Barth3z 02.04.2014 17:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2014 ... ale powietrze bezpośrednio z GWC to nie głupi pomysł. Temp zewn. np. -10 o wilgotności 85% po podgrzaniu gruntem osiągnie temp. 5oC i 27% wilgotności. Przy takim powietrzu raczej nigdy pompka nie zajdzie lodem (pkt rosy to -12oC). Można wybudować dwie równoległe nitki GWC po 30mb. Taki mini tichelmann układany w jednym wykopie o szerokości 1m. W zimie wiadome jest, że nie potrzebujemy aż tak potężnego (60mb) GWC. GWC ma tylko nie dopuścić do oblodzenia reku i wystarczy wydajność dla powietrza o przepływie 150-200m3/h., czyli jedna nitka. W lecie można łaczyć obie nitki GWC i wykorzystać do bardziej skutecznego obniżania temp. nawiewu w upalne dni. Co o tym myślisz Vld ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Vld 02.04.2014 18:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2014 By nie wstawić kolejnego emota napisze, że nie zatrybi. 200m3 dostarczy za mało ciepła. By taka pompa jako tako działa musisz przez nią przepompować 600-800m3/h. Druga sprawa, to im więcej wilgoci w powietrzu, tym więcej ciepła i lepszą sprawność. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 02.04.2014 18:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2014 By nie wstawić kolejnego emota napisze, że nie zatrybi. 200m3 dostarczy za mało ciepła. By taka pompa jako tako działa musisz przez nią przepompować 600-800m3/h. Zatrybi. Pompka o której pisze pracuje na 100-200m3/h - http://www.ariston.com/pl/NUOS_EVO_80_110 Pisałem, że to jest malutka pompka dająca jedynie 850W ciepła. Druga sprawa, to im więcej wilgoci w powietrzu, tym więcej ciepła i lepszą sprawność. To prawda, Idealnie byłoby, aby na wywiewie z pompki, po przejściu przez chłodnicę była temperatura dodatnia, wtedy wilgoć zawarta w powietrzy nie ulegnie zlodowaceniu na lamelach. Ale to wymaga chyba coś ok. +15oC. Ciężko o taką temperaturę w zimie przy -10oC na zewnątrz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Vld 02.04.2014 18:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2014 Tak słaba pompa nawet do CWU się nie nadaje, już nie mówiąc o dogrzewaniu domu. Dopiero od hawalexa 3 coś kW można by się zastanawiać. Do wentylacji są reku z pompą, a do typowego grzania, to raczej klima, bo typowa pompa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 02.04.2014 19:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2014 Tak słaba pompa nawet do CWU się nie nadaje, już nie mówiąc o dogrzewaniu domu. Dopiero od hawalexa 3 coś kW można by się zastanawiać. Do wentylacji są reku z pompą, a do typowego grzania, to raczej klima, bo typowa pompa. Właśnie w tym rzecz, że dom pasywny potrzebuje mało ciepła. Ta pompka ma utrzymać jedynie 23oC temp. posadzki. Dogrzewać będę klimą. W przypadku większych mrozów załączać się będzie grzałka 1200W, co w sumie da 2kW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Arturo72 02.04.2014 20:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2014 Zywo jestem zainteresowany odpowiedziami:) Przecież miałeś mieć kable a pod kable takiej pompki nie podłączysz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wesola9 03.04.2014 20:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2014 To że pompa (8/9 KW) to już wiadomo (się powtarzam) Pozostaje tylko kwestia czy: - Panasonic - 23.900 - Daikin - 27.800 - Atlantic - 25.000 Teraz jestem na etapie układania rurek na podłodze. I tutaj mały zonk: Instalacja ma być niskotemperaturowa, jednak kiedy dzisiaj przyjechałem zobaczyć jak idzie układanie (dzisiaj zaczęli) to nie spodobało mi się że w jednym z pokojów