jednoznacznie czy cos lepsze czy gorsze powiedziec sie nie da, mnie sie wydaje ze to zloty srodek pomiedzy tanim zbudowaniem i tanim utrzymaniem

 

jesli wlozymy wiecej pieniedzy w budowe(izolacje glownie) powinnismy oszczedzac na ogrzewaniu, tylko czy pieniadze zainwestowane beda mialy odzwierciedlenie w rachunkach??

bo jak mam dolozyc na etapie budowy np 10-15 tys w cos cieplejszego i placic po 100zl/ms w sezonie mniej za ogrzewanie to i tak bede to odrabial ok 15-25 lat a po 30 latach pewnie remont generalny (na szczescie bedzie dotyczyl naszych dzieci)

Edytowane przez face
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie jakie okna 2 czy 3 szybowe i czy 20 cz 15cm styro.

To ściana z 15cm styropianu ma dużo mniejszy współczynnik przenikania niż okno.

Więc jeżeli cena jest atrakcyjna to ja bym montował 3 szybowe nawet przy 15cm ocieplenia.

Albo nawet przy braku kasy dołożył do okien 3 szybowych a zrezygnował z 20 na rzecz 15cm ocieplenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie jakie okna 2 czy 3 szybowe i czy 20 cz 15cm styro.

To ściana z 15cm styropianu ma dużo mniejszy współczynnik przenikania niż okno.

Więc jeżeli cena jest atrakcyjna to ja bym montował 3 szybowe nawet przy 15cm ocieplenia.

Albo nawet przy braku kasy dołożył do okien 3 szybowych a zrezygnował z 20 na rzecz 15cm ocieplenia.

zgoda

tylko straty cieplne przez sciane beda wieksze niz prze z okna z racji iz pow. scian sa znacznie wieksze niz okien

 

Rada dla budujacych:

 

materialy sa najtansze z koncem, poczatkiem roku, wiec:

oplaca sie taraz zakupic pustaki na cala budowe, takze stal, a nawet pokrycie(jesli ceramika) i odebrac je na wiosne ze skladu

przez okres wiosenno-letnio-jesienny wybudowac stan surowy otwarty i zostawic na zime

w kolejnym okresie zimowym zakupic okna(mnostwo promocji) z odbiorem i montazem w ok. lutego i marca, a takze zakupic styropian(na wylewki i elewacje), takze z odbiorem np maj,kwiecien na samych tego typu operacjach mozna zaoszczedzic ok 20 %

dlatego nie tylko pytac na forum ale takze po skladach

Edytowane przez face
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Czytam ten wątek, jak i wiele innych, i podobnie jak Okojan mam już mętlik od tego wszystkiego. Teraz czytam, ale może coś przeoczyłem, i wychodzi na to, że w domu musi być koniecznie reku, gdyż inaczej będzie wilgoć, bo za szczelne okna a mikrowentylacja nic nie daje, bo ściany za bardzo ocieplone itd. To już sam nie wiem, do niedawna budowano bez reku, i było dobrze, wiadomo, że w jakiś domach wilgoć występowała w mniejszym lub większym stopniu, ale czy to była tylko wina okien, ścian. Czy bez reku nie można wybudować dobrego domu bez wilgoci, czy do wietrzenia,wymiany powietrza, nie wystarczą kanały wentylacyjne, okna z mikroszczelinami. Jak to jest?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejka

