redlum 10.01.2011 12:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2011 nilsan - jak dobrze zrozumiałem - to piec masz sterowany pogodówką - a do tego sterowanie na termostatach w każdym pomieszczeniu? Czy taka regulacja na rotametrach to ma tylko opcje włączone/wyłączone? Czy może tez ustawia przepływy w zależności od różnicy temperatur? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 10.01.2011 15:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2011 (edytowane) nilsan - jak dobrze zrozumiałem - to piec masz sterowany pogodówką - a do tego sterowanie na termostatach w każdym pomieszczeniu? Czy taka regulacja na rotametrach to ma tylko opcje włączone/wyłączone? Czy może tez ustawia przepływy w zależności od różnicy temperatur? Po kolei. Układ który opisałem dotyczy wariantu centralnego zasilania OP poprzez zawór mieszający z siłownikiem, który pobiera ciepło z bufora. Siłownik tego zaworu sterowany jest regulatorem pogodowym w funkcji temperatury zewnętrznej, odpowiednio zwiększając lub zmniejszając temperaturę zasilania podłogówki według krzywej grzewczej. Rotametry w obiegach OP służą do regulacji przepływu w poszczególnych pętlach w celu ich hydraulicznego zrównoważenia. Innymi słowy za pomocą rotametrów regulujemy opory hydrauliczne każdej z pętli w taki sposób, żeby były one mniej więcej jednakowe. Robi się to raz na etapie uruchomienia podłogówki. Rotametry z reguły montowane są na belce powrotnej OP. Natomiast belka zasilająca OP może być wyposażona w zestaw zaworów regulujących przepływ w poszczególnych pętlach OP, w funkcji temperatury w pomieszczeniach, za pomocą siłowników elektrycznych typu ON/OFF. Dzięki współpracy z elektronicznymi termostatami pokojowymi, siłowniki w sposób płynny regulują przepływ w poszczególnych pętlach,a nie na zasadzie włącz/wyłącz. W przypadku gdy źródłem zasilania jest kocioł gazowy kondensacyjny i jedynym odbiornikiem ciepła jest OP, wtedy funkcję zaworu mieszającego przejmuje automatyka pogodowa kotła i zawór jest zbędny. W wariancie mieszanego odbioru ciepła grzejniki+OP, odrębną regulację pogodową ma kocioł i zawór mieszający OP. Wykonywane są również układy z zaworem mieszającym z głowicą termostatyczną, działające jako ogranicznik maksymalnej temperatury zasilania OP. Temperaturę tą ustawia się ręcznie pokrętłem głowicy. Resztę doczytaj tu: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?p=4494693&page=8#post4494693 Edytowane 10 Stycznia 2011 przez nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
redlum 10.01.2011 20:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2011 (edytowane) dzięki za wyjaśnienie - no to chyba coś takiego mam u siebie - tylko nie wiem czemu hydraulik/instalator pieca ustawił mi temperaturę na piecu 75C - tak aby w razie czego był zapas mocy siłownik typu ON/OFF - to on działa na zasadzie włączony/wyłączony (bo tak nazwa sugeruje) czy jest płynna regulacja przepływu? Edytowane 10 Stycznia 2011 przez redlum Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 11.01.2011 06:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 Siłownik ON/OFF jest termicznym siłownikiem dwupunktowym. To znaczy, że siłownik po podaniu sygnału sterującego zmienia pozycję z otwartej na zamkniętą typ NO lub z zamkniętej na otwartą typ NC. Ponieważ czas potrzebny na pełne otwarcie lub zamknięcie się siłownika wynosi od 3 do 6min (w zależności od producenta), to jest możliwość uzyskania stanów pośrednich pracy siłownika poprzez wysterowanie go sygnałami o czasie trwania krótszym od czasu potrzebnego na jego przejście pomiędzy skrajnymi położeniami. Taką pracę siłownika zapewnia regulator temperatury pomieszczenia. Przypomina to co do idei jazdę samochodem z dziurawą oponą