Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rozpoczęcie budowy przez amatora - proszę o pomoc


Recommended Posts

Witam serdecznie,

 

Szanowni forumowicze, mam do Was prośbę o pomoc oraz udzielenie wskazówek zw. z budową.

 

Zacznę od tego, że mam w planach budowę domu jednorodzinnego, chciałbym by dom być domem "ciepłym/energooszczędnym".

 

Projekt, na który się zdecydowałem, może nie należy do kategorii energooszczędnych - lecz ma w miarę zwartą bryłę i myślę, ze sama energooszczędność będzie uzależniona od użytych materiałów i wykonania domu.

 

Co do projektu to: http://archon.pl/gotowe-projekty-domow/dom-w-kalateach/m4b016d3763700

 

Projekt jeszcze co prawda nie jest jeszcze kupiony, ale na 99% będzie to ten projekt domu.

 

I teraz pojawiają się moje zasadnicze pytania do Was. Ponieważ nie będę miał dużo czasu na eksternistyczne studiowanie "sztuki budowania" w domu chciałbym wprowadzić kilka modyfikacji do projektu po wzg. energooszczędności.

 

Po pierwsze projekt przewiduje 25 cm Porotherm plus 14 cm styropian - jeśli chodzi o ściany. Ja zastanawiam się nad wariantami dwuwarstwowymi, gdzie ściany będą zbudowane z ceramiki, lecz w grę wchodziłby wariant:

 

a.) Porotherm 38 plus styropian 18-20 cm

b.) zostaje Porotherm 25 ale ocieplenie styropian 20-25 cm

 

Które rozwiązanie będzie lepsze? Czy gdy zwiększe grubość ścian, to mogę to zrobić to bez zmian w projekcie i czy wówczas, będę to kosztem zmiejszenie wymiarów wewnątrz czy na zewnątrz?

 

Ponadto zaznaczam, że chciałem umieścić nad oknami rolety - tylko zastanawiam, że czy w miejscu umieszczenia rolet nie powistanie mostek termiczny, który spowoduje większe straty ciepła, niż one same przyniosą korzyści?

 

Drugie moje pytanie dotyczy elewacji budynku:

 

- chciałbym na mniej więcej 1/4, 1/5 budynku zastosować i tu pojawia się wątpliwość, cegłę bądź płytki klinkierowe?

 

Jakie będą zalety i wady takiego rozwiązania?

 

Rozumiem, że cegła będzie zecydowanie bardziej trwała - lecz jeśli stosuje cegłe to już na etapie budowy to trzeba bedzie przewidzieć - rozumiem, że będą kotwy wyciągane i tu gdzie jest cegła to warstwa ocieplenia/styropianu zmiejszy się o około 10 cm?

 

Jak zapatrujecie się nad sensem takiego rozwiązania?

 

 

Co do dalszych elementów energooszczędnych to przewiduję wprowadzenie: wentylacji mechanicznej ale bez GWC, "ciepłych okien", właściwego ocieplenia fundamentów, dachu, etc.

 

p.s. jeśli ktoś z Państwa może mi polecić architekta na terenie Łodzi - cel wrysowanie projektu, doradzenia, przed uzyskaniem pozwolenia na budowę to będę wdzięczny

 

Z góry dziękuję za wszelkie uwagi, zwłaszcza z rzeczową krytyką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie,

 

Po pierwsze projekt przewiduje 25 cm Porotherm plus 14 cm styropian - jeśli chodzi o ściany. Ja zastanawiam się nad wariantami dwuwarstwowymi, gdzie ściany będą zbudowane z ceramiki, lecz w grę wchodziłby wariant:

 

a.) Porotherm 38 plus styropian 18-20 cm

b.) zostaje Porotherm 25 ale ocieplenie styropian 20-25 cm

 

Generalnie b) chyba, że zrobisz np. taką kombinację 38+20 i 25+20, to wtedy oczywiście a) .......

 

Czy gdy zwiększe grubość ścian, to mogę to zrobić to bez zmian w projekcie i czy wówczas, będę to kosztem zmiejszenie wymiarów wewnątrz czy na zewnątrz?

 

To zależy, zwiększenie wymiarów budynku w sumie o 26 cm może być uznane przez UNB za znaczne odstępstwo od projektu.

