unabarti 02.01.2011 16:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2011 WitamChcę obudować wkład kominkowy cegłą ręcznie formowaną. Jakiej powinienem użyć zaprawy aby nie pękała. Dodam że chodzi mi o zaprawę koloru białego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bohusz 02.01.2011 17:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2011 (edytowane) My stosujemy jeżeli zachodzi konieczność użycia białego kleju wyroby ORTNER.Są to kleje drogie, ale jako wykonawcy nie możemy sobie pozwolić na tańsze zamienniki. Zaprawa wiążąca Creme „Das Original” (ORTNER) W zakresie cech i zastosowania zaprawę wiążącą „Creme” firmy Ortner można postawić w jednym rzędzie z zaprawą wiążącą „Das Original” firmy Ortner.Jednakże dzięki swej białej barwie (czysta biel) zaprawa ta nadaje się również do fugowania powierzchni ceramicznych i do tynkowania czystych, suchych i wolnych od kurzu powierzchni. Cechy produktu ponadprzeciętna przyczepnośćkremowa konsystencja przyjemnie krótki czas wiązania krótki czas twardnienia wytworzona z surowców wysokiej jakości wysoka zawartość szamotu, a co za tym idzie szczególna przydatność w budowie pieców Zastosowanie wypełnianie przestrzeni pomiędzy żebrami kafli przymontażu ceramicznych kafli i szamotów szybkie murowanie w obrębie paleniska zaprawa przy montażu odlewanych płyt szamotowych kit, warstwa wyrównawcza i masa podtynkowa, idealne dopełnienie dostępnych zapraw zduńskich modelowanie gzymsów np. otynkowanych pieców; możliwe również dużej grubości. dzięki ponadprzeciętnej przyczepności i szybkiemu twardnieniu zaprawa znakomicie nadaje się do prefabrykowania elementów. do tynkowania czystych, suchych i wolnych od kurzu powierzchni Dane techniczne Dopuszczalna temp.: maks. 1000°CCzas wiązania: ok. 15 minutZużycie: 0,9kg m² przy warstwie grubości 1 mmOpakowania: worek 20 kg Jeżeli chodzi o szary kolor proponuje klej z naszej oferty:http://www.owo.pl/93,pl_zaroodporna-zaprawa-klejaca-kl110.html UWAGA!!!Do tego typu prac nie nadają się zaprawy wiążące ceramicznie Edytowane 2 Stycznia 2011 przez bohusz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 02.01.2011 18:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2011 Witam Chcę obudować wkład kominkowy cegłą ręcznie formowaną. Jakiej powinienem użyć zaprawy aby nie pękała. Dodam że chodzi mi o zaprawę koloru białego. bohusz podał Ci namiary na b.dobre zaprawy ale drogie.Obudowa z cegieł może sobie trochę popękać , w niczym to nie wadzi.Między kaflami w piecu fugi pękają i i większość ludzi o tym nie wie. Taka jest zasada. Po wystygnięciu wszystko wraca do punktu wyjścia.W Twoim kominku tych fug będzie więcej niż w piecu - pękanie rozłoży sie jeszcze bardziej. Kup zwykła zaprawę murarską koloru białego i muruj. Jeśli to ma być kominek kumulacyjny to możesz dać zarobić Austryjakom (sorki bohusz ,że może spiepszyłem Ci interes...) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bohusz 02.01.2011 18:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2011 (edytowane) Nie mi nie spieprzyłeś interesu, bo ja nie nastawiam się na detaliczną sprzedaż materiałów do budowy kominków. Szczególnie materiałów nie wyprodukowanych w Polsce.Materiały ORTNER stosujemy do budowy kominków, zresztą nie tylko ORTNER, gładzie przykładowo RATH.Stosowanie właściwych materiałów zapewnia nam komfort, brak reklamacji, szybkość realizacji.Najbardziej skomplikowana obudowa (bryła) może być zmontowana za jeden dzień roboczy, nic nie pływa, po paru minutach jest stabilna. Potem można bawić się z kosmetyką (wykończeniem zewnętrznym) które albo my robimy, albo już klient w własnym zakresie.Bo sporo stawiamy obudów w stanie surowym. Coś tak jak z kobietami, jedne idą do