Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kolektor poziomy


gamich

Recommended Posts

jak zagospodarować obszar działki na wymienniku? Jakie są wskazania, a jakie ograniczenia?

Czy mogę posadzić drzewa, krzewy, założyć ścieżki?

Czy ma to być tylko trawa?

 

Krótko mówiąc możesz posadzić wszystko co nie daje cienia lub bardzo mały cień: trawa, krzewy, ścieżki. Na powierzchnię nad kolektorem muszą padać promienie słoneczne i dobrze jak pada deszcz lub spływa i wsiąka woda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

możesz posadzić wszystko co nie daje cienia

Moim zdaniem nie jest to aż tak ważne, bo większość wymiany ciepła jest przez wodę opadową, a nie przez nasłonecznienie. Już sama trawa dając cień dosyć skutecznie ogranicza dostęp energii słonecznej do ziemi. Jak nie wierzysz, to sprawdź w słoneczny dzień temperaturę gołej ziemi i porośniętej 20cm trawą. Ja bym ograniczył się o duże drzewa, żeby korzenie nie uszkodziły rur i budowle z fundamentami. Poza tym mogą być krzaki, alejki, staw, trawa, pergola, gril, kwiatki itd. czego dusza zapragnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi, ale i tak mam wątpliwości czy można bezkarnie sadzić drzewka. Nasz wykonawca mówi o głębokości 1,20 - 1,30 metra, a to nie jest głęboko dla korzeni.

 

Pozdrawiam

oTerka

 

Witaj, A gdzie robisz bo coś za płytko ten kolektor ja w lubelskim położyłem średnio na głębokości 2,20 m, ja oglądałem kolektor z przed 14 lat na których rosną średnie drzewa ale kolektor przebiega po obwodzie działki raczej nie meandy co 1,5m. Ja planuje trawę i niskie krzewy ozdobne, ścieżki i rozsączalnik przydomowej oczyszczalni.

Pozdrawiam Kazjan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś ma podłączone dz do rekuperatora w charakterze GGWC? Chodzi mi o doświadczenia z eksploatacji. Czy warto, czy może toto pracować również w zimie. A co się dzieje z COP (to, że spadnie to wiem, ale jak bardzo?). No i czy zapobiegnie to oblodzeniu reku, czy tylko zadziała psychologicznie? Słowem czy się skórka za wypawkę opłaca. Jedna firma mnie namawiała na glikolowy GWC, ale po bolesnych doświadczeniach kosztowych jakoś nie mam zapału do ładowania kasy w wątpliwe. Wg nich wszystkie rozwiązania, które dotychczas stosowali jest beeee, a GGWC - cacy (za jedyne kilka razy więcej niż warte:P). Ale dz jest to może by go zaprząc go reku, bo w lecie się nudzi całymi dniami...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

no panowie, teraz kilka ważnych pytań mam nadzieję że ktoś będzie znał odpowiedź:

 

1. czy ktoś z was robił próbę szczelności rur kolektora poziomego przed jego zasypaniem? technologicznie jest to trudne do zrealizowania, zwłaszcza próba cieczowa jeśli jeszcze nie ma pompy podłączonej, w ogóle całe zalewanie płynem to całodniowa operacja, a wskazane by było zrobić wykopy, włożyć rury i zasypać jak najszybciej.

 

2. jaki płyn do układu DZ. Na stronie ASPOL mądry artykuł pisze że tylko glikol propylenowy, i absolutnie żaden alkohol. Glikol propylenowy rzekomo się rozkłada w naturze, do czego osobiście nie mam przekonania bo o ile wylany na grunt, pod wpływem tlenu i promieni UV może faktycznie się rozłożyć, o tyle wyciek 3m pod ziemią gdzie praktycznie nie ma tlenu i temperatury niskie nie da żadnej szansy środowisku, w sensie że ten glikol się będzie rozkładał wiele lat a prędzej trafi do jakichś wód powierzchniowych. Z kolei, glikole nie są trwałe i co jakiś czas należy je wymieniać- nikt z dostawców systemów PC nie pisze co z tym zrobić, jak często wymieniać a przede wszystkim co zrobić z tym starym płynem. Alkohol, wydaje mi się że jest dużo bardziej trwały, przynajmniej nie słyszałem żeby się komuś wódka rozłożyła w butelce nieważne jak długo trzymana, rzekłbym nawet że większość trunków z czasem nabiera szlachetności. Poodbno producenci pomp obiegowych nie zalecają alkoholu (że niby ma słabsze właściwości smarne), ale IMHO lepiej co 5 lat wymieniać pompę za 500 zł i oddać ją na złom niż co 10lat 300 litrów glikolu za 1500 zł. Zresztą nie ma gwarancji że pompa obiegowa DZ w glikolu będzie wieczna.

