Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Strop monolityczny - zbrojenie przęsłowe i podporowe


Recommended Posts

Witajcie. Co prawda do stropu mam jeszcze daleko, ale nurtuje mnie kilka kwestii.

Pierwsza to, w projekcie jest napisane, że zbrojenie przęsłowe, ale na niektórych płytach jest też zbrojenie podporowe z taką samą otuliną betonu, więc to chyba nie jest zbrojenie górne. Za bardzo nie wiem co autor miał na myśli, szukam po książkach i nie wiem o co z tym chodzi. Druga sprawa to taka, że nad ścianami nośnymi wewnętrznymi mam wieńce w górę od płyty. Czyli przy stropie 12 cm i wieńcu wysokim na 22 cm zostaje nad tymi ścianami 10cm. Niby to się da później ukryć w wylewce i styropianie, ale u wszystkich widzę, że wylewają strop cały równiutko, bez żadnych nadciągów w górę od płyty. Wolałbym je chyba zamienić na podciągi, które łączą się wtedy z wieńcem zewnętrznym (ten jest normalnie w dół od płyty). Po co architekt mógł coś takiego narysować skoro u nikogo tak nie widziałem? Chyba trochę namąciłem, więc jeśli ktoś sobie będzie życzył załączę skan stropu. Z góry dzięki za sensowne odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie. Co prawda do stropu mam jeszcze daleko, ale nurtuje mnie kilka kwestii.

Pierwsza to, w projekcie jest napisane, że zbrojenie przęsłowe, ale na niektórych płytach jest też zbrojenie podporowe z taką samą otuliną betonu, więc to chyba nie jest zbrojenie górne. Za bardzo nie wiem co autor miał na myśli, szukam po książkach i nie wiem o co z tym chodzi.

 

zalezy jaka jest rozpietosc plyty, bo gdy rozpietosc ponizej 2,5 m to nie jest wymagane zbrojenie gorne, wtedy dolne pelni role podporowego

zalezy tez rowniez od typu zbrojenia plyty 1 czy 2 kierunkowe

 

zbrojenie podporowe to nie tylko zbrojenie gorne

ciezko bez rzutu i przekroju stwierdzic co autor mial na mysli

moze po prostu ze otulina preta (odleglosc od zewn krawedzi betonu do zewn krawedzi preta) ma byc jednakowa dla obu przypadkow zbrojenia

 

Druga sprawa to taka, że nad ścianami nośnymi wewnętrznymi mam wieńce w górę od płyty. Czyli przy stropie 12 cm i wieńcu wysokim na 22 cm zostaje nad tymi ścianami 10cm. Niby to się da później ukryć w wylewce i styropianie, ale u wszystkich widzę, że wylewają strop cały równiutko, bez żadnych nadciągów w górę od płyty. Wolałbym je chyba zamienić na podciągi, które łączą się wtedy z wieńcem zewnętrznym (ten jest normalnie w dół od płyty). Po co architekt mógł coś takiego narysować skoro u nikogo tak nie widziałem? Chyba trochę namąciłem, więc jeśli ktoś sobie będzie życzył załączę skan stropu. Z góry dzięki za sensowne odpowiedzi.

 

jesli jest to wieniec nad scianami nosnymi to bez obaw mozesz zlicowac gore plyty z gora wienca a dol wienca opuscic ponizej plyty jesli chcesz takie rozwiazanie

Edytowane przez face
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załączam fotkę z rzutu stropu. Właśnie płyta P1 ale tylko na tej szerszej ścianie (nad małym pokojem i łazienką jest ze zbrojeniem podporowym) oraz ten występek mały z kotłowni nad korytarzem. a te wieńce z góry płyty przeradzają się właśnie w belki B2 i B3 i to one są na równi ze stropem od dołu, ale górą wystają wraz z WW1 10 cm nad płytę.

Proszę poradźcie po chłopsku jak to będę miał zbroić, bo w projekcie mało co jest wyjaśnione, a literatura i internet też niewiele traktują o tym. Z góry wielkie dzięki.

