Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompy ciepła powietrze woda


hydraulik_

Recommended Posts

Zwróć uwagę na możliwości sterowania - modulacja zasilania przy termostacie, kompensacja temp. zasilania w temp. bliskich 0 stopni oraz możliwość zadania bezwładu budynku, tj. czasu reakcji krzywej grzewczej na zmiany temperatury zewnętrznej. 20 kroków mocy, 8 kroków wentylatora, pompka obiegowa z modulacją przepływu w oparciu o dt instalacji, krótko mówiąc grzejesz wtedy kiedy trzeba, tam gdzie trzeba i tyle ile trzeba.

 

I właśnie to jest to!

Urządzenie jest rewelacyjne. Tylko ta niewydolność przy niskich temperaturach... Wiem, można kupić mocniejsze urządzenie i wykorzystać głęboką modulację, żeby tą moc grzewczą przy mrozach zapewnić. Można też grzać po prostu grzałką... Ale to sąrozwiązania proste i dedykowane dla stojących już domów. Obecnie jestem przy kreśleniu projektu, dlatego zadaje te pytania teraz, zanim cokolwiek zacznę robić, żeby później nie żałować, że mogłem zrobić większe GWC, położyć kilka metrów więcej rurki PE w gruncie itp. Niestety lub stety, ale ja wolę wiedzieć jak coś działa niż wierzyć że tak działa ;)

 

clarnet, czy robicie instalacje pod Wrocławiem (Świdnica) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • malux20

    1045

  • miki121

    1020

  • Pyxis

    1002

  • hydraulik_

    766

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Przeciez na tym polega zaleta Invertertera ze ze nie musi byc w sam raz ( ale moze byc dokladniej lub mniej )dobrana...

 

Chyba nie na tym ... Raczej na tym, że modulacją regulujesz zapotrzebowanie na ciepło w zależności od np. temp. zewn. Dzięki modulacji pompka nie robi ci non stop on/offów, tylko pływnie reguluje temp. np. podłogówki. Jeśli decydujesz się na to, że pompa to twoje jedyne źródło ogrzewania domu (ja tak mam - brak kominka) to musi być tak dobrana, aby zapewnić odpowiednie ciepło nawet przy -15. I tak jak pisałem, są do tego grzałki, co nie do końca mnie uszczęśliwia. Stąd te pomysły nie docieplenie czynnika w układzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

najlepiej człowiek uczy się na własnych błędach

kazdy ma prawo próbować:lol2:

 

pozdrawiam

 

Może podzielisz się doświadczeniami w tym zakresie ? A może tylko teoretyzujesz ?

Co jest złego w tym, że chciałbym częściowo ogrzać czynnik poprzez wymiennik płytowy i dodatkowy obieg przez 150mb rurki PE zakopanej ponad 1m pod płytą fundamentową ?

Gdzie popełniam błąd ? Czy jest on aż tak duży, żeby wstawiać big lol'a ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja po 1 zimie uważam że przewymiarowana powietrzna sprawdziła się ok

modulacja załatwiała ewent. problemy

warto sprawdzic przed doborem ile macie godzin z -15 w sezonie

jak się zbierze raptem z 50 h to będzie max

a w dzień to z 20 h nie więcej

łatwo to sprawdzić w wykresach meteo.

u mnie cwu to 50% pracy pompy- fajnie że ona pracuje 35-45min na dobę .

 

zawsze można skręcić moc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może podzielisz się doświadczeniami w tym zakresie ? A może tylko teoretyzujesz ?

Co jest złego w tym, że chciałbym częściowo ogrzać czynnik poprzez wymiennik płytowy i dodatkowy obieg przez 150mb rurki PE zakopanej ponad 1m pod płytą fundamentową ?

Gdzie popełniam błąd ? Czy jest on aż tak duży, żeby wstawiać big lol'a ?

 

witam

 

będziesz pierwszy

nie mam w tym żadnego doświadczenia - napisałem, że tak się nie robi, tyle i aż tyle

teoretyzować nie będę, ty możesz, twoje prawo - kilka osób pisało wczesniej, co im się nie podoba w twoim rozwiązaniu

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja po 1 zimie uważam że przewymiarowana powietrzna sprawdziła się ok

modulacja załatwiała ewent. problemy

warto sprawdzic przed doborem ile macie godzin z -15 w sezonie

jak się zbierze raptem z 50 h to będzie max

a w dzień to z 20 h nie więcej

łatwo to sprawdzić w wykresach meteo.

u mnie cwu to 50% pracy pompy- fajnie że ona pracuje 35-45min na dobę .

