Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

kocioł Ariston Genus Premium System 24


mjudu

Recommended Posts

Własnie wpływ czujnika wewnętrznego w clima manager powoduje, że mimo ustalonej krzywej grzewczej temp zasilania się zmniejsza tak by podtrzymywać zadana temp. Głowice na grzejnikach mam w pozycji otwartej na max. Z moich testów wynika, że piec zmniejsza temp. zasilania właśnie dlatego, że clima manager tak każe. Może dlatego, że temp. na powrocie jest duża też ale tu się nie wypowiadam.

Piec grzeje mi tak długo jak ustawie go godzinowo i stąd nie grzeje 24h/doba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 143
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

mystic2 jak możesz zerknij (innych też proszę o ocenę) na podłączenie mojego kotła czy wygląda to u Ciebie tak jak u mnie. Ja mam wrażenie (a raczej tak jest bo sprawdzałem organoleptycznie), że kiedy powinna być podgrzewana tylko CWU to ciepła woda w tym czasie pchana jest również w pion idący na parter i poddasze. Po prostu rurki tam idące są gorące.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mystic2: Te temperatury wewnętrzne, które podajesz są odczytane z CM? Czyli innymi słowy, kiedy mówisz że piec dogrzewa wnętrze do takiej to a takiej temperatury, to masz na myśli temperaturę powietrza w okolicy CM a nie średnią z całego domu? Zakładam, że nie każde pomieszczenie jest tak samo dogrzewane, prawda? Niwelowałeś te ewentualne różnice termostatami?

 

 

Tak, temperaturę Twew podaję z ClimaManagera. Mam go w centralnym miejscu tj. na słupie między salonem połączonym z kuchnią i otwartym na hol.

W dom jest rozłożysty i na pewno jest jakaś różnica temperatur w różnych częściach ale T zadana na CM musi być punktem odniesienia.

CM może wskazywać lekko wyższą temperaturę niż w pozostałej części, ponieważ jest bardzo blisko kotłowni, z której wychodzą wszystkie obiegi podłogówki.

 

Nie mierzyłem temperatur w pokojach, w których są grzejniki. Steruję w nich głowicami, więc jeśli jest za ciepło to przykręcam jeśli było by za zimno to odkręcam. Przyjmuję, że 3 na głowicy odpowiada około 20oC temperatury w pomieszczeniu jeśli jest osiągnięta to głowica przymyka dopływ do grzejnika. Generalnie w dwóch pokojach mam na 3 i pół a w dwóch praktycznie nie używanych na 2,2. W łazience gdzie również jest podłogówka mam dodatkowe dwa drabinkowe i ustawione na pomiędzy 2 a 3 aby ręczniki mogły się lepiej dosuszać - to nie są konwektory tylko stal chromowana i słabo oddają ciepło.

 

http://ja-tu-mieszkam.pl/co-oznaczaja-cyfry-na-termostacie-grzejnikowym/

Edytowane przez mystic2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mystic2 jak możesz zerknij (innych też proszę o ocenę) na podłączenie mojego kotła czy wygląda to u Ciebie tak jak u mnie. Ja mam wrażenie (a raczej tak jest bo sprawdzałem organoleptycznie), że kiedy powinna być podgrzewana tylko CWU to ciepła woda w tym czasie pchana jest również w pion idący na parter i poddasze. Po prostu rurki tam idące są gorące.

 

Nie jestem hydraulikiem ale wydaje mi się, że nie ma innej opcji aby to podłączyć niż jest to w schemacie w instrukcji pieca. U mnie w tych samych miejscach są te podejścia do instalacji. Tylko nie wiem czy nie masz za blisko zaworu trójdrożnego tego rozejścia na grzejniki i podłogówkę - u mnie przynajmniej rozgałęźnik jest gdzieś dalej pod podłogą, nawet nie pamiętam dokładnie gdzie bo jest gdzieś pod podłogą.