 

3. Rozdzielacze pętli DZ. Czy ma sens montować przy każdej pętli wyjście na manometr (moim zdaniem ma manometry są tanie) , ale czy montować jeden za zaworem zasilającym, czy dwa- na zasilaniu i powrocie- dla każdej pętli. Czy ma sens montować czujniki temperatury dla każdej pętli oddzielnie- jeśli ma, to jak to zrealizować- jakie czujniki mają gwint itp.

 

4. Studzienka DZ. Wymyśliłem sobie, że studzienkę DZ zrobię w leju takim wykopanym w ziemii, lej docelowo będzie przykryty drewnianym tarasem z którego zrobię klapę rewizyjną, a tymczasowo owinie się rozdzielacze jakąś kołderką z wełny wodoodpornej, i tak zostawi. Brak studzienki to brak kosztów, poza tym- w razie jakiejś awarii- lepiej IMHO wykopać szerszą dziurę w ziemi żeby mieć dojście, niż majdrować w ciasnej studzience. Bo z praktyki wiem, że każdą rzecz łatwo naprawić o ile jest dostęp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. czy ktoś z was robił próbę szczelności rur kolektora poziomego przed jego zasypaniem?

Nie robiłem właśnie z tego powodu, że jest to duży kłopot, choć na pewno by nie zaszkodziła, zmniejszy też ryzyko wgięcia rury przy zasypywaniu.

2. jaki płyn do układu DZ. Na stronie ASPOL mądry artykuł pisze że tylko glikol propylenowy, i absolutnie żaden alkohol.

To piszą bzdury, poczytaj w zagranicznych opracowaniach, np z USA. W niektórych krajach nie wolno stosować glikolu etylenowego ze względu na trujące właściwości i ryzyko skażenia. Właśnie z tego powodu wykluczyłem u siebie taki glikol. Do wyboru pozostał propylenowy i spirol. Wybrałem tańszy: spirytus.

Poodbno producenci pomp obiegowych nie zalecają alkoholu

Nie znalazłem takich zaleceń, jak znajdziesz, to podaj źródło, bez tego "podobno" to tylko plotka.

3. Rozdzielacze pętli DZ. Czy ma sens montować przy każdej pętli wyjście na manometr

Manometr czy rotametr. Manometr wystarczy 1, bo to układ zamknięty.

4. Studzienka DZ.

Jeśli się da, to unikać. Studzienka to zło konieczne, jeśli nie jest na prawdę konieczna, to nie należy jej montować.

Edytowane przez rwxw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem samemu wykonać DZ w postaci kolektora poziomego. PC ma 11 kW mocy i wysoką sprawność. Dla COP 5 moc chłodnicza to 8,8 kW. Na działce mam żyzną, gliniastą glebę. Nie jest zbyt mokra ale też nie sucha. Założyłem, że powinna dostarczyć minimum 25W z m2. Dla mocy chłodniczej 8,8 kW wychodzi, że minimalna powierzchnia kolektora to 352m2. Kolektor planuję zrealizować w 3 pętlach o długości ok. 160 m każda, zakopanych na głębokości 1,6 m. Myślę o zastosowaniu rur PE40 w rozstawie co 1m. Da to 6 równoległych linii o długości 80 m i szerokości 5,0 m. Zewnętrzne rury powinny wyciągać ciepło z gruntu po bokach do ok. 0,5 m więc właściwa szerokość kolektora to w przybliżeniu 6,0 m. Zatem powierzchnia DZ 480 m2 będzie przewymiarowana w stosunku do wyliczonego minimum ponad 35%, przy założeniu, że grunt da tylko 25W z m2. Czy takie przewymiarowanie wystarczy i czy moje obliczenia nie zawierają jakiegoś błędu? Edytowane przez dargoth
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.......... W niektórych krajach nie wolno stosować glikolu propylenowego ze względu na trujące właściwości i ryzyko skażenia. Właśnie z tego powodu wykluczyłem u siebie taki glikol. Do wyboru pozostał etylenowy i spirol. Wybrałem tańszy: spirytus.