 

zawsze można skręcić moc

 

witam

 

nie przewymiarowana pracowałaby u ciebie tak samo, S8, w zupełności by wystarczyła (i tak chyba miałaby zapas)

była okazja i tak wybrałeś, jesteś zadowolony, to jest najważniesze

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie mam w tym żadnego doświadczenia - napisałem, że tak się nie robi, tyle i aż tyle

teoretyzować nie będę, ty możesz, twoje prawo - kilka osób pisało wczesniej, co im się nie podoba w twoim rozwiązaniu

pozdrawiam

 

To po co w ogóle piszesz ? Po co ten lol ? Cieszysz się ? Z czego ?

Jeśli masz jakieś konkretne spostrzeżenia to pisz. Zawsze liczę na konstruktywną krytykę, a nie na stwierdzenie "bo tak się nie robi".

 

Mam jeszcze pytanie do wszystkich, czy macie wiedzę jaką temp. ma czynnik w układzie powietrznej pompy ciepła przy temp. zewn. - 15 i pracy sprężarki na 100% ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To po co w ogóle piszesz ? Po co ten lol ? Cieszysz się ? Z czego ?

Jeśli masz jakieś konkretne spostrzeżenia to pisz. Zawsze liczę na konstruktywną krytykę, a nie na stwierdzenie "bo tak się nie robi".

 

Mam jeszcze pytanie do wszystkich, czy macie wiedzę jaką temp. ma czynnik w układzie powietrznej pompy ciepła przy temp. zewn. - 15 i pracy sprężarki na 100% ?

 

witam

 

pytałeś: "Pytam, bo zastanawiam się czy by nie opędzić jedn. zewn. powietrzem z GWC."

odpowiedziałem: "tego się tak nie robi"

 

 

jeszcze raz napiszę tyle i aż tyle:

 

będziesz pierwszy

tak się nie robi

 

pisałeś o moim teoretyzowaniu

 

odpowiadam:

teoretyzować nie będę, ty możesz, twoje prawo - kilka osób pisało wcześniej, co im się nie podoba w twoim rozwiązaniu

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie regulujesz zapotrzebowania na cieplo ale chyba regulujesz moc oddana( znaczy PC ja reguluje ) w zaleznosci od zapotrzebowania na cieplo... :)

zapotrzebowanie na cieplo oczywiscie jest zalezne od temp zewnetrznej... ale to nie temp zewn. sama w sobie reguluje inverterem...

W innym przypadku bym sobie wyregulowal ze chce miec zapotrzebowania 4kW przy -15*C :)

 

Nooo.. mniej więcej, ale chyba jednak oboje wiemy o co chodzi ;)

 

Co do doboru zgadza sie ale przeciez mozna kupic wieksza PC np 11kW ktøra zaluzmy odda 6-7kW przy -15*C.... przeciez to ze wieksza nie bedzie

oddawala wiecej anizeli 8kW przy np +5*C... ale pewnie trzeba sobie przekalkulowac czy dodatkowy koszt wiekszej PC

jest adekwatny do % pracy grzalek w te nazimniejsze dni... bo przeciez 4,8kW + np. 3kW (grzalka) to juz 7,8... a wiec zakladajac COP

2 mamy 2,4 KW pobierane przez PC + 3... a wiec 5,4. 7,5/5,4 COP 1,44... w te nazimniejsze dni a ile ich jest?

Jaki bedzie SCOP 8kW vs 11kW PC... jaka røznica w cenie... etc. Pozatym do nowego domu 4,8kW moze byc akurat... nie?

Hm.. ja w sumie "stresu grzalkowego" nie mam... bo PC ich fizycznie nie ma.. ;) a PC jest jedynym zrødlem ciepla...

:cool:

 

Otóz to! Wszystko sprowadza się do kosztów. Akurat przejście z Althermy 8kW na 11kW jest cenowo znaczne (9k do 15k za jedn. zewn.), dlatego też praca na grzałkach chyba będzie do przełknięcia o ile nie będzie takiej zimy jak na przełomie stycznia i lutego 2012 ;) Poza tym nie wiem do jakiego poziomu potrafi modulować wersja 11kW, ale pewnie wyżej niż 8kW, stąd jednak warto brać "lepiej" dopasowaną pompę.

Ale poprawa COP'a (SCOP'a) jest i tak wskazana. :)

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro mówimy o mocach, to dla domu R&K srednia moc strat to 1,53 kW dla stycznia, dla kwietnia to 1,2 kW.

