Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Chudziak........


Recommended Posts

Troche niebezpiecznie zadane pytanie: Gdzie ten chudziak? jeżeli z jakichś względów pod styropianem (wtedy bez znaczenia) - czy na styropianie jako posadzka (wtedy zalecam 7-8 cm betonu B12,5 - nie za chudego, żeby nie był za słaby). Oczywiście zawsze do ogrzewanej wylewki beton z plastyfikatorem (!!).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
W ostatnim Muratorze podawano ze chudziak robi się rozsypując cement na piach a następnie miesza się to grabiami do jednolitej barwy. Taką mieszaninę polewa się wodą i ubija. Co na to praktycy? Jeżeli to akceptujecie to podajcie proszę np. 25 kg worek cementu na jaką powierzchnię rozrzucić by uzyskać 5cm odpowiednio wytrzymałego chudziaka? Będę roboł to sam więc proszę o ewentualne kruczki w wykonawstwie. Podłoga na gruncie piaszczystym, na chudziak 10 cm styropianu + podłogówka i 7 cm wylewka ale to już myśię robota dla specjalistów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ostatnim Muratorze podawano ze chudziak robi się rozsypując cement na piach a następnie miesza się to grabiami do jednolitej barwy. Taką mieszaninę polewa się wodą i ubija. Co na to praktycy? Jeżeli to akceptujecie to podajcie proszę np. 25 kg worek cementu na jaką powierzchnię rozrzucić by uzyskać 5cm odpowiednio wytrzymałego chudziaka? Będę roboł to sam więc proszę o ewentualne kruczki w wykonawstwie. Podłoga na gruncie piaszczystym, na chudziak 10 cm styropianu + podłogówka i 7 cm wylewka ale to już myśię robota dla specjalistów

 

Też mnie to interesuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ostatnim Muratorze podawano ze chudziak robi się rozsypując cement na piach a następnie miesza się to grabiami do jednolitej barwy. Taką mieszaninę polewa się wodą i ubija.

 

Patrzac na Twoj dom to cieniutko to widze. Masz pewnie ze 100 m/2.

Teoretycznie mozliwe, ale w praktyce rozwiazanie dobre wykonujac np.

pow. garazu ale nie 100 m dom. Oszcednosci praktycznie zadne, niepewnosc takiego rozwiazania (woda wyplukujaca ,,miodzik,,) robocizna pewnie troche tansza.

Powiecie, ze to przeciez tylko,, chudziak,, ale.... jest tyle innych etapow budowy gdzie mozna oszczedzic wieksze pieniadze mniejszym nakladem

pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PADI napisał

Patrzac na Twoj dom to cieniutko to widze. Masz pewnie ze 100 m/2.

Teoretycznie mozliwe, ale w praktyce rozwiazanie dobre wykonujac np.

pow. garazu ale nie 100 m dom. Oszcednosci praktycznie zadne, niepewnosc takiego rozwiazania (woda wyplukujaca ,,miodzik,,) robocizna pewnie troche tansza.

 

Z garażem 150sqm. Dlaczego taki pesymizm? Przecież dom jest poszatkowany fundamentami między którymi będzie chudziak. Zakładam że będę robił zaczynając od najmniejszych pomieszczeń i tak stopniowo aż do salonu nabieając praktyki. Wszędzie oferty opiewają najtaniej na 10pln/sqm za samą robociznę. Wydaje mi się że ta robota nie jest z zakresu najtrudniejszych i dlatego odważam się przymierzyć do tej przygody. A ponieważ nigdy nawet nie widziałem jak to się robi stąd moja prośba o radę jak to robiliście albo Wam robili. Założenia wyjściowe: woda w wężu jest, zagęszczarkę mogę pożyczyć, łopatę i grabie umiem trzymać a worek 25 kg udźwignę. Przy okazji w garażu (45sqm) ile dawać styropianu i jaki gruby jastrych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z garażem 150sqm. Dlaczego taki pesymizm?

 

Opisz jak ci poszlo moze i ja sie na jesien skusze na to grabienie.

Pesymizm mowisz. NIe lepiej wynajac pomocnika za powiedzmy 100 zl dniowki, ktory Ci zrobi i podwiezie beton z betoniary a Ty tylko ukladasz i rownasz.

2 dni ciezkiej pracy i zrobione. Roznica w cenie 200 zl. a beton lepszy.

150 m/2 grabienia (dokladnego) noszenie workow, polewanie, zageszczanie, rownanie. Ok da sie zrobic tyle ze troszku ciezko bedzie.

