mystic2 30.01.2014 09:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 Czynnik grzewczy ma większy przepływ tam gdzie ma łatwiej, widocznie pętla w kuchni ma większe opory. Masz rotametry na pętlach ?Ja niestety nie mam ani RTLi ani rotametrów tak do końca nie wiem jakie są przepływy w pętlach.Mam ustawione na czuja. Ciekawe czy elektroniczny termometr z czujnikiem laserowym (taki dla ludzi przykładany do czoła) wskazywał by prawidłową temperaturę na rurkach ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mjudu 30.01.2014 09:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 Też jestem ciekawy jak to wyjdzie z ustawieniem pompy na najszybszą szybkość, ponieważ ja to rozumuje tak, że kocioł moduluje palnik tak aby powrót był taki a nie inny ale w całym tym sterowaniem powrotem wydaje mi się, że dużą rolę ogrywa właśnie modulacja pompy obiegowej. Zastanawiam się również czy warto bawić sie ustawieniami delty (nie wiem jak dokładnie się to nazywa w ustawieniach na CM) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mjudu 30.01.2014 09:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 Czynnik grzewczy ma większy przepływ tam gdzie ma łatwiej, widocznie pętla w kuchni ma większe opory. Masz rotametry na pętlach ? Ja niestety nie mam ani RTLi ani rotametrów tak do końca nie wiem jakie są przepływy w pętlach. Mam ustawione na czuja. Ciekawe czy elektroniczny termometr z czujnikiem laserowym (taki dla ludzi przykładany do czoła) wskazywał by prawidłową temperaturę na rurkach ? Dokładnie tak jak mówisz. Dlatego ja u siebie mając jaką taką wiedzę poprosiłem aby pętle podłogówki były podobnej długości i na wszystko założyłem mieszacz z rozdzielaczem i tylko jednym RTL-em, gdzie woda choć kocił nie działa i tak krąży w pętlach, bo rozdzielacz ma własną pompkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
toomyem 30.01.2014 09:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 (edytowane) Nie mam niestety rotametrów, i też na czuja wszystko ustawiam. Tak to jest jak się za mało uwagi poświęca fachowcom. Teraz, kiedy jest już "po ptakach", zrobił bym to pewnie zupełnie inaczej. Jasne jest, że jak na jednym rozdzielaczu są podpięte grzejniki i podłogówka, to łatwiej będzie wodzie płynąć przez krótsze obwody grzejnikowe niż przez pozakręcane pętle w podłodze. Te obwody powinny chyba mieć swoje osobne pompki. Do tej pory radziłem sobie z tym tak, że miałem poustawiane głowice na grzejnikach tak, aby zamykały się w okolicach 20 st, czyli założonej temperatury wewnętrznej. Dzięki temu po nagrzaniu pokoi woda niejako była zmuszana do płynięcia przez podłogę. Zdawało to egzamin, ale piec wtedy często taktował zwłaszcza, że sterownik wewnętrzny wyłączał go po osiągnięciu tych 20 st. Teraz piec chodzi prawie non-stop, grzejniki są cały czas równomiernie ciepłe, podłoga o dziwo też (po drobnych zmianach o których pisałem wcześniej). Spisałem dziś rano licznik, sprawdzę jutro ile poszło przez dobę, ale w/g moich szacunków jest to około 10m3 (jak to tej pory średnia za styczeń wychodzi mi 9,6m3). Edit:@mjudu: Przypomniałeś mi, że ja coś swego czasu mieszałem przy delcie. Teraz nie pamiętam czy w końcu coś zmieniłem czy też powróciłem do ustawień fabrycznych. Wieczorem w domu z ciekawości to sprawdzę. Edytowane 30 Stycznia 2014 przez toomyem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mjudu 30.01.2014 10:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 toomyem - nie wiem jaki masz duży dom i jak u Ciebie z mrozami, ale jak u mnie wyszło by za dzisiaj lub wczoraj 10m3 dobowego zużycia to był bym w 7 niebie. Niestety obecnie mam od paru dni średnie zużycie w granicach 15-16m3.24h . Nie wiem z czego to wynika, ale zastanawiam się czy nie jest to wina niedokładnie docieplonego poddasza i szybko uciekającego ciepła, a co za tym idzie szybkiego spadku temp. zadanej w pomieszczeniu gdzie jest CM i zbyt częstych włączeń kotła (choć na poddaszu mam dwie warstwy wełny 15 i 10cm grubości. Ale to mógłbym stwierdzić tylko poprzez użycie kamery termowizyjnej na co raczej nie chce mi się wydawać kasy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