 

http://img213.imageshack.us/img213/1733/29690381.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załączam fotkę z rzutu stropu. Właśnie płyta P1 ale tylko na tej szerszej ścianie (nad małym pokojem i łazienką jest ze zbrojeniem podporowym) oraz ten występek mały z kotłowni nad korytarzem. a te wieńce z góry płyty przeradzają się właśnie w belki B2 i B3 i to one są na równi ze stropem od dołu, ale górą wystają wraz z WW1 10 cm nad płytę.

Proszę poradźcie po chłopsku jak to będę miał zbroić, bo w projekcie mało co jest wyjaśnione, a literatura i internet też niewiele traktują o tym. Z góry wielkie dzięki.

 

http://img213.imageshack.us/img213/1733/29690381.jpg

 

przydal by sie przekroj, ale coz...

co do zbrojenia przypodporowego:

ten maly wystepek to balkonik, plyte zbroisz dolem normalnie #8 co 14 (nie odginasz pretow), nastepnie ten wystepek zbroisz rowniez #8 co 14 ale gora, dokladasz tzw podwojne elki(tylko odwrocone i dowiazujesz je do zbrojenia dolnego plyty po lewej)

podobnie zbroisz styk P1 i P2 przy tej szerszej scianie jak to nazwales

doprowadzasz do podpory cale dolne zbrojenie (ja bym poprzechodzil z nim poza wieniec do sasiedniej plyty z ok 0,5m) i dokladasz gora elki z rozstawem wg rysunku i dowiazujesz do dolnego zbrojenia

to jest takie "nowoczesne" zbrojenie bez odginania, za to z dozbrajaniem, rzekomo troche mniej roboty, mozna to rozwiazac inaczej i tez poprawnie ale to juz w gescie kierownika budowy jest

przekroj by wszystko wyjasnil a w opisie na pewno sa komentarze gdzie dozbrajac a gdzie odginac

 

a co do wiency to widze wlasnie ze to belki raczej B2 i B3 zapewne tak samo

a belek sobie tak latwo z nadciagow w podciagi nie pozamieniasz - nalezy przeliczyc, tu rowniez kierownik i konstruktor

architekt zapewne chcial aby otwarte przejscia byly bez belek - strop przechodzil w strop bez zaburzen wizualnych (kwestia gustu)

 

jesli gdzies zakrecilem to sorki a jesli gdzies zle zinterpretowalem to prosze o poprawke

Edytowane przez face
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze, właśnie przekroju stropu nie ma w projekcie, jest ewentualnie tylko przekrój ale całego budynku. Za bardzo nie orientuję się co to są te podwojone elki, Nigdzie nie jest napisane, jaką to powinno mieć długość, w którym miejscu zagiąć itp. Jak widzę zdjęcia z realizacji mojego projektu na forum extradom.pl to mi się włos jeży jak ludzie robią właśnie samym zbrojeniem dolnym, żadnych belek, podciągów, druty bez podkładek itp. Ja chciałbym aby to było zrobione jak w projekcie, ale jest taki mało czytelny, że szok.

A co do tych belek B2 i B3 to po prostu łatwiej mi będzie wymurować ściany wewnętrzne i zewnętrzne na tą samą wysokość i pojechać wszystkie belki i wieńce na jedną wysokość górą, niż kombinować ściany wew o 10 cm wyższe i robić dziwne szalunki na 10cm na stropie.

Edytowane przez adamoos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak dlugie??

jakos 0,25 rozp plyty P1 + szer wienca + 0,25 rozp plyty P2(w kier P1) + 2*10 cm + 2*0,5m np

 

bede mial chwile to rysne jak to ma wygladac przy podporze i wrzuce

 

poza rysunkami w projektach jest tez opis techniczny i nalezy go czytac

musisz miec jakies szczegoly zakotwienia w wiencach itp poszukaj w projekcie

Edytowane przez face
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale o co chodzi? sam będziesz zbrojenie tej płyty układał? jeśli tak, to kup jakąś fachową książkę np. poradnik majstra budowlanego (wbrew nazwie ma wiele bardzo użytecznych informacji nie tylko dla majstrów) , jeśli nie to nie przejmuj się średnio rozgarnięty zbrojarz sobie poradzi i z gorszej dokumentacji. Jedyne na co należy zwrócić uwagę to na betonowanie, czy kierowca bądź betoniarz wody nie dolewają, oraz prawidłowe wibrowanie.