Jak chcesz zageszczac zageszczarka (tego nie rozumiem) to wypozyczenie zageszczarki bedzie drozsze niz praca pomocnika.

To moje zdanie. Powodzenia i daj znac jak juz zrobisz.

POZDR><

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie chudziaka to technologie są różne:

1. Można - jeśli to możliwe - zagrózować powierzchnie, wylać rzadki beton i wyrównać . To stara ale dość często jeszcze stosowana metoda

2. Najczęściej stosowana: 10cm warstwa betonu z najlepiej dwiema (ale z zasady wystarcza jedna) warstwami siatki zbrojeniowej.

Nie ma różnicy czy użyje się betonu B12,5 czy B15. Wytrzymałość i odporność chudziaka zależy od stosunku betonu do zbrojenia a nie od ilości cementu!!!!!

Grubość chudziaka nie może być mniejsza od 8cm. Jak gruba max.? - to zależy od wysokości progów w drzwiach. Standardowo stosuje się grubość w przedz. 8-15cm.

 

pozdrawiam i powodzenia :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowni Koledzy !

Cos mi sie zdaje ze zapomnielismy co to takiego chudy beton :)

A to przeciez beton o malej wytrzymalosci na sciskanie, np. B7.5 czy B10, i nic innego !

Betony B15 czy B20 to betony konstrukcyjne.

Zbrojenie betonu chudego uwazam za bezsens, poniewaz nie tworzy on wastwy

konstrukcyjnej a tylko podkladowa: na nim, np. po ulozeniu ocieplenia, robi sie dopiero

wylewke z B15 (np. 5 cm), która nalezy zbroic.

Ejmund - wytrzymalosc betonu wlasnie zalezy od zawartosci cementu: jesli nie, to spróbuj

zrobic beton zawierajacy 50 cz. piasku i 1 cz. cementu i zazbrój go dodatkowo.

Jak myslisz - bedzie sie trzymac kupy ? Ja watpie :)

hej - Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że popadasz w skrajność. Gdyby cement był niepotrzebny to nikt by go nie używał. Trudno mi będzie rozwiać twoje wątpliwości więc jeśli chcesz chętnie skontaktuję cię z technologami np. z besty beton czy dickerhoffa. A teraz podam ci drobny przykład: Beton B30 stosowany jako posadzka przemysłowa. To b. mocna konsystencja betonu lecz nie dlatego że dodajesz ok. 100kg cementu więcej do 1m3 betonu a dlatego, że jest w nim ok 400kg!!!! zbrojenia w postaci drobnych opiłków i pospółki.

Ja doskonale zdaję sobie sprawę że realia przy wylewaniu chudziaka są takie anie inne i wiem że ze zbrojeniem czy beż efekty wylania są podobne, no ale cóż.

 

pozdr. i czekam na odpowiedź

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wzrost cementu ma od pewnej wartosci juz drugorzedne znaczenie, jesli chodzi o poprawienie wlasciwosci betonu. Cechy betonu mozna polepszyc przez dobor odpowiedniego kruszywa.

Chudy beton to faktycznie beton niskiej wytrzymalosci (B7.5;B10) i w praktyce najczesciej stosowany jako podkladowy.

Ale wg nowej PN z 2002 nie jest takie oczywiste stosownie betonow niskiej wytrzymalosci jako betonow podkladowych!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz podam ci drobny przykład: Beton B30 stosowany jako posadzka przemysłowa. To b. mocna konsystencja betonu lecz nie dlatego że dodajesz ok. 100kg cementu więcej do 1m3 betonu a dlatego, że jest w nim ok 400kg!!!! zbrojenia w postaci drobnych opiłków i pospółki.

 

Ja mam wobec tego co napisales pytanie czy bez tych "smieci" w postaci jakis opilkow wg Ciebie nie jest mozliwe uzyskanie betonu B30?

Nie jest prawda ze beton o wytrzymalosci wiekszej otzymuje sie poprzez dodanie jakiegokolwiek zbrojenia. Klasa betonu zalezy od rodzaju zastosowanego kruszywa oraz proporcji cementu do kruszywa. Klasa betonu oznacza wytrzymalosc "samego" betonu nie wytrzymalosc betonu plus zbrojenia.

