Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Studium przypadku: Jak zamienić „Anulkę” w PASYWNY lub 3 LITROWY


Recommended Posts

Znalazłem coś takiego:

http://www.thermogolv.pl/oferta/zirius_gvp/

Generalnie PC Zirius są dość popularne ale może do energooszczędnego domku takie coś jak zirius_gvp da radę?

Co prawda piszą, że:

"System ogrzewania podłogowego pokrywa 100 % zapotrzebowania na ciepło, jeżeli jest spełniony warunek - górna granica zapotrzebowania na ciepło dla danego domu nie przekracza 50 W/m2. ZIRIUS GvP jest produkowany obecnie jako pompa ciepła o mocy 2,5 kW efektu oddanego ciepła i może ogrzać ok.60 m2 powierzchni. Oznacza to, że w większym domu należy zainstalować dwie lub więcej pomp. Długość kolektorów umieszczonych w ziemi wynosi tylko 60m. System ten znakomicie nadaje się również do montażu w domkach letnich, wolnostojących garażach itp. Trudno o prostszą i tańszą instalację grzewczą."

 

Więc nie wiem, czy ten system wydoliłby np na dom 120m2 w standardzie około 3L.

To wszystko za 12 000 PLN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 46
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

1. Projekt ostatecznie zmienił się na Z98 z biura Z500 i tak już zostanie (mam nadzieję).

2. Ściągnąłem sobie program do OZC wersja 4.01B i próbuję to ogarnąć, ale to jest jakaś kompletna masakra na razie.

 

 

ściągnij sobie inny program:

 

http://nesa1.uni-siegen.de/softlab/download/CASAnova_Setup.exe

 

ze strony:

 

http://nesa1.uni-siegen.de/index.htm?/softlab/casa_l.htm

 

duuuuuuuużo prostszy a chyba nie taki głupi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ProStaś,

 

Dzięki za twoje sugestie, generalnie cały czas kombinuję właśnie jak tu zrobić co by się na przyszłość przygotować do PC jak stanieją.

Generalnie zacząłem liczyć OZC ale powoli dochodzę do wniosku, że generalnie w moim wypadku to nie ma większego sensu. Dlaczego?

Ponieważ już dawno podjąłem decyzję, że dom będę ocieplał na maksa, jak bardzo będę mógł, więc liczenie ile mam gdzie dołożyć chyba nie ma większego sensu. No chyba, że dokładanie gdzieś więcej niż np.xx nie ma sensu.

Wychodzę z założenia, że absolutnym priorytetem jest wybudowanie domu z jak najmniejszym apetytem na energię. Później nieważne czym będziemy podgrzewać i tak będzie zużywał mniej medium niż w domu wg. standardowych założeń. Potem jak przyjdą duże podwyżki a przyjdą, to dalej będziemy oszczędzali bo startowy "mnożnik" już mamy ustalony na określonym poziomie.

 

Nawet jeżeli mam teraz ocieplić i zrobić z tego 3L a potem założyć do tego PC co wg. większości nie ma sensu to pewnie tak zrobię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy temperaturach -5 da radę, przy -20 zabraknie ciepła, ten system nie potrafi grzać CWU więc i tak będziesz musiał coś dokupić i w sumie wyjdzie drogo

 

PS za 1000zł można kupić klimatyzator z funkcją grzania 2,5KW czyli będzie dość podobnie a 10 razy taniej

przykład

http://allegro.pl/klimatyzator-ravanson-split-funkcja-grzania-i1392246507.html

 

Mamy takie w pracy, odpada. Suche powietrze na maksa, wszystkich boli głowa po godzinie. Ponadto trzeba lubić ogrzewanie nadmuchowe, ja np. nie lubię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WARSTWA IZOLACYJNA:

 

Pytanie

Co polecacie jako rząd/warstwa do likwidacji mostka termicznego, odcinająca fundament dla ściany z silikatów tak co by nie zbankrutować?

Wiadomo, można sobie zamówić szkło piankowe ale to chyba ciągle najdroższa opcja.

Często stosuje się też wypełnienie perlitem jednego rzędu pustaków ale to przy ceramice.