zakładu kosmetycznego, inne te zabiegi upiększajace robią same w domu... Edytowane 2 Stycznia 2011 przez bohusz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 02.01.2011 21:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2011 Nie mi nie spieprzyłeś interesu, bo ja nie nastawiam się na detaliczną sprzedaż materiałów do budowy kominków. Szczególnie materiałów nie wyprodukowanych w Polsce. Materiały ORTNER stosujemy do budowy kominków, zresztą nie tylko ORTNER, gładzie przykładowo RATH. Stosowanie właściwych materiałów zapewnia nam komfort, brak reklamacji, szybkość realizacji. Najbardziej skomplikowana obudowa (bryła) może być zmontowana za jeden dzień roboczy, nic nie pływa, po paru minutach jest stabilna. Potem można bawić się z kosmetyką (wykończeniem zewnętrznym) które albo my robimy, albo już klient w własnym zakresie. Bo sporo stawiamy obudów w stanie surowym. Coś tak jak z kobietami, jedne idą do zakładu kosmetycznego, inne te zabiegi upiększajace robią same w domu... Ja myślę ,że kolega któremu doradzamy to właśnie "kobieta która chce się sama upiększyć" i na szybkim (profesjonalnym) postępie prac aż tak bardzo mu nie zależy pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 03.01.2011 08:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Witam! Fugi w wyższych temperaturach pękają z dwóch przyczyn. Jedna to skurcz zbyt drobnej kompozycji kruszyw, druga to przemiany samego kruszywa - najczęściej puchnięcie kwarcu. Mogą być jeszcze zmiany na skutek wtórnej hydratacji, jeżeli udałoby się nam to wypalić - tutaj raczej nie ma takiego ryzyka.Zaprawę można zrobić samemu. Aby skurcz był minimalny maksymalne uziarnienie powinno wynosić połowę szerokości spoiny. Dotyczy to oczywiście murowania czegoś, co potem będzie nagrzewane. Metody budowlane to prawie zupełnie inna para kaloszy.Kruszywo powinno być wypalone, a więc najlepiej szamot lub klinkier. Jako plastyfikatora można użyć gliny ogniotrwałej, jako wiązacza cementu portlandzkiego lub glinowego. W jednym i drugim przypadku są gatunki w kolorze białym. Cementu można dodać nawet ze 30%.Ważne - cement trzeba dobrze odsiać i dobrze wymieszać - nie może być grudek (to potencjalne skupiska wapna). Jeżeli szerokość spoiny będzie wynosić 4-5 mm, można użyć zaprawy szamotowej ZSZ1/III (często dostępna w handlu), która ma uziarnienie 0-2 mm, ze wspomnianym dodatkiem cementu. Jak fuga szersza, to trzeba ją "wzbogacić" o grubsze kruszywo.Fugi można wykończyć dopiero czymś lepszym, gotowym. Murowanie na tak grubym kruszywie nie jest łatwe i przyjemne, ale żeby osiągnąć dobry efekt, przeważnie łatwo nie jest. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 03.01.2011 08:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Witam.Jeżeli obudowa będzie izolowana to można użyć jakiejkolwiek zaprawy murarskiej i białej fugi do klinkieru. Lub od razu zaprawy do murowania i fugowania (na bazie białego cementu).Jeżeli cegła ma się nagrzewać to użycie jakiejkolwiek zaprawy glinowej do ceramiki nienasiąkliwej (a taką jest klinkier) przy fugach większych niż 3-4 mm (mniemam że fugi w cegłach będą miały 8-12 mm) spowoduje rozlecenie się takiej zabudowy po kilku latach użytkowania.W takim wypadku najlepszym wyjściem będzie użycie np. białego kleju C2T S1 lub kleju elastycznego (niestety z reguły szara barwa) o dopuszczalnej grubości spoiny do 20 mm (wiele firm produkuje takie) lub zapraw specjalistycznych (np. Universal Super firmy Rath czy też zapraw firmy Ortner o których pisał Bohusz). Przy tych drugich będzie zachowana prawidłowość technologiczna wykonania takiej zabudowy.Przy klejach elastycznych i osobnej fudze do klinkieru też trzeba się liczyć z pękaniem fug).Warto pamiętać o podstawowej sprawie - przy okładzinach ceramicznych z reguły fugi nie pękają "same z siebie". To sama ceramika (obojętne czy nasiąkliwa czy nienasiąkliwa) rozszerzając się i kurcząc powoduje powstawanie pęknięć na jej styku z zaprawą do fugowania. Przy stosowaniu zaprawy/kleju, którym od razu wykonuje się fugi - ryzyko powstawania pęknięć jest o wiele mniejsze ze względu na dużo większą powierzchnię styku zaprawy z materiałem ceramicznym (większa powierzchnia przenoszenia naprężeń).Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 03.01.2011 08:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Cześć,odradzam wykańczanie czymś gotowym bo to dziadostwo prędzej czy później może właśnie wylatywać.Murowanie jednorodna masą , która stanowi jednocześnie spoine wydaje się być rozwiązaniem najpewniejszym nie tylko w kominku.Dzięki Wojtku za receptury - okazuje się , że i w tym jesteś mocny i chętny do podzielenia się w niekomercyjny sposób .( bogusz to nie przytyk do Ciebie).Swoją drogą wykończenie cegieł ręcznie formowanych nieregularną ,brzydką fugą ,z wystającymi frakcjami grubszego kruszywa ... - chyba to jest to . pozdro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 03.01.2011 09:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Witam. Jeżeli obudowa będzie izolowana to można użyć jakiejkolwiek zaprawy murarskiej i białej fugi do klinkieru. Lub od razu zaprawy do murowania i fugowania (na bazie białego cementu). Jeżeli cegła ma się nagrzewać to użycie jakiejkolwiek zaprawy glinowej do ceramiki nienasiąkliwej (a taką jest klinkier) przy fugach większych niż 3-4 mm (mniemam że fugi w cegłach będą miały 8-12 mm) spowoduje rozlecenie się takiej zabudowy po kilku latach użytkowania. W takim wypadku najlepszym wyjściem będzie użycie np. białego kleju C2T S1 lub kleju elastycznego (niestety z reguły szara barwa) o dopuszczalnej grubości spoiny do 20 mm (wiele firm produkuje takie) lub zapraw specjalistycznych (np. Universal Super firmy Rath czy też zapraw firmy Ortner o których pisał Bohusz). Przy tych drugich będzie zachowana prawidłowość technologiczna wykonania takiej zabudowy. Przy klejach elastycznych i osobnej fudze do klinkieru też trzeba się liczyć z pękaniem fug). Warto pamiętać o podstawowej sprawie - przy okładzinach ceramicznych z reguły fugi nie pękają "same z siebie". To sama ceramika (obojętne czy nasiąkliwa czy nienasiąkliwa) rozszerzając się i kurcząc powoduje powstawanie pęknięć na jej styku z zaprawą do fugowania. Przy stosowaniu zaprawy/kleju, którym od razu wykonuje się fugi - ryzyko powstawania pęknięć jest o wiele mniejsze ze względu na dużo większą powierzchnię styku zaprawy z materiałem ceramicznym (większa powierzchnia przenoszenia naprężeń). Pozdrawiam. Witaj myślę,że czas by założyciel wątku " dał głos" bo za chwilę zaczniemy się spierać (merytorycznie mam nadzieję) a nie wiemy o co.Zakładam że,jak cegły to po kiego grzyba je izolować.Jeśli bez kratek to popęka dotkliwie ale do rozsypania daaleka droga.Jeśli przewietrzyć zgodnie z zasadami to zapraszam do rozbiórki za 20 lat. Podtrzymuję .....................jeśli unabarti chciałby murować ORTNEREM ,to by sobie głowy postami nie zawracał ,tylko wysłał do Ciebie maila i bylibyście po rozmowach wstępnych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 03.01.2011 09:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Witaj eniu!Dobrze, że się pojawiłeś i działasz, bo w dziale trochę wiało nudą. Zanim autor wątku się odezwie i podziękuje za to, żeśmy mu zamącili w głowie, jeszcze jedna sprawa - może już mniej fug dotycząca.Cegła klinkierowa ma dość niski współczynnik przewodności cieplnej. W porównaniu do najczęściej w omawianym celu stosowanej