Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ile żeberek na pomieszczenie.


mjudu

Recommended Posts

Moje ściany to max – 30cm + 12cm styropianu, poddasze wełna 25cm. I teraz moje pytanie zamierzam dawać grzejniki żeberkowe a piec mam gazowy kondensacyjny, chciałbym żebyście mi doradzili ile dawać żeberek na pomieszczenie 20m2 przy wysokości pomieszczenia 2,5m aby jak najlepiej wykorzystać kondensacje pieca. Niektórzy radzą mi aby na jeden metr dawać 1 żeberko czyli na pomieszczenie o powierzchni 20m2 wychodzi mi 20 żeberek. Co wy o tym sądzicie , z góry dziękuję za podpowiedzi.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli żeby jak najlepiej wykorzystać działanie kondensata do trzeba dać o jedno żeberko więcej. Pytam, bo według tego, co mi proponuje instalator to, to żeby dać na Pokój 1160 17 żeberek, bo mówi, że przy kondensacie trzeba przewymiarować grzejniki, a ja sie zastanawiam czy jak dam ich za dużo to czy to nie będzie działać na moją niekorzyść?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw muszę wiedzieć o jakiego producenta grzejniki chodzi oraz znać wysokość żeberka. Istotne jest również czy podany przez ciebie bilans cieplny dotyczy twojego budynku z podanymi powyżej grubościami izolacji. Niestety nie ma również podanych powierzchni pomieszczeń. Edytowane przez nilsan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli żeby jak najlepiej wykorzystać działanie kondensata do trzeba dać o jedno żeberko więcej. Pytam, bo według tego, co mi proponuje instalator to, to żeby dać na Pokój 1160 17 żeberek, bo mówi, że przy kondensacie trzeba przewymiarować grzejniki, a ja sie zastanawiam czy jak dam ich za dużo to czy to nie będzie działać na moją niekorzyść?

 

spotykałem się że dodawali 25% ale więcej niema sensu, jednak pada pytanie jaki masz piec o jakiej mocy? lub może chce Twój instalator kombinować coś z ogrzewaniem niskotemperaturowym? ale żeberka mają tą zaletę że można po roku dokręcić kilka lub ująć by podwyższyć komfort, kto kupuje te grzejniki instalator niema czasami procentu od hurtowni na której kupuje???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nilsan

 

co do twojego pytania to ma sie to nastęująco, żeberka to firma Ferroli - POL.6 600 - moc dla ΔT=50°C - 134,0 W czyli wysokość żeberka to 60 cm, a grubość żeberka to 9,8cm. Bilas cieplny, który podałem dotyczy mojego domu z tym że ja dałem grubiej ocieplenia tak, że U będzie mniejsze dla całości ściany i podobnie ma się to do poddasza, gdzie dałem grubiej wełny. Jeżeli chodzi o powierzchnie pomieszczeń to można powiedzieć, że mają w granicach 19m2 a ich wysokość to 2,5m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nilsan

 

co do twojego pytania to ma sie to nastęująco, żeberka to firma Ferroli - POL.6 600 - moc dla ΔT=50°C - 134,0 W czyli wysokość żeberka to 60 cm, a grubość żeberka to 9,8cm. Bilas cieplny, który podałem dotyczy mojego domu z tym że ja dałem grubiej ocieplenia tak, że U będzie mniejsze dla całości ściany i podobnie ma się to do poddasza, gdzie dałem grubiej wełny. Jeżeli chodzi o powierzchnie pomieszczeń to można powiedzieć, że mają w granicach 19m2 a ich wysokość to 2,5m

 