toomyem 30.01.2014 10:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 U mnie jest około 148m2 do ogrzania. Temperatury od jakiegoś tygodnia to średnio -7 -10 st. Dom mam raczej kiepsko ocieplony, wiele do życzenia pozostawia obróbka okien dachowych, jak i ocieplenie samego dachu. Mam tylko 15 cm wełny, i to w dodatku jakiejś najtańszej Isover Majster-Mata. Tutaj podawałem kiedyś więcej szczegółów. Z moich obliczeń wychodzi mi, że średnio mój dom potrzebuje około 100kWh/rok/m2, wydaje mi się to dosyć sporo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mystic2 30.01.2014 10:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 (edytowane) Jasne jest, że jak na jednym rozdzielaczu są podpięte grzejniki i podłogówka, to łatwiej będzie wodzie płynąć przez krótsze obwody grzejnikowe niż przez pozakręcane pętle w podłodze. Te obwody powinny chyba mieć swoje osobne pompki. Ja mam wodę kotłową do CO wyprowadzoną pod 2 osobne rozdzielacze. Osobny dla grzejników, przez który wodę pcha pompa kotłowa i osobny rozdzielacz dla 3 długich pętli podłogówki (niestety bez RTLi i rotametrów), w którym za cyrkulację i podmieszanie powrotu z pętli i zasilania z głowicy podłogowej odpowiada osobna pompka cyrkulacyjna Grundfos Alpha 25-40 / 180 która miesza cały czas nawet gdy piec nie grzeje i nie pompuje na grzejniki. Pompę kotłową w piecu mam cały czas na max (czyli parametr 238=1 wysoka prędkość) gdy miałem na modulację miałem wrażenie, że grzejniki nie dogrzewały gdy piec zaczął obniżać prędkość pompy (nie były tak ciepłe jak przy pompie ustawionej na wysoką prędkość) . Nie wiem może to było odczucie subiektywne i lepiej jest gdy jednak piec moduluje pompą ? Do tej pory radziłem sobie z tym tak, że miałem poustawiane głowice na grzejnikach tak, aby zamykały się w okolicach 20 st, czyli założonej temperatury wewnętrznej. Dzięki temu po nagrzaniu pokoi woda niejako była zmuszana do płynięcia przez podłogę. Zdawało to egzamin, ale piec wtedy często taktował zwłaszcza, że sterownik wewnętrzny wyłączał go po osiągnięciu tych 20 st. Teraz piec chodzi prawie non-stop, grzejniki są cały czas równomiernie ciepłe, podłoga o dziwo też (po drobnych zmianach o których pisałem wcześniej). Spisałem dziś rano licznik, sprawdzę jutro ile poszło przez dobę, ale w/g moich szacunków jest to około 10m3 (jak to tej pory średnia za styczeń wychodzi mi 9,6m3). Nie jestem specem ale wg. mnie ewidentnie brakuje ci pompki cyrkulacyjnej do podłogówki. Masz jednak sporo metrów do przerzucenia czynnika grzewczego i w dodatku grzejniki masz na górnej kondygnacji. Piec przestaje grzać i czynnik grzewczy staje w całym domu, w grzejnikach i podłogówce. Miałeś kryzowane grzejniki przez instalatora ? może masz na nich nie wyregulowane przepływy. Edytowane 30 Stycznia 2014 przez mystic2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