 

Ponadto zaznaczam, że chciałem umieścić nad oknami rolety - tylko zastanawiam, że czy w miejscu umieszczenia rolet nie powistanie mostek termiczny, który spowoduje większe straty ciepła, niż one same przyniosą korzyści?

 

Ja montując rolety nigdy nie myślałem, że dzięki temu zaoszczędzę na ogrzewaniu. Nie wiem czy ktoś robił odpowiednie obliczenia, ale gdybym miał się z kimś zakładać, to postawiłbym na to, że wydatki poniesione na rolety nie zwrócą się w rozsądnym czasie dzięki zaoszczędzonym pieniądzom na ogrzewaniu.

 

- chciałbym na mniej więcej 1/4, 1/5 budynku zastosować i tu pojawia się wątpliwość, cegłę bądź płytki klinkierowe?

 

Jakie będą zalety i wady takiego rozwiązania?

 

No przecież pisałeś, że chcesz stawiać ścianę 2 warstwową...

Warstwa z cegieł klinkierowych, to ściana 3 warstwowa. Więc pozostają ew. płytki klinkierowe, które np. mój murarz odradza, bo się ponoć odparzają...

 

 

Co do dalszych elementów energooszczędnych to przewiduję wprowadzenie: wentylacji mechanicznej ale bez GWC, "ciepłych okien", właściwego ocieplenia fundamentów, dachu, etc.

 

A co to są te "ciepłe okna"? Bo jeśli chodzi o "właściwe ocieplenie fundamentów i dachu" to dziś jest standard i za dużo nie ma wspólnego z jakąś wielką energooszczędnością.

 

p.s. jeśli ktoś z Państwa

 

Na FM się "tykamy". Stosowanie form pan/pani jest tu formą sztuczną i nienaturalną, wprowadzającą niepotrzebny dystans między forumowiczami ;-) ....

Edytowane przez Jarek EM08
Dopisane w odpowiednim miejscu "nie"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a.) Porotherm 38 plus styropian 18-20 cm

b.) zostaje Porotherm 25 ale ocieplenie styropian 20-25 cm

 

Myślisz o ścianie ocieplonej styropianem i to grubo. Na jaką cholerę więc kombinujesz z dodatkowym pogrubieniem samej ściany? Otrzymasz w wyniku potwornie grube ściany, wielgachne glify okienne i problemy z projektem, bo wymiary budynku wzrosną. Koszt droższego materiału też będzie zauważalny, a bardzo niewiele otrzymasz w zamian, bo o ciepłochronności i tak styro zadecyduje, nie ta ściana.

Zrób ściany z cieńszej ceramiki (chcesz Porotherm - rób z porothermu, ale osobiście bym z tego materiału zrezygnował na rzecz choćby betonu komórkowego), dociepl styropianem ile tam go chcesz i tyle.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"p.s. jeśli ktoś z Państwa

Na FM się "tykamy". Stosowanie form pan/pani jest tu formą sztuczną i nienaturalną, wprowadzającą niepotrzebny dystans między forumowiczami .... "

 

Przekaz:

Głupoty robisz baranie!

Jest bardzo komunikatywny.

Spróbuj to równie dobrze wyrazić w innej formie... :lol:

 

"Ponieważ nie będę miał dużo czasu na eksternistyczne studiowanie "sztuki budowania" .."

TO ZBUDUJESZ BUDĘ DLA PSA , A NIE WYGODNY DOM!!!

Odpuść, albo zmień podejście.

Bo?

Forum se poczytaj.... Zrozumiesz....

TY płacisz!

TY decydujesz!

No i - TY w tym będziesz mieszkał.

KAŻDY kogo najmiesz zrobi to, co mu ZLECISZ.

NIKT nie będzie wymyślactwa uprawiał za Ciebie.

Jak nie będziesz w stanie skontrolować czy robią DOBRZE to musisz uwierzyć, - że tak.

A WCALE tak być nie musi.

Robią tak, jak już od wielu lat/budów... panie, ale tak się robi... panie, ale my tego już dużo postawili...

Wcale nie znaczy - że dobrze, poprawnie.

Nie mówię o staranności, tylko o zasadach, technologiach...