Dla kotła kondensacyjnego najodpowiedniejsze będą parametry pracy 70/50*C. Dla tych parametrów moc żeberka POL.6 to 100W. Zgodnie z tym co napisał mpoplaw przez większość sezonu grzewczego temperatura na wyjściu z kotła nie przekroczy 55*C i będzie on pracował w warunkach pełnej kondensacji. Jedynie przez kilka najmroźniejszych dni w roku kocioł może pracować z temperaturą powyżej tej wartości. Nawet przy temperaturze 70*C na wyjściu z kotła wystąpi częściowa kondensacja na wymienniku ciepła w kotle, ponieważ temperatura powrotu do kotła będzie wynosiła 50*C, a temperatura progu kondensacji dla paliw gazowych to 56*C. Ze względu na to, że masz lepiej docieplony budynek niż przyjęto do obliczeń bilansu cieplnego, możesz policzyć wymaganą liczbę żeberek w poszczególnych pomieszczeniach dzieląc wymaganą moc cieplną przez 100W i zaokrąglić wynik w dół do pełnej liczby żeberek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój kocioł to Ariston Genus Premium System 24 (piec plus zasobnik stojący 120l). Wiesz nie jestem zbyt obeznany w zwrotach używanych z zw. z pracą kotłów także wytłumacz mi jeszcze co oznacza to że najlepsze parametry pracy kota to 70/50*C i jak to się ma do ustawień mojego pieca, czyli jakie mam temperatury ustawić na piecu.

 

Dzięki wszystkim za odpowiedzi i z góry dziękuję za kolejne. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój kocioł to Ariston Genus Premium System 24 (piec plus zasobnik stojący 120l). Wiesz nie jestem zbyt obeznany w zwrotach używanych z zw. z pracą kotłów także wytłumacz mi jeszcze co oznacza to że najlepsze parametry pracy kota to 70/50*C i jak to się ma do ustawień mojego pieca, czyli jakie mam temperatury ustawić na piecu.

 

Dzięki wszystkim za odpowiedzi i z góry dziękuję za kolejne. Pozdrawiam

 

Parametry 70/50*C oznaczają maksymalne temperatury na zasilaniu i powrocie z grzejnika, przy których grzejnik osiąga moc niezbędną do pokrycia strat cieplnych budynku przy najniższych temperaturach na zewnątrz np. -20*C. Dla temperatury na zewnątrz -10*C straty cieplne budynku będą mniejsze i do ich pokrycia potrzebna będzie niższa moc. W tych warunkach grzejnik zasilany będzie wodą o temperaturze ok. 55*C. O tym z jaką temperaturą na zasilaniu będzie pracował grzejnik decyduje automatyka kotła, która na podstawie zadanej krzywej grzewczej (jest ich kilka do wyboru) określa temperaturę pracy kotła w funkcji temperatury zewnętrznej tzw. pogodówka.

Parametry 70/50*C są dlatego najlepsze, ponieważ pozwalają zmniejszyć koszt instalacji CO (mniejsze grzejniki) bez pogorszenia komfortu cieplnego i obniżenia sprawności kotła kondensacyjnego (przez ponad 90% sezonu grzewczego kocioł pracuje ze pełną kondensacją).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nilsan i Mpoplaw a czy podane przez was dane (temperatura pracy 70/50) i przeliczenie tego na kondensację (ok 90% czasu pracy kotła) plus moc W grzejników też ma zastosowanie przy kotle olejowym. Czy w kotle olejowym winien być inny przelicznik kondensacji, temperatury pracy grzejników-układu i ewentualnie jak to policzyć przy założeniu, że 50% to grzejniki a 50% to podłogówka, oczywiście osobne układy.

p.s. i czy warto kupować waszym zdaniem kotły olejowe kondensujące czy tradycyjne (inny poziom kondensacji, wpływ na kocioł itp)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nilsan no tak, ale ja nie mam założonej pogodówki, bo tak jak instalator tak i serwisant nie polecali mi tego z powodu miejsca, w którym mieszkam tzn. występują u mnie silne wiatry, wprawdzie mogę włączyć termoregulacje, która będzie brała tylko pod uwagę czujnik wewnętrznym, jakim jest clima menager, ale nie wiem jak to dobrze zrobić, bo jak włączam termoregulację z uwzględnianiem czujnika wewnętrznego to piec nie chce mi się załączyć, albo jest sygnalizacja obecności płomienia, ale wody mi nie podgrzewa. A co do tematu to znaczy, że ja mam grzejniki mocno przewymiarowane bo np. na pomieszczenie 20m2 mam 18 żeberek z tym, że w dwóch miejscach po 9, jeden zestaw pod oknem dachowym, drugi obok drzwi balkonowych. Edytowane przez mjudu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nilsan i Mpoplaw a czy podane przez was dane (temperatura pracy 70/50) i przeliczenie tego na kondensację (ok 90% czasu pracy kotła) plus moc W grzejników też ma zastosowanie przy kotle olejowym. Czy w kotle olejowym winien być inny przelicznik kondensacji, temperatury pracy grzejników-układu i ewentualnie jak to policzyć przy założeniu, że 50% to grzejniki a 50% to podłogówka, oczywiście osobne układy.