toomyem 30.01.2014 11:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 Mam po jednym rozdzielaczu na parterze i piętrze. Do każdego z nich podpięte są zarówno obwody grzejnikowe jak i podłogowe. Nie, nic nie było kryzowane, co gorsze nawet wielkość grzejników były dobierana metodą "na oko". Z braku rotametrów nie mam pojęcia jakie są przepływy w instalacji. Kurczę, może masz rację z tym modulowaniem przepływu przez piec. Wieczorem przestawię pompę na wysokie obroty i poobserwuję jak to wpłynie na ciepłotę grzejników. Może trzeba jednak pomyśleć o dołożeniu tej dodatkowej pompy do instalacji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mystic2 30.01.2014 11:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 (edytowane) Warto pomyśleć o pompce do podłogówki i zrobić nawet najprostszy układ z podmieszaniem. Tu masz taki bardzo prosty układ, praktycznie taki jak ja mam. U mnie brakuje tylko tego bajpasu między rodzielaczami, który wg. mojego sąsiada (instalatora instalacji CO) jest zbędny i może zaburzać pracę układu. http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1863475.html ja mam tak jak tu tylko z 3 pętlami. Kapilarę mam prawidłowo na belce powrotnej.Ten ostatni post tego gościa @Brutus1950 pomiń bo w punkcie 2i3 jest całkowicie bez sensu. Edytowane 30 Stycznia 2014 przez mystic2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mjudu 30.01.2014 11:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 biorąc pod uwagę metraż domu to wychodzi mi około 200m2 do ogrania choć użytkowych mam podane 134m2. Ja liczę u siebie 200 z uwagi na to, że wszędzie mam grzejniki. mystic2 u mnie instalator nic nie robił z grzejnikami. Oświadczył mi, że jeżeli chodzi o majstrowanie przy powrocie i jego przydławieniu to muszę sobie to sam zrobić metodą prób i błędów. Już trzy lata się za to zabieram ale nie wiem jak dokładnie to zrobić i czy ma to w ogóle jakiś sens. Obecnie powroty mam rozkręcone na max. Z tym, że jeżeli chodzi o grzejniki to mam je zamontowane bez rozdzielacza (i tu mój błąd) na zasadzie objechania rurkami całego domu do o koła, gdzie pierwszym grzejnikiem jest grzejnik w sypialni nad kotłownią a ostatnim grzejnik w kotłowni. Tak czy siak będę dalej kombinował z całą tą regulacją bo zużycie gazu mnie nie zadowala i mam wrażenie że mogło by być lepiej, a że na razie nie tracę zapału to trzeba próbować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mystic2 30.01.2014 11:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 Tu macie jak kryzować - ustawić przepływy w grzejnikach: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1788644.html Ogólna zasada, że najmniejszy przepływ ustawia się dla grzejnika, który ma najbliżej do kotła a największy przepływ dla grzejnika, który do kotła ma najdalej.Jak jest dobrze wszystko ustawione to pompa kotłowa (jeśli mocy jest starczy) będzie wstanie dobrze dogrzać nawet grzejnik, do którego ma najdalej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mjudu 30.01.2014 11:59 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 (edytowane) Tu macie jak kryzować - ustawić przepływy w grzejnikach: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1788644.html Ogólna zasada, że najmniejszy przepływ ustawia się dla grzejnika, który ma najbliżej do kotła a największy przepływ dla grzejnika, który do kotła ma najdalej. Jak jest dobrze wszystko ustawione to pompa kotłowa (jeśli mocy jest starczy) będzie wstanie dobrze dogrzać nawet grzejnik, do którego ma najdalej. Czyli kryzowanie ma za zadanie tak ustawić przepływy aby wszystkie pomieszczenia nagrzewały się równomiernie. A u mnie wychodzi na to, że obecnie mam nie przemyślanie zamontowany CM bo w pomieszczeniu gdzie znajduje się grzejnik pierwszy od kotła i może dla tego, w dalszych pokojach temperatura jest niższa około 0,5 -0,8 stopnia względem tego gdzie zamontowany jest CM. Może ten problem z niedogrzaniem tych pomieszczeń u mnie wynika również stąd, że pompę mam na modulacji i tym bardziej woda ma trudność z dotarciem w ostatnie grzejniki Edytowane 30 Stycznia 2014 przez mjudu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mystic2 30.01.2014 12:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 Nie ma znaczenia gdzie jest CM jeśli wszystkie grzejniki