Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompy ciepła powietrze woda


hydraulik_

Recommended Posts

Co do strat to chyba nie jest tak źle, bardziej problemem jest podbicie temperatury w podłodze. Gdybym nagrzał podłogę do 28 stopni to w domu miałbym 30 stopni ;).

Dom nowy -mieszkam od miesiąca. W podłodze 20cm styro na ścianach 20 grafitu,30zm wełny i pracująca reku, okna trzyszybowe z ciepła właściwego wychodziło mi około 5.2kW.

W sumie w domu nie jest źle bo mam nastawy na salusie 22 stopnie. Przez cały dzień jak włączy się pompa między 13-a 15 to do wieczora spadnie mi temp do 21.4. Bardziej dziwi mnie delta i problem z wychłodzeniem posadzki.

U mnie są trzy rozdzielacze jeden parter 8 sekcji, poddasze 9 sekcji i dwie sekcje nad garażem. Nie wiem jakie przepływy maksymalne mam na całym rozdzielaczu gdyż mam to nieopomiarowane. Widzę tylko co się dzieje na rotametrach.

 

Teoretycznie według tych danych powinienem mieć mniejszą pompę żeby nie taktowała. A tu mam problem z dogrzaniem posadzki.:cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • malux20

    1045

  • miki121

    1020

  • Pyxis

    1002

  • hydraulik_

    766

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Co do strat to chyba nie jest tak źle, bardziej problemem jest podbicie temperatury w podłodze. Gdybym nagrzał podłogę do 28 stopni to w domu miałbym 30 stopni ;).

Dom nowy -mieszkam od miesiąca. W podłodze 20cm styro na ścianach 20 grafitu,30zm wełny i pracująca reku, okna trzyszybowe z ciepła właściwego wychodziło mi około 5.2kW.

W sumie w domu nie jest źle bo mam nastawy na salusie 22 stopnie. Przez cały dzień jak włączy się pompa między 13-a 15 to do wieczora spadnie mi temp do 21.4. Bardziej dziwi mnie delta i problem z wychłodzeniem posadzki.

U mnie są trzy rozdzielacze jeden parter 8 sekcji, poddasze 9 sekcji i dwie sekcje nad garażem. Nie wiem jakie przepływy maksymalne mam na całym rozdzielaczu gdyż mam to nieopomiarowane. Widzę tylko co się dzieje na rotametrach.

 

Teoretycznie według tych danych powinienem mieć mniejszą pompę żeby nie taktowała. A tu mam problem z dogrzaniem posadzki.:cool:

 

Masz świeży dom, mieszkasz od miesiąca i już chcesz dogrzewać tylko w 2T? puść PC samopas, nastaw na sterownikach 24*C i obserwuj. przepływ możesz policzyć sumując wszystkie przepływy na poszczególnych rotametrach. W zasadzie przy podobnej długości pętli, powinny być jednakowe dla wszystkich. Ja ma tylko na piętrze trochę mniejsze, ale na wszystkich równo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz cienkie wylewki i szybciej Ci się wyziębiają bo jest w nich zbyt mało zgromadzonego ciepła. Dlatego niektórzy robią płytę a nie tradycyjny fundament i ocieplenie dają pod płytą a nie na niej. Masz wtedy do dyspozycji magazyn energii pod nogami w postaci 30 -35 cm betonu a nie tak jak w twoim przypadku 5 czy 9 cm.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do strat to chyba nie jest tak źle, bardziej problemem jest podbicie temperatury w podłodze. Gdybym nagrzał podłogę do 28 stopni to w domu miałbym 30 stopni ;).

Dom nowy -mieszkam od miesiąca. W podłodze 20cm styro na ścianach 20 grafitu,30zm wełny i pracująca reku, okna trzyszybowe z ciepła właściwego wychodziło mi około 5.2kW.

W sumie w domu nie jest źle bo mam nastawy na salusie 22 stopnie. Przez cały dzień jak włączy się pompa między 13-a 15 to do wieczora spadnie mi temp do 21.4. Bardziej dziwi mnie delta i problem z wychłodzeniem posadzki.

U mnie są trzy rozdzielacze jeden parter 8 sekcji, poddasze 9 sekcji i dwie sekcje nad garażem. Nie wiem jakie przepływy maksymalne mam na całym rozdzielaczu gdyż mam to nieopomiarowane. Widzę tylko co się dzieje na rotametrach.