Są też bloczki z Isomuru, ale tanie to to też nie jest.

Jakieś inne pomysły??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dom energooszczedny tak ale pasywny ? przeciez taka konstrukcja nie dopuszcza wszystkiego co w konstrukcji budynku czyni go atrakcyjnym (balkony, wykurze, facjaty, podcienie..itd) - czy po prostu stodoła - może i tani w eksploatacji ale brzydki;

co do ogrzewania i uniezalezniania sie od prądu - pamiętajcie że już lobbują o zniesienie dwóch taryf dla gospodarstw domowych, chca uwolnienia cen, chcieli 20 %podwyżki narazie dostaną 7%, pamiętajcie że branża energetyczna w Polsce jest mocno nie doszacowana - wiec nacisk na zmiany bedzie rósł.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tiaaaa.

Ja już się wziąłem raz za kalkulator z 1.5 roku temu jak miałem na tapecie całkiem inne projekty niż aktualny. Wszystkie miały piękne wykusze, lukarny, balkoniki z balustradami, urokliwe okna o niestandardowym kształcie itp.

Po 2 tygodniach obliczeń zacząłem grzebać na internecie i tak trafiłem na to forum, jak doszedłem do wniosku, że ni cholery nigdy nie będę miał tyle pieniędzy na dom.

Albo stodoła albo żaden taki mam wybór, a że w cenie 70m2 mieszkania postawię prosty dom, to zdecydowanie wybieram prosty stodołowaty dom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OBLICZENIA OZC dla Z98:

 

No dobra, wklepałem dzisiaj wszystkie dane budynku do kalkulatora OZC.

Do obliczeń został użyty program: CASAnova wersja 3.3.08 ponieważ Purmo OZC jeszcze mnie przerasta.

Myślę jednak, że program generuje wystarczające informacje do zdobycia podstawowej wiedzy odnośnie zapotrzebowania naszego domu.

Wyszło mi, że chcę zbudować dom, którego średnie roczne zapotrzebowanie na energię grzewczą to: 27,4 kWh /(m2/rok)

Link do pliku wynikowego: http://rapidshare.com/files/441377121/Z98.pdf

Z niewiadomych, które mnie dręczą to:

1. Nie wiem czy dobrze obliczyłem Opór Cieplny a następnie Współczynnik Przenikania Ciepła dla ścian i stropu.

a) dla ścian z Silki 24cm i 30 cm styropianu wyszło U=0,13 W/(m2K) i tak zostawiłem na razie

b) dla ścian z BK 24cm i 30 cm styropianu wyszło U=0,11 W/(m2K)

c) dla stropu z Terivy 24cm i 40 cm wełny wyszło U=0,09 W/(m2K) ????

 

2. Nie wiedziałem jak obliczyć U dla podłogi więc zostaiłem domyślne U=0,20 W/(m2K)

 

3. Szyby. Mam nadzieję, że U=0.7 dla szyby i 0.1 dla profilu jest ok.

 

4. NIe wiem kompletnie jaką wartość ustawić jako zyski wewnętrzne więc zostawiłem domyślne: 20,0 kWh/(m2/rok)

 

5. Mechaniczną Wymianę powietrza ustawiłem na 0.5 i sprawność rekuperatora na 80%, czy to jest ok?

 

 

Proszę zwrócić uwagę, że jako temperaturę pożądaną ustawiłem 21C a nie 20C jak zwykło się przyjmować.

Co o tym myślicie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moje uwagi jesli moge:

ad.3 0,7 dla okna tak (sa dostepne nawet nizsze 0,5) - policzcie sobie czzy doplata za niższy wspolczynnik czy tez 3 szybe się zwróci - pamiętajcie że im mniejszy U tym maleją nam zyski (ma to duże znaczenie dla ścian zorientowanych na E,W,S) ja np mialem 3 szybe za 1 zł wiec mam 0,5 - ale jak liczyłem po normalnej cenie zwrot wychodzził mi po 40 lat - wiec nie ma sensu. co do profilu jak osiągniesz na standardowym profilu zbrojonym stalą 1,5 to będzzie dobrze - ja wybrałem termiczny U coś ok 1,1 - za to była jakas niewielka dopłata; dla dużych połaci ok 2 m i wyższych/szerszych polecam jednak zbrojenie stalą - wyzsza sztywnośc/szczelność