 

Jeśli zawór trójdrożny działa dobrze to nie ma opcji aby puścił ci wodę na ogrzewanie jeśli akurat grzeje wodę do zasobnika. CWU ma priorytet więc jeśli jest zapotrzebowanie na CWU to zawór nie puszcza czynnika na ogrzewanie. No chyba, że zawór jest walnięty i nie przełącza. Może masz jeszcze ciepłe rurki bo nie zdążyły się wychłodzić po przełączeniu z ogrzewania na CWU ?

Edytowane przez mystic2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem hydraulikiem ale wydaje mi się, że nie ma innej opcji aby to podłączyć niż jest to w schemacie w instrukcji pieca. U mnie w tych samych miejscach są te podejścia do instalacji. Tylko nie wiem czy nie masz za blisko zaworu trójdrożnego tego rozejścia na grzejniki i podłogówkę - u mnie przynajmniej rozgałęźnik jest gdzieś dalej pod podłogą, nawet nie pamiętam dokładnie gdzie bo jest gdzieś pod podłogą.

 

Jeśli zawór trójdrożny działa dobrze to nie ma opcji aby puścił ci wodę na ogrzewanie jeśli akurat grzeje wodę do zasobnika. CWU ma priorytet więc jeśli jest zapotrzebowanie na CWU to zawór nie puszcza czynnika na ogrzewanie. No chyba, że zawór jest walnięty i nie przełącza. Może masz jeszcze ciepłe rurki bo nie zdążyły się wychłodzić po przełączeniu z ogrzewania na CWU ?

 

W sumie ja też nie wiem jak to dokładnie działa, ale wydaje mi się, że rórka wychodząca z pieca rozchodzi sie w dwie strony, jedna strona zasila grzejniki i podłogówkę, a druga strona zasila zasobnik i to na niej zainstalowany jest zawór. Jeżeli zamyka on dopływ wody do zasobnika to wiadomo, że ciepła woda uderzy na grzejniki i podłogówkę. Ale jeżeli zawór otwiera dopływ wody do zasobnika i zaczyna pompować wodę w ciepłą w zasobnik to w jaki sposób zamknie on tą druga stronę na grzejniki skoro zawór zamontowany jest po stronie zasilającej zasobnik. A może to ja coś źle rozumiem z tej automatyki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może ty nie masz zaworu trójdrożnego tylko zwykły? U mnie trójdrożny przełącza na CO albo CWU a nie tak, jak ty opisujesz, że CO jest zawsze otwarte a tylko CWU zamykane lub otwierane.

 

0_o nie wiem nie znam się i szczerze powiem, że nie wiem jak wygląda zawór 3dr, parę postów wyżej załączyłem zdjęcie jak to podłączenie wygląda u mnie jak możesz to zerknij i powiedz czy widzisz tam u mnie zawór 3dr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie ja też nie wiem jak to dokładnie działa, ale wydaje mi się, że rórka wychodząca z pieca rozchodzi sie w dwie strony, jedna strona zasila grzejniki i podłogówkę, a druga strona zasila zasobnik i to na niej zainstalowany jest zawór. Jeżeli zamyka on dopływ wody do zasobnika to wiadomo, że ciepła woda uderzy na grzejniki i podłogówkę. Ale jeżeli zawór otwiera dopływ wody do zasobnika i zaczyna pompować wodę w ciepłą w zasobnik to w jaki sposób zamknie on tą druga stronę na grzejniki skoro zawór zamontowany jest po stronie zasilającej zasobnik. A może to ja coś źle rozumiem z tej automatyki.

 

To nie zawór jest zamontowany na stronie zasilającej zasobnik tylko sterownik elektroniczny do zaworu trójdrożnego. Sterownik dostaje komendę z pieca na co ma przełączyć zawór.

Ten czarny to właśnie sterownik, przełącza przepływ w zaworze w zależności od potrzeby czy na CWU czy na CO.

Sam zawór to ten żółty "rozgałęźnik" hydrauliczny w którym odbywa się zmiana kierunku przepływu czynnika grzewczego CWU lub CO.

Raczej nie sądzę aby ktoś ci nie zainstalował zaworu, który miałeś w zestawie z piecem tylko coś innego.

Pozostaje kwestia czy zawór nie jest walnięty albo czy sterownik przełącza prawidłowo.

