Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Czy mój dom będzie energooszczędny?


Recommended Posts

Witam,

 

chcemy wybudować dom energooszczędny. Podstawowe dane domu:

- dom parterowy o powierzchni ok. 84 mkw, na bazie prostokąta o wymiarach ok. 12x8 m,

- bryła prosta, dach dwuspadowy,

- dłuższy bok z wejściem od strony wschodniej oraz oknami do kuchni, łazienki i jednej sypialni, od południowej krótszy bok z oknami do jadalni i salonu, od zachodnie drzwi tarasowe do salonu oraz okna do dwóch sypialni, od północnej strony brak okien i dobudowany garaż w konstrukcji szkieletowej (nieogrzewany z posadzką z kostki brukowej).

 

Założyliśmy następujące rozwiązania:

- ciepła płyta fundamentowa (z systemem ogrzewania - Legalett) - izolacja od podłoża 30 cm styropianu,

- ściany 2W keramzytobeton (Praeffa) 15 cm + 20 cm styropian,

- strop i konstrukcja dachu drewniana, pokrycie dachówka cementowa, izolacja stropu 30 cm wełny, izolacja połaci dachowych 15 cm wełny,

- poddasze nieużytkowe, nieogrzewane,

- stolarka: okna PVC 6 komorowe Aluplast Ideal 6000, zestawy 3 szybowe, drzwi wejściowe Hörmana Thermo,

- wentylacja mechaniczna z rekuperacją,

- kominek z DGP,

- ogrzewanie i cwu na prąd (nagrzewnice elektryczne w Legallecie, elektryczne przepływowe ogrzewacze wody) i korzystanie głównie z 2 taryfy.

 

Czy przy powyższych założenia dom będzie energooszczędny?

Co można, a nawet należałoby poprawić?

 

Z góry dziękuję za Wasze opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 47
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

j-j,

 

stryszek planuję docieplić izolując połacie dachowe, ponieważ na stryszku będzie umiejscowiony rekuperator oraz przewody wentylacyjne. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że zarówno rekuperator jak i przewody wentylacyjne i tak będę musiał dodatkowo zaizolować.

 

Dgp, dlatego, że będzie kominek, kominek będzie dlatego, żeby było nastrojowo, ale też dlatego, żeby było alternatywne źródło ogrzewania choćby w okresach przejściowych lub w bardzo duże mrozy, gdyby Legalett w drugiej taryfie nie wyrabiał.

 

Krzysztof,

kominek z dgp nie będzie połączony z Legalettem, będzie to niezależny system, który będzie miał na celu szybkie ogrzanie domu.

Elektryczny zasobnik, czyli tzw. bojler? Wtedy można byłoby podgrzewać wodę w drugiej taryfie? Zastanawiałem się nad tym, ale szkoda mi miejsca na niego (mam mało miejsca w domu), poza tym zbiorniki lubią korodować, rozszczelniać się, nie mam do nich jakoś zaufania. Elektryczny przepływowy podgrzewacz wody dostarczy mi tyle cwu ile będę potrzebował o wysokiej temperaturze. Poza tym najwięcej będziemy jej używali do kąpieli, a kąpiel bierzemy późnym wieczorem, czyli już w drugiej taryfie. Jedyna korzyść to faktycznie możliwość podłączenia solarów ...

 

Jeśli chodzi i izolację domu, to zastanawiam się jeszcze nad:

- grubością 25 cm styropianu zamiast 20 na ścianach,

- nad tzw. ciepłym montażem stolarki budowlanej,

- jeszcze jakieś inne pomysły?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Legalett ma dużą bezwładność, chodzi nam o możliwość dogrzania domu w okresach przejściowych. Nawet w wakacje zdarzają się takie dni, kiedy jest zimno. Legalett mi wtedy nie ogrzeje szybko domu, a kominek tak. Oprócz tego kominek i tak był w planach, bo sobie nie wyobrażamy, żeby mieć dom, a nie mieć kominka :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

E tam jakie przegrzewanie.

Kominki / kozy mają różne moce.