odległość pomiędzy rurkami to 20cm. w kolejnym pomiędzy 15 do 20, na moją uwagę panowie powiedzieli że dom będzie dobrze ocieplony i nie ma konieczności zwiększać gęstości. hmm..... Przyjechałem do nowego domu po raz drugi kiedy skończyli i o dziwo w kolejnym pokoju odległość pomiędzy rurkami była 15cm i mniej, czyli jakby zaczęli układać gęściej. Dziwnym zbiegiem okoliczności :D miałem dzisiaj wizytę instalatora pompy ciepła, i on również zwrócił uwagę na gęstość ułożenia. Osobiście przychylam się do opinii instalatora czyli że odległość pomiędzy rurami to ok10 do 12,5 cm, jak patrzę na zdjęcia (podłóg w innych domach)i czytam forum to moja wygląda tak jakoś licho z tą gęstością, nawet jak dla laika (dla mnie czyli). tak czy owak jutro rano rozmowa z szefem instalatorów i albo zagęszczają albo....... zobaczymy. ps ceny za pompy są jeszcze bez negocjacji, ale do 20.000 to się nie zbliżę raczej, tym bardziej że bardzo bym chciał DAIKINA pozdr Artur Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 03.04.2014 20:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2014 (edytowane) odległość powinna wynikać z obciążenia cieplnego danego pomieszczenia, więc nie wszędzie tak samo. u mnie np. w jednym pokoju na piętrze mam 24 W/m2 (liczone dla temperatury wewn. 22*C) i z tego wynika spory rozstaw rurek w tym pomieszczeniu Edytowane 3 Kwietnia 2014 przez imrahil Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 03.04.2014 20:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2014 (edytowane) Tak jak napisał imrahil gęstość ułożenia wynika z obliczeń a nie bo większość robi co 10 czy 15 cm. U mnie w salonie będzie co 30 a w łazience co 10. Są też pomieszczenia z rozstawem co 25 jak i 20cm. Masz w ogóle jakiś projekt tej podłogówki z OZC uwzględniający zapotrzebowanie każdego z pomieszczeń oraz uwzględniający wykończenie podłogi (panele, kafle, parkiet czy n.p wykładzina) czy zawierzyłaś hydraulikowi bo zawsze tak robił i było dobrze. Czyli ogólnie będzie pan(pani) zadowolony. A że kilka set m rurki pójdzie więcej, rozdzielacze będą większe i.t.d. to kogo to. Przecież inwestor zapłaci. Edytowane 3 Kwietnia 2014 przez plusfoto Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wesola9 03.04.2014 21:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2014 Czyli już sam nie wiem.instalacje robi niby konkretna firma, dostali całą dokumentację jaką chcieli. Ale ich specjalizacją są- kotły gazowe- kotły na paliwo stałe- pompy ciepła gruntowe- pompy ciepła P/W w kolejności jak powyżej. ofert na pompy ciepła mam 8 może 10 w zasadzie 90% oferentów zwraca największą uwagę na gęstość ułożenia instalacji. że jak będzie za rzadko to pompa nie zda egzaminu. nikt nie mówi o tym co będzie jak będzie za gęsto. jest tylko w kółko powtarzane że cyt...... pan przypilnuje żeby było ok 10cm rozstawu..... koniec cytatu. (niektórzy nie maja żadnych pytań i wymagań) wybrałem firmę instalatorską (większą), bo byłem przekonany że policzą zapotrzebowanie i zrobią to dobrze, ale słyszę opinie osób instalujących pompy ciepła, opinie które często nie nie uwzględniają materiałów ociepleniowych, i zapotrzebowania na ciepło (po prostu ma być gęsto bo ma być gęsto) i zaczynam wątpić. Komu tutaj ufać? firmie która w 70% robi instalacje gazowe i robiła projekt na podstawie dokumentacji budynku, czy instalatorom którzy w 100% montują pompy P/W i mówią po prostu że ma być gęsto robiłem też wywiad środowiskowy, i osoby które mają pompy P/W mają rozłożoną instalację z odległościami pomiędzy 10 a 12,5 cm i im to działa tzn są zadowoleni. PStak patrzę sobie jeszcze w projekt i w