Wniosek z tego taki ze obliczone projektowe obciążenie cieplne jest przeszacowane w górę o co najmniej kilkanaście % i wiekszość instalowanych pomp ma moc znacznie większą niz moc obliczona. Nie dotyczy to tylko domu R&K, w innych domach, w których miałem możliwość porównąc wychodzi podobnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro mówimy o mocach, to dla domu R&K srednia moc strat to 1,53 kW dla stycznia, dla kwietnia to 1,2 kW.

Wniosek z tego taki ze obliczone projektowe obciążenie cieplne jest przeszacowane w górę o co najmniej kilkanaście % i wiekszość instalowanych pomp ma moc znacznie większą niz moc obliczona. Nie dotyczy to tylko domu R&K, w innych domach, w których miałem możliwość porównąc wychodzi podobnie.

 

asolt, ciekawa informacja. Dzięki temu, że wielu forumowiczów korzystało z twoich obliczeń i później to weryfikowali to można przyjąć, że twoje wyliczenia są bardzo poprawne.

Jak tylko będę miał już końcowy projekt, na pewno poproszę Cię o wyliczenie zapotrzebowania na ciepło.

 

Pozatym z tego co widze budujesz dom... pasywny...:cool: Niedoczytalem sie ile m2 bo takna szybko zerknolem... ale nie sadzisz ze 8kW

i.e 4,8 przy -15*C wystarczy.... dom pasywny, MW z odzyskiem ciepla etc....

Planowalbys jakies chlodzenie... osobny klimatyzator ( PC P/P ), klimakonwektory ?

 

Dom pasywny z rozsądkiem ;), czyli blisko pasywności. Nic na silę. Dom ok. 150m2.

Czy 8 czy 6 czy 4, to mało istotne, chodzi o fakt, żeby kupić pompę 6kW i mieć te 6kW przy -15.

Chłodzenie poprzez tą samą pompę. Wszędzie podłogówka plus jeden centralny, podsufitowy klimakonwerter jako wspomaganie szybkiego dogrzewania i przede wszyskim do chłodzenia pomieszczeń.

 

Co do kosztøw... owszem, wszystko moze sprowadza sie do nich... ale nie mozna slepo zapatrywac sie w SCOP 2,6 czy 2,8

 

Akurat w SCOP'a można slepo patrzyc, w COP'a nie za bardzo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Mam jeszcze pytanie do wszystkich, czy macie wiedzę jaką temp. ma czynnik w układzie powietrznej pompy ciepła przy temp. zewn. - 15 i pracy sprężarki na 100% ?

 

A w którym miejscu pompy?

 

Czynnik zmienia temperaturę i ciśnienie .W hydroboksie ma temperaturę o około 5 c wyższą od wody ( na wejściu do wymiennik) a na wyjściu prawie równą z wodą.

A na dworze o około 5 stopni niższą niż powietrza (ale też różna w różnych punktach wymiennika.

W wymienniku zachodzą trzy fazy np. schłodzenie gazu (spadek temperatury) ,przemiana fazowa (stała temperatura),schłodzenie fazy ciekłej(spadek temperatury).

Odwrotnie w hydroboksie.

 

To tak skrócie:rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czytam tę Waszą dyskusję, ciekawą zresztą i się zastanawiam - w kontekscie niektórych wypowiedzi - przy zapotrzebowaniu na ciepło rzędu 6kW razem z CWU czy dobrym roziwązaniem jest branie pompy PW 9kW? Skoro w moim przypadku (I strefa klimatyczna) zapotrzebowanie jest wyliczone na 6kW przy temperaturze -16st to moze lepiej zakupić inną pompę o mocy np. 7kW? co prawda przy -15st nie będzie miała stałej mocy jak Panasonic TCAP ale skoro tych temperatur nie ma tak wiele to może lepiej kupić mniejszą pompę i zasilać się grzałkami? Pytanie jak mocno uda mi się wykorzystac taryfe G12 przy mniejszej pompie? W zasadzie w wyższych temperaturach zapotrzebowanie budynku będzie mniejsze - sam juz nie wiem - poradzcie coś.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czytam tę Waszą dyskusję, ciekawą zresztą i się zastanawiam - w kontekscie niektórych wypowiedzi - przy zapotrzebowaniu na ciepło rzędu 6kW razem z CWU czy dobrym roziwązaniem jest branie pompy PW 9kW? Skoro w moim przypadku (I strefa klimatyczna) zapotrzebowanie jest wyliczone na 6kW przy temperaturze -16st to moze lepiej zakupić inną pompę o mocy np. 7kW? co prawda przy -15st nie będzie miała stałej mocy jak Panasonic TCAP ale skoro tych temperatur nie ma tak wiele to może lepiej kupić mniejszą pompę i zasilać się grzałkami? Pytanie jak mocno uda mi się wykorzystac taryfe G12 przy mniejszej pompie? W zasadzie w wyższych temperaturach zapotrzebowanie budynku będzie mniejsze - sam juz nie wiem - poradzcie coś.