bez zapasu, co parę kilometrów trzeba ją podpompować i można jechać dalej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plamiak 11.01.2011 07:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 .... nie wiem czemu hydraulik/instalator pieca ustawił mi temperaturę na piecu 75C - tak aby w razie czego był zapas mocy Zakładam że mówimy o kotłach na ekogroszek? U siebie też ustawiłem 74 stopnie, zasada jest prosta - na powrocie ma być minimum 50-55 st. ( w zależności od producenta kotła) więc zasilanie musi być jakieś 20 stopni cieplejsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rume 11.01.2011 08:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 nilsan możesz podać typ regulatora. Odnoszę wrażenie że przy typowym regulatorze pokojowym co działa na zasadzie histerezy i podłogówce to nic nie zmieni że czas otwarcia to 6 min. Przy dużej bezwładności podłogówki i tak zawór zdąży się zamknąć lub otworzyć na maksa nim regulator wykona jakikolwiek ruch w przeciwnym kierunku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plamiak 11.01.2011 08:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 Ja także początkowo myslałem o automatyce rozdzielaczy podłogówki, ale teraz widzę że nie ma to uzasadnienia technicznego, ani tym bardziej ekonomicznego. Wystarczy pogodówka do sterowania zaworem 4d. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 11.01.2011 08:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 Ja także początkowo myslałem o automatyce rozdzielaczy podłogówki, ale teraz widzę że nie ma to uzasadnienia technicznego, ani tym bardziej ekonomicznego. Wystarczy pogodówka do sterowania zaworem 4d. Jestem tego samego zdania z tym że u mnie pogodówka włącza lub wyłącza PC i sprawdza się to bardzo dobrze. Myślę że miało by to większy sens gdyby podłogówka miała bardzo małą akumulacyjność a dom mało energooszczędny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 11.01.2011 09:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 nilsan możesz podać typ regulatora. Odnoszę wrażenie że przy typowym regulatorze pokojowym co działa na zasadzie histerezy i podłogówce to nic nie zmieni że czas otwarcia to 6 min. Przy dużej bezwładności podłogówki i tak zawór zdąży się zamknąć lub otworzyć na maksa nim regulator wykona jakikolwiek ruch w przeciwnym kierunku. Bezwładność podłogówki związana jest z pojemnością cieplną GP. Może ona być większa lub mniejsza w zależności od technologii wykonania GP. Temperatura w pomieszczeniu jest rzeczą wtórną. Regulator temperatury pomieszczenia reaguje na jej chwilowe zmiany pod pływem np. nasłonecznienia lub zachmurzenia, wpływu urządzeń AGD, wentylację, obecność domowników itd. Reaguje na zmianę 0,5K z histerezą 0,5K. Poza tym regulator ma fabrycznie zaprogramowaną minimalną ilość cykli załączenia na godzinę. Z reguły jest to 12cykli/h oraz funkcję przeciwzamrożeniową. W praktyce zanim siłownik zdąży się zamknąć dostaje sygnał do otwarcia. Całość pracuje impulsowo. Elementem całkującym jest pojemność cieplna GP. Typ regulatora np: http://products.ecc.emea.honeywell.com/poland/pdf/dt90-k-pl01r0109.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 11.01.2011 09:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 Ja także początkowo myslałem o automatyce rozdzielaczy podłogówki, ale teraz widzę że nie ma to uzasadnienia technicznego, ani tym bardziej ekonomicznego. Wystarczy pogodówka do sterowania zaworem 4d. Rozwiązanie, które masz działa podobnie jak tradycyjne CO z grzejnikami bez głowic termostatycznych na zaworach grzejnikowych. Jeśli nie widzisz ekonomicznego i technicznego uzasadnienia w ich stosowaniu, to rzeczywiście masz problem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plamiak 