Nie zalał ci się przypadkiem ten sterownik np. może ostatnio rurka odprowadzająca kondensat z lewej strony pieca ci wyskoczyła i coś poleciało na sterownik ?

Edytowane przez mystic2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś w błędzie. Clima manager nie jest w stanie skorygować ci ani krzywej grzewczej (wybierasz ją sam w ustawieniach pieca) ani temperatury zasilania - robi to automatyka pieca na podstawie różnicy temp na wyjściu a temp na powrocie. Jeśli temp na powrocie zbliża się za bardzo do temp na wyjściu to piec obniża temperaturę zasilania aby nie doszło do przegrzania pieca.

 

 

Jeśli możesz to zrób sobie krótki test. najlepiej na chłodnym układzie.

420 - 1

421 - 4

422 - krzywa wysoka np. 1,5

424 - duże np. 20

425 - 75 lub 80

 

Temp zadaną ustaw o 5 stopni wyższą niż aktualna w pomieszczeniu. Obserwuj parametry 830, 831, 832

Później ustaw temp zadaną o 0,1 lub 0,2 stopnia wyższą od temp. otoczenia (tak by piec się nie wyłączył) i znów sprawdź 830, 831 832

Różnica między zasilaniem, a powrotem nadal będzie spora.

 

Generalnie nie można powiedzieć, że moje czy twoje ustawienia są lepsze. Odpowiednie ustawienia to jest wypadkowa oczekiwanego komfortu i zużycia gazu (akceptowalnego do osiągnięcia oczekiwanego komfortu)

Jedni lubią temp nocną 18, a inni 22 stopnie. Ja porównując spalanie mojego pieca przy moich ustawieniach i porównując to z innymi to mam dobry wynik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

420 - 1 - na 1 ustawione mam od zawsze

421 - 4 - przerabiałem zarówno na 4 jak i obecnie na 3

422 - krzywa wysoka np. 1,5 - miałem przez jakiś czas na 1,5 ale to bez sensu grzał wysoką Tw a instalacja nie odbierała i ciepło szło w komin.

424 - duże np. 20 - miałem tak gdy sterownik był w sypialni z grzejnikiem i na początku gdy przeniosłem go do salonu

425 - 75 lub 80 - nie widzę sensu tak wysoko ustawiać Tmax skoro do podłogi przed mieszaczem głowica puszcza czynnik grzewczy o Tmax 50oC, a przewymiarowane grzejniki grzeją z dużym zapasem temperaturą 60-65oC.

Obserwuj parametry 830, 831, 832

....

Różnica między zasilaniem, a powrotem nadal będzie spora.

 

Co masz na myśli pisząc spora ?

Gdy różnica między powrotem a zasilaniem zbliża się do do około 9-10oC wówczas piec zaczyna modulować palnik by po chwili wyłącza palnik i włącza tryb postcyrkulacji (tylko obieg pompy w trybie CO bez "płomienia") na około 2-3 minuty aby wychłodzić czynnik grzewczy do około 15-20oC różnicy.

Robi to tym częściej gdy odbiorniki ciepła (grzejniki lub podłogówka) nie nadążają odbierać ciepła z Tw. Wtedy często wyłącza i włącza palnik czyli taktuje.

 

Generalnie nie można powiedzieć, że moje czy twoje ustawienia są lepsze. Odpowiednie ustawienia to jest wypadkowa oczekiwanego komfortu i zużycia gazu (akceptowalnego do osiągnięcia oczekiwanego komfortu)

Jedni lubią temp nocną 18, a inni 22 stopnie. Ja porównując spalanie mojego pieca przy moich ustawieniach i porównując to z innymi to mam dobry wynik.

 

Nie spieram się, każdy ma swoje priorytety. Tobie jest dobrze to mi też :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

420 - 1 - na 1 ustawione mam od zawsze

421 - 4 - przerabiałem zarówno na 4 jak i obecnie na 3

422 - krzywa wysoka np. 1,5 - miałem przez jakiś czas na 1,5 ale to bez sensu grzał wysoką Tw a instalacja nie odbierała i ciepło szło w komin.