 

witam

 

można dobierać pompę tak jak ty piszesz żeby miała żądaną moc dla -15*C - wtedy załączenia grzałek mocno ograniczysz, załączą się dopiero, gdy temperatura spadnie jeszcze bardziej (ja tak najczęściej robię)

 

ale można i dobrać "słąbszą" pompę i w czasie niedoborów mocy dogrzewać grzałką

 

jedno i drugie dobre, trzeba się zdecydować czy wydajemy na inwestycję więcej. czy na późniejszą eksploatację

różnice w kosztach mogą być znaczne

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem ale przy Inverterowej PC w normalnym domu bym jakos sie nie nastawial na "wykorzystanie" II taryfy... ale przeciez nawet przy pracy 24/7 to ca

0,52:- w Energa... zamiast 0,64:- tu wydaje mie sie trzeba liczyc koszty realnie.. nie zakladac 0,35:- i ze bedzie OK. Moze inaczej by bylo gdybys mial buffor , nagrzewal w nim wode etc... w takim przypadku moze de facto PC on/off z buforem by byla lepsza? Tylko jak z cena...?

Zakladajac wyrzsza cene kWh nie bedzie niespodzianek.... a im wiekszy % korzystania z tanszej taryfy... well... tym wiekszy bonus.

Hm... nie wiem ale jak piszesz ze 6 KW razem z CWU to mysle ze np D serii C 8kW by sie sprawdzil... P potrafi oddac 9kW.... ale tez jest przciez

PC inverterowa... z tego co koledzy pisza to D ma lepsze sterowanie od P, teraz nowy nowoczesniejszy sterownik.... pozatym nie wiem.... chciales zaoszczedzic ... znajdziesz alternatywy dla P <25000:- ? Jaka PC 7kW mialbys kupic? Osobiscie bym nie szukal juz oszczednosci rzedu 1-2000:-

PC masz miec na dlugo. Skok cenowy jest dopiero > 8kW... nie wiem czy u D jest to spowodowane wykozystaniem innych sprezarek w mocniejszych PC.

 

Nie wiem... moze wes np. 3 modele/producentow wartych uwagi.... porøwnaj i zbierz oferty... PC o zblizonej mocy jak sie nie uda identycznej...

Pytaj, posprawdzaj se moce, ile oddac maja przy -15*C... etc. Ale cos czuje ze na dzien dzisiejszy, z tego co widze tu i w cennikach... P moze

faktycznie miec cenowo najatrakcyjniejsza oferte...

 

:)

 

witam

 

Atlantic ALFEA EXTENSA 8 ~230V – 6kW dla -15*C

Daikin Alterma LT wersja C 8 ~230V – 4,81kW dla -15*C

Panasonic Aquarea Seria F 9 ~230V – 5,9kW dla -15*C (ok. 3tys. taniej niż T-Cup)

Panasonic Aquarea T-cup 9 ~400V – 9kW dla -15*C

 

pozdrawiam

Edytowane przez mar1973
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

Atlantic ALFEA EXTENSA 8 ~230V – 6kW dla -15*C

Daikin Alterma LT wersja C 8 ~230V – 4,81kW dla -15*C

Panasonic Aquarea Seria F 9 ~230V – 5,9kW dla -15*C (ok. 3tys. taniej niż T-Cup)

Panasonic Aquarea T-cup 9 ~400V – 9kW dla -15*C

 

pozdrawiam

 

Atlantic tri 16 10 kW dla - 20 C

 

A zubadan to nawet przy -25 C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

Atlantic ALFEA EXTENSA 8 ~230V – 6kW dla -15*C

Daikin Alterma LT wersja C 8 ~230V – 4,81kW dla -15*C

Panasonic Aquarea Seria F 9 ~230V – 5,9kW dla -15*C (ok. 3tys. taniej niż T-Cup)

Panasonic Aquarea T-cup 9 ~400V – 9kW dla -15*C

 

pozdrawiam

 

czemu dane dla -15? to jakaś skrajna temperatura w polsce, ktora nigdy nie jest przekroczona? bardziej celowałbym w -20, hardowo w -25.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czemu dane dla -15? to jakaś skrajna temperatura w polsce, ktora nigdy nie jest przekroczona? bardziej celowałbym w -20, hardowo w -25.

 

witam

 

możesz celować i w -30*C a nawet i więcej:p

takie temperatury też były notowane w Rudzie Śląskiej - mieszkałem kiedyś w dzielnicy Halemba

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...