eniu 29.11.2011 17:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2011 (edytowane) Używam albo sterowników TATARKA (u Piotra ) , albo miernika z termoparąpodobną do tej od sterownika , z zakresem do 1250 o C. http://www.tatarek.com.pl/img_produkty/RT-08SAC.jpg Edytowane 29 Listopada 2011 przez eniu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mki1719508566 29.11.2011 18:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2011 Ok . Domyślałem się , wolałem mieć pewność. Najlepiej mierzyć przy wyjściu z wymiennika , bezpośrednio przed kominem . Miejsce w którym mierzyłeś , nie daje odpowiedzi na pytanie ile masz w rezerwie. Można spekulować , ale po co? Fajna teza .. Najważniejsza jest temperatura na końcu komina, pomiar 2 metry przed końcem jest o wiele sensowniejszy niż na wejściu spalin do komina. Zainstaluj miernik na wylocie .. będziesz wiedział czy możesz więcej zatrzymać na dole przed kominem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 29.11.2011 20:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2011 Fajna teza .. Najważniejsza jest temperatura na końcu komina, pomiar 2 metry przed końcem jest o wiele sensowniejszy niż na wejściu spalin do komina. Zainstaluj miernik na wylocie .. będziesz wiedział czy możesz więcej zatrzymać na dole przed kominem Po kolei ! Zanim nasz opowiesz jak spece z Żabiej Woli tańcują po dachach i strychach, montując mierniki temperatury , dokończ rozgrzebany temat moderatora . To jak to jest z tym mrozem MISTRZU ZDUŃSKI ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eRzEr 29.11.2011 21:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2011 (edytowane) A może ktoś z Was ma pomysła -jak i czym ten otwór gdzie stoi "wymiennik" estetycznie i ciepło zamknąć? Ja podam pomysł taki, żeby wymiennik szczelnie obudować cegłami szamotowymi, obsypując delikatnie (brudząc) od środka zarówno cegły, jak i rurę - sadzą. Opcjonalnie z wierzchu lekko zatynkować i pomalować. Co szanowni forumowicze na to powiedzą? No i mam nadzieję, że nie zrezygnujesz całkiem z tej klapy ropzałowej, bo dzięki niej będziesz mógł przed wygaszeniem zamknąć przepływ spalin przez bypass (akumulator) i uniknąć ostudzania akumulatora coraz zimniejszym powietrzem. P.S. Czy Twój komin jest ocieplony? Edytowane 29 Listopada 2011 przez eRzEr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 29.11.2011 22:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2011 Jedn forumowicz powie , że pierwszy pomysł do bani (sadza się zapali ), no i po co tam ona? Natomiast drugi pomysł - powiem , nie spodziewałem się Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eRzEr 29.11.2011 22:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2011 Eniu, jesteś przekonany o tym, że się zapali? Bez żadnej iskry? Czy ktoś może oszacować (choćby na czuja):1) jaka może powstać temperatura wewnątrz szamotowej konstrukcji z dyskutowanym wymiennikiem w środku?2) jaka jest temperatura SAMOzapłonu wysuszonej sadzy? Powód dla sadzy: żeby zwiększyć emisyjność rury (o około 10%) oraz absorbcyjność szamotu (o 10 - 20%), aby się akumulator nagrzewał jak najbardziej efektywnie.Oczywiście nie jest to niezbędne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mki1719508566 30.11.2011 05:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 Po kolei ! Zanim nasz opowiesz jak spece z Żabiej Woli tańcują po dachach i strychach, montując mierniki temperatury Uzasadnij z jakiego powodu , Twoim zdaniem , lepsze jest mierzenie temperatury przed kominem ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mki1719508566 30.11.2011 06:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 (edytowane) Eniu, jesteś przekonany o tym, że się zapali? Bez żadnej iskry? Czy ktoś może oszacować (choćby na czuja): 1) jaka może powstać temperatura wewnątrz szamotowej konstrukcji z dyskutowanym wymiennikiem w środku? 