424 - duże np. 20 - miałem tak gdy sterownik był w sypialni z grzejnikiem i na początku gdy przeniosłem go do salonu

425 - 75 lub 80 - nie widzę sensu tak wysoko ustawiać Tmax skoro do podłogi przed mieszaczem głowica puszcza czynnik grzewczy o Tmax 50oC, a przewymiarowane grzejniki grzeją z dużym zapasem temperaturą 60-65oC.

/QUOTE]

 

Nie chodziło mi abyś zmienił swoje ustawienia na moje ale zrobił sobie test, po których wrócisz do swoich.

 

Tak czy owak każdy zrobi jak uważa, a ja traktuje forum jako podpowiedź i możliwość dowiedzenia się czegoś pożytecznego.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak macie ustawioną opcję auto? Włączoną, tak jak na zdjęciu (prawy bok wyświetlacza), czy wyłączoną. Nie wiem jaki ona ma wpływ na grzanie. Zauważyłem tylko, że przy włączonej tej opcji, wyliczona temperatura zasilania CO wynosi 45 st (w tym momencie i w moich warunkach) a po jej wyłączeniu podnosi się do 46 st.

 

ariston_auto.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie zawór jest zamontowany na stronie zasilającej zasobnik tylko sterownik elektroniczny do zaworu trójdrożnego. Sterownik dostaje komendę z pieca na co ma przełączyć zawór.

Ten czarny to właśnie sterownik, przełącza przepływ w zaworze w zależności od potrzeby czy na CWU czy na CO.

Sam zawór to ten żółty "rozgałęźnik" hydrauliczny w którym odbywa się zmiana kierunku przepływu czynnika grzewczego CWU lub CO.

Raczej nie sądzę aby ktoś ci nie zainstalował zaworu, który miałeś w zestawie z piecem tylko coś innego.

Pozostaje kwestia czy zawór nie jest walnięty albo czy sterownik przełącza prawidłowo.

Nie zalał ci się przypadkiem ten sterownik np. może ostatnio rurka odprowadzająca kondensat z lewej strony pieca ci wyskoczyła i coś poleciało na sterownik ?

 

Jeżeli chodzi o sterownik to nic mi się nie zalało nigdy. A to całe podpięcie nie powinno wyglądać tak jak zaznaczyłem na poniższym obrazku (tekst na czerwono)?

podłączenie centralnego 2.jpg

Edytowane przez mjudu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak macie ustawioną opcję auto? Włączoną, tak jak na zdjęciu (prawy bok wyświetlacza), czy wyłączoną. Nie wiem jaki ona ma wpływ na grzanie. Zauważyłem tylko, że przy włączonej tej opcji, wyliczona temperatura zasilania CO wynosi 45 st (w tym momencie i w moich warunkach) a po jej wyłączeniu podnosi się do 46 st.

 

[ATTACH=CONFIG]238560[/ATTACH]

 

Z tego co mi wiadomo, to jeżeli jest wyświetlana grafika w kształcie domku do oznacza to, że załączona jest termoregulacja i kocioł działa w oparciu o krzywą grzewczą. Grafika czujników, która wyświetla się obok grafiki wskazuje w oparciu o które czujniki działa (powinna działać) termoregulacja. Ten który jest wyświetlany ten jest brany pod uwagę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dzięki. Czyli wniosek z tego jest taki, że opcja powinna być włączona i wyświetlać powinien się piktogram domku z zaznaczoną zewnętrzną sondą.

 

Jeżeli chcesz aby kocioł pracował w oparciu o krzywą grzewcza i brał pod uwagę tylko zewnętrzny czujnik temperatury to tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mjudu: Wydaje mi się, że dobrze to jest podłączone, a przynajmniej ja mam tak samo.

 

[ATTACH=CONFIG]238569[/ATTACH]

 

W lewo idzie na CO, a po prawej w dół do CWU. Od góry zasilanie w ciepłą wodę od pieca.