 

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okna średnio przepuszczają 10 razy więcej ciepła niż ściany, więc dawanie 20, 30, 40 cm styropianu wiele nie zmieni. Ciepło i tak ci będzie uciekać przez drzwi, okna, fundamenty, wentylację grawitacyjną (bez rekuperatora).

 

Polecam na początek:

Co byś zmienił(a), budując jeszcze raz

Najczęściej zadawane pytania na forum

Edytowane przez panfotograf
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postawiłbym na ścianę grubości 25 cm dom, który chcesz wybudować nie jest olbrzymem więc przenoszone obciążenia nie będą wielkie. Ściana 25 cm i 20 cm styropianu to ma jakiś sens. Jeżeli dysponujesz większym budżetem można mnożyć grubość ocieplenia. Ważne na etapie zanim zaczniesz budować czy chcesz dom tradycyjny czyli maksymalne ocieplenie (+ewentualnie rolety - polecam mam w swoim i u rodziców) z grawitacyjną wentylacją czyli budujesz kominy. Może chcesz iść z modą i zainwestujesz w rekuperację i system nawiewnowywiewny wówczas nie budujesz kominów ewentualnie do kotła grzewczego.

Wracając do rolet u rodziców mam rolety z całą obudową nad oknem i jest to dobry system nie generujący zbyt wielkich strat ciepła. Natomiast u siebie przegapiłem moment wstawiania nadproży i mój tata zakupił coś takiego http://www.leier.pl/malbork/katalog/3510_dorolet.php - rolety mam już zamontowane razem z oknami. Zanim puszki zostały zamknięte ociepliłem je od środka 4 cm styropianem. Od zewnątrz niestety puszka wystawała około 7 cm (ściana ma 24 cm) na to nakleiłem niestety tylko 7 cm styropianu. To jest jeden z większych baboli w moim domu... Skrzynia roletowa jest wykonana z keramzytobetonu. Montujemy i mamy gotowe nadproże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mpoplaw ma rację poniżej 5 litrów przy takiej bryle nie zejdziesz:) Co do porządnego budowania to nie wiem co ma na myśli ale każdy nawet posiadacz domu 3 litrowego może okleić elewację płytkami, które potem odpadną:):):) Uniknięcie kominów jest możliwe jedynie przy ogrzewaniu prądem, pompie ciepła lub przy braku jakiegokolwiek ogrzewania. Trzeba zdawać sobie sprawę, że 3 litrowy do najłatwiej zbudować jeżeli jest to parterówka, bez garażu w obrysie budynku, bez wykuszy, ganków, balkonów połączonych z bryłą budynku itp, itd. najlepszy dom w kwadracie, prostokącie. Zwarta konstrukcja nie przekraczająca 120 metrów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam 2 kominy, 3 balkony, garaż, kotłownię, piwnicę masę miejsc gdzie występują mostki termiczne, które wynikają z konstrukcji budynku. Na nic mi się zda 15 cm styropianu, 28 cm wełny w drewnianym stropie i 28 cm na dachu. Nie zejdę poniżej 6 litrów. Kominy mam obłożone wełną mineralną na to struktura, Czapa na wentylacyjnym to płyta granitowa 80x140:) Komin ma 13 metrów wysokości:) Musieli to tam wnieść:) Na kominach spalinowych prefabrykowane betonowe producenta systemu kominowego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak mpoplaw i sadm2 sądzę, że przy tym projekcie cudów nie zdziałasz. To tak, jakby ktoś na innym forum napisał coś w stylu "Mam w planach zakup 4 psów, chciałbym startować z nimi w zawodach psich zaprzęgów. Zdecydowałem się na jamniki, wprawdzie nie są to psy typowo zaprzęgowe, ale są zwinne i szybkie i myślę, że wyniki będą uzależnione przede wszystkim od treningu i żywienia psiaków."

Ten projekt nie ma zwartej bryły, jest dach z lukarnami, balkon, 2 wykusze, przeszklenia bardzo duże na trzech elewacjach, na czwartej niby mniejsze, ale aż 4 sztuki + 3 okna połaciowe. Przy czym rozplanowanie wnętrza sugeruje jednak, że wejście od północy. Możemy tu dyskutować, radzić, ale za efekty ulepszeń nikt ręki sobie uciąć nie da. Dla mnie decyzja o domu energooszczędnym to jednak przede wszystkim projekt temu dedykowany.