Dodatkowo można zmniejszyć moc posiadanego kominka wkładając doń "nieco" więcej szamotu.

Ja np. mam kozę 3-12 kw z dodatkowym wkładem szamotowym.

Palę brykietem a ciepło akumuluję w całym domu i sobie chwalę.

Jakoś dziwnym trafem osoby nie posiadające kominka instalują w swoich energooszczędnych domach biokominki czy promienniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Legalett ma dużą bezwładność, chodzi nam o możliwość dogrzania domu w okresach przejściowych. Nawet w wakacje zdarzają się takie dni, kiedy jest zimno. Legalett mi wtedy nie ogrzeje szybko domu, a kominek tak. Oprócz tego kominek i tak był w planach, bo sobie nie wyobrażamy, żeby mieć dom, a nie mieć kominka :)

 

A co zamierzasz chłodzić sobie dom że boisz się że szybko go nie dogrzejesz? W okresach przejściowych ogrzewanie o dużej bezwładności też będzie prawidłowo działać.

Macie jakąś manię z tymi DGP.

Ale róbta co chceta.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sluchaj, a przy tak malym domku nie wystarczy Ci sam kominek?

Wydaje sie, ze powinien spokojnie dac rade dogrzac dom bez zadnych DGP.

Wystarczy napalic i wentylacje dac na wyzszy bieg a powinno sie nagrzac dosyc szybko. Nie chodzi mi o odzysk duzej ilosci ciepla ale o wymuszone rozprowadzanie cieplego powietrza po domu. Bedzie wieksza cyrkulacja powietrza bedzie cieplej w innych miejscach niz pokoj z kominkiem.

Moze da sie podlaczyc go z mozliwoscia rozlaczania do Legaletta? Jakas przepustnica itp.

wydaje mi sie ze DGP moze nie wplynac korzystnie na estetyke wnetrza domu po np. roku.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten legallet to sam sobie wymyśliłeś czy ktoś ci podpowiedział? Domek mały, płyta cholernie droga, nośnik energii czyli powietrze mało wydajny, izolacji poziomej brak, czyli jak dla mnie wszystko na nie (jak doczytasz uważnie wątek o płycie legalett do zauważysz, ze brak izolacji poziomej skutkuje zawilgoceniem i występowaniem grzyba, szczególnie uwidocznia się to latem, gdy fundament jest nieogrzewany). Przemyśl to jeszcze raz. Liczę te świadectwa, zaprawdę powiadam Ci, że normalne ławy fundamentowe i dobrze ocieplona podłoga na gruncie (nie szyp się daj 20 cm styropianu) będzie kilkakrotnie tańsza, a za zaoszczędzone pieniądze każ sobie wybudować GWC i kup wydajniejszą centralę wentylacyjną. Starczy Ci jeszcze pieniędzy na porządne kafelki i meble. Słuchaj co Ci piszą inni, nie ocieplaj poddasza nieużytkowego tylko dociepl rekuperator i przewody wentylacyjne. Ściany też postaw w technologii murowanej, po taniości, żeby zmniejszyć mostek obwodowy pierwszą warstwę wymuruj z BK 400 lub jego odpowiednika (niech Ci projektant podpowie), dalej leć silikatami, bo dobrze tłumią hałasy i mają dużą pojemność cieplną, stać Cię będzie na położenie nawet 25 cm styropianu na ściany, kup jeszcze lepsze okna Uw=0,8, zaaplikuj sobie kominek z DGP i dodatkowo piec gazowy i wyjdzie ci budynek energooszczędny na 100% i znacznie tańszy niż legalett + preaefa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waldi,

 

Legalett już jest wykonany, zerknij do mojego dziennika. Jestem przekonany do tej technologii. Tak samo do ścian Praeffy. Chodziło mi o izolacje, czy są wystarczające?

