kaz1719505673 14.12.2011 12:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2011 Oczywiście. Marcel. Pozdrawiam. he he , a ja Pana Marcela też znam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysztofLis2 14.12.2011 15:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2011 Przy spiralnym masz tez nieco wiecej gruntu nad rurami. Jak bys zakopal tyle samo rury co w spiralnym w prostych odcinkach, to oczywista sprawa, ze bedzie lepiej, ale juz zmniejszanie odcinka rury w prostym odcinku wzgledem spirali, to niekoniecznie zysk. Ja tak "intuicyjnie" wolalem tej rury wiecej wrzucic w glebe. Jakbym miał zrobić wykop szeroki na 2 metry by położyć spiralę, wolałbym zrobić dwa wykopy na 1 m szerokie i położyć dwa razy prosty odcinek. Ale pewnie da się to precyzyjnie policzyć i zobaczyć, co byłoby lepsze... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 14.12.2011 21:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2011 U mnie spirale kladli w 80cm szerokosci wykopie z tego co pamietam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
autorus 15.12.2011 06:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2011 (edytowane) to jednej koleżance z forum zrobili wykop głębokość 1,3m i powierzchnia 300m2. Potem rozkładali przewody i na koniec zakopywali. Jakby co moge znalesc wycenę takiego sposobu. Uważam jednak ze to nie jest najtańszy sposób. i juz mam http://forum.muratordom.pl/showthread.php?177584-Dom-w-daliach-4-Opolskie&p=5050558&viewfull=1#post5050558 http://forum.muratordom.pl/showthread.php?177584-Dom-w-daliach-4-Opolskie&p=5060319&viewfull=1#post5060319 Edytowane 15 Grudnia 2011 przez autorus Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 15.12.2011 16:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2011 (edytowane) A powiedzcie jeszcze jedno. Na chwile mojego hydre spuscilem z oka i po otwarciu studni widze, ze do kolektorow dal kolana z ocynku. http://szkut.com/dom/Dom41.jpg Przerabiac to od razu na mosiadz, czy moze zostawic jak jest? Edytowane 15 Grudnia 2011 przez Pyxis Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dargoth 15.12.2011 18:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2011 Odnoszę wrażenie, że bardzo ważne dla efektywności kolektora poziomego jest obfite zalanie wodą pierwszej warstwy ziemi wsypanej na rury. Błoto powinno oblepiać dokładnie całą rurę by powierzchnia wymiany była możliwie jak największa. Niedawno miałem okazję odkopywać kawałek ściany piwnicznej i po przebiciu się przez twardą wierzchnią warstwę ziemi natrafiłem na luźne bryłki, które łatwiej się wybierało z wykopu niż suchy piasek. Jeśli rury kolektora przykryte są tak luźna warstwą ziemi to nie ma się co dziwić, że DZ jest mało wydajne. Pocieszające jest to, że jego stan powinien się powoli poprawiać z roku na rok. Poprawcie mnie jeśli wyciągam zbyt daleko idące wnioski. Takie są moje przemyślenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 19.12.2011 21:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2011 A co z tymi moimi kolankami z ocynku na kolektorze DZ? Pytalem czy to powazny "blad w sztuce" Mam scigac hydre czy moze tak zostac? http://szkut.com/dom/Dom40.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