pokoju gdzie zagęszczenie jest mniejsze był pierwotnie przewidziany grzejnik 990W a tam gdzie jest troszkę gęściej to był przewidziany grzejnik 808W. czyli odwrotnie jest zrobione czy źle myślę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wesola9 03.04.2014 21:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2014 siem powtórzył Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 03.04.2014 21:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2014 Dobrze myslisz.Opcja "za gesto" jest technicznie i praktycznie chyba nie do osiagniecia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 03.04.2014 21:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2014 O ile? Gdzieś to było dyskutowane - chyba w wątku o podłogówce. Wyszło że chyba o 0,5 stopnia. Asolt to liczył chyba. Jak chcesz regulować temperaturę jak dasz wszędzie po 10 cm skoro w łazience powinno być 23-24 a w salonie 21 czy sypialni 19-20? Pozostanie dławienie pętli na rotametrach a to większe opory, więc pompka zamiast sobie pracować na 1 biegu musi na 3 i zamiast 30W to ponad 100. Czyli następna strata ale już eksploatacyjna. Masz dwa takie same pomieszczenia w jednym kafle w drugim decha - też dasz taki sam rozstaw? Takie zagęszczenie to przynajmniej w/g mnie to dupochron dla instalatorów. Bo jak coś nie tak to się wyreguluje (przydławi) i już. Ale jak pisałem za to zapłaci inwestor. I tak tu 500 tam 1000 gdzie indziej 200 i się zbiera. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 03.04.2014 21:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2014 Pewnie że lepiej zrobić projekt i wg niego układać. Ale i to nie jest gwarancją powodzenia, już nie takie "projekty" oglądałem i ciągle mnie ludziska zaskakują. Jak nie robisz projektu podłogówki to najlepszym wyjściem będzie wszędzie gęsto i potem (ewentualne) dławienie pomieszczeń z mniejszym zapotrzebowaniem. Jedynym minusem (często podawanym przez projektantów) jest wyższy wydatek na materiały -te nędzne 200m rury (najczęsciej chińskiej)... Problemem są zwykle łazienki - nie dość że potrzebują wyższych temperatur niż reszta pomieszczeń to jeszcze odpada powierzchnia grzewcza podłogi (wanny, prysznice). Tutaj radzę maksymalny wysiłek, cokolwiek to może znaczyć Za długi temat, niech młodsi i ambitniejsi podpowiedzą. Już nie mówię, że było 100 razy poruszane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 03.04.2014 22:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2014 Pozostanie dławienie pętli na rotametrach a to większe opory, więc pompka zamiast sobie pracować na 1 biegu musi na 3 i zamiast 30W to ponad 100. Czyli następna strata ale już eksploatacyjna. Nie ma zastosowania ta argumentacja, jeśli wszystkie pętle podłogówki są podobnej długości. Jeśli zagęścimy dwukrotnie niż "potrzeba" poprzez dołożenie drugiej gęstej pętli, to zdławienie obu dla uzyskania zadanej mocy nie przyniesie żadnych eksploatacyjnych dodatkowych kosztów. Nie ma mowy o większych oporach hydraulicznych i większym poborze mocy przez pompę obiegową. Chyba że zagęszczenie rozstawu rur wiąże się tylko ze zwiększeniem długości pętli zamiast zwiększenia ilości obwodów równoległych, to współczuję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 04.04.2014 06:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2014 Jak nie robisz projektu podłogówki to najlepszym wyjściem będzie wszędzie gęsto i potem (ewentualne) dławienie pomieszczeń z mniejszym zapotrzebowaniem. Jedynym minusem (często podawanym przez projektantów) jest wyższy wydatek na materiały -te nędzne 200m rury (najczęsciej chińskiej)... Dla scisłosci to nie