2) jaka jest temperatura SAMOzapłonu wysuszonej sadzy? Powód dla sadzy: żeby zwiększyć emisyjność rury (o około 10%) oraz absorbcyjność szamotu (o 10 - 20%), aby się akumulator nagrzewał jak najbardziej efektywnie. Oczywiście nie jest to niezbędne. O temperaturę zapłonu sadzy zapytaj .. w Grodzisku gdzie po spaleniu sadz w piecu kaflowym i kominie wszystko nadaje się jedynie do rozbiórki... Zapalili w nieczyszczonym piecu ... "Tak trochę aby zobaczyć czy komin ciągnie " ...Efekt ?? Wybuch ognia i dymu na pomieszczenie:jawdrop: Piec gorący przez kilka godzin :)a po wystygnięciu do rozbiórki . Opisz na czym polega fenomen zwiększenia przyjmowania ciepła przez szamot o 10 - 20 % po wysmarowaniu sadzami ?? Edytowane 30 Listopada 2011 przez M***ki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 30.11.2011 07:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 Witam! W zaczernieniu cegły sens widzę - chodzi o zwiększenie pochłaniania promieniowania cieplnego (podczerwieni). Przedmioty im ciemniejsze, tym mocniej ciepło chłoną - każdy o tym może przekonać się w lecie. Białych kolektorów słonecznych raczej się nie widuje. Coś czarnego i niepalnego byłoby bardziej wskazane (farba żaroodporna, ciemna cegła?)W zaczernianiu rury sensu nie widzę. Raczej trzeba by ją srebrzanką potraktować lub zastosować rurę ze stali stopowej (błyszczącą).Dyskusyjne jest poza tym samo okładanie tego typu (krótkiego) wymiennika szamotem. Jeżeli już, to czymś dużo lepiej przewodzącym ciepło. Wymiennik akumulacyjny raczej, pomijając inne sprawy, powinien mieć większe rozmiary. Inaczej będzie tylko regulatorem (tłumikiem) temperatury w kominie. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 30.11.2011 07:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 Uzasadnij z jakiego powodu , Twoim zdaniem , lepsze jest mierzenie temperatury przed kominem ?? Choćby dlatego ,żeby po dachach aerobiku nie uprawiać. Gdyby takie pytanie zadał czeladnik , dałbym spokój . Natomiast wybacz MISTRZU ZDUŃSKI , ale Twój tytuł zobowiązuje . Właśnie do myślenia za czeladników, organizowania im pracy w bezpieczny sposób , w myśl posiadanej dużo większej wiedzy i doświadczenia. Mistrz Zduński powinien znając budowę komina , jego usytuowanie i materiał z którego go zbudowano , z dokładnością do 10 % określić na podstawie temperatury wlatującej do komina - temperaturę na jego wylocie. Tak jak potrafi wyliczyć rozkład temperatur w o wiele bardziej skomplikowanej konstrukcji , jaką jest piec kaflowy . No chyba ,że nie potrafi... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 30.11.2011 07:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 Zanęcony tym tematem (zresztą już wcześniej o tym myślałem), możliwe że jeszcze w tym sezonie rurę swojego kominka obłożę magnezytem (mam uszkodzony piec akumulacyjny, waga ponad 100kg). W przedniej ścianie płyty KG wstawię kratkę i przez nią włożę kształtki, może w ten sposób aby powietrze przez nie swobodnie przepływało, górna część mojego wkładu jest płaska. Oczywiście nie ma mowy o sadzy czy tynkowaniu. Czy będą z tego jakieś pozytywne efekty? - dam znać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 30.11.2011 07:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 Eniu, jesteś przekonany o tym, że się zapali? Bez żadnej iskry? Czy ktoś może oszacować (choćby na czuja): 1) jaka może powstać temperatura wewnątrz szamotowej konstrukcji z dyskutowanym wymiennikiem w środku? 2) jaka jest temperatura SAMOzapłonu wysuszonej sadzy? Powód dla sadzy: żeby zwiększyć emisyjność rury (o około 10%) oraz absorbcyjność szamotu (o 10 - 20%), aby się akumulator nagrzewał jak najbardziej efektywnie. Oczywiście nie jest to niezbędne. Ad 1. Nawet do 800-900 o C Ad 2. Ta z p 1 wystarczy Swoją drogą wyobraziłem sobie jak pozyskujesz i używasz potem tej sadzy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 30.11.2011 08:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 Zanęcony tym tematem (zresztą już wcześniej o tym myślałem), możliwe że jeszcze w tym sezonie rurę swojego kominka obłożę magnezytem (mam uszkodzony piec akumulacyjny, waga ponad 100kg). W przedniej ścianie płyty KG wstawię kratkę i przez nią włożę kształtki, może w ten sposób aby powietrze przez nie swobodnie przepływało, górna część mojego wkładu jest płaska. Oczywiście nie ma mowy o sadzy czy tynkowaniu. Czy będą z tego jakieś pozytywne efekty? - dam znać. Zmierz najpierw jaką masz temperaturę tej rury... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 30.11.2011 08:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 (edytowane) Zmierz najpierw jaką masz temperaturę tej rury... Właśnie czekam na pirometr, ale jeśli włożę tam 100kg magnezytu to podgrzewając go o 400* zakumuluję w nim ok 14kWh energii cieplnej - przy zapotrzebowaniu mojego domu to jest sporo. Mój wkład nie jest izolowany w górnej części, pewnie tam osiąga wyższe temperatury niż na rurze. Edytowane 30 Listopada 2011 przez kbab Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 30.11.2011 08:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 Kbab, zapewniam Cię, że efekt uzyskasz i to odczuwalny - przećwiczone.Polega on na uzyskaniu łagodniejszego grzania w wydłużonym czasie. Szczególnie jest to cenne w domach energooszczędnych. W prostym układzie (palenisko-rura-komin) jednak trzeba się liczyć ze zwiększeniem strat kominowych. Coś za coś, myślę jednak, że plusy dodatnie wygrają z ujemnymi.Prosty układzik wymiennikowy może tutaj pomóc - coś np. w stylu pomysłu Sterowca. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 30.11.2011 08:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 Kbab, zapewniam Cię, że efekt uzyskasz i to odczuwalny - przećwiczone. Polega on na uzyskaniu łagodniejszego grzania w wydłużonym czasie. Szczególnie jest to cenne w domach energooszczędnych. W prostym układzie (palenisko-rura-komin) jednak trzeba się liczyć ze zwiększeniem strat kominowych. Coś za coś, myślę jednak, że plusy dodatnie wygrają z ujemnymi. Prosty układzik wymiennikowy może tutaj pomóc - coś np. w stylu pomysłu Sterowca. Pozdrawiam Kbab ma PW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 30.11.2011 08:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 O żesz...!Nie wiedziałem. Miałem na myśli wkład konwekcyjny. Przepraszam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 30.11.2011 08:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 (edytowane) Mój dom ma nieduże straty ok 150W/K co przekłada się na 11500kWh zapotrzebowania rocznie na ogrzewanie (tak wychodzi wg mojego kalkulatora i w praktyce od 6 lat), teraz po zmianie sposobu palenia (spalam drewno długo i powoli) akumulacja nie jest aż tak potrzebna - ważniejsze byłoby ograniczenie zapotrzebowania - ale ten sezon jest wyjątkowo łaskawy, i oby tak dalej. Przy tym sposobie palenia pw pozyskuje mniej ciepła, woda wolniej się nagrzewa. Edytowane 30 Listopada 2011 przez kbab Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eRzEr 30.11.2011 08:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 Witaj Wojtek, Dzięki za konstruktywną odpowiedź. Oto moja: W zaczernieniu cegły sens widzę - chodzi o zwiększenie pochłaniania promieniowania cieplnego (podczerwieni). Przedmioty im ciemniejsze, tym mocniej ciepło chłoną - każdy o tym może przekonać się w lecie. Białych kolektorów słonecznych raczej się nie widuje. Coś czarnego i niepalnego byłoby bardziej wskazane (farba żaroodporna, ciemna cegła?) Pozdrawiam Sam kolor nie ma tu wielkiego znaczenia, bo przecież głównie chodzi nam o absorbowanie energii promieniowania podczerwonego, które jest spoza zakresu fal widzialnych. Liczy się struktura powierzchni, która ma wpływ na jej emisyjność (i jednocześnie absorbcyjność). W zaczernianiu rury sensu nie widzę. Raczej trzeba by ją srebrzanką potraktować lub zastosować rurę ze stali stopowej (błyszczącą). Nic bardziej mylnego! Jak się orientuję, emisyjność blachy ocynkowanej błyszącej to około 0,23 a blachy niklowanej: 0,11. Z kolei Blacha stalowa walcowana to już około 0,6-0,8. Szamot to około 0,8-0,9. Sadza: 0,96-0,97 w szerokim spektrum temperatur. Oczywiście nie ma mowy o "sadzowaniu" jeśli może to grozić pożarem w akumulatorze, ale o tym później. Dyskusyjne jest poza tym samo okładanie tego typu (krótkiego) wymiennika szamotem. Jeżeli już, to czymś dużo lepiej przewodzącym ciepło. Wymiennik akumulacyjny raczej, pomijając inne sprawy, powinien mieć większe rozmiary. Inaczej będzie tylko regulatorem (tłumikiem) temperatury w kominie. Na mój chłopski rozum, pytanie "okładać, czy nie okładać" (szamotem oczywiście) - sprowadza się do pytania czy energię z tego wymiennika chcemy szybko wypromieniować i oddać przez konwekcję ogrzanego powietrza, czy też chcemy tę energię zmagazynować. Moim zdamniem główny udział w szybkim grzaniu i tak będzie miał kominek, który nie jest zabudowany. Wtedy energię z rury dymowej możemy chcieć zmagazynować, żeby rozłożyć oddawanie ciepła na dłuższy czas. Co do rozmiarów, to może i przydałby się większy - ale taki też spełni swoją rolę - a miejsca na więcej tam po prostu nie widzę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eRzEr 30.11.2011 08:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Listopada 2011 Ad 1. Nawet do 800-900 o C Eniu - wytłumacz mi, bo może czegoś nie biore pod uwagę. Jak możemy uzyskać 800-900 C, jeśli spaliny w rurze nie powinny mieć więcej, niż 350 C (jeśli się dobrze orientuję). Znowóż na mój chłopski rozum: akumulator szamotowy będzie magazynował ciepło do temperatury maksymalnie równej temperaturze rury spalinowej idącej w jego środku. Z góry dzięki za odpowiedź. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.