 

Na pewno zastanowię się jeszcze i będę to konsultował sprawę poprowadzenia kanałów WM w stropie i nie ocieplania połaci dachowych. Tak samo czy instalować DGP, czy kominek +WM wystarczy do rozprowadzenia ciepła do poszczególnych pomieszczeń. Przewidziany jest rekuperator BRINK Renovent HR 300.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy jest ktoś kto w ten sposób użytkuje kominek z WM (bez DGP)?

Ja również prawie tak mam. Jedynie koza a prawie dlatego bo WM jeszcze nie uruchomiłem.

Mała koza bez DGP dla małego domu w zupełności wystarczy.

Jeśli nie jesteś pewien - zrób test.

Kup kozę w casto + tona węgla. Przy okazji doskonale wysuszysz dom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waldi,

 

Legalett już jest wykonany, zerknij do mojego dziennika. Jestem przekonany do tej technologii. Tak samo do ścian Praeffy. Chodziło mi o izolacje, czy są wystarczające?

 

Na pewno zastanowię się jeszcze i będę to konsultował sprawę poprowadzenia kanałów WM w stropie i nie ocieplania połaci dachowych. Tak samo czy instalować DGP, czy kominek +WM wystarczy do rozprowadzenia ciepła do poszczególnych pomieszczeń. Przewidziany jest rekuperator BRINK Renovent HR 300.

 

Sorry nie zerknąłem, że płytę i ściany już zapłaciłeś. Teraz za dużo opcji wyboru już nie masz. Fundament grzewczy w obliczeniach wychodzi niekorzystnie, posiada najwyższy współczynnik korekcyjny bo traktowany jest jako ogrzewanie na prąd. Bryła budynku czyli stosunek A/V też masz niedobre bo to parterówka, dużo ścian zewnętrznych i sufitów, moja rada na ściany daj 20 cm styropianu o najmniejszej lambdzie, zrób GWC, teraz to już będzie problem jak sądzę bo płyta wylana a przepustów pewnie nie zrobiłeś, może ci się uda wcisnąć GWC na tym forum nazywane wodne, poczytaj temat, kilku ludzi robiła własnymi ręcami, DGP ja bym jednak dał tłoczenie powietrza z kominka u Ciebie będzie odbywało się w poziomie, możesz nie ogrzać wszystkich pomieszczeń tzn tych najbardziej oddalonych od kominka. Zorientuj się w gminie jak z dopłatami do solarów, to obniży zapotrzebowanie na energię do świadectwa u Ciebie zda to egzamin bo grzejesz wodę prądem, więc stopa zwrotu będzie stosunkowo szybka. Okna montuj w ociepleniu to zlikwiduje obwodowe mostki okienne (tzw ciepły montaż, pogadaj z jareko na tym forum pewnie coś ci podpowie). Nie ma sensu ocieplać połaci dachowych nad nieużytkowym strychem, to nic nie daje, a powoduje dodatkowe koszty, dopilnuj starannego montażu ocieplenia sufitów, daj tam nawet nieco więcej wełny zamiast na połacie dachowe, to przyniesie wymierne korzyści. Dbaj o staranność montażu ocieplenia ścian. Nic więcej mi do głowy nie przychodzi. grzej w okresach przejściowych i latem fundament, bo podsypka i drenaż nie nie zapobiegną podciąganiu wilgoci przez płytę a to spowoduje zagrzybienie pomieszczeń, pamiętaj masz jedną sporą wadę brak izolacji poziomej a to tylko możesz rekompensować temperaturą fundamentu grzewczego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waldi,

 

rozumiem, że masz na myśli niekorzystny wynik w obliczeniach dla energii pierwotnej Ep, bo przy ogrzewaniu prądem wynik energii końcowej Ek jest mnożony przez 3? Samo "urządzenie" ogrzewające ma tutaj drugorzędne znaczenie (w moim przypadku agregaty elektryczne w płycie fundamentowej grzewczej) Dla mnie jako użytkownika bardziej interesujący jest jednak wynik Ek.