Przede wszystkim dziekuje wszystkim za odpowiedzi i za cierpliwość bo mam swiadomośc że Panowie po raz setny pewnie odpowiadają na te same pytania i to moze być lekko irytujące.Dla osób mających wiedze pewnie wybór jest oczywisty,natomiast dla większości i w tym i dla mnie zdecydować sie na coś sensownego i właściwego jest szalenie trudno.Zapewne wszyscy macie racje,ale malkontentów nie brak i kazde teorie mozna podwazyć.Ja temat reku przerabiałam początkowo byłam za ale koszty zakupu ,elspoloatacji ,pradu etc.ostaczenie przekonały nie że nie ma sensu.I byc może sie myle,ale jak większość budujących sie licze sie z kosztami.Mój tok myslenia był taki że te zaoszczedzone pieniądze przeznacze na lepsze okna czyli wspomniane 3-szybowe.Stropodach ociepliłam styr.20cm+ 4 cm wylewki, i w planie miałam na ocieplenie przeznaczyć 15 cm i przez przypadek trafiłam tu i cały plan runął.Musze tez zaznaczyć ze firma która ma mi ocieplac dom w przyszłym roku usilnie namawia mnie na zwykły styropian 15 cm twierdząc że to wszystko to samo tylko producenci wszelkimi sposobami próbuja wydrzeć mam kase.To jest bardzo czesto spotykany argument w wielu firmach, zero wiedzy tylko zawsze ten sam tekst:ale to jest najtańsze i to jest dla pani/pana najlepsza opcja.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mpoplaw- nikt tu nie genaralizuje:) Wiadomo,ze aby przeliczyc, policzyc i zsumowac straty czy zyski ( ciepła, energii, powietrza,samopoczucia :) , złotówek i niewiadomo czego jeszcze) przy zastosowaniu materiałow i urządzen (styro, wełny,reku, okien,paneli, przegród,drzwi, podlogówek i innych mniej lub bardziej ważnych i dla każdego mniej lub bardziej istotnych części budowanego domu ) należy usiąść i zacząć liczyć:)

Takze, nie napisze Ci jakie jest OZC mojego domku, poniewaz projekt mam jeszcze w adaptacji ( projektowe OZC napewno jest inne niz bedzie po adaptacji) i bede mial zmiany przegród, podniesienie kolankowej i jeszcze kilka innych a w audytorze wprowadza sie min.przegrody, kubature i mase innych danych.

Ale nawet pozniej tego nie bede liczyl.

 

Powracając do mojego poprzedniego pytania: Przecież mozna mieć okna z mikrowentylacją ( rozszczelnienie) czy nawiewem? Uwazasz, ze nie ma sensu kupowac ,,lepszych" okien jak nie ma rekuperacji? To, co wtedy? Nie ma co inwestowac w ocieplenie scian, podłogi na gruncie, dachu ( nawet jak mamy w projekcie) kiedy bedzie wentylacja grawitacyjna bo bedzie nam chlodne powietrze nawiewami do domu wpadało?

I powielam podobne pytanie jakie zadał/ła ewa&mariusz:Czy bez reku nie można wybudować dobrego domu bez wilgoci, czy do wietrzenia,wymiany powietrza, nie wystarczą kanały wentylacyjne, okna z mikroszczelinami. Jak to jest?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Mam prośbę do "szczęśliwych" posiadaczy reku żeby napisali jakie są przybliżone koszty zakupu i instalacji reku oraz co bardzo ważne eksploatacji. Czyli zużycie prądu, serwis, odkażanie... Nikt tego nie podaje tylko wyliczenia ile jest w stanie zaoszczędzić na ogrzewaniu... a przecież wentylator chodzi na okrągło i pobiera prąd. Na pewno po jakims czasie się też zuzyje i będzie trzeba go wymienić. Nie jestem głęboko w temacie reku ale urządzenie chodzi przez caly rok?? Czy latem się wyłancza? Co z halasem nawiewanego/wywiewanego powietrza? Nie jest słyszalne?

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Mam prośbę do "szczęśliwych" posiadaczy reku żeby napisali jakie są przybliżone koszty zakupu i instalacji reku oraz co bardzo ważne eksploatacji. Czyli zużycie prądu, serwis, odkażanie... Nikt tego nie podaje tylko wyliczenia ile jest w stanie zaoszczędzić na ogrzewaniu... a przecież wentylator chodzi na okrągło i pobiera prąd. Na pewno po jakims czasie się też zuzyje i będzie trzeba go wymienić. Nie jestem głęboko w temacie reku ale urządzenie chodzi przez caly rok?? Czy latem się wyłancza? Co z halasem nawiewanego/wywiewanego powietrza? Nie jest słyszalne?