11.01.2011 09:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 Naświetl mi "mój problem", bo ja go nie zauważyłem... Może jest nim spalanie na poziomie 22 kg/dobę, a może komfort cieplny w moim domu? Chcesz powiedzieć że jak założę te siłowniki to jeszcze obniżę spalanie? Napisz coś .... od siebie, bo na razie klepiesz mądre wywody z książek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 11.01.2011 10:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 (edytowane) Naświetl mi "mój problem", bo ja go nie zauważyłem... Może jest nim spalanie na poziomie 22 kg/dobę, a może komfort cieplny w moim domu? Chcesz powiedzieć że jak założę te siłowniki to jeszcze obniżę spalanie? Napisz coś .... od siebie, bo na razie klepiesz mądre wywody z książek. Nie twierdzę, że rozwiązanie które masz jest złe. Ale stosując regulatory temperatury pomieszczeń możesz właśnie poprawić ekonomikę funkcjonowania swojego ogrzewania bez utraty komfortu cieplnego. A przecież o to w tym wszystkim chodzi. Ja nikogo do niczego nie namawiam. Pokazuję tylko możliwości. A wracając do meritum impulsowa praca OP daje wymierne oszczędności na poziomie conajmniej 10-15%. Jeśli twoja podłogówka pracuje w sposób ciągły, to reaguje na potencjalne zyski ciepła tylko poprzez mechanizm samoregulacji OP. Innymi słowy podnosi np. o 1*C temperaturę powrotną z wężownicy, która dla zadanej temperatury na zasilaniu zaworu mieszającego powoduje proporcjonalne zmniejszenie ilości ciepła pobieranego ze źródła i na tym koniec. Mechanizm samoregulacji OP nie jest wstanie np. czasowo ograniczyć moc OP w okresach przejściowych jesień/wiosna, kiedy ogrzewanie potrzebne jest tylko w nocy. Nie jest również w stanie zareagować w sposób adekwatny do potencjalnych zysków ciepła od źródeł zewnętrznych, co ma szczególnie duże znaczenie we współczesnych domach energooszczędnych, gdzie stosunek potencjalnych zysków ciepła do mocy zainstalowanej np. w OP jest bardzo wysoki. Nie jest również w stanie zrealizować funkcji obniżenia nocnego, nie umożliwia zmniejszenia temperatury w wybranych pomieszczeniach mniej używanych itd. A tak na marginesie nie bądź złośliwy Edytowane 11 Stycznia 2011 przez nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 11.01.2011 11:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 Zakładam że mówimy o kotłach na ekogroszek? U siebie też ustawiłem 74 stopnie, zasada jest prosta - na powrocie ma być minimum 50-55 st. ( w zależności od producenta kotła) więc zasilanie musi być jakieś 20 stopni cieplejsze. Zmniejsz przepływ przez kocioł obniżając temperaturę powrotu do 40-42*C, pozostaw temperaturę zasilania 74*C. Powinieneś mieć lepsze spalanie i czyściejsze ścianki wymiennika (szaro-beżowy nalot). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plamiak 11.01.2011 11:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 Szaro- beżowy nalot miałem zawsze, temp. powrotu producent kotła zaleca na 55 stopni.Co do obniżenia nocnego - nie tylko ja, i nie tylko na tym forum uważam że obniżenie nocne nie daje osczędności - ciepło "zaoszczędzone" musi zostać tak czy inaczej dostarczone. Przy ogrzewaniu o dużej bezwładności stosowanie zaworów które odetną zasilanie powiedzmy na 2-4 godziny - co ma nam dać? Grzejnik podłogowy nie jest w stanie zareagować na tak krótkie wyłączenie zasilania, czy to wada czy zaleta - uważama że zaleta. W bliźniaczej instalacji nie zastosowalem wogóle sterowania pogodowego i wyraźnie widać jak dziala mechanizm samoregulacji podłogówki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 11.01.2011 12:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 (edytowane) Co do obniżenia nocnego - nie tylko ja, i nie tylko na tym forum uważam że