cegły szamotowej, różnica może być 2-3 krotna. Skutek jest taki, że następuje dość duża różnica temperatur na powierzchniach wewnętrznej i zewnętrznej. Nie jest to bez wpływu na trwałość spoin. Danych na temat zachowania się cegły budowlanej w wyższych temperaturach jest mało lub wcale. O rozszerzalność chodzi mi głównie.Sugerowałbym zatem w miejscach najbardziej narażonych na szybkie nagrzewanie pozostawianie niepełnych fug (od środka) lub ekranowanie ściany.Takie rozwiązanie jest niedopuszczalne w piecach, no ale ta obudowa piecem nie jest, zaporą wodną też nie.Częściowo puste fugi dadzą też większą powierzchnię odbioru ciepła i skrócą jego drogę ucieczki. Chodzi mi tutaj o miejsca przy samym wkładzie. Pisząc o wykończeniu czymś lepszym, chodziło mi już tylko o zatarcie samej powierzchni i jej zabarwienie. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 03.01.2011 09:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Dzięki za otuchę nie wiem na ile mi wystarczy zapału ,ale forum jest ok (małe sitko i plewy spadają a wiatr je wywiewa...)Co do rozszerzalności - bez komentarza. pozdro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 03.01.2011 09:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 (edytowane) Witam. A ja myślę że Unabarti chce to wymurować czymkolwiek, byle by miał gwarancję tego co napisał w pierwszym poście, a o firmie Ortner tudzież innych firmach i ich wyrobach specjalistycznych to się dowiedział z tego wątku Sądząc po drugiej części postu - wyciągasz Eniu zbyt pochopne wnioski co do intencji pisania na FM ... Pisanie o wyrobach konkretnych firm nie ma nic wspólnego z ich sprzedażą ... tym bardziej jeżeli nie prowadzi się takiej sprzedaży detalicznej To po prostu pokazanie, że obok wyrobów szeroko dostępnych, które nie zawsze się nadają do pewnych rzeczy, istnieją wyroby specjalistyczne. Tak samo można by pisać to o wyrobach firm Baumit, Botament, Remmers, Ceresit, Sopro, Atlas i wielu innych, które posiadają w ofercie wysoko specjalistyczne linie produktów (innych niż z branży zduńskiej), nie dostępne powszechnie w handlu "hurtownio-budowlano-marketowym". Bohusz powiedział o jednych zaprawach, Wojtek o innych, ja o jeszcze innych. A Ty na razie ... oj popraw się Eniu, popraw się (żarcik taki ... ) Pozdrawiam. Edytowane 3 Stycznia 2011 przez Forest-Natura Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 03.01.2011 10:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Witaj myślę,że czas by założyciel wątku " dał głos" bo za chwilę zaczniemy się spierać (merytorycznie mam nadzieję) a nie wiemy o co.Zakładam że,jak cegły to po kiego grzyba je izolować.Jeśli bez kratek to popęka dotkliwie ale do rozsypania daaleka droga.Jeśli przewietrzyć zgodnie z zasadami to zapraszam do rozbiórki za 20 lat. Podtrzymuję .....................jeśli unabarti chciałby murować ORTNEREM ,to by sobie głowy postami nie zawracał ,tylko wysłał do Ciebie maila i bylibyście po rozmowach wstępnych A nie mówiłem.... my zaraz do gardeł ,a unabari już cichcem zaprawe miesza i nawet k.... nie powie jaką pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 03.01.2011 11:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Witam. Ależ ... Jakich gardeł ??? Owieczki sobie do gardeł nie skaczą ... wilki ... ooo - to co innego ... A tak na marginesie - odkąd firma "Murator" zaczęła ciągnąć kasę skąd tylko się da na FM, to dziwnie ulegam przeświadczeniu, że Ci którzy mają "ramkę" po prawej stronie postów, są traktowani jak trędowaci ... Deprymujące, nieprawdaż - zwłaszcza jak od ośmiu lat jestem tu obecny z takimi samymi i niezmiennymi przekonaniami i wypowiedziami ... Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 03.01.2011 12:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Witam. Ależ ... Jakich gardeł ??? Owieczki sobie do gardeł nie skaczą ... wilki ... ooo - to co innego ... A tak na marginesie - odkąd firma "Murator" zaczęła ciągnąć kasę skąd tylko się da na FM, to dziwnie ulegam przeświadczeniu, że Ci którzy mają "ramkę" po prawej stronie postów, są traktowani jak trędowaci ... Deprymujące, nieprawdaż - zwłaszcza jak od ośmiu lat jestem tu obecny z takimi samymi i niezmiennymi przekonaniami i wypowiedziami ... Pozdrawiam. Hej, za krótko jestem w kraju i na forum by się wypowiadać na ten temat pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Rikmen 03.01.2011 13:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Witam Chcę obudować wkład kominkowy cegłą ręcznie formowaną. Jakiej powinienem użyć zaprawy aby nie pękała. Dodam że chodzi mi o zaprawę koloru białego. Do zabudowy możesz użyć każdej zaprawy jeżeli zastosujesz prawidłowe zasady obudowy wkładu.W tych przypadkach jest to klej OK +fuga z zaprawy murarskiej. Masz tu propozycje zabudów z cegły.Z reguły proponuję fugę szarą ponieważ są miejsca na obudowie gdzie są szczególnie narażone na zabrudzenia i w rezultacie każda będzie szara.(brudna). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 03.01.2011 14:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 no piknie ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 03.01.2011 17:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Do zabudowy możesz użyć każdej zaprawy jeżeli zastosujesz prawidłowe zasady obudowy wkładu.W tych przypadkach jest to klej OK +fuga z zaprawy murarskiej. Masz tu propozycje zabudów z cegły.Z reguły proponuję fugę szarą ponieważ są miejsca na obudowie gdzie są szczególnie narażone na zabrudzenia i w rezultacie każda będzie szara.(brudna). A jak tam w środku?Masz jakieś foty?Mam nadzieję ,że cegieł nie izolowałeś (co ten Forest z tą izolacją...?). Fajny pomysł z tymi cegłami zamiast kratek w półokrągłym. A z czego czopuch skośny? pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
unabarti 03.01.2011 18:15 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Dziękuję za tak liczne odpowiedzi! Nie spodziewałem się tak gorącej dyskusji. Dodam zatem kilka szczegółów. Będę obudowywał wkład z cegły ręcznie formowanej (to nie to samo co klinkier - jest bardzo nasiąkliwa) frmy Nelissen,( o wym. 19x9x5cm) z fugą szerokości ok 12-13 mm. Cegły będą się stykały z wkładem tylko dookoła drzwiczek. Odległość wkladu do bocznej ścianki to ok 20 cm. Wklad Dovre 2180cbs.Powieszchnia wszystkich cegieł 16m2- w tym wymurowana ścianka. Nawet nie przeliczałem ile wydał bym na Ortnera. Producent nie zaleca zbyt szybkiego schnięcia zaprawy więc z tego też powodu ortner chyba nie był by dobry.Chcę murować w jednym cyklu - zaprawą powinna byc jednosześnie fugą. Chcę uniknąć pobrudzenia lica cegły przy oddzielnym fugowaniu.Jestem umówiony na wykonanie obudowy przez profesjonalistę od obudowywania kominków, ale bez doświadczenia w cegle ręcznie formowanej. Bedzie robił z powierzonego materału więc chce mu dać produkt dobry.Myślałem o zaprawach Quick mix - na elewacji sprawdza sie b. dobrze. Jak w kominku nie wiem. Ktoś mi polecał też Optiroc. Odpada samodzielne wykonanie zaprawy. Nie mam na to czasu. Chcę wybrać dobrą, gotową zaprawę. Nie musi byc tania. Ale Ortner ok 300za worek to przesada. No i zależy mi na białym kolorze spoiny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 03.01.2011 19:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 No nareszcie,bo za chwilę bym zapomniał w jakim wątku jestem; Optuję za Optirockiem. Bedzie "przewiew' w tej obudowie ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.