.

 

to podaj proszę źródło, bez tego "podobno" to tylko plotka.

Jestem po prostu ciekaw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem samemu wykonać DZ w postaci kolektora poziomego. PC ma 11 kW mocy i wysoką sprawność. Dla COP 5 moc chłodnicza to 8,8 kW. Na działce mam żyzną, gliniastą glebę. Nie jest zbyt mokra ale też nie sucha. Założyłem, że powinna dostarczyć minimum 25W z m2. Dla mocy chłodniczej 8,8 kW wychodzi, że minimalna powierzchnia kolektora to 352m2. Kolektor planuję zrealizować w 3 pętlach o długości ok. 160 m każda, zakopanych na głębokości 1,6 m. Myślę o zastosowaniu rur PE40 w rozstawie co 1m. Da to 6 równoległych linii o długości 80 m i szerokości 5,0 m. Zewnętrzne rury powinny wyciągać ciepło z gruntu po bokach do ok. 0,5 m więc właściwa szerokość kolektora to w przybliżeniu 6,0 m. Zatem powierzchnia DZ 480 m2 będzie przewymiarowana w stosunku do wyliczonego minimum ponad 35%, przy założeniu, że grunt da tylko 25W z m2. Czy takie przewymiarowanie wystarczy i czy moje obliczenia nie zawierają jakiegoś błędu?

 

Jak planowałem kolektor poziomy, to wychodziło mi jakieś 500 m2 działki dla pompy 10 kW, ale zakładałem uzysk 15 W/m2. Popytaj może tych co użytkują poziome DZ, czy te 480 m2 u Ciebie na pewno wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie pytam. ;)

Znalazłem stronę na której jest ciekawy artykuł, ponoć poparty badaniami z trzech sezonów grzewczych. Średni uzysk z instalacji z poziomym kolektorem, to 35W z m2. Myślę, że z moimi warunkami gruntowymi mógłbym się zmieścić w tej średniej, ale wolę założyć wartość mniejszą. Jeśli uzysk nie bedzie mniejszy niż 18,33w z m2 to 480 m2 powinno wydolić.

Tutaj link do tego artykułu

http://instalreporter.pl/wp-content/uploads/2011/06/InstalReporter_2011_10.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem samemu wykonać DZ w postaci kolektora poziomego. PC ma 11 kW mocy [.....] Czy takie przewymiarowanie wystarczy i czy moje obliczenia nie zawierają jakiegoś błędu?
Hm też sie zastanawiam, czy nie za mały kolektor planujesz. Ja dla domu 130m2 i PC 8KW planuję 600mb. Co prawda mam piasek. Przemyśl to jeszcze raz. Aby zaoszczędzić, to zrób więcej krótszych pętli PE32 zamiast dłuższych PE40. Rura tańsza i mniej glikolu wejdzie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. czy ktoś z was robił próbę szczelności rur kolektora poziomego przed jego zasypaniem? technologicznie jest to trudne do zrealizowania, zwłaszcza próba cieczowa jeśli jeszcze nie ma pompy podłączonej, w ogóle całe zalewanie płynem to całodniowa operacja, a wskazane by było zrobić wykopy, włożyć rury i zasypać jak najszybciej.

 

Można wtłoczyć powietrze. Jak będzie szczelne na powietrzu to tym bardziej na glikolu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panowie, tutaj o glikolach

http://www.aspol.com.pl/prace-1.html

arykuł ze strony producenta/ dostawcy mieszanek glikolowych, więc może być tendencyjny. Nigdzie w karcie charakterystyk nie piszą po jakim czasie płyn Henock należy wymieniać, a to dość istotna informacja.

 

Jak mówiłem, rozdzielacze będę miał na zewnątrz domu, ale nie w studzience ale w zabezpieczonym leju, jak mnie kiedy najdzie może to obmuruję studzienką, to się zobaczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to podaj proszę źródło, bez tego "podobno" to tylko plotka.

Wybacz, ale interesowałem się tym parę lat temu i na dzień dzisiejszy nie pamiętam adresów tych opracowań. Jednak nie były to plotki czy bajania instalatorów, tylko konkretne anglojęzyczne artykuły, więc jeśli Ci zależy, to google Twoim przyjacielem i na pewno znajdziesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...