leszekf 20.12.2011 07:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2011 No tak, hydrze chyba zabrakło kolanka z PCV i użył tego co miał pod ręką. Pasuje to jak pięść do nosa. Jednak moim skromnym zdaniem, nic strasznego się stać nie powinno, bo w układzie chodzi woda z etanolem. Na korozję od środka bym nie liczył (brak powietrza w układzie). Za jakiś czas, z zewnątrz rudy może odrobinkę o sobie przypomnieć bo jednak tam zawsze praca w pobliżu punktu rosy. Jeśli Ci na tym zależy to niech to wymieni póki instalacja nie zalana, na zasadzie "wszędzie PCV, a to co?" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 20.12.2011 09:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2011 Instalacja jak najbardziej zalana (glikol propylenowy + woda kranowa). Pompa pracuje juz ze 3 tyg.Wlasnie dlatego sie waham czy jest sens to rozkrecac, odpowietrzac itd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 20.12.2011 14:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2011 Poogldalem sobie i pomacalem rozdzielacze w sudzience.Na tym z powrotem glikolu z PCi zawory sa delikatnie przyszronione na kazdej z 3 pentli. Czy moge z tego wnioskowac, ze przeplyw jest na kazdej i zapowietrzenie mozna wykluczyc? Tak sobie teraz mysle, czy czasami nie dalem ciala z izolacja rur dobiegowych. Mam ich jakies 20m z czego tylko jakies 5m od budynku sa obie w izolacji termicznej. Dalej leza sobie w jednym wykopie w mniejszej lub wiekszej odleglosci od siebie. To chyba niezbyt dobrze? Boje sie, ze glokol w tej zasilajacej jest chlodzony tym z powrotu :/Mam juz w glowie plan sprawdzenia jak mocny jest ten spadek temperatury. Potrzebuje tylko 2 sprawdzone wczesniej w wyskalowane elektroniczne termometry przylgowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaz1719505673 21.12.2011 07:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 (edytowane) Izolowanie rur DZ pod ziemią , hym... jak to powiedzieć ... to niezbyt dobry pomysł . W zeszłym roku miałem około 30mb wykopu nie zasypanego a w nim 8 odcinków rur , zalała go woda a potem złapał mróz (-20) , rury DZ zasilające i powroty szły przez ten lód . Temp najniższą DZ jaką zaobserwowałem to około 3 stopni a ty masz już 2 stopnie . Trudno coś doradzić , jeśli DZ odpowietrzone (ja prawie dwa dni odpowietrzałem) to może po prostu masz taki grunt ? Puszczałeś może samą obiegówkę DZ ? U mnie pompa kończy pracę o 6 rano , na budowie jestem około 7 , jak puszczę samą obiegówkę to temp. DZ jest 7,5 stopnia . Raczej nie możliwe jest żeby przez 3 tygodnie zamrozić świeże DZ ? czy źle myślę ? A może popróbuj puścić PCi na poszczególnych pętlach tzn. jedna otwarta dwie zamknięte ( i tak z każdą) , i sprawdzaj temp. DZ , może da się cośz tego wywnioskować. Edytowane 21 Grudnia 2011 przez k***a*z Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 21.12.2011 08:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 DZ w gdy pompa nie pracuje i wlacze sama tylko pompe obiegowa ma okolo 3,5*C. Tak obiektywnie patrzac, to DZ dostaje nieco po dupie. Pompa pracuje po 14h na dobe z temp zasilania okolo 27*C a wiec COP pewnie blisko 5. To daje moc grzewcza kolo 15kW a chlodnicza kolo 12kW. Ja nie mam jakos specjalnie przewymiarowanego DZ, wiec temperatura raczej bedzie leciala ostro. Grunt jest napewno bardzo wilgotny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 21.12.2011 22:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 Podpowiedzcie prosze, przy liczeniu wydajnosci DZ jaka przyjac powierzchnie gruntu dla zakopanego prostego odcinka rury 100m? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ferrit 22.12.2011 06:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 Ja przyjąłem 1m2=1mb rury: 1mb tam i 1mb powrót rury przebiega w rowie o szerokości 1m, kolejny rów jest 1m dalej. Mam sporą działkę ponad 1000m2 dla 600mb rury. Ziemia suchy piasek, ale kolektor w najniższym punkcie działki gdzie spływa cała woda opadowa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