Co do warstwy chudego betonu..... to przede wszystkim konieczne jest własciwe zageszczenie podsypki pod tym betonem i w 99% przypadkow nie jest konieczne zbrojenie tej warswy zadnymi pretami. Ale oczywiscie nalezy sie trzymac zawsze tego co napisane w projekcie. Jezeli nie zagescimy wlasciwie podkladu to cale nasze zbrojenie tez nic nie da. Moze chwilowo utrzymac chudy beton w calosci ale jezeli podloze faktycznie osiadzie to predzej czy pozniej to wszystko peknie, a prety moge ewentualnie utrzymac to w "całosci" tzn poszczegolne fragmenty nie dadza sie np wyjac z posadzki, tylko to nic nam nie da bo ewentualne pekniecie jezeli nastapi po ulozenie kolejnych warsw posadzki przeniesie sie wyzej. Styropia rozwniez peknie a w slad za nim wierzchnia warstwa wylewki.

Warstwa chudego betonu ma z zalozenia lezec cala powierzchnia na podłozu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dorzucę kilka suchych faktów żeby uporządkować dyskusję o betonach:

1. Rozsypany piasek wymieszany z cementem i ew. polany wodą to jedynie tzw. stabilizowane podłoże nie mające nic wspólnego z betonem. Ani z tzw. "chudziakiem" ani z betonem konstrukcyjnym. To dwie różne rzeczy.

2. Chudy beton to w zasadzie jedynie warstwa wyrównawcza, którą układa się na zagęszczone podłoże (z piasku, pospółki albo gruntu rodzimego) po to żeby ułatwić wykonywanie dalszych operacji budowlanych. Klasy betonu uzywanego jako chudziak mogą być rózne, najczęściej są to betony o niskiej klasie wytrzymałościowej np. B-7,5 lub B-10, ale spotkałem i takie budowy gdzie jako chudziak szedł B-15. Co do grubości warstwy - najczęściej zakłada się ze jest to 10 cm, bo 5 cm naprawdę nie da się rozprowadzić, a większe grubości są ekonomicznie nieuzasadnione. Betonu chudego nie zbroi się, bo nie jest on elementem konstrukcyjnym.

3. Jak słusznie zauważa jajmar o klasie betonu nie stanowi jego zbrojenie, bo beton zazbrojony to już żelbet (a więc kompozyt uzyskany z betonu i stali). Klasę betonu uzyskujemy konstruując recepturę mieszanki betonowej zawierającą odpowiednie proporcje i rodzaje cementu, kruszyw i wody.

4. Natomiast dodawanie jak ktoś tam to określił "opiłków" (które wcale nie są opiłkami lecz odcinkami drutu stalowego lub czasem mosiężnego o ściśle ustalonej średnicy, długości i kształcie - i tworzą tzw. zbrojenie rozproszone) ma na celu poprawę własności mechanicznych posadzek, przede wszystkim wyższą odporność na pękanie pod punktowym obciążeniem, a także przeniesienie naprężeń skurczowych wywołanych procesem hydratacji cementu podczas wiązania betonu.

Jako zbrojenie rozproszone stosuje się obecnie również cięte włókna polipropylenowe, jednak zasadniczo należy pamiętać o tym że zbrojenie rozproszone NIE ZASTEPUJE zbrojenia konstrukcyjnego.

5. Warto również rozrózniać podstawowe parametry okreslające mieszankę betonową, ktoś tam wyżej pisał o mocnej konsystencji betonu..... Hm.... sądzę że chodziło mu raczej o klasę betonu, która określa wytrzymałość stwardniałego betonu na ściskanie po upływie 28 (lub 56) dni, np. B-10, B-15, B 25. Konsystencja to najprościej ujmując parametr który mówi o tym czy mieszanka jest gęsta czy rzadka np.

K-1 suchy beton,

K-2 beton gęstoplastyczny,

K-3 beton plastyczny,

K-4 beton półciekły

K-5 beton ciekły

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzupelniajac wypowiedz kgadziny.

Betony z dodatkiem "odcinkow drutu" nazywamy fibrobetonami,

od ang. fibre - wlokno, stosowane sa rozne wlokna: stalowe (frezowane, ciete z blachy, z drutu), polymerowe...

Faktycznie jest odporny na pekniecia wywolane skurczem, ale jeszcze ma jedna b. wazna ceche o ktorej tu nie bylo mowy: udarnosc (ok. 10 razy wieksza dla wlokien stalowych)

Dla zainteresowanych:

http://www.vulkan-brasil.com.br/ingles/htmls/conteudo_harex_produtos.html

ehh pozno juz a raczej wczesnie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...