Odpowiedz najpierw na pytanie - co to ma wspólnego z tematem tego wątku?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z ciekawostek poliszynela, na każdym skaldzie budowlanym można nabyć inne materiały konstrukcyjne 2 razy taniej od przereklamowanego PTH, na 2-giej stronie tego wątku były nawet konkretne przykłady ile taniej mocniej cieplej za mniejsze pieniądze

 

pytania i watek dotyczy wlasnie porothermu, wiec ja pisze o porothermie

gdyby pytali o gazobeton, to bym pisal o gazobetonie itp

jakos nie widze tam zadnych konkretnych przykladow ile taniej, mocniej,cieplej i za ile mniejsze pieniadze

 

artykul o cieplejszych oknach:

http://www.budujemydom.pl/component/option,com_content/task,specialblogcategory/act,view_porady/id,12128/Itemid,37/

 

jutro dodam ciekawy zalacznik, warto bedzie przejrzec:)

Edytowane przez face
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś na tym forum był ciekawy temat na temat reku i ktoś w nim przeprowadzał jakieś testy i wyszło że sprawność tego jest tak naprawdę znikoma i żeby był jakiś zysk z odzysku ciepła wentylatory muszą pracować na najwyższych obrotach co znowu wiąże się z większym kosztem energii. Podsumowaniem tego było tylko to że nawet jak zysku nie będzie, to przynajmniej będziemy mieli w domu zapewniona poprawną wymianę powietrza!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mpopław - dzieki za przykład, który podałeś.Sensowny:) Podobnie jak link, który podał Face.

Czyli -bez reku, jak napisales mozna wybudowac normalny dom.

Nie piszemu tu o domach energooszczednych czy rekuperatorach bo kazdy sobie zdaje sprawe,ze aby dom był taki, prawdopodonkie musi ( choc nie koniecznie) miec reku.

Pierwszy post dotyczył pustaka ceramicznego, ocieplenia i okien ( czy warto dac lepsze okna) i o tym wszyscy pisalismy az zeszlismy na ,,reku". Kazdy juz policzy czy opłaca mu sie montowac ,,ciepłe" okna.Moze kupi na promocji, moze bedzie cena troszke wyzsza a moze wyliczy ,ze oplaca mu sie zwrot przez 20 lat a innemu i po kilku latach sie zwruci.

Face - czekamy, co nam jutro zalączysz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do okien to nie mam doswiadczenia - na pewno 3-szybowe cieplejsze i cichsze ale co do roznicy cen to nie wiem - inna sprawa ze kupujemy je raz na 30 lat - wazne solidne wykonanie i montaz, polecam z tzw ciepla ramke, poproscie o wycene 2 i 3 szybowych i zobaczycie czy budrzet da rade

 

W oknach mogę się trochę wypowiedzieć, bo to moja branża.

Z pakietem 3 szybowym co najmniej, są też takie gdzie rama z drewna lub PCV jest dodatkowa ocieplona wewnętrznie coś w rodzaju pianki.

Ktoś już pisał wcześniej, jeżeli nie masz rekuperacji, to nawietrzaki higroskopijne - koszt żaden, a regulowany dopływ świeżego powietrza (zawsze można zamknąć).

 

Uwaga tylko na nieuczciwych producentów - wkładają do okien pakiety szybowe które identycznie są na zewnątrz, ale środek jest inny. Tzn. stosują cieńszą szybę niż 4mm. (np, 3,7mm nie widoczne gołym okien, a wytrzymałość szyby zdecydowanie ograniczona, szczególnie przy dużych oknach).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli -bez reku, jak napisales mozna wybudowac normalny dom.

Jeżeli za normalny uważasz dom, który zużywa na ogrzewanie ponad 80kWh/m2 energii (dla domu o powierzchni ogrzewanej 140m2 ogrzewanego gazem oznacza to zużycie gazu do ogrzewania ~1200m3, czyli koszt roczny ~2500zł), to odpowiedź brzmi tak, można taki dom wybudować.

Instalując wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła, która wcale nie musi być droższa od wentylacji grawitacyjnej można te koszty zredukować o połowę.

Dodatkowym atutem wentylacji mechanicznej jest jej skuteczne działanie przez cały rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...