leszekf 22.12.2011 07:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 U mnie podobnie jak u ferrit'a, tyle że baaaaardzo mokra glina. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 22.12.2011 08:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 Czyli jak prosta rura w ziemi to brac do obliczen po 50cm od jej osi? 100mb rury w prostym odcinku to 100m2 pow kolektora? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DagaAdam 22.12.2011 09:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 Czyli jak prosta rura w ziemi to brac do obliczen po 50cm od jej osi? 100mb rury w prostym odcinku to 100m2 pow kolektora? Metr odstepu - tyle jest optymalnie. Niektorzy robia 50,60,80cm - wtedy DZ dluzej sie regeneruje i moim zdaniem jest to taka troche sztuczna proba wyciagania ciepla z miejsca gdzie go nie ma Tak samo jest ze spiralnym. Zeby to jakos zobrazowac... Wez szklanke wody - postaw ja pod kran z ktorego sobie woda leci ciurkiem. Woda w szklance = cieplo w gruncie. Woda lecaca z kranu = energia regenerujaca kolektor. Teraz wsadz sobie slomke (rura PE) i zapros spragnionego dzieciaka zeby sie z niej napil. Powiedzmy ze mlody nie ma takiego podcisnienia w ustach i to co dolatuje z kranu rowna sie temu co on wypija. Uklad jest zrownowazony. A teraz wez i zapros drugiego dzieciaka, wloz w szklanke druga slomke (druga rure PE) i kaz mu tez z niej pic. Jaki bedzie efekt? Wszystko wypija i kran nie nadarzy dostarczac wody (energii). W efekcie zabraknie energii. Objawi sie to znacznym obnizeniem temperatur DZ. Jezeli z kolei z kranu doplywa wiecej wody niz dzieciak jest w stanie wyciagnac - to zamiast dokladac druga slomke - lepiej dac ta pierwsza o wiekszym fi Czyli zamiast np. PE32 robimy PE40. Podsumowujac.. Rob rury w odstepie 1m i bedziesz na pewno zadowolony. Ja tak mam, Adiqq tak ma i mamy b. dobre i przede wszystkim stabilne i w bardzo malym stopniu obnizajace swoje temperatury podczas pracy DZ'ty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 22.12.2011 09:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 Czyli jak prosta rura w ziemi to brac do obliczen po 50cm od jej osi? 100mb rury w prostym odcinku to 100m2 pow kolektora? Dokładnie tak. Z tym, że teraz już musisz być konsekwentny. Jeżeli chcesz dodać kolejną pętle, to dodaj spiralę 200m. Inaczej trudno będzie Ci układ zrównoważyć hydraulicznie. No chyba, że chcesz wszystko robić od początku . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DagaAdam 22.12.2011 09:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 Dokładnie tak. Z tym, że teraz już musisz być konsekwentny. Jeżeli chcesz dodać kolejną pętle, to dodaj spiralę 200m. Inaczej trudno będzie Ci układ zrównoważyć hydraulicznie. No chyba, że chcesz wszystko robić od początku . Ale czemu odrazu spirale? Niech zrobi te 200mb ale w linii prostej. Hydraulicznie nic to nie zmieni, a w praktyce ta petla moze troche podciagac uzyski DZ bo bedzie wydajniejsza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 22.12.2011 09:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 (edytowane) Podsumowujac.. Rob rury w odstepie 1m i bedziesz na pewno zadowolony. Ja tak mam, Adiqq tak ma i mamy b. dobre i przede wszystkim stabilne i w bardzo malym stopniu obnizajace swoje temperatury podczas pracy DZ'ty Takie rozwiązanie ma sens, gdyby wszystko robił od nowa. Gdy już ma 3 pętle w formie spiralnego wymiennika, prościej będzie dołożyć 4. Zaletą położenia wszystkiego od nowa byłaby mniejsza długość pętli (np. 5 x 100m PE32) i tym samym mniejsza ilość glikolu oraz mniejsza moc pompy DZ. Tych 600m rur raczej się nie uda odzyskać . Ze względu na dobre właściwości gruntu można zmniejszyć nieco rozstaw rur, np. do 80cm. Wtedy całość zmieści na ok. 400m2. Edytowane 22 Grudnia 2011 przez HenoK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.