Ułożenie zbrojenia płyty nie stanowi jakiegoś wyzwania technicznego, należy to sobie jasno powiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie. Co prawda do stropu mam jeszcze daleko, ale nurtuje mnie kilka kwestii.

Pierwsza to, w projekcie jest napisane, że zbrojenie przęsłowe, ale na niektórych płytach jest też zbrojenie podporowe z taką samą otuliną betonu, więc to chyba nie jest zbrojenie górne. Za bardzo nie wiem co autor miał na myśli, szukam po książkach i nie wiem o co z tym chodzi. Druga sprawa to taka, że nad ścianami nośnymi wewnętrznymi mam wieńce w górę od płyty. Czyli przy stropie 12 cm i wieńcu wysokim na 22 cm zostaje nad tymi ścianami 10cm. Niby to się da później ukryć w wylewce i styropianie, ale u wszystkich widzę, że wylewają strop cały równiutko, bez żadnych nadciągów w górę od płyty. Wolałbym je chyba zamienić na podciągi, które łączą się wtedy z wieńcem zewnętrznym (ten jest normalnie w dół od płyty). Po co architekt mógł coś takiego narysować skoro u nikogo tak nie widziałem? Chyba trochę namąciłem, więc jeśli ktoś sobie będzie życzył załączę skan stropu. Z góry dzięki za sensowne odpowiedzi.

 

W domkach to zbrojenie przęsłowe to najczęściej dolne w płytach a podporowe to górne nad podporami np. ścianami. Ot i koniec filozofii jeśli chodzi o ogólne pojęcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co do tych belek B2 i B3 to po prostu łatwiej mi będzie wymurować ściany wewnętrzne i zewnętrzne na tą samą wysokość i pojechać wszystkie belki i wieńce na jedną wysokość górą, niż kombinować ściany wew o 10 cm wyższe i robić dziwne szalunki na 10cm na stropie.

Oto chodzi ,że są przejścia i pod tymi belkami nie ma ściany.

Projektant chciał uniknąć belek od spodu w miejscu przejść.

Wielu inwestorów tak woli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

No właśnie wiem, że tam są przejścia i nie ma pod tymi belkami ścian. Ale przeglądając od wielu lat różne budowy nigdzie nie spotkałem, żeby ktoś wylewał strop natomiast w miejscu ścian wewnętrznych robił belki od góry czyli te tzw nadciągi.

Mnie osobiście podciągi pod sufitem nie będą przeszkadzały a łatwiej mi będzie po prostu mury na równą wysokość i potem to wszystko na równo zaszalować i wylać z całym stropem a nie kombinować dodatkowy szalunek nad ścianami wewnętrznymi.

Tak, zamierzam robić to sam dlatego właśnie się pytam o to co to są te zbrojenia przęsłowe oraz podporowe i co to są te podwjone elki bo nigdzie w literaturze takiej nazwy nie znalazłem.

 

Jeśli możecie do podrzućcie jakieś fotki tego zbrojenia podporowego, tych podwojnych elek itp. Druga sprawa to taka, że sądząc po rzucie wszystkie druty mają być przy ścianach zagięte o kąt 90-180 tak ?

Edytowane przez adamoos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Widzę ,że masz szczery zamiar sam wybudować dom.

Dlatego zachęcam bardzo do zakupu dobrej książki;

Poradnik majstra budowlanego

http://www.arkady.com.pl/product/150,nowy_poradnik_majstra_budowlanego.html

Ta pozycja na pewno się przyda.

Oczywiście bardzo przydatne są miesięczniki "Murator":)

Do sprawy.