jednym, drugim są wieksze czyli droższe rozdzielacze, trzecim drozsza robocizna, czesto tez wychodzi znacznie wiecej niz te 200 m rury (uzaleznione od powierzchni domu), niekoniecznie chinskiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 04.04.2014 08:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2014 nikt nie mówi o tym co będzie jak będzie za gęsto Bo z instalacją nic złego nie będzie. Efektem negatywnym będzie to, że wydasz trochę więcej na dłuższe rury i na rozdzielacze na więcej sekcji, ale instalacja będzie bardzo dobrze działać, nawet gdy rury położysz co 2cm (choć to sensu nie ma), a nie co 10cm. Trzeba tylko przypilnować, żeby pętle nie przekraczały max 100m długości i to jest najważniejsze w całej instalacji podłogówki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 04.04.2014 08:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2014 Pozostanie dławienie pętli na rotametrach a to większe opory, więc pompka zamiast sobie pracować na 1 biegu musi na 3 i zamiast 30W to ponad 100. Czyli następna strata ale już eksploatacyjna. Nie do końca, nie po to dławisz pętle, żeby obiegówkę puszczać na wyższym biegu, który będzie kompensowć to dławienie. Dławisz pętle tylko tam, gdzie się robi za ciepło - czyli nie wszędzie, a więc tylko w niektórych pomieszczeniach, np. sypialni. Ma to marginalny wpływ na przepływ w całej instalacji i wcale nie wymaga włączania obiegówki na wyższy bieg, więc poza nieco wyższymi kosztami położenia gęstszej podłogówki nie ma ona dalszego negatywnego wpływu na koszty eksploatacji instalacji, wręcz ma wpływ pozytywny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 05.04.2014 23:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2014 Jedno podsunę sam. Chodzi o powietrze dostarczane do tej pompki. Niestety, ale wyrzut z reku to powietrze niekorzystne dla pc, ponieważ jest to powietrze o bardzo dużej wilgotności. Takie powietrze będzie powodowało częstsze defrosty niż w przypadku zaciągania powietrza o tej samej temp. bezpośrednio z zewnątrz. Zakładając, że temp. wyciągana z wewn. pomieszczeń ma temp. 23oC i wilgotność na poziomie 40%, wówczas pkt rosy wystapi już przy 7oC. Jeśli takie powietrze trafi do tej pompki to mamy lód gwarantowany... A jednak nie jest aż tak źle. W dokumentacji piszą, że COP=2,6 osiąga dla: "wartości uzyskane zgodnie z normą EN255-3 przy temp. powietrza 7oC i wilgotności względnej 87%, temp. wody na wejściu 15oC i ustawieniu temp. 55oC" A temp. 7oC z 87% wilgotności osiągniemy wyrzucają na reku temp. 23oC z 31% wilgotnością (bardzo realne warunki w zimie). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fachman19 06.04.2014 11:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 robiłem też wywiad środowiskowy, i osoby które mają pompy P/W mają rozłożoną instalację z odległościami pomiędzy 10 a 12,5 cm i im to działa tzn są zadowoleni. ? Wystarczy sprawadzić jaka jest wydajność ogrzewania podłogowego dla rozstawu 10 i 12,5 *C .Istotne jest jeszcze jaka wykładzina na podłodze i jaka grubość wylewki jaki materiał wylewki .Najlepiej położyć rurę obok rury tuz pod kafelkami. Każde inne rozwiązanie będzie gorsze. W tabelce zamieszczonej w jednym z poradników wydajność ogrzewania podłogowego dla temperatury 45 C przy ułożeniu rur co 30 cm jest mniejsza o 30 % od ułożenia co 10 cm. Im niższa temperatura wody zasilającej różnica ta maleje .Zwiększenie oporu posadzki (drewno ) powoduje też zmniejszenie różnicy wydajności od odległości pomiędzy rurami .Każde rozwiązanie jest dobre ale gorsze od ułożenia rur rura przy rurze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.