 

Co do bryły i rodzaju budynku, to nie będę budował piętrowego domu tylko po to, żeby mieć lepszy współczynnik A/V ;)

 

Jeśli chodzi o izolację poziomą to jest pod płytą warstwa 30 cm styropianu, jest to tzw. ciepła płyta fundamentowa. Jeśli pisałeś o braku izolacji przeciwwilgociowej, to jest zabronione umieszczenie takiej izolacji pod styropianem pod płytą Legalett. Płyta jest posadowiona na grubej warstwie podbudowy z kruszywa budowlanego (w moim przypadku pow. 50 cm).

 

Rozpatruję na razie kwestie styropianu na ścianach 20 cm o jak najniższej lambdzie, sposobu montażu stolarki, ocieplenia stropu, rodzaju kanałów wentylacyjnych i ich ewentualnego docieplenia, kwestii nieocieplania połaci dachowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po kilku miesiącach mieszkania nasuwają mi się takie spostrzeżenia.

Styropianu na pewno dałbym 25cm, ja też planowałem 20cm ale w ostatniej chwili zmieniłem na 25cm i uważam że słusznie. Konsekwencją tego powinno być min. 40cm stropu, jeśli coś taniego to nawet 50cm. Ja na pewno bym nie zrobił DGP, a juz na pewno przy takim małym domku i przy takim ociepleniu. Nie spodziewaj się że WM spowoduje jakieś ogromne ogrzanie domu ciepłem z kominka bo to nie DGP. Oczywiście temp. nawiewu wzrośnie o kilka stopniu mnie np z 17oC nawiew wzrasta do 22+-2oC, zależy jak napalisz. U mnie to zrobiłem dlatego żeby sie nie ugotować w salonie jak rozpalę w kominku, mimo tego nie palę dłużej niż 2-3h potem wygaszam. Jeśli zrobisz bardzo ciepły dom to będziesz miał to samo. Co do CWU, jeśli nie masz miejsca na bojler to nie ma co na siłe wstawiać, ja teraz jak bym miał możliwość to pod zlewem i umywalką zamontowałbym przepływowe a bojler 80 a nie 120l tylko do wanny i prysznica. Choć to tylko pomysł, ktorego nie przeliczalem ekonomicznie, ale denerwuje mnie jak w lazience musze czekac nim doleci ciepla woda jak chce tylko umyc rece.

Jeszce co do Wm to napewno kanały dałbym w stropie drewnianym i to wszystko ocieplił, nie generuj kosztów tylko po to żeby centrala nie zmarzła, kup rolke welny i ją ociepl.

Co do montażu okien w ociepleniu to też nie jest taka sprawa oczywista. Przy tak małym domu i planowanym ociepleniu masz szanse miec bardzo cieply domek, i wtedy taki montaż ma sens, ale jak po drodze pojdziesz na jakies kompromisy to sobie daruj.

ja mam drzwi hormana Reno door, nie wiem o ile cieplejsze są te twoje termo, ale moje to jest najsłabszy punk w domu. przy mrozach ościeżnica jest mokra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również prawie tak mam. Jedynie koza a prawie dlatego bo WM jeszcze nie uruchomiłem.

Mała koza bez DGP dla małego domu w zupełności wystarczy.

Jeśli nie jesteś pewien - zrób test.

Kup kozę w casto + tona węgla. Przy okazji doskonale wysuszysz dom.

 

Orko,

 

dzięki za Twoją odpowiedź. Swego czasu zastanawiałem się nad piecykiem DOVRE ASTRA bo mi się cholernie podoba. Nad nim umieściłbym anemostat wywiewny do WM z reku. Drugi anemostat wywiewny jest umieszczony w kuchni, która jest otwarta na salon właśnie z kominkiem/ piecykiem wolno stojącym. Zrezygnowałbym w takim układzie z DGP.

 

Zgodnie z Waszymi sugestiami zrezygnowałbym z ocieplenia połaci dachowych, a docieplił kanały WM tak jak zrobił to Majki

 

Marcin, dzięki za Twoje uwagi, zorientuję się, czy zmieści się 40 cm wełny w moim stropie. Czekam na wycenę montażu moich okien w warstwie ocieplenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...