 

Teoretycznie według tych danych powinienem mieć mniejszą pompę żeby nie taktowała. A tu mam problem z dogrzaniem posadzki.:cool:

 

 

 

Masz dom świeżaka. Wskazana przez Ciebie delta wskazuje na duży odbiór, co normalne przy nowo wybudowanym domu i np nie wspomnieniu o ogrzewaniu garażu itp. U Ciebie nowa chata, hajcuj cały czas, zwłaszcza przy tych temperaturach. Potem zobaczysz, jak delta się zmniejszy możesz zacząć kombinować z 2T. Wydłużysz grzanie z 2T o 2-3 godziny i będzie ok. Nie zbiedniejesz, zachowasz komfort przy tych wylewkach, a gros kosztów wpadnie Ci w 2T, w 1T dogrzejesz tylko nieco. Ale.... to chyba za rok raczej, dom ma pewnie jeszcze tony wody w sobie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no dobra a co polecacie z dużą mocą na kaloryfery, sprawdziłem kilka pomp od Panasonica dla -15/55

T-CAP 9kW WH-MXC09D3E5 monoblock 17 tys netto moc: 9kW COP 1,73

T-CAP 12kW WH-MXC12D9E8 monoblock 31,2 tys netto moc:11,1kW COP 1,67

T-CAP 16kW WH-SXC16F9E8 split 35,9 tys netto moc:15,2kW COP 1,62

 

Może napisz do czego- bo tak można doradzić np kup tę ładniejszą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bobrow

 

Podałem temperaturę wody, wypowiesz się ?

 

Policzyłem też na ciepłowłaściwe.pl zapotrzebowanie, oto wynik:

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/551d

 

A gdy dołożę 10 cm wełny to:

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/551d

 

A gdy dołożę 20 cm wełny to:

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/551d

 

O-to idę do kompa, zaraz zobaczymy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bobrow

 

Podałem temperaturę wody, wypowiesz się ?

 

Policzyłem też na ciepłowłaściwe.pl zapotrzebowanie, oto wynik:

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/551d

 

A gdy dołożę 10 cm wełny to:

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/551d

 

A gdy dołożę 20 cm wełny to:

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/551d

 

Otto,

dla 20cm wełny wychodzi Ci niecałe 8kW. Metraż jest nie duży ,ale za to strefa 4-wynik wydaje mi się realny (na moje "oko").Co radzę -to spróbuj przy najniższych mrozach grzać non-stop z najniższą temp na piecu i przy otwartych głowicach termostatycznych (proponuje 47-50st do testów)-zapisz ile było w chałupie.Piec Ci nie zgnije przez te parę dni -co najwyżej zasmoli się trochę (ale jak wrzucisz mu znowu 60st/65st -nastąpi "samooczyszczenie" smolucha jednego...).

Będziesz po tym teście wiedział ,które grzejniki są ok-a które zamienić lub wymienić.

Moim zdaniem powinieneś szukać PC :

-moc 8-9kW przy min -15st lub -20st (z rozsądnymi COP-ami przy tych -20st)

-temperatura Tco max 55st

-praca sprężarki do -25st

Pzdr

Edytowane przez bobrow
uzupełnienie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bobrow, zauważ że 20 cm muszę dołożyć, będzie wtedy razem 30, muszę jeszcze gdzieś popytać- poczytać o tych roletach do okien dachowych, ale opady śniegu i mróz uniemożliwiają potem ich użycie, a styrodur na 100% daje 100% lepszy efekt od nich.

To dobry pomysł z tym przetestowania temp na kotle, jednak dziś tego nie zrobię bo ma być -15.

Czyli ustawić 50 stopni i odkręcić głowice w grzejnikach na max, zobaczymy czy da radę :)

Dzięki za odzew :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bobrow, zauważ że 20 cm muszę dołożyć, będzie wtedy razem 30, muszę jeszcze gdzieś popytać- poczytać o tych roletach do okien dachowych, ale opady śniegu i mróz uniemożliwiają potem ich użycie, a styrodur na 100% daje 100% lepszy efekt od nich.

To dobry pomysł z tym przetestowania temp na kotle, jednak dziś tego nie zrobię bo ma być -15.