wyregulujesz prawidłowo. BTWTo Ty też masz CM w pomieszczeniu, w którym masz grzejnik a nie podłogówkę ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mjudu 30.01.2014 12:26 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 (edytowane) Nie ma znaczenia gdzie jest CM jeśli wszystkie grzejniki wyregulujesz prawidłowo. BTW To Ty też masz CM w pomieszczeniu, w którym masz grzejnik a nie podłogówkę ? Tak. Od razu napiszę, że nie testowałem jego umiejscowienia w pomieszczeniu gdzie jest tylko podłogówka ponieważ od razu umieściłem go tam gdzie jest teraz i jeżeli chodzi o podłogówkę to utrzymuje się w tych pomieszczeniach temperatura cały czas na zadowalający mnie poziomie 20-20,5oC niezależenie od temperatury. RTL który mam na rozdzielaczu z mieszaczem praktycznie cały rok jest na najniższym ustawieniu. Nieznacznie go podkręciłem w którąś zimę kiedy przez dłuższy czas utrzymywała się temp. zew. -25 dzień/ -30 noc. Jakoś boję sie tego, że jak dam CM tam gdzie podłogówka to grzejniki nie będą mi grzały wtedy kiedy spadnie tem. na poddaszu tylko będą zależne od temp. na parterze. Edytowane 30 Stycznia 2014 przez mjudu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mjudu 30.01.2014 16:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 Po wczorajszej nocy -7 i dzisiejszym dniu -1 poszło mi przez 20h 13m3 gazu czyli jakieś 15,6m3/24h. Z uwagi na zużycie włączyłem z powrotem prace termoregulacji w oparciu o sondę zew. (przez 20h była opcja nr 4 i wływ czujnika na 5). Nie wiem dlaczego ale wydawało mi sie, że jak wcześniej dogrzewał z krzywą 1.0 tak teraz 1.0 była za mała i wychodziło na to że nie może dogrzać pomieszczenia. W ogóle dziwne wskazania były na CM pokazywane tj. grzejniki były letnie, a na CM temp. zasilania pokazywało rzędu 48 stopni a powrót 52 stopnie o_0. Tak, że wróciłem do wcześniejszych ustawień gdzie zmieniłem opcje pompy na najszybszą prędkość i podniosłem temp. minimalną na 35 wcześniej było na 20, max. temp. nie zmieniałem i została na 70oC zobaczymy co wyjdzie Aczkolwiek nikłe porównanie bo mrozy nie zapowiadają się tak niskiej jak przez ostatnie noce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
toomyem 30.01.2014 21:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 Sprawdziłem aktualne ustawienie parametru 2-3-9, czyli delty dla modulacji pompy. Kiedyś w ramach eksperymentów zmieniłem go z 20 na 10. Ma on znaczenie tylko gdy 2-3-8 jest ustawione na 2 czyli modulacja. Teraz zmieniłem tryb pracy pompy na 1 (duża prędkość). Zobaczę jaki to będzie miało wpływ na temperaturę grzejników. Podejrzewam, że niewielki, bo z ustawieniem 10 modulacja przez większość czasu i tak włączała dużą prędkość. Z innej beczki, zostałem miło zaskoczony dziś po powrocie z pracy temperaturą podłogi. Mianowicie była mocno ciepła. Nie jestem teraz pewien czy miało na to wpływ przekręcenie RTL'a z 2 na 2,5. Podejrzewam raczej, że dzięki temu iż piec chodzi teraz prawie non-stop, i w związku z tym pompa cały czas wymusza obieg wody w układzie, to podłoga miała czas na odebranie ciepła i nagrzanie się. Przedtem piec chodził po prostu za krótko. Wróciłem z ustawieniem z powrotem na 2 i zobaczę jutro czy nie ochłodzi to znowu podłogi do takiego stanu jak kiedyś. Wydaje mi się, że nie powinno. Być może oznacza to, że na razie mogę sobie darować dodatkową pompę do obiegów podłogowych. Zwłaszcza że w mojej sytuacji było by to chyba niełatwe zadanie - mam na rozdzielaczach pomieszane obiegi i nie da się wydzielić jednego osobno tylko dla podłogówki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mjudu 30.01.2014 21:39 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 Powiem wam tak, że myślałem chwile nad tym i doszedłem do wniosku takiego. Kiedy termoregulacja ma włączoną