Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kolektor poziomy


gamich

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Udało mi się oczyścić działkę z wszystkich większości drzew (legalnie:) ) przez co mogę zacząć planować dolne źródło od nowa.

Na załączonym rysunku propozycja kolektora spiralnego. 4 pętle po 200 metrów w rowach 2x35 metrów. Niestety są spore dobiegi po ok 7 metrów.

Moje pytanie jest czy mogę w takim wypadku zastosować PE32 czy lepiej zastosować PE40 ?

[ATTACH=CONFIG]300638[/ATTACH]

 

Instalator PC zalecił mi PE 40 (mam 3x150m) ze względu na dużo mniejsze opory przypływu.

 

Mam spiralny. I częściowo liniowy. Ale teraz zrobiłbym liniowy przy granicy działki.

Jakieś 2 m od płotu w odstępach co 1 m dzięki czemu powierzchnia "ściągania" ciepła była by większa.

Edytowane przez RST
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pętle mają mieć powyżej 120m to musi być PE40.

Ja mam podobny metraż domu, rury PE40 4x150 w 4 wykopach średnio 20 x 2m, rozstawionych obok siebie co 4 m.

Mam niskie opory przepływu, dobre temperatury powrotu czynnika. Ponieważ mam małą działkę i koparka w między czasie wypełniała fundamenty, na wykopanie rowów i położenie rur musiałem poświęcić aż 2 dni. Gdyby było samo kładzenie rury, to w jeden dzień spokojnie dałoby radę. Do kładzenia PE40 potrzebne najlepiej 3 osoby, tzn. 2 kładą jedna pomaga.

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze w zeszlym roku chciales DZ przykrywac styropianem, a teraz juz piszesz: "musi". Nic nie musi. :)

 

Dalej uważam, że warstwa granulatu (PUR albo styropian) nad rurami mogłaby podnieść temperaturę powrotu pod koniec zimy :-)

Nie musi być PE40, ale opory tłoczenia dużo mniejsze powyżej ok. 120m w pętli. Poza tym jak jest PE40 to glikol na dłużej pozostaje w ziemi i ma więcej czasu, żeby się ogrzać. Ale to są dywagacje akademickie :-)

 

Ale wracając do tematu - dla wyjaśnienia, żeby nie było, że kładzenie kolektora to 2 dni pracy. Chodzi o to, że koparka będzie pracować ok. 12 godzin, ale samego kładzenia rur pewnie 3 godziny w tym, reszta czekanie na koparkę.

Z koparkowym można się umówić od metra wykopu, tak jak przy kopaniu pod fundamenty. W mnie w okolicy to ok. 10zł od metra bieżącego wykopu.

 

Jeszcze taka kwestia - jak będziesz mieć pompę ciepła około 10 kW (bo chyba taką planujesz?) to nie musisz aż tyle wykopów robić. Spokojnie wystarczy 4 wykopy po 20-25m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

maciejzi nie szastaj kwotami bo nie znasz dnia ani godziny:) Jak on taki tani i bieże z metra to jak ma do mnie a niech będzie nawet 100km to chętnie go najmę i za dojazd zapłacę. Ale warunek jeden 10 zł z metra.

 

Po prostu piszę, że najlepiej się od metra wykopu umówić albo od całości - bo jak od godziny to koparkowy zwykle oszczędza koparkę i wychodzi dłużej niż powinno. Jak się umówisz od metra to szybko robota pójdzie i nie trzeba będzie godzinami czekać na akrobacje koparkowego i jego maszyny, jak w przypadku umówienia się od godziny.

Wykop jest podobny do tego pod fundament - to usłyszałem od koparkowego. Cenę też, więc piszę. Nawet na koniec dał mi usiąść na chwile za sterami ;-)

 

Najlepiej popytać o koparkę jak najbliżej, bo jazda tą maszyną po drodze publicznej to czasochłonna mordęga i za długi dojazd możesz zapłacić więcej niż za robotę.

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z czego wynika zalecane na poprzedniej stronie podłączanie zimnej strony PC z DZ dłuższą rurą dobiegu do kolektora spiralnego ? Tak na logikę nie potrafię sobie tego nijak wytłumaczyć, wydaje się, że to wszystko jedno.

 

Z tego, ze jak zakopujesz kolektor, to najpierw kladziesz na dnie wykopu spirale, pozniej przesypujesz to ziemia i kilkanascie cm wyzej prosty odcinek rury kladziesz. Zapobiegasz zwarciu cieplnemu i masz najcieplejsza z mozliwych temperature powrotu (z najkglebszej warstwy wykopu nieco odizolowana od bardzo zimnego dobiegu). Z tego samego powodu rury dobiegowe dobrze jest dac w osobnycgh rowach - osobno zimne i osobno cieple.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego, ze jak zakopujesz kolektor, to najpierw kladziesz na dnie wykopu spirale, pozniej przesypujesz to ziemia i kilkanascie cm wyzej prosty odcinek rury kladziesz. Zapobiegasz zwarciu cieplnemu i masz najcieplejsza z mozliwych temperature powrotu (z najkglebszej warstwy wykopu nieco odizolowana od bardzo zimnego dobiegu). Z tego samego powodu rury dobiegowe dobrze jest dac w osobnycgh rowach - osobno zimne i osobno cieple.

 

A, no chyba że tak się to prowadzi powyżej spirali to wtedy logiczne, myślałem właśnie raczej o osobnym rowie na powroty, tzn krótkie dobiegi do dwóch równoległych kolektorów-spirale-powrót z obu w dodatkowym wspólnym rowku pomiędzy nimi, wtedy chyba straty pomijalne.

 

A jak należy z takimi kolektorami postępować w pobliżu rur gaz, woda, kanalizacja, fundamenty budynku. Są jakieś minimalne, bezpieczne odstępy, co by nie było uszkodzeń gdy się grunt uda zamrozić ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sa takie odleglosci. To od fundamentow 2m z tego co pamietam. Od instalacji nie kojarze, ale jak mialem mijanke dobiegowki z rura od studni, to zrobilem 50cm osdtepu i obie na odcinku metra od mijanki zaizolowalem otulina, ale dobieg to newralgiczna (w sensie najzimniejsza) czesc kolektora i raczej tylko jego zimna strona pracyje na ujemnych temperaturach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tym zwarciem termicznym nie do końca się zgadzam. Kopie się jeden 60 cm rów i rury rozkłada sie po przeciwległych stronach. W kolektorach pionowych na całej długości sondy miałbyś zwarcie. To czy w dobiegówkach powinny być w 1 wykopie 60 cm od siebie czy w dwóch odzielnych to już chyba "kosmetyka", która nie ma znaczącego wpływu na DZ. Od instalacji się zgodzę 0,5 m. Przecinanie się np. z wodą jest niewskazane ale jak musi być to najlepiej było by zastosować rurę preizolowaną uszczelnioną na obu końcach. Nie jestem pewien czy nieszczelna otulina, która zamoknie w ziemi to dobry izolator. Edytowane przez AdrianEH
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...