 

ad.5 kolego kubatura wymiany u Ciebie to cos ok 320 m3 - jeśli bedziesz trzymał wymianę 0,5 i wymieniał ok 160 m3 na h to po prostu bedziesz przesuszał powietrze (duże mrozy), nie wiem ile masz osób, ale 20 m3/h na osobę w zupełności wystarczy + wentyl działająca okresowo (nie ma potrzeby często wymiany przez 24 h, lub pod nieobecność); co do sprawności- same rekuperatory potrafią mieć i sprawność ponad 90 %, ale najwięcej będziesz tracił na instalacji (pamiętaj o dodatkowej izolacji kanałów i /lub strefy nieogrzewanej); tu uwaga : pamietaj o nadciśnieniu na instalacji WM oraz zachowaniu szczelności budynku - pamietaj że WM bedzie powodowała zwiekszoną infiltrację pow. zew. do budynku wiec b. zadbaj o szczelność

 

odnośnie parametrów U przegród prawdopodobnie wyliczenia masz właściwe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moje uwagi jesli moge:

ad.3 0,7 dla okna tak (sa dostepne nawet nizsze 0,5) - policzcie sobie czzy doplata za niższy wspolczynnik czy tez 3 szybe się zwróci - pamiętajcie że im mniejszy U tym maleją nam zyski (ma to duże znaczenie dla ścian zorientowanych na E,W,S) ja np mialem 3 szybe za 1 zł wiec mam 0,5 - ale jak liczyłem po normalnej cenie zwrot wychodzził mi po 40 lat - wiec nie ma sensu. co do profilu jak osiągniesz na standardowym profilu zbrojonym stalą 1,5 to będzzie dobrze - ja wybrałem termiczny U coś ok 1,1 - za to była jakas niewielka dopłata; dla dużych połaci ok 2 m i wyższych/szerszych polecam jednak zbrojenie stalą - wyzsza sztywnośc/szczelność

Exactly jak mawiali starożytni Rosjanie.

W momencie bezpośredniego rozważania zakupu dla okien zrobię odpowiednie porównania, może na rynku będzie dostępna jakaś promocyjna oferta. Na razie podniosłem U dla profili do 1.1 i zostawiłem 0.7 dla szyb.

Można też zrobić inny manewr, dla okien od wschodu i północy zamówić okna z jak największym "G" a dla południowych z mniejszym. Dobrze kombinuję?

ad.5 kolego kubatura wymiany u Ciebie to cos ok 320 m3 - jeśli bedziesz trzymał wymianę 0,5 i wymieniał ok 160 m3 na h to po prostu bedziesz przesuszał powietrze (duże mrozy), nie wiem ile masz osób, ale 20 m3/h na osobę w zupełności wystarczy + wentyl działająca okresowo (nie ma potrzeby często wymiany przez 24 h, lub pod nieobecność); co do sprawności- same rekuperatory potrafią mieć i sprawność ponad 90 %, ale najwięcej będziesz tracił na instalacji (pamiętaj o dodatkowej izolacji kanałów i /lub strefy nieogrzewanej); tu uwaga :

W domu mam 3 osoby plus pies. Ustawiłem wymianę teraz na około 90m3/h..

Widziałem rekuperatory o folderowych sprawnościach powyżej 90, na razie bezpiecznie założyłem 80. Ponownie w momencie zakupu porównam zyski, zwrot i zdecyduję czy dopłacać do droższych.

pamiętaj o nadciśnieniu na instalacji WM oraz zachowaniu szczelności budynku - pamietaj że WM bedzie powodowała zwiekszoną infiltrację pow. zew. do budynku wiec b. zadbaj o szczelność

Jest w programie opcja do zaznaczenia "szczelności budynku" dla mostków termicznych i ewentualnych rozszczelnień.

Na razie zaznaczyłem środkową zakładającą konstrukcję prawie bez mostków.(program podnosi wtedy wartości "U" o 0.05 do wszystkich powierzchni wokół budynku.)