opcję nr3 to woda na zasilaniu ustawiana jest zależnie od temp. zew. gdzie zostaje jednostajnie podwyższana lub obniżana w zależności jak przestawia sie temp. na zewnątrz. Czujnik CM w tym momencie nie bierze jako tak udziału w termoregulacji tylko działa na zasadzie czujnika on/off, który po osiągnięciu temp. żądanej wyłącza palnik, ale woda na zasilaniu nie jest obniżana kiedy temp. pomieszczenia dochodzi do zadanej. Kiedy jednak termoregulacja działa w oparciu o opcję nr 4 (wpływ czujnika miałem ustawiony na 10)to odniosłem wrażenie, że np. temp. zew. wynosi -6oC piec ustala temp. przy krzywej 1.0 na 48oC na zasilaniu. Kiedy temperatura w pokoju zbliża się do zadanej CM daje odpowiedni sygnał do kotła, że za chwilę temp. wewnętrzna żądana zostanie osiągnięta i nie trzeba tych 48oC i umniejsza temp. zasilania o ileś tam w dół. Reasumując (ktoś też pisał) u mnie przy krzywej 1,0 i parametrze 3 pomieszczenie nagrzewało się do 19,7oC po czym kocioł sie wyłączał. Kiedy załączyłem parametr 4 to jakoś piec cały czas chodził ale do tych 19,7 nie dochodziło tylko stało na 19,4 (temp. żądana nastawiona na 19,5). Ktoś pisał, że u niego piec również wydalał przy krzywej 1,0 a kiedy włączył opcje nr 4 to i przy krzywej 1.5 nie mógł dogrzać do zadanej temp. Może po prostu nie mogło dojść do wyłączenia pieca bo CM do tego nie dopuszczał utrzymując prawie temp. zadaną ale tak obniżając temp. na zasilaniu aby grzejniki nie przegrzały pomieszczenia powyżej temp. żądanej. Ale to są tylko moje spostrzeżenia. Zastanawiam się, czy na jakiś czas nie odłączyć CM od pieca i pozostawić tylko sondy zewnętrznej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Łukasz80 30.01.2014 21:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2014 Co do nie dogrzewania pomieszczeń. Ja mam sterownik w korytarzu z podłogówką, i ostatni pokój z grzejnikiem nie dogrzewało. Poprawiło się gdy obniżyłem temp. podłogówki, wtedy sterownik nie wyłączał kotła zbyt szybko. Myślę, że trzeba będzie przewymiarować grzejniki w niektórych pokojach....Instalacja mieszana... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mjudu 01.02.2014 05:53 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2014 Co do nie dogrzewania pomieszczeń. Ja mam sterownik w korytarzu z podłogówką, i ostatni pokój z grzejnikiem nie dogrzewało. Poprawiło się gdy obniżyłem temp. podłogówki, wtedy sterownik nie wyłączał kotła zbyt szybko. Myślę, że trzeba będzie przewymiarować grzejniki w niektórych pokojach.... Instalacja mieszana... Można i tak ten problem rozwiązać, tylko że to sie łączy z dużym powiększeniem grzejników. Nie wiem gdzie jest ten artykuł ale, żeby zejść z grzejników zaplanowanych na zasilanie 75/55 do opcjo 50/30 to trzeba je praktycznie powiększyć drugie tyle. Czy to się opłaca, nie wiem. Każdy liczy według swoich potrzeb. Wiadomo już, że aby kondensacja miała miejsce to woda powrotu musi być niższa od 57oC, +/- w zależności od kotła. Także instalacja 75/55 jeszcze się łapie na kondensacje. Wiadomo również im niższa ta tamp. tym większe zyski z kondensacji. Rozwiązanie już sam znalazłeś bez powiększania i zmian grzejników. Być może będzie Ci szło trochę więcej paliwa grzewczego, ale czy tak samo by nie było gdybyś zwiększył grzejniki (było by po prostu więcej wody do ogrzania a do tego poniósł koszt zakupu żeberek). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mystic2 01.02.2014 14:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2014 Co do nie dogrzewania pomieszczeń. Ja mam sterownik w korytarzu z podłogówką Tak na szybko z telefonu ponowie pytanko do ciebie. Pisałeś, że masz sterownik SENSYS. Sterujesz nim Aristonem Genus PREMIUM System czy innym aristonrm ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.