 

Budowa tego domu kosztuje 570 000zł. Dla mnie kwota ogromna. Z "ulepszeniami" mającymi poprawić energooszczędność jeszcze więcej. W projekcie jest ściana dwuwarstwowa 25 +14 - po co pogrubiać warstwę nośną. Dołóż ocieplenia do powiedzmy 20 cm. Jeżeli kasa nie gra roli to wybierz takie o najlepszych parametrach izolacyjnych. Dokładanie na części ścian trzeciej warstwy (cegły) to już zawiła kombinacja. Ciepłe okna do tego domu to będzie potężny wydatek, ale istotny, bo przy tak dużych przeszkleniach potencjalne straty energii są wysokie. Dziury na okna powiększ (nadproże wyżej) o skrzynkę rolet i już.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybym dzisiaj stał przed sytuacją kiedy mam się zdecydować na budowę domu wybrałbym to samo. Jednak zrobiłbym pewne rzeczy, których nie udało mi się zrobić... Mianowicie wybudowałbym jako oddzielne elementy budynku schody z piwnicy do ogrody i balkon/podest nad nimi się znajdujący z kuchni do ogrodu. Murków oporowych na zjeździe do garażu nie przewiązałbym ze ścianą piwnicy. Taras od strony południowej stanowi również częściowo strop piwnicy oraz zadaszenie nad wjazdem do garażu - oddzieliłbym tą część stropu (mam strop gęstożebrowy) od stropu, który jest w domu pasem styropianu typu dach podłoga (tak aby kierownik budowy nie widział;)). Ponieważ jestem zwolennikiem wentylacji grawitacyjnej kominy bym zostawił. Owszem zastanawiałem się nad zastąpieniem kominów kanałami wentylacji nawiewnej może to i by nawet ciekawie wyszło ale wymagałoby sporych nakładów. Nie wiem jak wypadną w użytkowaniu puszki roletowe nad oknami to był pomysł mojego taty a mnie nie było w mieście i się stało... Zastosowałbym podniesioną L-kę nad oknem na puszkę roletową montowaną wraz oknem. Zastosowałbym również zamiast stropu gęstożebrowego płyty kanałowe również przegapiłem moment zakupu stropu i się stało.. Strop gęstożebrowy ma małą nośność. Płyty przeniosą dwa razy większe obciążenie:) Edytowane przez sadm2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już nie pastwcie się nad kolegą. Projekt na 99% już wybrał, nie chce mu się za bardzo zainteresować budową, więc trochę leń jest, ale to w końcu jego kasa i jego sprawa. Jak się parę razy natnie, to pójdzie po rozum do głowy i zainteresuje odpowiednimi tematami...

Nie przesadzajmy z krytyką, bo się chłopak po jednym poście zamknął i jak tak dalej pójdzie, to będzie to jego pierwszy i ostatni post na FM... ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważne aby chłopak zdawał sobie z pewnych rzeczy sprawę. Wybierając takie czy inne podejście do budowy decydujemy się na pewien poziom kosztów, pewne rozwiązania od których później nieświadomy inwestor nie będzie miał odwrotu. Nie da się w kilku odpowiedziach dać wskazówki na temat tego jak budować. Ja podjąłem się budowy domu, który spełnia moje wymagania nie jest za to domem energooszczędnym w rozumieniu budowy domów 3 litrowych czy tez pasywnych. Będę miał dom normowy czyli taki, który zostanie dopuszczony do użytku:) Znając jednak poziom kosztów jakie poniosłem gdybym do tego dorzucił jeszcze rozwiązania, które mogłyby znacząco wpłynąć na zmniejszenie pojemności z ponad 6 litrów do 4 przeniósłbym się w kosmos:) Niech za budowę biorą się ludzie, którzy są świadomi tego co robią:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Wszystkich ponownie,

 

Na początek dziękuję za cenne rady. Co do wyboru projektu domu, to poza tym że chciałbym by był to projekt "ciepły" to również chciałbym by był to dom w miarę odp. moim gustom. Wiem, że decydując się na takowy projekt nie uzyskam domu super energooszczędnego, lecz chciałbym by był to złoty środek i chciałbym wycisnąć troszkę z tego projektu pod wzg. enegrooszczędności.