Są też opcje zakładające:

a) zignorowanie mostków - wtedy zapotrzebowanie spada do bajecznych wartości w okolicach 15 kWh(m2/rok), czyli budynku pasywnego ale to jest chyba nierealne aby zlikwidować wszystkie mostki.

c) założenie mostków wg "standardowych norm budowania" (program podnosi wtedy wartości "U" o 0.1 do wszystkich powierzchni wokół budynku.) Zapotrzebowanie skacze do 33.1 kWh(m2/rok) i wychodzi 3 litrowiec.

 

Przy zostawieniu w tym wypadku opcji środkowej (U+ 0.05) i wprowadzeniu powyższych modyfikacji zapotrzebowanie kształtuje się na poziomie: 24.1 kWh(m2/rok)

Edytowane przez MWM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aha odnośnie styropianu: 30 cm na ścianie to nie będzie wyglądało estetycznie..no i majster skasuje Cie za klejenie 2 warstw- nie lepiej 20 cm szarego frezowanego w jednym kawałku? (koszty wyjda podobne, U zbliżone, a estetyka nieporownywalna) pamietaj o klejeniu styropianu na piankę - takie grubości na żaden klej czy też kołki...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aha odnośnie styropianu: 30 cm na ścianie to nie będzie wyglądało estetycznie..no i majster skasuje Cie za klejenie 2 warstw- nie lepiej 20 cm szarego frezowanego w jednym kawałku? (koszty wyjda podobne, U zbliżone, a estetyka nieporownywalna) pamietaj o klejeniu styropianu na piankę - takie grubości na żaden klej czy też kołki...

 

j-j przykleił na kołeczki 30 cm i się trzyma..... chyba ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Program posiada również możliwość zaznaczenia odpowiedniego systemu ogrzewania domu i oblicza na tej podstawie zapotrzebowanie roczne na energię elektryczną lub inne media:

Na podstawie aktualnego docieplenia budynku uzyskujemy dla odpowiednich źródeł ogrzewania:

a: elektryczność (ogrzewanie bezpośrednie):3045 kWh/rok

b: elektryczność (ogrzewanie akumulacyjne):3499 kWh/rok (ale korzystamy z innych stawek energii)

c: pompa ciepła z podłogówką: 1313 kWh/rok

O węglu, gazie, oleju itp nie będę na razie pisał, ponieważ nie zakładam w tym momencie takiego ogrzewania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BK kontra Silka.

Podczas prowadzenia ostatnich obliczeń OZC nauczyłem się czegoś i przynajmniej do tego te obliczenia się przydały.

Chciałem budować ściany z silki z uwagi na jej akumulacyjność cieplną, jednak wyszło, że BK ma znacząco lepsze właściwości izolacyjne.

(lambda dla BK = 0.16 W/(mK) SILKA=0.8 W/(mK))

Przekłada się to oczywiście w sposób wyraźny na U - Współczynnik przenikania ciepła całej ściany.

 

Jak myślicie, który z materiałów jest lepszy na ścianę dla budynku energooszczędnego?

Lepiej pójść w lepszą izolacyjność BK czy akumulację Silki??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Pisze jako całkowity laik. Bardziej żeby się samemu dowiedzieć niż coś doradzić. Dlaczego kominek miałby byc mostkiem cieplnym? Jeżeli musi być to dlaczego nie zrobić go z jakąś tanią odmianą DGP a ścian z silikatów co by ewentualnie te ciepło zatrzymać na dłużej. Tak się tylko pytam :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się , że chodzi tutaj o szybszą cyrkulację powietrza. Jeżeli sam kominek nie pobiera osobno powietrza z zewnątrz, tzn. spala powietrze już ogrzane z wnętrza domu. A więc mamy podwójny nakład energii na ogrzanie, a potem jej zużucie do kolenego spalania. Mój punkt widzenia nigdy bez kominka. Takiego ciepła nie da żaden inny patent. Że np. nie wspomnę -a jednak dzisiaj spaliłem starą choinkę i specjalnie trzymałem drzwi od kominka uchylone -co za zapach. Ciepło pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...