p.s. i czy warto kupować waszym zdaniem kotły olejowe kondensujące czy tradycyjne (inny poziom kondensacji, wpływ na kocioł itp)

 

Zacznijmy od tego, że wysoka sprawność kotła kondensacyjnego 109-111% bierze się z wykorzystania dwóch podstawowych zjawisk: ciepła kondensacji pary wodnej i niskiej temperatury wylotowej spalin. Obok dwutlenku węgla, para wodna jest jednym z głównych produktów spalania paliw gazowych i paliw płynnych, przy czym jest jej blisko dwukrotnie więcej podczas spalania gazu w stosunku do oleju opałowego. Zjawisko kondensacji umożliwia odzyskanie energii związanej z przejściem pary wodnej ze stanu gazowego do ciekłego, poprzez wydzielenie jej na wymienniku ciepła w kotle. Żeby to jednak było możliwe, to temperatura na powierzchni wymiennika powinna być niższa od temperatury progu kondensacji tzw. temperatury punktu rosy. Dla gazu ziemnego GZ50 ta temperatura wynosi ok. 56*C, zaś dla oleju opałowego ok. 46*C i stąd wynikają różnice w parametrach pracy instalacji CO. Optymalna dla gazu to 70/50*C, zaś dla oleju opałowego 60/40*C. Z kolei od parametrów pracy instalacji zależy moc wydzielana na grzejnikach, będąca podstawą doboru ich wielkości (powierzchni wymiany, liczby żeberek). Wykorzystanie zjawiska kondensacji pociągnęło za sobą również konieczność wprowadzenia zmian konstrukcyjnych w palnikach, mających na celu obniżenie temperatury spalin do poziomu, przy którym nie wystąpi niepożądane parowanie kondensatu. Niska temperatura spalin powoduje niską stratę kominową i tym samym wpływa na wyższą sprawność kotła. Wysoka temperatura spalin w kotłach niekondensacyjnych, wynikająca z konieczności ochrony przed kondensacją, jest odpowiedzialna za ich znacznie niższą sprawność 92-96%.

Kotły kondensacyjne są droższe od tradycyjnych, ale wbrew utartym opiniom nie pociągają za sobą wzrostu kosztów instalacji CO, w stosunku do kotłów niekondensacyjnych. Jedne i drugie mogą pracować na podobnych parametrach pracy instalacji CO. Dodatkowo wprowadzenie układów mieszanych grzejniki (70/50*C) + podłogówka (40/30*C), pozwala poprzez zmieszanie na pożądane obniżenie temperatury wody powracającej do kotła, wspomagające zjawisko kondensacji. Dlatego moim zdaniem warto zainwestować w kocioł kondensacyjny.

Edytowane przez nilsan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nilsan no tak, ale ja nie mam założonej pogodówki, bo tak jak instalator tak i serwisant nie polecali mi tego z powodu miejsca, w którym mieszkam tzn. występują u mnie silne wiatry, wprawdzie mogę włączyć termoregulacje, która będzie brała tylko pod uwagę czujnik wewnętrznym, jakim jest clima menager, ale nie wiem jak to dobrze zrobić, bo jak włączam termoregulację z uwzględnianiem czujnika wewnętrznego to piec nie chce mi się załączyć, albo jest sygnalizacja obecności płomienia, ale wody mi nie podgrzewa. A co do tematu to znaczy, że ja mam grzejniki mocno przewymiarowane bo np. na pomieszczenie 20m2 mam 18 żeberek z tym, że w dwóch miejscach po 9, jeden zestaw pod oknem dachowym, drugi obok drzwi balkonowych.