Taka zmiana jest dopuszczalna , jeżeli jest świadoma z twojej strony to nie ma sprawy.

Należy powiadomić kierownika budowy , oceni co się zmieni , zaznaczy zmiany na projekcie , może skonsultuje z konstruktorem i jest po sprawie.

Co do problemu z odczytaniem rysunku.

Jeżeli zbrojenie jest z prętów żebrowanych wykonujemy haki pod kątem 90 stopni, czasami nie robimy wcale.

Jeżeli zbrojeni z prętów gładkich ,haki 180 stopni

Pręty zbrojenia "przęsłowego" to te pręty które idą w stropie żelbetowym monolitycznym na przestrzeni od jednej podpory /ściany/ do drugiej podpory /ściany/, zbrojenie idzie dołem z otuliną betonu od powierzchni szalunku.

Pręty muszą być na tyle długie ,że po wykonaniu haków kończą się przy zewnętrznej krawędzi ściany.

Podporowe nad podporą.

Pojecie "dwie L ," to coś takiego " I__________________I ", tylko odwrócone o 180 stopni.

Długość zbrojenia podporowego powinna być określona w projekcie , a jeżeli nie ma to możemy przyjąć w twoim przypadku minimum 1/6 l, do krawędzi podpory /ściany/, l rozpiętość stropu.

Czyli z jednej ; 1/6 l +grubość ściany + 1/6 l z drugiej strony + 2x haki to całkowita długość pręta.

c.d.n.

Edytowane przez Zbigniew100
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie wiem, że tam są przejścia i nie ma pod tymi belkami ścian. Ale przeglądając od wielu lat różne budowy nigdzie nie spotkałem, żeby ktoś wylewał strop natomiast w miejscu ścian wewnętrznych robił belki od góry czyli te tzw nadciągi.

Mnie osobiście podciągi pod sufitem nie będą przeszkadzały a łatwiej mi będzie po prostu mury na równą wysokość i potem to wszystko na równo zaszalować i wylać z całym stropem a nie kombinować dodatkowy szalunek nad ścianami wewnętrznymi.

Tak, zamierzam robić to sam dlatego właśnie się pytam o to co to są te zbrojenia przęsłowe oraz podporowe i co to są te podwjone elki bo nigdzie w literaturze takiej nazwy nie znalazłem.

 

Jeśli możecie do podrzućcie jakieś fotki tego zbrojenia podporowego, tych podwojnych elek itp. Druga sprawa to taka, że sądząc po rzucie wszystkie druty mają być przy ścianach zagięte o kąt 90-180 tak ?

 

faktycznie prościej wykonać podciągi pod sufitem parteru razem z płytą i wylewać tą płytę na "równi" czy "na równo". Ja tak robiłem bo mi też podciąg w miejscu przejścia na parterze nie przeszkadzał. W zasadzie to tylko w 1 miejscu go widać, tam gdzie mam otwór drzwiowy do sufitu. A że mam 2,75 wysoki parter to mi te kilkanaście cm mniej w tym miejscu w ogólne nie przeszkadza. Na piętrze 10 cm jakoś się jeszcze da ukryć w posadzce z podłogówką, np; ja mam 3 cm styropianu akustycznego plus 6,5-7 cm wylewki razem ze zbrojeniem, ale jakbym miał tylko ogrzewanie grzejnikami to 3 cm styro + 5 cm posadzki było by mało.

 

postaram się poszukać w weekend w domu zdjęcia i wstawić jakieś ze stropu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

p.s. dla jasności, ja nikogo nie zachęcam do zmiany samodzielnie nadciągu na podciąg. Ja zrobiłem podciąg bo tak miałem w projekcie, tak był liczony strop i właśnie takie rozwiązanie wybrałem.

Tylko jeśli ktoś na nadciagu grubości pustaka, dajmy na to 25 cm ma mieć ściankę działową 12 cm, a zarazem nadciąg może mieć od 10 do 15 cm wysokości przy wysokości posadzki 8-10 cm to lepiej na to zwrócić uwagę i to po konsultacjach z projektantem zmienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...