Czyli ustawić 50 stopni i odkręcić głowice w grzejnikach na max, zobaczymy czy da radę :)

Dzięki za odzew :)

 

Nawet bym proponował na 48st,oczywiście piec musi non-stop pracować na CO.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podałem zapotrzebowanie 28MWh na sezon. Dom 8x8m. Piwnica (niegrzana), piętro(21), 2pietro(21) i strych(niegrzana).

Czyli ogrzewane ~130m2, ale na strychu i w piwnicy sporo ciepła. Nad strychem wełna 15cm, ściany strychu styropian, okna wymienione 2szybowe. Ściana 3 warstwowa z pustką

 

To wpisz jeszcze dane na ciepłowłaściwe.pl i podaj moc PC

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bobrow nie bede bawił w ciepło właściwe bo nie mam potrzebnych danych. Wymagana moc przy -20 to prawdopodobnie 13kW. Chodzi mi o tanie pompy powieterzne z jak największą mocą z przedziału 9-13kw przy parametrach pracy -15/55. Kryterium to minimalna cena za kW mocy przy tych parametrach. Warunki to COP>1,6 dla -15/55 i producent któremu mozna ufać jeśli chodzi o parametry.

Jak narazie najlepsze co znalazłem to

T-CAP 9kW WH-MXC09D3E5

Znacie coś jeszcze co może z tym rywalizować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bobrow nie bede bawił w ciepło właściwe bo nie mam potrzebnych danych. Wymagana moc przy -20 to prawdopodobnie 13kW. Chodzi mi o tanie pompy powieterzne z jak największą mocą z przedziału 9-13kw przy parametrach pracy -15/55. Kryterium to minimalna cena za kW mocy przy tych parametrach. Warunki to COP>1,6 dla -15/55 i producent któremu mozna ufać jeśli chodzi o parametry.

Jak narazie najlepsze co znalazłem to

T-CAP 9kW WH-MXC09D3E5

Znacie coś jeszcze co może z tym rywalizować?

 

Wg mnie spokojnie t-cap 9 kW mono- trzeba tylko glikolem zalać układ.

Niedawno porównywałem go z LG - był tańszy o ok 300pln , ale miał gorsze parametry.

Do tego Panas 9 kW ma prawie 12 kW przy dużym przepływie.

Nawet jak Ci zabraknie mocy - to na kilka godzin rocznie włączysz grzały , lub obniży się temp o ok 1-1.5K na te parę godzin.

Wcześniej zastanawiałeś się nad Panasami 12 i 16kW- wg mnie to strata kasy...

Pytaj innych producentów- sam chętnie się dowiem co jest w okolicach 16 000 pln z podobnymi parametrami ( w tym roku chcę 9 kW mono kupić do spawalni)

Pzdr

Edytowane przez bobrow
Uzupełnienie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze zauważyłem że mocniejsze wersje mają mniejsze COP. W serii T-CAP tego nie nie ma dobrze trzymają moc ale w innej serii Panasonica w skrajnych warunkach dokładając grzałki do 9kW żeby zrównać moc elektryczna np ze sprezarka 12kw otrzymujemy podobną moc cieplna i podobny COP, więc dopłacanie do tych 12 kW nie ma sensu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet jak Ci zabraknie mocy - to na kilka godzin rocznie włączysz grzały , lub obniży się temp o ok 1-1.5K na te parę godzin.

 

 

Zastanawiam czy się kwestia braku mocy w ogóle może wystąpić.

 

Założenie jest takie, że przy warunkach stałych -20/20 PC ma określoną moc. Tylko ile trwają takie warunki? 3-5 godzin?

 

Czy w tym czasie może dojść do zauważalnego spadku temperatury w domu? A jeśli to będzie w środku nocy?

 

A jeśli to będzie wieczorem, kiedy popracuje pralka, zmywarka, weźmiecie prysznic to o ile to zmniejsza zapotrzebowanie na następne godziny?

 

Ja do dziś od pięciu sezonów mam piec gazowy ustawiony na 50% mocy, grzanie w trybie "wolno" z maksymalną temperaturą 35 stopni, więc chodzi wszystko na 30%.

 

Nie zauważyłem, żeby nie dawał rady :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...