obniżenie nocne nie daje osczędności - ciepło "zaoszczędzone" musi zostać tak czy inaczej dostarczone. Jeżeli rozpatrywał będziesz straty ciepła budynku w cyklu 24h, to zauważysz pewną prostą prawidłowość. Obniżenie nocne powoduje zmniejszenie temperatury w pomieszczeniach o 2-3*C w sytuacji gdy na zewnątrz budynku mamy doczynienia z potencjalnie najniższymi temperaturami. Konsekwencją tego faktu jest zmniejszenie strumienia ciepła emitowanego przez budynek zgodnie z zależnością q [W/m2] = U [W/m2*K] * (Ti -Te) [K] w porównaniu do sytuacji bez obniżenia nocnego. O komforcie spania nie wspomnę. Podobna sytuacja ma miejsce w dzień kiedy można obniżyć temperaturę w czasie kiedy domownicy są poza chałupą. Przy prawidłowo wykonanym OP wystarczający wybieg czasowy dla przywrócenia temperatury optymalnej np. +19*C wynosi około 2h. Przy czym z uwagi na akumulację OP i budynku obniżenie zaczyna się już na dwie godziny przed godziną "0", w której z reguły domownicy chodzą spać. Zatem okres obniżenia nocnego pozostaje stały tj 8h. Przy ogrzewaniu o dużej bezwładności stosowanie zaworów które odetną zasilanie powiedzmy na 2-4 godziny - co ma nam dać? Grzejnik podłogowy nie jest w stanie zareagować na tak krótkie wyłączenie zasilania, czy to wada czy zaleta - uważama że zaleta. Nie ma mowy o wyłączeniu zasilania OP. Z mianie ulega tylko ilość impulsów podawanych z regulatora temperatury pomieszczenia na siłownik. np z 12 na 9cykli/h i to wystarcza. Poza tym jeśli już ktoś wybudował dom energooszczędny to z natury rzeczy powinien również ogrzewać go w sposób oszczędny. Inaczej jaki sens ma wywalanie kasy na budowę takiego domu?. Edytowane 11 Stycznia 2011 przez nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rume 11.01.2011 13:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 Jaki siłownik polecasz do tego układu i ile z grubsza kosztuje taki układ na jedną pętle? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 11.01.2011 15:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 (edytowane) W wersji podstawowej około 250PLN w wersji programowalnej około 400 PLN. Z widomych względów firmy nie polecam. Ale wszyscy producenci podłogówek mają to w swojej ofercie. Edytowane 11 Stycznia 2011 przez nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plamiak 11.01.2011 15:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 Taaa dodaj jeszcze sterowanie i każdy może sobie odpowiedzieć czy gra jest warta świeczki. Chociaż nie, to wiedzą tylko ci którzy mają już jakieś doświadczenia - inwestorom życzę trafnych decyzji. A instalatorom gratuluję kolejnej pozycji w kosztorysie. Podłogówce... jest wszystko jedno... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 11.01.2011 15:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 (edytowane) Pytanie dotyczyło kompletu siłownik+adapter+regulator temperatury. No cóż kolego plamiak przyjemności muszą kosztować. Poza tym nie bardzo rozumiem na jakiej podstawie twierdzisz, że akurat ja niem mam w tym zakresie żadnego doświadczenia. Ja po prostu nie zgadzam się z tym co ty wypisujesz. Edytowane 11 Stycznia 2011 przez nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plamiak 11.01.2011 15:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2011 Che, che wiem..... tylko że ja wydaję pieniądze na przyjemności ...... bardziej ....... namacalne. No ale to już kwestia priorytetów. 250-400 na jedną pętlę powiadasz..... razy ilość pętli powiedzmy 10 na dom..... No nie wiem czy wystarczy tych teorii które przedstawiłeś aby usprawiedliwić wydatek porównywalny ze zużyciem groszku na jeden sezon.... Musisz jeszcze coś wkleićKurczę, czemu ja jestem taki złośliwy??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.