 

Skoro masz tak samo tzn. że pewnie tak ma być i moje domysły mijają się z prawdą i w sumie to lepiej :)

 

No nic trochę zboczyłem z tematu, bo w końcu każdy uchyla rąbka tajemnicy o swoich ustawieniach. Mi w ostatnią dobę piec spalił 16,5m3, średnia temp. dzień -7/ noc -10. Nie wiem czy to dobrze, ale mi się wydaje, że dużo, według mnie powinno być w granicach 12m3, Ustawienia mam takie jak podawałem wcześniej, Po dwóch dobach w łączyłem wpływ czujnika wew. i ustawiłem go na 5 zobaczymy co się będzie działo. Teraz można najlepiej korygować ustawienia, a jedna doba od drugiej praktycznie wcale nie różni sie pod względem temp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak macie ustawioną opcję auto?

[ATTACH=CONFIG]238560[/ATTACH]

 

Przy auto z wpływem tylko czujnika zewnętrznego (421=3) mam taki sam piktogram.

Gdy dołączam czuję wewnętrzną (421=4) piktogram dodatkowo pokazuje czujnik wewnątrz budynku.

 

 

@mjudu: Wydaje mi się, że dobrze to jest podłączone, a przynajmniej ja mam tak samo.

 

[ATTACH=CONFIG]238569[/ATTACH]

 

W lewo idzie na CO, a po prawej w dół do CWU. Od góry zasilanie w ciepłą wodę od pieca.

 

@mjudu, mam dokładnie ten sam zawór 3D i taki sam sterownik do zaworu.

Rura odchodząca na CO też jest długo jeszcze bardzo ciepła po tym jak zawór 3D przełącza zasilanie na CWU.

 

zdjecie 2.jpg

 

 

Wracając do krzywej grzewczej.

Nie sprawdziły mi się niskie krzywe 0,8 i 09. Niestety nie dogrzewa wystarczająco podłogi i temperatura max osiągnięta na CM to 22,0oC (myślę że trochę zawyża poprzez usytuowanie CM blisko wyjścia pętli grzewczych z kotłowni)

To dla mnie trochę za mało o jakieś 0,5oC tak by odczuwać komfortową temp w pomieszczeniach z podłogówką.

Pokoje z grzejnikami mają jeszcze zapas na głowicach ale tam gdzie podłoga jest jak dla nas za mało komfortowo.

 

No nic, podniosłem krzywą do 1,0 i zobaczę na ilu stanie Twew po 1 dobie.

 

Może jest to spowodowane tym, że tabela krzywych grzewczych z instrukcji obsługi kotła pokazuje, że najniższa krzywa dla instalacji wysokotemperaturowej (420=1) zaczyna się od krz=1,0 i niższymi krzywymi mieszacz nie dogrzeje podłogi w czasie szybszym niż czas straty termicznej mojego budynku.

 

@toomyem, a jak jest u Ciebie ? pomogło zwiększenie biegu pompy CO na wysoki ?

Edytowane przez mystic2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W końcu nie zdecydowałem się na zmianę tego parametru i pozostałem przy modulacji. Podkręciłem za to trochę termostat przy RTL'u od pętli która mi słabiej grzała, z 2 na 2,5. I teraz po dobie czuć poprawę, podłoga w kuchni zrobiła się wyraźnie cieplejsza. Dziwi mnie to trochę bo na tym samym rozdzielaczu mam podpiętą też drugą pętlę do wc i przedpokoju, i tam na ustawieniu 2 RTL'a podłoga jest ciepła. Może to dlatego, że ta pętla jest krótsza niż kuchenna i więcej (łatwiej) wody tam przepływa. Co do krzywej, to musiałem trochę podnieść ją do góry o 2 stopnie, bo zaczęła mi spadać temperatura wew (z 20,7 do 20,3 st). Teraz mam 1.0/-10 (było -12) i póki co, te 20,3 st się utrzymuje. Niestety pokój od północy ma wyraźnie niższą temperaturę o jakieś 1 do 1,5 st i w dodatku temperatura w nim waha się wieczorem i rano. Więc pewnie trzeba będzie zmienić krzywą na bardziej stromą. Poczekam jeszcze, poobserwuję i może przetestuję ustawienie 1,1.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...