 

Moc twojego kotła może być również regulowana w funkcji temperatury wewnętrznej, poprzez dedykowany do tego kotła sterownik temperatury pomieszczenia. Automatyka kotła sama rozpozna bieżące zapotrzebowanie na moc cieplną i dostosuje do niej odpowiednią temperaturę na wyjściu z kotła. Kocioł nie musi pracować cały czas jeśli temperatura w pomieszczeniach jest zbliżona do zaprogramowanej w sterowniku. Jeśli zaś chodzi o dobór liczby żeberek, to zrób jak proponowałem. Podziel zapotrzebowanie mocy dla danego pomieszczenia wynikające z bilansu ciepła przez 100W i zaokrąglając wynik w dół do pełnej liczby żeberek, obliczysz wymaganą ich ilość. Przykład pom. 106 1250/100= 12,5 => 12 żeberek. Możesz zaokrąglić w dół ponieważ masz lepiej docieplony budynek w stosunku do współczynników przyjętych do obliczeń w bilansie cieplnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki nilsan za usystematyzowanie tego co mi w głowie kołacze, ale ze względu na prace i rodzinę ciężko ostatnio mi było znaleźć czas na poczytanie w internecie.

 

1. tak, pójdę w kocioł kondensacyjny. Specjalnie zapytałem o olejowy (bo nie mam oczywiście gazu) a także wiem, że kondensacja w tym kotle ma nieco mniejszą sprawność i są większe problemy z dbaniem o ten kocioł (pamiętam, że coś tam przy kondensacji powstaję, czasem może przydać się jakiś filtr ...)

2. czyli optymalna praca kotła 60/40*C i do tych wartości będę dobierał jaka jest moc grzejnika a dalej policzę to na pokoje. (bo rozumiem, że tak to ma wyglądać. Mieszacz może mi schłodzić wodę do podłogówki ale nie podniesie temperatury wody do grzejników 70/50. Tak pytam bo w przedostatnim zdaniu podałeś grzejniki 70/50, podłogówka 40/30. A ja to rozumiem kocioł 60/40 - grzejnik wyjście 60 a podłogówka po zmieszaniu wyjście 40)

3. podłogówkę mam, będzie mieszacz co jest oczywiste, ale od teraz cieszę się, że wpłynie to na poprawę pracy kotła kondensacyjnego przez obniżenie wody na powrocie i dzięki temu wspomoże kondensację (tak to zrozumiałem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mieszacz może mi schłodzić wodę do podłogówki ale nie podniesie temperatury wody do grzejników 70/50. Tak pytam bo w przedostatnim zdaniu podałeś grzejniki 70/50, podłogówka 40/30. A ja to rozumiem kocioł 60/40 - grzejnik wyjście 60 a podłogówka po zmieszaniu wyjście 40)

W przypadku kotła kondensacyjnego olejowego parametry pracy instalacji do doboru grzejników to 60/40*C. Ponieważ mówimy o instalacji CO dwustrefowej z różnymi temperaturami na zasilaniu (pierwsza strefa grzejniki 60*C, druga strefa podłogówka 40*C), to o temperaturze pracy kotła decyduje temperatura zasilania grzejników. Obniżoną temperaturę zasilania podłogówki uzyskujesz poprzez podmieszanie wody zasilającej grzejniki 60*C z wodą powracającą z podłogówki 30*C. Natomiast obniżenie temperatury wody powracającej do kotła jest konsekwencją zmieszania temperatury wody powracającej z grzejników 40*C oraz temperatury wody powracającej z podłogówki 30*C, z tym że zależy to od wyboru układu mieszającego. Będzie tak w przypadku zaworu trójdrogowego, ale w przypadku zaworu czterodrogowego lub pompy pracującej w układzie mieszacza już nie koniecznie.

Edytowane przez nilsan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku kotła kondensacyjnego olejowego parametry pracy instalacji do doboru grzejników to 60/40*C. Ponieważ mówimy o instalacji CO dwustrefowej z różnymi temperaturami na zasilaniu (pierwsza strefa grzejniki 60*C, druga strefa podłogówka 40*C), to o temperaturze pracy kotła decyduje temperatura zasilania grzejników. Obniżoną temperaturę zasilania podłogówki uzyskujesz poprzez podmieszanie wody zasilającej grzejniki 60*C z wodą powracającą z podłogówki 30*C. Natomiast obniżenie temperatury wody powracającej do kotła jest konsekwencją zmieszania temperatury wody powracającej z grzejników 40*C oraz temperatury wody powracającej z podłogówki 30*C, z tym że zależy to od wyboru układu mieszającego. Będzie tak w przypadku zaworu trójdrogowego, ale w przypadku zaworu czterodrogowego lub pompy pracującej w układzie mieszacza już nie koniecznie.

 

dokładnie w 100% tak to zrozumiałem!! Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...