 

Po Waszych uwagach prawdopodobnie jeśli zdecyduję się na ten projekt (jeszcze nie wybrałem na 100%:), same warunki zab. mam otrzymać w ciągu 7-10 dni) to chciałbym go zbudować:

 

Porothermem 30 plus 20 cm styropianu - na elementach elewacji płyki klinkierowe.

Dach planuje ocieplić wełną 40 cm.

Styropian na podłodze 15 cm

Okna energooszczędne z roletami. Dom będzie z wejściem od północy. Duże okna od południa i pł-zach.

Likwidacja wykuszu w jadalni o czym wcześniej nie napisałem - nad tym kuchennym sie zastanawiam.

Instalacja wentylacji mechanicznej ale bez GWC

I zastanawiam się nad ogrzewaniem - tu proszę o pomoc:

 

- czy to ma byc jak zakładałem wcześniej kocioł gazowy kondensacyjny (orzewanie podłogowa połacone z kaloryferami)

- czy zainwestować większą kasę w pompę ciepła

 

Zaznaczam, że jednak będe zmuszony liczyć się z każdym groszem i nie wiem czy warto to kilkanaście czy kilkadziesiąt tys zł płacić na pompę

 

Czekam na Wasze uwagi, zwłaszcza krytyczne.

 

Pozdrawiam wszystkich

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A te wszystkie grubości, to tak sobie bierzesz z głowy, czy są to wartości poparte jakimiś obliczeniami?

Czemu akurat Porotherm 30? Moim zdaniem taki Unipor jest tańszy, a jakościowo nawet lepszy... Po co Ci 30 cm? 24 lub 25 w zupełności Ci wystarczy. A jaka grubość jest w projekcie? Bo zasadniczo tej wartości powinieneś się trzymać...

 

Moim zdaniem mając gaz nie opłaca się pakować w PC. Piec kondensacyjny w zupełności wystarczy. A im większa powierzchnia podłogówki i im niższa temperatura, tym piec lepiej "kondensuje", dzięki czemu wzrasta jego sprawność.

 

P.S. Patrząc na to jaki dom wybrałeś i jak planujesz inwestować w jego energooszczędność, nie pasuje mi tu końcowe zdanie o tym liczeniu się z każdym groszem...

Jak się musisz liczyć z każdym groszem, to może wybierz coś tańszego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W chwili obecnej planuje budowę takiego domu, gdyż chciałbym pomyśleć o przyszłości - przyjdzie rodzina, dzieci, etc. Ta wielkość domu byłaby ok i odp. moim potrzebom i stąd ten projekt

Co do domu to dlatego planuje, ew. juz na wstępie elementy, które w przyszłości przyniosą oszczędność w utrzymaniu domu - i dlatego zwróciłem się do Was o pomoc i uzasadnienie, czy i który element ma sens.

Jeszcze wracając do projektu jest tam PH 25 cm plus 14 styropianu.

Jeśli ktoś z Was się zna na tym to poproszę jeszcze o podpowiedź odnośnie elewacji - tzn. planuję zrobić na częsci elewacji płytki klinkierowe lub cegłę klinkierową (ew. tzw. połówki cegły). Rozumiem, że jeśli cegła to trzeba to odp zaplanować, gdyż należy wyprowadzić na etapie budowy kotwy. Bardziej byłem przekonany do cegły - mam wątpliwości co do trwałości płytek. I tak jeśli cegła to czy zachować na miejscu jej kładzenia taka grubość docieplenia jak na pozostałej części? Wowczas to spowoduje roznice w grubości ścian i nie wiem jak to będzie wyglądało - jak to się fachowo powinno robić, i czy może jestem przewrazliwiony na pkt płytek klinkierowych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jeżeli jest tam PH, 25 to się tych 25 cm trzymaj. Zwiększenie grubości do 30 nic ci nie da, a może tylko wprowadzić zamieszanie i kłopoty w budowie, jak ekipa źle sobie poprzelicza i ściany wyjdą nie w takich rozmiarach jak powinny.

A ... i skoro szukasz oszczędności, to nie inwestuj w 40 cm ocieplenie na dachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...